Αρχική Εθνικό Σύστημα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης και Διά Βίου Μάθησης και άλλες διατάξειςΣχέδιο νόμου «Εθνικό Σύστημα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης και Διά Βίου Μάθησης και άλλες διατάξεις»Σχόλιο του χρήστη Χρήστος Καθηγητής ΙΕΚ | 24 Νοεμβρίου 2020, 18:27
"δ. Πτυχίο Επαγγελματικής Ειδικότητας, Εκπαίδευσης και Κατάρτισης, επιπέδου 4, που χορηγείται στους αποφοίτους της Γ΄ Τάξης των Επαγγελματικών Λυκείων (ΕΠΑ.Λ.) μετά από ενδοσχολικές εξετάσεις, ε. Πτυχίο Επαγγελματικής Ειδικότητας, Εκπαίδευσης και Κατάρτισης, επιπέδου 5, που χορηγείται στους αποφοίτους της Τάξης Μαθητείας των ΕΠΑ.Λ. μετά από πιστοποίηση, στ. Δίπλωμα Επαγγελματικής Ειδικότητας, Εκπαίδευσης και Κατάρτισης, επιπέδου 5, που χορηγείται στους αποφοίτους Ι.Ε.Κ. μετά από πιστοποίηση," Ξεκάθαρο προβάδισμα στα ΕΠΑΛ και πτυχίο οι μεν, δίπλωμα οι δε..Τι να πρωτοειπωθεί για τους αποφοίτους των ΕΠΑΛ, ουσιαστικά έχουν τεράστια κενά, μένουν με τις γυμνασιακές τους γνώσεις και απλά αποκτούν κάποιες δεξιότητες εντελώς μηχανικά που ούτε καταλαβαίνουν τι κάνουν ή γιατί το κάνουν, όχι γιατί φταίνε τα παιδιά ή ακόμη καμιά φορά και οι καθηγητές τους, αλλά όταν εκεί στη κυβέρνηση δε λένε να καταλάβουν ότι τεχνικές γνώσεις στα 15 (πέρα ελαχίστων εξαιρέσεων - οι σχολές επιπέδου 3 που αναφέρεται στο νομοσχέδιο και είναι όντως καλή ιδέα), δε δύναται να αποκτηθούν ότι και να πεις αντιλαμβάνεσαι ότι πρόκειται για νοσηρή κατάσταση. Επίσης είναι επικίνδυνο για μία κοινωνία (κυρίως για τη συνοχή της) τα μέλη της να έχουν τέτοια διαφορά σε βασικές γνώσεις, στάσεις και δεξιότητες. "Η κατάρτιση των αποφοίτων της δευτεροβάθμιας επαγγελματικής εκπαίδευσης (ΕΠΑ.Λ.), καθώς και των κατόχων ισότιμων τίτλων επαγγελματικής εκπαίδευσης, διαρκεί σε Ι.Ε.Κ. από δύο (2) μέχρι τρία (3) εξάμηνα, συμπεριλαμβανομένης σ’ αυτά περιόδου πρακτικής άσκησης ή μαθητείας, εφόσον πρόκειται για τίτλο σε ειδικότητα του επαγγελματικού τομέα από τον οποίο αποφοίτησαν από το ΕΠΑ.Λ. ή ισότιμη δομή δευτεροβάθμιας επαγγελματικής εκπαίδευσης." Τα παιδιά από τα ΕΠΑΛ όταν έρχονται στα ΙΕΚ δυσκολεύονται περισσότερο από τους υπόλοιπους σπουδαστές και μάλιστα πολλά από αυτά δεν παίρνουν ούτε Β.Ε.Κ. Άρα πλήρης φοίτηση στα ΙΕΚ, αλλιώς θα είναι απίθανο να περάσουν την πιστοποίηση του ΕΟΠΠΕΠ. "Οι καταρτιζόμενοι στα δημόσια Ι.Ε.Κ. αρμοδιότητας του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων και στα ιδιωτικά Ι.Ε.Κ. δύνανται, στο πλαίσιο προγραμμάτων της Ε.Ε. στον τομέα της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης, να πραγματοποιούν μέρος της θεωρητικής..." Σωστό θυμίζει τα εράσμους των ΑΕΙ, καλή ιδέα. "τα κριτήρια, το πλαίσιο των διαδικασιών και ο τρόπος λειτουργίας που απαιτείται για την εφαρμογή αυτοαξιολόγησης και επαναξιολόγησης των δομών και αξιολόγησης των καταρτιζόμενων και των εκπαιδευτών..." Σωστό, περιμένουμε να εφαρμοστεί η αξιολόγηση των καθηγητών ΙΕΚ από αυτό το εξάμηνο, για να δούμε θα τηρήσετε το λόγο σας.. "Κεντρική Επιστημονική Επιτροπή (Κ.Ε.Ε.)" Ωραία σκέψη, αλλά βάλτε κανέναν Ακαδημαϊκό ακόμη μόνο ένα μέλος ΔΕΠ; Έχετε φουλάρει όλες τις θέσεις με β'βάθμιους και επαλατζήδες, έλεος! "ένας (1) εκπαιδευτικός αυξημένων προσόντων, με εμπειρία σε θέσεις ευθύνης και με εξειδίκευση στην εκπαιδευτική διοίκηση και την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών και του εκπαιδευτικού έργου, με τον αναπληρωτή του.." ασαφές...