Αρχική Εθνικό Σύστημα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης και Διά Βίου Μάθησης και άλλες διατάξειςΣχέδιο νόμου «Εθνικό Σύστημα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης και Διά Βίου Μάθησης και άλλες διατάξεις»Σχόλιο του χρήστη ΠΠαντελάκη | 29 Νοεμβρίου 2020, 10:07
Άρθρο 9 Η ίδρυση των ΕΣΚ θυμίζει τις ΕΠΑΣ που λειτούργησαν από το 2006 έως το 2014 οπότε και καταργήθηκαν. Στις ΕΠΑΣ φοιτούσαν απόφοιτοι της Α' Λυκείου για 2 χρόνια. Στην πραγματικότητα ελάχιστοι ήταν οι μαθητές που είχαν τελειώσει την Α' Λυκείου. Οι περισσότεροι ήταν απόφοιτοι Γενικού Λυκείου ή ΕΠΑΛ που ήθελαν να πάρουν ένα πτυχίο ειδικότητας που δεν υπήρχε στα ΕΠΑΛ. Τώρα τα ΕΣΚ θα είναι ακόμα κατώτερα, αφού θα δίνουν πτυχία επιπέδου 3 και θα απευθύνονται μόνο σε απόφοιτους γυμνασίου. Δηλαδή θα απευθύνονται σε χαμηλών επιδόσεων μαθητές του γυμνασίου, οι οποίοι θα τελειώνουν μια σχολή με ελάχιστα επαγγελματικά δικαιώματα και δε θα έχουν τη δυνατότητα να αναβαθμίσουν το πτυχίο τους, αν και εφόσον το αποφασίσουν αυτοί στο μέλλον. Αν λάβουμε υπόψιν ότι " Η άνιση επίδοση στο σχολείο δεν είναι αποτέλεσμα της ατομικής διαφοράς ικανοτήτων σε σχέση με τους άλλους, αλλά καθορίζεται ιδίως από την κοινωνική καταγωγή των ατόμων" (Δραγώνα & συν., σελ.95), όπως αναφέρεται στο βιβλίο τους "Εκπαίδευση: Πολιτισμικές διαφορές και Κοινωνικές ανισότητες", καταλαβαίνουμε που απευθύνονται οι σχολές αυτού του τύπου. Στα παιδιά των χαμηλών κοινωνικοοικονομικά στρωμάτων τα οποία σπρώχνει σε μια κατάρτιση που δε θα τους δίνει τη δυνατότητα να αναβαθμίσουν στο μέλλον. Το επιχείρημα για την αντιμετώπιση της σχολικής διαρροής καταρρίπτεται από πλήθος έρευνες διεθνώς που πιθανόν οι συντάκτες δεν έχουν μελετήσει, όπου φαίνεται ότι υπάρχουν άλλοι τρόποι για να αντιμετωπιστεί. Επομένως τα ΕΣΚ θα αυξήσουν τη σχολική διαρροή λαμβανομένης υπόψιν της λειτουργίας των παλιών ΕΠΑΣ που δεν προσέλκυσε μαθητές. Η σχολική διαρροή θα είναι μονόδρομος από εκεί και πέρα αφού θα εμποδίζεται η φοίτηση τους στα ΕΠΑΛ που όσα δημόσια απομείνουν θα είναι πρότυπα και θα απαιτούν υψηλό βαθμό στο απολυτήριο Γυμνασίου. Όσοι έχουν εμπειρία στην επαγγελματική εκπαίδευση καταλαβαίνουν αμέσως ότι με τον τρόπο αυτό επιχειρείται η συρρίκνωση της, παρά του ότι σε χώρες προηγμένες όπως η Φινλανδία και η Δανία της δίνουν ιδιαίτερο προβάδισμα. Χωρίς βέβαια να στερούν από τα παιδιά τη γενική τους μόρφωση που είναι απαραίτητη για να δημιουργήσει ενεργούς πολίτες.