Αρχική Εθνικό Σύστημα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης και Διά Βίου Μάθησης και άλλες διατάξειςΣχέδιο νόμου «Εθνικό Σύστημα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης και Διά Βίου Μάθησης και άλλες διατάξεις»Σχόλιο του χρήστη Θεοδώρα | 30 Νοεμβρίου 2020, 01:39
Φέρνετε για δεύτερη φορά, εν μέσω πανδημίας και lockdown, ένα νομοσχέδιο το οποίο δεν δίνει καμία λύση στα προβλήματα της επαγγελματικής εκπαίδευσης. Είναι εντελώς ασαφές και γεμάτο αοριστίες, ενώ δεν υπάρχει και δυνατότητα για κατ’ άρθρον σχολιασμό. Με το νέο νομοσχέδιο καθιερώνεται η πρόωρη στενή κατάρτιση μετά το γυμνάσιο και η μαθητεία ανηλίκων. Δεν αναφέρεται πουθενά το ποσοστό πρόσβασης των μαθητών ΕΠΑΛ στην τριτοβάθμια εκπαίδευση αλλά ούτε και οι ειδικότητες που θα παρέχονται σε ΕΠΑΛ, ΕΣΚ και ΙΕΚ. Το νομοσχέδιο περιλαμβάνει μεταξύ των άλλων: 1.- Δημιουργία πρότυπων ΕΠΑΛ με απόλυτο έλεγχο των σπουδών και των ειδικοτήτων από τους εκπροσώπους της τοπικής αγοράς. – σκληρή, με όρους αγοράς, αξιολόγηση σχολείων και εκπαιδευτικών, που θα οδηγήσει στην κατηγοριοποίηση των σχολείων, στον ανταγωνισμό και την έξωση εκπαιδευτικών. – αντικατάσταση μέρους του προγράμματος σπουδών με πρακτική άσκηση των ανήλικων μαθητών σε χώρους εργασίας και χωρίς αμοιβή. – καθιέρωση «ευελιξίας» στην παροχή των ειδικοτήτων, η οποία θα συμπαρασύρει και τις ανάγκες σε διδακτικό προσωπικό. 2.- Ιδρύονται σχολές πρόωρης κατάρτισης (ΕΣΚ) μετά το γυμνάσιο, που θα παρέχουν και μαθητεία ανηλίκων από την ηλικία των 15 χρονών (χωρίς να προβλέπεται αμοιβή) και θα μπορεί να τις δημιουργεί κάθε δημόσιος και ιδιωτικός οργανισμός, ακόμα και εργοδοτικοί φορείς. – το γεγονός αυτό μαζί με τη θεσμοθέτηση της τράπεζας θεμάτων και στο ΕΠΑΛ (ήδη οι φετινοί μαθητές της Α΄ τάξης θα κληθούν να εξεταστούν γραπτά σε 7 μαθήματα με τράπεζα θεμάτων) θα οδηγήσει ένα τμήμα του μαθητικού δυναμικού στην πρόωρη κατάρτιση και στην έξωση από το Λύκειο. Αυτό σημαίνει επίσης μείωση του μαθητικού δυναμικού των ΕΠΑΛ και ανάλογη μείωση οργανικών θέσεων. -Οι ΕΣΚ λειτουργούν με Διευθυντή – Μάνατζερ (μπορεί να είναι και διοικητικός υπάλληλος), χωρίς μόνιμους εκπαιδευτικούς αποκλειστικά με ωρομίσθιους εκπαιδευτές με συμβάσεις έργου. Το νομοσχέδιο πρέπει να αποσυρθεί διότι υποβαθμίζει την επαγγελματική εκπαίδευση και την εμπορευματοποιεί.