Αρχική Εθνικό Σύστημα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης και Διά Βίου Μάθησης και άλλες διατάξειςΣχέδιο νόμου «Εθνικό Σύστημα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης και Διά Βίου Μάθησης και άλλες διατάξεις»Σχόλιο του χρήστη Ουρανία Κουκουσολάτου | 30 Νοεμβρίου 2020, 12:27
Το νέο σχέδιο νόμου, οδηγεί τον επιτυχημένο θεσμό των ΕΠΑΣ του ΟΑΕΔ σε υποβιβασμό! 1. από τυπική εκπαίδευση που είναι τώρα, γίνεται πλέον κατάρτιση, 2. αντί της απευθείας απόκτησης πτυχίου που ισχύει έως τώρα, οι απόφοιτοι θα οδηγούνται σε διαδικασίες πιστοποίησης, 3. αντί της απόκτησης πτυχίου που κατατάσσεται έως τώρα σε επίπεδο 4 (όμοιο επίπεδο με το απολυτήριο λυκείου), πλέον οι απόφοιτοι αποκτούν πιστοποιητικό που θα κατατάσσεται στο επίπεδο 3 (όμοιο επίπεδο με το απολυτήριο γυμνασίου). Λαμβάνοντας υπόψη την αποτυχία της προσπάθειας να λειτουργήσουν οι ΣΕΚ, οι οποίες, με ελάχιστες εξαιρέσεις είχαν όμοια χαρακτηριστικά με αυτά που προτείνει για τις ΕΠΑΣ του ΟΑΕΔ το νέο νομοσχέδιο, αναρωτιέμαι: 1. Γιατί οι απόφοιτοι γυμνασίου να δέχονται να γραφτούν στις ΕΠΑΣ του ΟΑΕΔ, όταν τελειώνοντας, θα αναγκαστούν να προχωρήσουν σε διαδικασίες πιστοποίησης, στις οποίες ΑΝ πετύχουν, θα διαθέτουν πιστοποιητικό όμοιου επιπέδου με αυτό που ήδη είχαν (επίπεδο 3 = γυμνασίου); Λογικά θα εγγράφονται στα ΕΠΑΛ, όπου τουλάχιστον τελειώνοντας, θα κατατάσσονται στο επίπεδο 4 (απόφοιτοι λυκείου). Μήπως με αυτόν τον τρόπο, έμμεσα οι ΕΠΑΣ θα οδηγηθούν στην κατάργησή τους, ενώ είναι ο πλέον πιο πετυχημένος θεσμός επαγγελματικής εκπαίδευσης στην Ελλάδα, εδώ και δεκαετίες. 2. Στις ΕΠΑΣ του ΟΑΕΔ υπάρχουν περιπτώσεις σπουδαστών με μαθησιακές δυσκολίες ή περιπτώσεις μειονοτικών ομάδων (π.χ. θρησκευτικές, κοινωνικές, κ.λπ.) με μαθησιακά κενά. Πιθανόν, αυτοί να δυσκολευτούν να ανταποκριθούν στις διαδικασίες πιστοποίησης. Αυτοί έως τώρα λάμβαναν πτυχίο από τις ΕΠΑΣ, συμμετέχοντας περιοδικά σε διαδικασίες τελικών εξετάσεων, τις οποίες μπορούσαν οι εκπαιδευτικοί που τους γνώριζαν καλά, να τις προσαρμόσουν στις ειδικές τους ανάγκες. Έτσι, η πλειοψηφία τους είναι πλέον επιτυχημένοι επαγγελματίες, αποδεικνύοντας στην πράξη τον επιτυχημένο θεσμό των ΕΠΑΣ του ΟΑΕΔ. Με το νέο όμως νομοσχέδιο, περιορίζεται αυτή η δυνατότητα για αυτούς τους σπουδαστές. Πιστεύω ότι όσον αφορά τον ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΙΚΑ επιτυχημένο θεσμό των ΕΠΑΣ του ΟΑΕΔ, το νέο νομοσχέδιο θα τον οδηγήσει έμμεσα στον μαρασμό και θα μειώσει τις πιθανότητες μερίδας νέων, να εξελιχθούν επαγγελματικά. Μάλιστα, πιστεύω ότι κάτι τέτοιο θα ενισχύσει την γενική σχολική διαρροή, καθώς ο υποβιβασμός από 4ο σε 3ο επίπεδο του πτυχίου και η επίπονη διαδικασία της πιστοποίησης, για αυτούς τους νέους, αποτελεί αντικίνητρο. Οι ΕΠΑΣ του ΟΑΕΔ, θα πρέπει να παραμείνουν ως έχουν. Καθώς, εδώ και δεκαετίες συνδέει αποτελεσματικά την επαγγελματική εκπαίδευση με την αγορά εργασίας και η απορρόφηση των αποφοίτων του από την αγορά εργασίας ανέρχεται σχεδόν στο 60%, όπως αποδεικνύεται από στατιστικές έρευνες. Κάτι, που κανείς άλλος θεσμός δεν το έχει επιτύχει έως τώρα! Αν, το σχέδιο νόμου πραγματικά θέλει να βελτιώσει αυτές τις σχολές, ας φροντίσει να τροποποιήσει τα σχετικά άρθρα του και να τις αναβαθμίσει στο επίπεδο ΤΕΕ Α' και Β κύκλου, που ήταν στο παρελθόν και κακώς άλλαξε!!! Αν πάλι το σχέδιο νόμου θέλει να πειραματιστεί, ας διατηρήσει τις ΕΠΑΣ ως έχουν ή να τις αναβαθμίσει σε ΤΕΕ και ας δημιουργήσει παράλληλα τις ΕΣΚ, που κατά την γνώμη μου, θα έχουν την ίδια κατάληξη όπως ο αποτυχημένος θεσμός των ΣΕΚ.