Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Παρατηρήσεις επί του νομοσχεδίου για την Επαγγελματική εκπαίδευση και Κατάρτιση Γενικές παρατηρήσεις: -Υπάρχει προσπάθεια εξομοίωσης των εννοιών και του περιεχομένου των λέξεων εκπαίδευση και κατάρτιση, τυπική και άτυπη εκπαίδευση. Είναι απολύτως ξεκάθαρο πως εκπαίδευση παρέχουν μόνο τα ΕΠΑ.Λ. Οι άλλες δομές, μεταξύ αυτών και οι ΕΠΑ.Σ μαθητείας του ΟΑΕΔ, παρέχουν κατάρτιση και υβριδικά αναφέρονταν ως επιπέδου 4. Εάν ήταν ξεκάθαρα Λύκειο (όχι ΤΕΕ) γιατί οι απόφοιτοί τους να μην μπορούσαν να δώσουν Πανελλήνιες? Σε ποια τάξη ΕΠΑ.Λ γράφονται οι απόφοιτοί τους? Άρα προκύπτει επίπεδο 3. -Τόσο η εκπαίδευση, όσο και η κατάρτιση, παρέχονται εργαστηριακά στην ίδια δομή – Εργαστηριακό Κέντρο, με τις όποιες συνέπειες. -Το νομοσχέδιο δεν έχει καμία ουσιαστική αναφορά στις δομές των ΕΠΑΛ, με εξαίρεση την ίδρυση των προτύπων ΕΠΑΛ. -Επιχειρείται να εισαχθεί η Μαθητεία ανηλίκων στις ΕΣΚ -Πρακτική – Μαθητεία. Δεν προσδιορίζονται οι όροι της αμειβόμενης πρακτικής. Εάν η πρακτική είναι επιδοτούμενη εξ ολοκλήρου, χωρίς οικονομική επιβάρυνση του εργοδότη, θα έχει ως αποτέλεσμα η πρακτική να αναιρεί την μαθητεία των ΕΠΑΛ, ΕΣΚ και ΕΠΑΣ του ΟΑΕΔ. Υπάρχει ήδη μεγάλη σύγχυση μεταξύ των δύο τύπων στην αγορά. Πολλοί ιδιώτες δεν συμμετέχουν στο πρόγραμμα μαθητείας γιατί προτιμούν την πρακτική η οποία δεν έχει κόστος. Θα πρέπει λοιπόν ή να χρησιμοποιηθεί ένας όρος ή να ισχύουν οι ίδιες εισφορές για τους εργοδότες -Πρότυπα και όχι πειραματικά ΕΠΑΛ, με ότι αυτό συνεπάγεται -Δημόσιοι υπάλληλοι ως διευθυντές ΕΣΚ και ΙΕΚ και όχι μόνο εκπαιδευτικοί. -Εξ αποστάσεως εκπαίδευση στα ΙΕΚ. Δίνεται η δυνατότητα χωρίς υπουργική απόφαση να λειτουργήσουν εξ ολοκλήρου ΙΕΚ με εξ αποστάσεως εκπαίδευση. Αυτό θα έχει σοβαρές συνέπειες για την κατάρτιση ή οποία έχει ως βασικό στόχο την ανάπτυξη δεξιοτήτων. Άρθρο 2 παρ. ζδ &ηβ Να αφαιρεθεί η φράση <> . Τι είδος αποζημίωση είναι αυτή; Άρθρο 6 παρ. 2 Κρίνεται απαραίτητο να προστεθεί και ένας εκπρόσωπος από τα Εργαστηριακά Κέντρα (διευθυντής) γιατί η εισήγηση ως προς τους τομείς και τις ειδικότητες που πρέπει να λειτουργήσουν θα πρέπει να λαμβάνει υπόψη της την δυνατότητα υποστήριξης από τον εξοπλισμό των εργαστηριακών κέντρων. Άρθρο 13 Ο Διευθυντής δημόσιας Ε.Σ.Κ θα πρέπει να είναι εκπαιδευτικός Δημόσιος υπάλληλος και η επιλογή του να γίνεται με την διαδικασία επιλογής στελεχών Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Πως θα υποστηρίξει και θα αξιολογήσει την εκπαιδευτική διαδικασία ένας δημόσιος υπάλληλος ο οποίος δεν είναι εκπαιδευτικός; ΚΕΦΑΛΑΙΟ Δ΄ ΠΡΟΤΥΠΑ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΑ ΛΥΚΕΙΑ (Π.ΕΠΑ.