γιατί; " Στις Ε.Σ.Κ., στις ΕΠΑ.Σ. Μαθητείας του Ο.Α.Ε.Δ., στο Μεταλυκειακό έτος-Τάξη Μαθητείας και στα Ι.Ε.Κ., οι ειδικότητες επαγγελματικής κατάρτισης παρέχονται σύμφωνα με τους οδηγούς κατάρτισης....εκπονούνται και συντάσσονται σύμφωνα με τον Πρότυπο Οδηγό Κατάρτισης, ο οποίος εκδίδεται με απόφαση του Γενικού Γραμματέα.." Ποιος καθορίζει και διαμορφώνει το "template" του οδηγού κατάρτισης και με ποιες διαδικασίες. Οι καθηγητές ΙΕΚ και η Κ.Ε.Ε. θα έχουν ρόλο σε θέματα όπως η αναμόρφωση ορισμένων οδηγών σπουδών, ωρολόγια προγράμματα κτλ. (σε συννενόηση με τον ΕΟΠΠΕΠ) ή θα τους αφήσετε απ'έξω για να τους φτιάξετε μόνο με τους κοινωνικούς εταίρους. Καταλαβαίνω ότι οι κοινωνικοί εταίροι θα καθορίσουν επαγγελματικά περιγράμματα κτλ. (και αυτό είναι και το σωστό) αλλά ισχύει ότι έχετε σκοπό να τους δώσετε να φτιάξουν και ωρολόγια προγράμματα (αν όντως ισχύει είναι τραγικό); "Κλάδος ΠΕ Γεωτεχνικών Θέσεις τρεις (3) Κλάδος ΠΕ Ιατρών Ειδικοτήτων, Θέσεις μία (1).." Τόσο χρήσιμοι πια οι γεωπόνοι κ. Βούτσινε, τους στηρίζετε προφανώς γιατί είστε και εσείς γεωπόνος. Μία μόνο θέση για ιατρούς (τι να προσφέρει ένας ιατρός όταν έχεις τον "πολυμήχανο" γεωπόνο..) και εννοείται απουσιάζουν αρκετοί χρήσιμοι κλάδοι. Ας βάλετε έναν από κάθε κλάδο. "εργαστηριακά κέντρα (Ε.Κ.).." Τα ΙΕΚ μπορούν να έχουν τα δικά τους εργαστήρια τα οποία θα καλύπτουν τις ανάγκες των ΙΕΚ και όχι των ΕΠΑΛ. Τώρα αν θέλετε ή αν για κάποια ΙΕΚ επιβάλλεται να χρησιμοποιείτε τα Ε.Κ., πρώτον θα πρέπει να φτιάξετε μερικά ακόμη και δεύτερον θα πρέπει να τα εξοπλίσετε. "Οι εκπαιδευτές που διδάσκουν στα Κ.Δ.Β.Μ. είναι κάτοχοι αναγνωρισμένου τίτλου σπουδών σε γνωστικό αντικείμενο συναφές προς το πρόγραμμα που διδάσκουν. Σε ειδικές περιπτώσεις που προκύπτουν από την ιδιαιτερότητα του αντικειμένου κατάρτισης είναι δυνατή η αξιοποίηση εμπειροτεχνών με επαγγελματική εμπειρία, συναφή με το γνωστικό αντικείμενο του προγράμματος." Στα ΚΔΒΜ εφαρμόζετε σωστά κριτήρια που θα έπρεπε να ισχύουν και στα ΙΕΚ, στα οποία όμως αλλάξατε ρότα και βάλατε επαγγελματίες..Όταν με το καλό επιστρέψουμε στις αίθουσες, ελάτε από κοντά να θαυμάσετε τους επαγγελματίες που φέρατε, φυσικά τα κατορθώματά σας θα τα δείτε και στην αξιολόγηση. Σε πρώτη φάση χωρίστε τις ειδικότητες και εντοπίστε που είναι απαραίτητη η επαγγελματική εμπειρία, που η εργαστηριακή εμπειρία, που το βασικό πτυχίο, που το Phd κτλ. Δεν είναι δύσκολο και μετά το βλέπετε και ανά μάθημα. Συνοπτικά φαίνεται ότι αλλάζετε πολλά και αυτό είναι θετικό αλλά, αυτό που δε τολμάτε να αλλάξετε είναι ο κορμός της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης. Τα ΕΠΑΛ έχουν αποτύχει, ας τα φέρετε πιο κοντά στο μοντέλο του Γενικού λυκείου. Ούτως ή άλλως οι μεταγυμνασιακές σχολές που αναφέρετε θα καλύψουν ανάγκες σε εργατικό δυναμικό. Τα ΙΕΚ θα πρέπει να ανεξαρτητοποιηθούν από τα ΕΠΑΛ σε όλα τα επίπεδα και να έχουν αυτά το ρόλο της μεταδευτεροβάθμιας επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης και ανάλογα την ειδικότητα (ας τις χωρίσετε σε κατηγορίες) να ποικίλλει το πρόγραμμα σπουδών ως προς τη διάρκειά του, το επίπεδό του κτλ. Εσείς λέτε ότι τα ΙΕΚ δεν είναι σχολεία, όταν όμως ως δομές διαμορφώνονται από τα ΕΠΑΛ τότε με συγχωρείτε αλλά παραμένουν σχολεία.