Αρχική Εθνικό Σύστημα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης και Διά Βίου Μάθησης και άλλες διατάξειςΣχέδιο νόμου «Εθνικό Σύστημα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης και Διά Βίου Μάθησης και άλλες διατάξεις»Σχόλιο του χρήστη ΙΩΑΝΝΗΣ ΠΑΠΑΤΣΕΧΙΛΙΔΗΣ | 1 Δεκεμβρίου 2020, 09:22
Η υποβάθμιση των σχολών Μαθητείας του ΟΑΕΔ ισοδυναμεί με μετάλλαξη και διάλυση του θεσμού. 1. Σε ποιο επίπεδο επαγγελματικών προσόντων ανήκουν τα πτυχία ειδικότητας που χορηγούν οι ΕΠΑ.Σ. Μαθητείας του Ο.Α.Ε.Δ.; Οι ΕΠΑ.Σ. Μαθητείας του Ο.Α.Ε.Δ. συστήθηκαν με βάση τις διατάξεις του νόμου 3475/2006 σύμφωνα με τον οποίο συνέχισαν τη λειτουργία τους στο πλαίσιο της ανώτερης δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης όπως ακριβώς προσδιορίσθηκε από το νόμο 1566/1985. Σταθερά από το 1985 μέχρι τώρα με τους νόμους 1566/1985, 2640/1998, 3475/2006 οι Σχολές Μαθητείας του Ο.Α.Ε.Δ. ήταν ενταγμένες στον ανώτερο κύκλο της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Οι ΕΠΑ.Σ. Μαθητείας του ΟΑΕΔ δέχονται αποφοίτους της Α΄ Λυκείου με εύρος ηλικιών 16-23 ετών και χορηγούν πτυχίο επαγγελματικής ειδικότητας το οποίο σύμφωνα με το άρθρο 12 του νόμου 3475/2006 παρέχει πλήρη ισοτιμία με τα ΕΠΑ.Λ.. Έτσι λοιπόν το 2016 με το ΦΕΚ 513/Β/2016 μετά την ισοτιμία ρυθμίστηκε και η αντιστοιχία των επαγγελματικών δικαιωμάτων των κατόχων τίτλων των πτυχίων ειδικότητας των ΕΠΑ.Σ Μαθητείας του ΟΑΕΔ, με τα ΤΕΕ Β Κύκλου δηλαδή με την Λυκειακή Βαθμίδα. Για το λόγο αυτό όταν με το νόμο 4186/2013 άλλαξαν τα επίπεδα επαγγελματικών προσόντων σε όλη την Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση, ο ΕΟΠΠΕΠ κατέταξε τις ΕΠΑ.Σ. στο επίπεδο 4 του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων γεγονός που καταγράφηκε το 2014 στην επίσημη ιστοσελίδα του Υπουργείου Παιδείας _ ΕΟΠΠΕΠ https://www.eoppep.gr/images/European/ETHNIKO_PLAISIO_PROSONTON_NOVEMBER_2016.pdf (σελ.11). Η διαδικασία αυτή ολοκληρώθηκε και επισημοποιήθηκε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή το 2016 και παρακάτω παρέχονται όλα τα στοιχεία καταχώρησης στα επίσημα κείμενα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, όπου αναφέρεται στο Ευρωπαϊκό Πλαίσιο Προσόντων ότι το επίπεδο προσόντων των ΕΠΑ.Σ. είναι το επίπεδο 4. "European qualifications framework Initial vocational education and training: focus on qualifications at levels 3 and 4" CEDEFOP 2020. https://www.cedefop.europa.eu/files/5577_en.pdf ΣΕΛ. 145 Table 7. Overview of qualification types linked to EQF levels 3 and 4 Συνεπώς απόψεις ότι οι ΕΠΑ.Σ. ανήκουν στο επίπεδο 3 είναι ψευδείς, ανυπόστατες και το μόνο που επιχειρούν να κάνουν είναι να συσκοτίσουν την αλήθεια για να μεταφέρουν τις σχολές από την ανώτερη δευτεροβάθμια εκπαίδευση στη μεταγυμνασιακή κατάρτιση. Άλλωστε όσοι αξιωματούχοι από τη Διοίκηση του ΟΑΕΔ διατείνονται ότι οι Σχολές Μαθητείας του ΟΑΕΔ δεν ανήκουν στο επίπεδο 4 του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων τους παραπέμπουμε στη εγκύκλιο έγκρισης ειδικοτήτων της φετινής σχολικής χρονιάς https://helios.oaed.gr/service/home/~/?auth=co&loc=en_US&id=55651&part=2 Στη σελ. 23 θα διαπιστώσουν ότι μεταξύ των άλλων ότι τα πτυχία των ΕΠΑ.