Λ.) άρθρο 16 έως 21 1. Προτείνουμε να είναι πειραματικά ΕΠΑΛ. 2. Δεν υπάρχει καμία αναφορά στα Εργαστηριακά Κέντρα που θα συνεργασθούν τα πρότυπα ΕΠΑΛ. Καλό θα είναι να υπάρχει μία πρόβλεψη έτσι ώστε το πρότυπο ΕΠΑΛ να μπορεί να συνεργασθεί με περισσότερα του ενός Ε.Κ. Ίσως μία επιτροπή αξιολόγησης σε επίπεδο διεύθυνσης δευτεροβάθμιας, να ορίζει για κάθε ειδικότητα το αντίστοιχο εργαστηριακό κέντρο που μπορεί να την εξυπηρετήσει με βάση τον αρτιότερο εξοπλισμό (στις μεγάλες πόλεις). Άρθρο 25 παρ. 6 Τα ΙΕΚ να μπορούν να παρέχουν εξ αποστάσεως εκπαίδευση-κατάρτιση μόνο μετά από απόφαση του υπουργείου Παιδείας (έκτακτες καταστάσεις), παρόμοια όπως προβλέπεται για τις ΕΣΚ (άρθρο 15, παρ15). Η διατύπωση της παρ. 6 δίνει την δυνατότητα στα ΙΕΚ να παρέχουν εξ ολοκλήρου εξ αποστάσεως κατάρτιση. Με τον τρόπο αυτό η κατάρτιση μετατρέπεται σε επιμόρφωση. Άρθρο 31 παρ. 1β Στα προσόντα του Διευθυντή ΙΕΚ θα πρέπει να προστεθεί και η διδακτική προϋπηρεσία γιατί δεν ασκεί μόνο διοίκηση αλλά αξιολογεί και εκπαιδευτικό έργο. Άρθρο 31 παρ. 2γ Προβλέπεται η αξιολόγηση της εκπαιδευτικής δομής του ΙΕΚ να γίνεται από τον διευθυντή και τον υποδιευθυντή. Θα πρέπει να θεσμοθετηθεί ένα μοντέλο αξιολόγησης διευρυμένο και με βάση ευρωπαϊκά πρότυπα. Άρθρο 33 παρ. 4ιαια Οι προτεινόμενες αμοιβές των διευθυντών ΙΕΚ είναι υπερβολικά και προκλητικά υψηλές σε σύγκριση με τους διευθυντές σχολείων δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, οι οποίοι έχουν περισσότερες αρμοδιότητες και ευθύνες (ανήλικοι μαθητές, γονείς). Ας υπάρξει προς τα πάνω εξομοίωση. Άρθρο 35 παρ. 3β Να προστεθεί η φράση <>. Την ευθύνη υλοποίησης της Μαθητείας να την έχει και το Ε.Κ στο οποίο πραγματοποιείται το εργαστηριακό μάθημα. Ήδη σε πολλές περιπτώσεις την ευθύνη υλοποίησης του προγράμματος ουσιαστικά την έχει το Ε.Κ. Άρθρο 36 παρ. 5 Όχι ορθό να αυξηθεί η αποζημίωση του μαθητευομένου στο 100%. Εάν μάλιστα λάβουμε υπόψη ότι η προηγούμενη αύξηση στην Γ΄ φάση υλοποίησης της μαθητείας στο 75%, ως προς την επιβάρυνση των εργοδοτών απορροφήθηκε από το ΕΣΠΑ, με την προτεινόμενη αύξηση η επιβάρυνση θα είναι αρκετά αυξημένη και θα έχει ως αποτέλεσμα μείωση των προσφερόμενων θέσεων από τους εργοδότες του ιδιωτικού τομέα. Άρθρο 36 παρ. 6 Η προβλεπόμενη ημερομηνία έναρξης της Μαθητείας (1/9) είναι μη ρεαλιστική διότι το πρόγραμμα απαιτεί μια προετοιμασία πριν την έναρξη η οποία θα πρέπει να γίνει στις θερινές διακοπές. Μια ρεαλιστική ημερομηνία έναρξης μπορεί να είναι η 1η Οκτώβρη χωρίς να δημιουργεί προβλήματα στην λειτουργία των ΕΠΑΛ. Άρθρο 37 παρ. 1 Στην φράση <> να προστεθεί το <> . Στα Ε.Κ άλλωστε υλοποιείται το προπαρασκευαστικό πρόγραμμα πιστοποίησης. Άρθρο 42 παρ. 3 Να αφαιρεθεί η λέξη πιστοποιημένοι. Γιατί θα πρέπει να είναι πιστοποιημένοι και όχι μόνο απόφοιτοι για την εγγραφή στην Β΄ ΕΠΑΛ ;. όπως προβλέπεται στο άρθρο 25 παρ2 για τις εγγραφές στα ΙΕΚ.