Αρχική Εθνικό Σύστημα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης και Διά Βίου Μάθησης και άλλες διατάξειςΣχέδιο νόμου «Εθνικό Σύστημα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης και Διά Βίου Μάθησης και άλλες διατάξεις»Σχόλιο του χρήστη Χαρίκλεια | 29 Νοεμβρίου 2020, 21:16
Σχετικά με το κεφάλαιο Γ Οι σχολές μαθητείας ιδρύθηκαν το 1950 με τον Ν.1542/50,(ΦΕΚ Α17, άρθρο 1) και ανήκουν στην τυπική Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Με την ψήφιση του Ν. 3475/2006 (ΦΕΚ 146/Α/13.7.2006) τα ΤΕΕ μετατράπηκαν σε ΕΠΑ.Σ διετούς φοίτησης (με απαραιτητη προϋπόθεση οι φοιτουντες να εχουν απολυτήριο τουλαχιστον της Α Λυκείου) όπου οι μαθητές εργάζονταν αλλά και παρακολουθούσαν μαθήματα ειδικότητας καθημερινά. Στην Ελλάδα ο Ο.Α.Ε.Δ ακολουθεί το δυϊκό σύστημα με επιτυχία στις 50 ΕΠΑ.Σ που διαθέτει από το 1952 Το πλαίσιο λειτουργίας του Υπουργείου Παιδείας Ν.4186/2013 (ΦΕΚ 193/Α/17.9.2013) βασίζεται στο ήδη υπάρχον πλαίσιο του Ο.Α.Ε.Δ με μικρές διαφορές όπως για παράδειγμα το χρονικό διάστημα της μαθητείας (ένα έτος στην τάξη μαθητείας έναντι δύο ετών στις ΕΠΑ.Σ Ο.Α.Ε.Δ). Οι απόφοιτοι της «τάξης μαθητείας» αποκτούν πτυχίο επιπέδου EQF5 και των ΕΠΑ.Σ ΟΑΕΔ πτυχίο ειδικότητας, επιπέδου EQF4, επαγγελματική εμπειρία καθώς και συντάξιμα ένσημα με ιατροφαρμακευτική περίθαλψη για όσο διάστημα πραγματοποίησαν πρακτική άσκηση. Σύμφωνα με την Ετήσια έκθεση για την Εκπαίδευση το 2016-Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση της ΚΑΝΕΠ/ΓΣΕΕ παρατηρήθηκε ότι από τους συνολικά 20.127 μαθητές/-τριες που φοιτούσαν στις ΕΠΑ.Σ. ποσοστό 57,9% προτιμούν τις ΕΠΑ.Σ. Μαθητείας Ο.Α.Ε.Δ. Οι εθνικοί κοινωνικοί εταίροι υποστηρίζουν ότι το μοντέλο των σχολών Μαθητείας Ο.Α.Ε.Δ πρέπει να ενισχυθεί και να διατηρηθεί. Παράλληλα μελέτη της EEO GROUP (2015) υποστηρίζει ότι η μαθητεία του Ο.Α.Ε.Δ. αναδεικνύεται ένα μοναδικό «δίχτυ προστασίας» για τους μαθητές που διαρρέουν από το εκπαιδευτικό σύστημα καθώς και για τους λιγότερο ανταγωνιστικούς μαθητές. Η Μαθητεία του Ο.Α.Ε.Δ. έχει ιστορία, έχει ισχυρούς δεσμούς με κοινωνικά στρώματα χαμηλών εισοδημάτων που η σύνδεση της επαγγελματικής εκπαίδευσης με την εργασία είναι κίνητρο και ευκαιρία να αποκτήσουν θέση εργασίας άμεσα μετά την αποφοίτηση οικοδομώντας σχέσεις εμπιστοσύνης και αμοιβαιότητας με τις επιχειρήσεις και τους εργοδότες. Η Μαθητεία του Ο.