Αρχική Εθνικό Σύστημα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης και Διά Βίου Μάθησης και άλλες διατάξειςΣχέδιο νόμου «Εθνικό Σύστημα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης και Διά Βίου Μάθησης και άλλες διατάξεις»Σχόλιο του χρήστη Θρασύβουλος Καραϊσαρλής | 1 Δεκεμβρίου 2020, 13:14
Άρθρο 101: Ενώ προστίθεται και η κάλυψη των εργαστηριακών ανάγκών των Ε.Σ.Κ. στα Ε.Κ., εντούτοις αυξάνουμε το φόρτο εργασίας των Υπευθύνων Τομέων με ενδεχομένως περισσότερα εργαστήρια. Σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση, αυτό γίνεται με στόχο την επίτευξη δημοσιονομικού οφέλους και την ταυτόχρονη εξασφάλιση της πλέον ορθολογικής λειτουργίας των εργαστηριακών κέντρων. Ασφαλώς το δεύτερο κριτήριο δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα, καθώς οι Τομείς, για να συμπληρώσουν υποχρεωτικά τον αριθμό των 5 εργαστηρίων, θα αναγκαστούν να συμπεριλάβουν και εργαστήρια μη συναφών ειδικοτήτων. Στην πράξη, σε πολύ λίγες περιπτώσεις υπήρχαν Υπεύθυνοι Τομέων με ευθύνη μόνο σε τρια εργαστήρια, στην πλειονότητα τους είχαν 4 ή 5 εργαστήρια με πραγματικά συναφή αντικείμενα. Επιπροσθέτως, ο αριθμός των εκπαιδευτικών που ενδιαφέρονται για τη θέση των Υπεύθυνων Εργαστηρίων έχει μειωθεί. Αυτό γίνεται γιατί δεν υπάρχει πια το κίνητρο της μείωσης διδακτικού ωραρίου για τους περισσότερους εκπαιδευτικούς (λόγω προϋπηρεσίας), ενώ λόγω και της μείωσης των εκπαιδευτικών ανά μονάδα, και αυτοί που αναλαμβάνουν ένα εργαστήριο ως Υπεύθυνοι υποχρεώνονται εκτός από τα καθήκοντα του Υ.Ε να αναλάβουν και άλλα διοικητικά καθήκοντα και στα εξυπηρετούμενα ΕΠΑΛ από τα οποία προέρχονται (π.χ. ως υπεύθυνοι τμημάτων, γιατί δεν επαρκούν οι υπόλοιποι συνάδελφοι). Αυτό έχει σαν συνέπεια πολλά εργαστήρια να μένουν στην ευθύνη των Υπευθύνων Τομέων ή να τα αναλάβουν αναπληρωτές εκπαιδευτικοί, οι οποίοι λόγω απειρίας και ιδιαιτερότητας του κάθε εργαστηρίου χρειάζονται εκπαίδευση και συνεχή καθοδήγηση για την ορθή εκτέλεση των καθηκόντων τους, την επόμενη χρονιά το πιθανότερο είναι να μην τοποθετηθούν στην ίδια μονάδα οπότε όλη η εμπειρία θα πάει χαμένη, ενώ μπορεί και να απολυθούν πριν ολοκληρώσουν την ετήσια απογραφή. Θα έπρεπε λοιπόν η μείωση του διδακτικού ωραρίου να περιλαμβάνει όλους τους εκπαιδευτικούς, ανεξαρτήτου προϋπηρεσίας, ώστε να μπορούν να επιτελέσουν το έργο τους. Σε τελική ανάλυση, το κόστος του επιδόματος του ενός Υπευθύνου Τομέα ανά σχολική μονάδα (διότι στην πράξη αυτό θα γίνει) που είναι το υποτιθέμενο δημοσιονομικό όφελος (δηλαδή 1.800€ ετησίως ανά μονάδα), θα υπερκαλυφθεί από τις φθορές, οι οποίες θα προέλθουν από ζημιές ή από την ελλειπή εκμετάλλευση του εξοπλισμού και του εργαστηρίου, η οποία θα είναι η λογική συνέπεια του αυξημένου φόρτου εργασίας των Τομεαρχών, καθώς θα κληθούν να εποπτεύσουν (και) εργαστήρια μη συναφή με το αντικείμενο τους. Δεδομένου ότι οι περισσότεροι Τομείς έχουν 2-4 λειτουργούντα εργαστήρια, ενώ η συνάφεια τους με άλλους τομείς μπορεί να δημιουργήσει ορθολογικούς Τομείς Ε.Κ., ο αριθμός των 4-5 εργαστηρίων ανά Τομέα Ε.Κ. είναι πιο ορθολογικός. Αρθρο 31: Είναι ακατανόητο να υπάρχουν τόσο διαφορετικές προϋποθέσεις και διαφορετικά κριτήρια για τις θέσεις του Διευθυντή και του Υποδιευθυντή ενός ΙΕΚ. Πως θα είναι δυνατή η αρμονική συνεργασία μεταξύ τους και πως θα γίνεται η αναπλήρωση, όταν προέρχονται από διαφορετικούς χώρους; Άρθρο 33: Γιατί υπάρχουν μισθολογικές διαφορές μεταξύ θέσεων που έχουν παρεμφερείς αρμοδιότητες και φόρτο εργασίας; Άρθρο 35: Το κατ΄ ελάχιστον πενήντα τοις εκατό (50%) της συνολικής διάρκειας της Μαθητεία με εκπαίδευση σε χώρο εργασίας είναι μικρό. Το νόημα της μαθητείας είναι η πρακτική άσκηση, όχι η εργαστηριακή άσκηση, που ήδη έχουν κάνει κατά τη φοίτηση τους στα ΕΠΑΛ. Οι τέσσερις μέρες στην εργασία και η μία μέρα εργαστηριακής άσκησης στο ΕΠΑΛ/ΕΚ που προβλέπεται από τον ισχύοντα νόμο είναι πιο ορθολογική και προάγει την πραγματική σύνδεση της ΕΕΚ με την αγορά εργασίας. Αρθρο 9: Πριν από μερικά χρόνια διαπιστώθηκε η αποτυχία του θεσμού των Σ.Ε.Κ. Η αναβίωση του με απλό αναγραμματισμό στο όνομα και το παράλληλο άνοιγμα ιδιωτικών Ε.Σ.Κ. δεν πιστεύω ότι θα φέρει καλύτερο αποτέλεσμα, πολύ περισσότερο με την παράλληλη λειτουργεία των ΕΠΑΣ Μαθητείας. Σε άλλα άρθρα η αιτιολογική έκθεση επικαλείται την επίτευξη δημοσιονομικού όφελους, όμως το αυξημένο κόστος αναβίωσης ενός θεσμού που δεν είχε ανταπόκριση δεν φαίνεται να αποτελεί εμπόδιο. Θα ήταν ενδεχομένως προτιμότερη η ενίσχυση των ήδη λειτουργούντων ΕΠΑΣ Μαθητείας ή/και η μεταφορά της αρμοδιότητας τους στο ΥΠΕΠΘ.