• Σχόλιο του χρήστη 'Στέλιος Μανωλιούδης' | 22 Ιανουαρίου 2011, 00:54

    Η εκπαίδευση μπορεί να διαμορφώσει την παιδεία των νέων πολιτών και να οδηγήσει τις κοινωνίες στη βιώσιμη τοπική ανάπτυξη. «Ο παιδαγωγός Αλέξανδρος Δελμούζος και ο Δήμαρχος Βόλου Δημ. Σαράτσης πριν πολλά χρόνια άνοιξαν το δρόμο για αλλαγή της ελληνικής παιδαγωγικής σκέψης και πράξης» (Γιάννη Πυργιωτάκη ΑΠΟΚΕΝΤΡΩΣΗ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ Εφημερίδα τα ΝΕΑ 28/2/2006). Σήμερα κάποιες από τις λειτουργίες των σχολείων (κτιριακές υποδομές, συντηρήσεις, λειτουργικά έξοδα, μετακινήσεις μαθητών) μεταφέρονται στους Καλλικρατικούς Δήμους. Είναι ευκαιρία να διαμορφώσουμε τις προϋποθέσεις ώστε «τα παιδιά να αναπτύσσονται ζώντας, δουλεύοντας σε ένα σχολείο ζωής και εργασίας» (Αλέξανδρου Δελμούζου «Το κρυφό σκολειό» 1908-1911 Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσ/κης 2006, σελίδα 362). Υπάρχουν σχολεία της Ελληνικής υπαίθρου που έχουν αναπτύξει τεχνογνωσία: 1. στη βιωματική εκπαίδευση των μαθητών, 2. στο να μάθουν τους μαθητές να μαθαίνουν μόνοι τους, 3. στην ομαδικότητα μέσα από τα σχέδια εργασίας, 4. στην διαμόρφωση πειθαρχημένης σκέψης και βούλησης, 5. σε κανόνες και αξίες που τηρούνται από όλους, 6. στη σύνδεση του σχολείου με την κοινωνία με αμφίδρομη σχέση, 7. στη συνεργασία με ΑΕΙ και εξωτερικούς φορείς με εξειδικευμένη γνώση για διαφορετικά επιστημονικά πεδία, 8. στους εκπαιδευτικούς του, ως πνευματικούς εργάτες που επωμίζονται, ως εκ της φύσεως του έργου τους, που είναι ανθρωποκλαστικό, και της αποστολής τους, το βαρύ φορτίο της «επί τα βελτίω» αλλαγής της κοινωνίας. 9. στη δημιουργία μουσείων φυσικής ιστορίας, λαογραφικών κλπ εντός του χώρου της σχολικής κοινότητας. Τα σχολεία αυτά, νομίζω μπορούν και πρέπει να αποκτήσουν πρότυπο πειραματικό χαρακτήρα, ώστε να παρέχουν υψηλή ποιότητα εκπαίδευσης στους μαθητές, να προάγουν την εκπαιδευτική έρευνα σε συνεργασία με τα αντίστοιχα παιδαγωγικά τμήματα των ΑΕΙ και να εκπαιδεύουν τους φοιτητές των παιδαγωγικών τμημάτων αλλά και των εκπαιδευτικών. Με τον τρόπο αυτό βελτιώνεται η ίδια η εκπαίδευση αλλά ωφελούνται συνολικά οι τοπικές κοινωνίες στις οποίες θα βρεθούν εκπαιδευτικοί που θα έχουν εκπαιδευτεί σε αυτά τα πρότυπα – πειραματικά σχολεία.