Αρχική Εθνικό Σύστημα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης και Διά Βίου Μάθησης και άλλες διατάξειςΣχέδιο νόμου «Εθνικό Σύστημα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης και Διά Βίου Μάθησης και άλλες διατάξεις»Σχόλιο του χρήστη Θανάσης Εκπαιδευτής ΙΕΚ -Διδακτικό προσωπικό ΑΕΙ | 29 Νοεμβρίου 2020, 13:11
Διαβάζοντας το νομοσχέδιο είναι φανερό ότι κάτι αλλάζει στην επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση. Βέβαια το θέμα είναι όταν αλλάζουμε κάτι να το κάνουμε σωστά και όχι να δίνουμε πάτημα σε νέα δυσλειτουργικά φαινόμενα. Αυτό που λείπει και απ'ότι φαίνεται θα συνεχίσει να απουσιάζει από την επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση (εστιάζω περισσότερο στα ΙΕΚ) είναι η σωστή αξιολόγηση του διδακτικού προσωπικού, αφού κάποιος που είναι πρώτος ή πολύ ψηλά στη λίστα, θα μπορεί να "λυμαίνεται" τον χώρο αυτό ανεξάρτητα αν έχει τα προσόντα που απαιτούνται (γνωστικό επίπεδο, εργαστηριακή εμπειρία, μεταδοτικότητα, όρεξη για δουλειά και γενικά αποτελέσματα όσον αφορά το διδακτικό του έργο). Αυτό φυσικά χειροτερεύει με τη νέα μοριοδότηση που εξοστρακίζει τα ακαδημαϊκά προσόντα και την εργαστηριακή εμπειρία (σε πολλές ειδικότητες αποκτάται και κατά τη διάρκεια του μεταπτυχιακού και φυσικά του Phd) και πριμοδοτεί την εργασιακή εμπειρία, δίνοντας πάτημα σε ανθρώπους που δεν έχουν ιδέα από εκπαίδευση, εργαστήρια και γενικά που τους βλέπεις πως "τρέμουν" μπαίνοντας σε ένα εργαστήριο. Αυτό το φαινόμενο έχει εξήγηση αφού με τα ένσημα και μόνο δε μπορεί κανείς να αξιολογήσει ακριβώς την εργαστηριακή εμπειρία (π.χ. μπλοκάκια ή το να του κολλάει ένσημα ο μπαμπάς..). Ο καλός επαγγελματίας ΔΕ ΠΡΟΚΕΙΤΑΙ να έρθει να δουλέψει στα ΙΕΚ και αυτό ήδη φαίνεται σε πολλές ειδικότητες. Επειδή εκεί στο υπουργείο φαίνεται πως είναι αγύριστα κεφάλια ως προς την μοριοδότηση, τουλάχιστον ας δώσουν στους διευθυντές το κατάλληλο εργαλείο να μπορεί να απομακρύνει ανθρώπους οι οποίοι είναι αναποτελεσματικοί ή ακόμη και επικίνδυνοι! Προφανώς και αναμένουμε να εφαρμοστεί και η αξιολόγηση στο τέλος του εξάμηνου, περιμένουμε με μεγάλη προσμονή... Το νομοσχέδιο στο σύνολό του πριμοδοτεί τα ΕΠΑΛ, δίνει θέσεις σε καθηγητές ΕΠΑΛ ακόμη και μέσα στο Υποργείο. Έχει κουράσει αυτή η συντεχνία των ΕΠΑΛ και επειδή πολλοί παρουσιάζετε τα ΕΠΑΛ ως κόσμημα της εκπαίδευσης, τα τεχνικά λύκεια ήταν πάντα ο τελευταίος τροχός της αμάξης καθώς ως θεσμός κινείται σε λάθος κατεύθυνση εδώ και δεκαετίες. Ας φτιάξουμε πρώτα τα γενικά λύκεια όπως πρέπει και ας κάτσουν όλοι οι φορείς να δουν τι μπορούν να κάνουν με τα ΕΠΑΛ ώστε να είναι χρήσιμα και όχι να βλέπουμε φαινόμενα με παιδιά που αποφοιτούν από το επαγγελματικό λύκειο να μη μπορούν να ξεχωρίσουν το μήκος από το πλάτος, γιατί αυτή είναι η πραγματικότητα όσο και αν κάποιοι είτε ονειροπολούν είτε το αναμοχλεύουν καθαρά από συμφέρον. Σε ένα παιδί που έχει τόσο βασικές ελλείψεις πως μπορείς να του δώσεις το οκ ότι βγαίνει στην αγορά εργασίας, να κάνει τι, να χειριστεί τον αργαλειό; Για αυτή τη κατάσταση φταίει το στήσιμο των ΕΠΑΛ που είναι όλο ένα λάθος και τόσες δεκαετίες δε λένε να το διορθώσουν και φυσικά ούτε τώρα θα διορθωθεί. Όλα γίνονται είτε για να βολευτούν κάποιοι είτε γιατί δυστυχώς υπάρχουν μόνο κακές ιδέες στο "τραπέζι". Όταν βλέπεις ένα μέλος ΔΕΠ με το ζόρι να συμμετέχει σε όλες αυτές τις επιτροπές που ορίζει το υπουργείο και από κει και πέρα να γίνεται του "ΕΠΑΛ" το πανηγύρι καταλαβαίνεις ότι δε πρόειται να λυθεί τίποτα. Διάβασα σχόλιο κάποιου ότι δάσκαλος Δημοτικού πήρε τη θέση Υποδιευθυντή από κάποιον που είχε μεγαλύτερη εμπειρία σε ΙΕΚ. Από αυτό και μόνο καταλαβαίνεις ότι "αναμοχλεύονται" οι δευτεροβάθμιοι είτε είναι σε ΕΠΑΛ είτε σε γενικό και καπαρώνουν ότι θέση υπάρχει. Τελικά οι δευτεροβάθμιοι κάνουν και για Διευθυντές και για υποδιευθυντές στα ΙΕΚ και για εκπαιδευτές και για θέσεις στα υπουργεία, μπράβο στα παιδιά μας! Θετικό και καινοτόμο η ένταξη των ΙΕΚ στην τυπική εκπαίδευση και η σύνδεσή τους (εδώ θέλει προσοχή) με την τριτοβάθμια. Επίσης συμφωνώ με κάποια σχόλια που υποστηρίζουν ότι τα ΙΕΚ δεν είναι ΕΠΑΛ, προφανώς και θα πρέπει να υπάρχει ένας σαφής διαχωρισμός και όχι το ένα να είναι η συνέχεια του άλλου.