Σ. Μαθητείας του Ο.Α.Ε.Δ. ανήκουν στο επίπεδο 4 του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων και μάλιστα δια της υπογραφής του Διοικητή του Ο.Α.Ε.Δ. κ. Σπυρίδωνος Πρωτοψάλτη. 2. Τι λέει η Ευρωπαϊκή Ένωση και οι Κοινωνικοί Εταίροι για τη Μαθητεία του Ο.Α.Ε.Δ. • CEDEFOP: Από τη δημοσίευση της μελέτης «Επισκόπηση της Μαθητείας στην Ελλάδα σελ. 3» https://www.cedefop.europa.eu/files/4160_el_executive_summary.pdf «Η ανάλυση της ανεκτίμητης εμπειρίας που έχει αποκτηθεί από το πρόγραμμα ΕΠΑ.Σ. ήταν καθοριστικής σημασίας για την κατανόηση της πολιτικής και κανονιστικής δομής του νέου συστήματος, καθώς και για τον προσδιορισμό των πλεονεκτημάτων και των προκλήσεων του νέου κανονιστικού πλαισίου που διέπει τη μαθητεία γενικότερα» Όχι μόνο έπαινοι αλλά η Μαθητεία του Ο.Α.Ε.Δ αποτελεί οδηγό για το σχεδιασμό και εφαρμογή προγραμμάτων Μαθητείας στην Ελλάδα. ΑΝΤΙ ΑΥΤΟΥ ΕΠΙΛΕΧΘΗΚΕ Η ΥΠΟΒΑΘΜΙΣΗ ΤΟΥΣ!!! • ΣΕΒ: SPECIAL REPORT Αρχική Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση-Μεταρρύθμιση, Ιούλιος 2020 (σελ.17). https://www.sev.org.gr/Uploads/Documents/53155/SR_EEK_Draft_final_new.pdf «Βασικό θετικό στοιχείο αποτελεί η ευρεία αποδοχή της Μαθητείας του ΟΑΕΔ, τόσο από τους ίδιους τους μαθητευόμενους όσο και από τις επιχειρήσεις που προσφέρουν θέσεις μαθητείας…». • ΓΣΕΕ: Σταθερή η συμπαράταξη της ΓΣΕΕ από το 2010 και το 2016 ενδεικτικά κατατίθεται το υπόμνημα που έχει δημοσιοποιηθεί το 2016 στον ιστότοπο της https://gsee.gr/?p=32037. • ΓΣΕΒΕ: Προτάσεις για την Ε.Ε.Κ. και Δ.Β.Μ. ,2019. Προτείνει μεταξύ άλλων Διατήρηση και ενίσχυση των Σχολών Μαθητείας του Ο.Α.Ε.Δ.. Ποιους ακούει τελικά το Υπουργείο Παιδείας; ΤΙ ΣΗΜΑΝΕΙ ΛΟΙΠΟΝ ΜΕΤΑΦΟΡΑ ΣΤΟ ΕΠΙΠΕΔΟ 3; 1.ΥΠΟΒΑΘΜΙΣΗ ΣΤΟ ΑΧΑΡΤΟΓΡΑΦΗΤΟ ΑΠΟ ΠΛΕΥΡΑΣ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΩΝ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑΩΝ ΕΠΙΠΕΔΟ 3 ΤΗΣ ΜΕΤΑΓΥΜΝΑΣΙΑΚΗΣ ΚΑΤΑΡΤΙΣΗΣ. 2. ΣΤΗΝ ΕΠΟΧΗ ΤΗΣ ΨΗΦΙΑΚΗΣ ΕΠΟΧΗΣ ΟΠΟΥ ΟΙ ΤΕΧΝΙΤΕΣ ΚΑΙ ΟΙ ΤΕΧΝΙΚΟΙ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΔΙΑΘΕΤΟΥΝ ΣΤΕΡΕΗ ΓΕΝΙΚΗ ΠΑΙΔΕΙΑ ΚΑΙ ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ ΥΨΗΛΟΥ ΕΠΙΠΕΔΟΥ ΕΠΙΛΕΓΕΤΑΙ Η ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΤΟ ΠΑΡΕΛΘΟΝ ΤΗΣ ΔΕΚΑΕΤΙΑΣ ΤΟΥ 50 ΜΕ ΣΤΟΧΟ ΤΗΝ ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΑΜΟΡΦΩΤΩΝ ΑΝΕΙΔΙΚΕΥΤΩΝ ΕΡΓΑΤΩΝ «ΑΕΙ ΚΑΤΑΡΤΙΖΟΜΕΝΩΝ» ΜΕ ΣΚΟΠΟ ΤΗΝ ΑΠΟΡΡΥΘΜΙΣΗ ΤΗΣ ΑΓΟΡΑΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ. 3. ΑΝΤΙ ΝΑ ΑΠΟΤΕΛΕΙ ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ ΠΡΟΣ ΜΙΜΗΣΗ ΓΙΑ ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΔΥΙΚΩΝ ΣΥΣΤΗΜΑΤΩΝ ΜΑΘΗΤΕΙΑΣ ΤΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΜΑΘΗΤΕΙΑΣ ΟΠΩΣ ΠΡΟΤΕΙΝΕΙ ΤΟ CEDEFOP ΚΑΘΙΣΤΑΤΑΙ ΕΛΑΧΙΣΤΑ ΕΛΚΥΣΤΙΚΟ ΜΕ ΣΚΟΠΟ ΤΟΝ ΑΦΑΝΙΣΜΟ ΤΟΥ. Ιωάννης Παπατσεχιλίδης Μέλος Δ.Σ. Ομοσπονδίας Εκπαιδευτικών Ο.Α.Ε.Δ. Διευθυντής ΕΠΑ.Σ. Μαθητείας Ο.Α.Ε.Δ. Ωραιοκάστρου Θεσσαλονίκης