Α.Ε.Δ. είναι το μόνο δυικό σύστημα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης της χώρας μας που ταυτίζεται με το Ευρωπαϊκά Συστήματα και έχει ήδη αξιολογηθεί ως το πιο αποτελεσματικό από κάθε άλλο εθνικό σύστημα, μέσα από τις έρευνες που έγιναν στο πλαίσιο Αναδιάρθρωσης του Ο.Α.Ε.Δ. την περίοδο 2013-2015. Γιατί ο θεσμός είναι διακριτός από κάθε άλλο σύστημα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης με Μαθητεία; - Η Πρακτική Άσκηση γίνεται παράλληλα με τη φοίτηση για την απόκτηση πτυχίου ειδικότητας πράγμα που δεν συμβαίνει στα ΕΠΑ.Λ. και στα Ι.Ε.Κ.. - Η Πρακτική Άσκηση έχει τον μεγαλύτερο χρόνο σύνδεσης της εκπαίδευσης με τους χώρους εργασίας (Τέσσερα Εξάμηνα). Οι αμοιβές των μαθητευομένων διέπονται από την αρχή: «Πλήρης αντιστοιχία ωρών εργασίας με αμοιβή». Αυτό δεν συμβαίνει ούτε στην Τάξη Μαθητείας των ΕΠΑ.Λ ούτε στα Ι.Ε.Κ. Όλα τα παραπάνω αναδεικνύουν ότι ο θεσμός της Μαθητείας του Ο.Α.Ε.Δ. προσεγγίζει περισσότερο τα δυϊκά ευρωπαϊκά συστήματα Μαθητείας από κάθε άλλον. Η ευρωπαϊκή διάσταση ομοιότητας του θεσμού της Μαθητείας του Ο.Α.Ε.Δ. με χώρες που έχουν παράδοση όπως Γερμανία, Αυστρία, Κάτω Χώρες παίζει σημαντικό ρόλο. - Οι μεγάλες έρευνες που έγιναν την περίοδο 2013-2015 στο πλαίσιο αναδιάρθρωσης του Ο.Α.Ε.Δ. αναφέρουν ότι το 50% περίπου των αποφοίτων βρίσκει θέση εργασίας άμεσα μετά την αποφοίτηση στην ειδικότητα που σπούδασε. Κανένα άλλο σύστημα δεν έχει τέτοια αποτελεσματικότητα. Το εν λόγο σχέδιο νόμου υποβαθμίζει τις Σχολές Μαθητείας του ΟΑΕΔ από Δευτεροβάθμια Τυπική Εκπαίδευση σε μεταγυμνασιακή κατάρτιση ΣΕΚ ή ΕΣΚ και στο επίπεδο 3 (ήδη βιώσαμε το αποτυχημένο μοντέλο των ΣΕΚ το έτος 2013-2014). Πρόταση Να συνεχίσουν να είναι ενταγμένες στη Δημόσια Δευτεροβάθμια τυπική Εκπαίδευση και στο επίπεδο 4 του ΕΟΠΠΕΠ. Ο θεσμός της μαθητείας ακολουθείται με συνέπεια από τον ΟΑΕΔ εδώ και πάρα πολλά χρόνια και αποτελεί παράδειγμα για τις δομές άλλων Υπουργείων. Να μονιμοποιηθούν άμεσα οι συμβασιούχοι Αναπληρωτες και ωρομισθιοι εκπαιδευτικοί των σχολείων του ΟΑΕΔ όπου υπάρχουν ανάγκες. Να αναγνωριστεί όλη η προϋπηρεσία των συμβασιούχων εκπαιδευτικών του ΟΑΕΔ από το υπουργείο Παιδείας. Δεν υστερούν σε τιποτε σε σχέση με τους άλλους έχουν ισχυρά πορτφολιο προσόντων και δεν θα πρέπει να διαχωρίζονται από όσους δουλεύουν στο υπουργείο Παιδείας.