Αρχική Εθνικό Σύστημα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης και Διά Βίου Μάθησης και άλλες διατάξειςΣχέδιο νόμου «Εθνικό Σύστημα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης και Διά Βίου Μάθησης και άλλες διατάξεις»Σχόλιο του χρήστη Ευάγγελος Παυλής | 2 Δεκεμβρίου 2020, 11:34
Τα σημεία που προτείνω να προστεθούν βρίσκονται μέσα σε αγκύλες. Ακολουθούν επεξηγηματικές σημειώσεις. Άρθρο 6, Παρ. 6: Τα Σ.Σ.Π.Α.Ε. α) ανιχνεύουν τις τοπικές ανάγκες της αντίστοιχης περιφέρειας, σε θέματα επαγγελματικής εκπαίδευσης, κατάρτισης και δια βίου μάθησης, [με έμφαση στις αναπτυξιακές προτεραιότητες της αντίστοιχης περιφέρειας και του οικείου δήμου και την καλύτερη εφαρμογή των στρατηγικών τους σχεδιασμών] Σημείωση: Για παράδειγμα, στην Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου το αναπτυξιακό μοντέλο αφορά τη διασύνδεση παραγωγής-μεταποίησης-εναλλακτικού τουρισμού-πολιτισμού με σεβασμό στο περιβάλλον και στο τοπίο, αλλά μόνο δυο από τις ειδικότητες που λειτούργησαν σε διάστημα πέντε ετών είχε σχέση με αυτό το μοντέλο. Άρθρο 29 Στα Ι.Ε.Κ. παρέχονται ειδικότητες οι οποίες καθορίζονται με βάση τις ανάγκες της τοπικής αγοράς εργασίας [και τις αναπτυξιακές προτεραιότητες του αντίστοιχου δήμου και της περιφέρειας όπως αυτές καθορίζονται από τους στρατηγικούς τους σχεδιασμούς, καθώς] και τις αναπτυξιακές προτεραιότητες της εθνικής οικονομίας, σύμφωνα με την παρ. 19 του άρθρου 34. Άρθρο 31, Παρ. 1β «β) Ο Διευθυντής δημόσιου Ι.Ε.Κ. αρμοδιότητας του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων μπορεί να είναι δημόσιος λειτουργός, μόνιμος δημόσιος υπάλληλος ή μόνιμος εκπαιδευτικός της δημόσιας εκπαίδευσης» [ή ελεύθερος επαγγελματίας επιπέδου 8 με τουλάχιστον δεκαετή εμπειρία στην αγορά εργασίας και τριετή εμπειρία στην εκπαίδευση (δευτεροβάθμια, μεταδευτεροβάθμια ή τριτοβάθμια)]. Σημείωση: Τα Ινστιτούτα Επαγγελματικής Κατάρτισης, λόγω της φύσης τους, έχουν ανάγκη από καταξιωμένους επαγγελματίες με εξειδικευμένες γνώσεις και εκπαιδευτική εμπειρία, έτσι ώστε να αξιοποιηθεί και το ανθρώπινο κεφάλαιο που χάνεται (brain drain) ή δεν αξιοποιείται σωστά (brain waste). Άρθρο 38 Στο Μεταλυκειακό έτος – Τάξη Μαθητείας παρέχονται ειδικότητες οι οποίες καθορίζονται με βάση τις ανάγκες της τοπικής αγοράς εργασίας [και τις αναπτυξιακές προτεραιότητες του αντίστοιχου δήμου και της περιφέρειας όπως αυτές καθορίζονται από τους στρατηγικούς τους σχεδιασμούς, καθώς] και τις αναπτυξιακές προτεραιότητες της εθνικής οικονομίας λαμβάνοντας υπόψη τις ειδικότητες των ΕΠΑ.Λ. με απόφαση του Γενικού Γραμματέα Ε.Ε.Κ.Δ.Β.Μ.&Ν., ύστερα από εισήγηση του Κ.Σ.Ε.Ε.Κ. σύμφωνα με την παρ. 9 του άρθρου 40. Άρθρο 41, Παρ. 2 2. α) Η σύνταξη των οδηγών κατάρτισης των Ε.Σ.Κ., του Μεταλυκειακού έτους-Τάξης Μαθητείας και των Ι.Ε.Κ. πραγματοποιείται με την ευθύνη της Διεύθυνσης Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης και Διά βίου μάθησης της Γ.Γ.Ε.Ε.Κ.Δ.Β.Μ.&Ν. από ειδικούς επιστήμονες, εμπειρογνώμονες, εκπαιδευτές και επαγγελματικά στελέχη με τη συνδρομή των κοινωνικών εταίρων ή άλλων δημόσιων ή ιδιωτικών φορέων [κατόπιν δημόσιας πρόσκλησης] Σημείωση: Συχνά παρατηρείται το φαινόμενο οι οδηγοί σπουδών να ευνοούν ορισμένες ειδικότητες ΠΕ που έχουν σχέση/συνάφεια με τα διδασκόμενα αντικείμενα και να απορρίπτουν άλλες που επίσης έχουν ίσως και μεγαλύτερη σχέση/συνάφεια με τα διδασκόμενα αντικείμενα. Για παράδειγμα, από τους Οδηγούς Σπουδών των ΙΕΚ οι ΠΕ Γεωγράφοι (04.05) έχουν αποκλειστεί εντελώς… ακόμη και από το ίδιο το μάθημα της Γεωγραφίας! Αρκετά μαθήματα αντιστοιχούν σε πτυχία περιορισμένων ακαδημαϊκών τμημάτων (που αρκετές φορές φέρουν την ίδια ταυτότητα με τους εκπονητές των Οδηγών...), παρόλο που, σε μια εποχή που χαρακτηρίζεται από διεπιστημονικότητα, θα μπορούσαν να διδαχθούν από μια ευρύτερη γκάμα πτυχιούχων, αρκεί να αποδεικνύεται από τα μαθήματα του Προγράμματος Σπουδών. Στο πρόσφατο ηλεκτρονικό μητρώο παρατηρήθηκαν περιπτώσεις εκπαιδευτών που πρώτευσαν στα μόρια, αλλά έχασαν μαθήματα επειδή κρίθηκαν ως 'μη συναφή' βάσει των (μη επικαιροποιημένων) Οδηγών Σπουδών. Πίσω από τη ‘συνάφεια’ όμως μπορεί να κρύβονται συντεχνιακά ή προσωπικά συμφέροντα. Εδώ ίσως θα βοηθούσε μια οδηγία χρήσης των Οδηγών που θα μπορούσαν να έχουν γνωμοδοτικό και όχι δεσμευτικό ρόλο, εφόσον προσκομίζονται αποδείξεις μέσω του διδαχθέντος Προγράμματος Σπουδών. Άρθρο 53, Παρ. 4 Σημείωση: α και β. Η επιλογή του Διευθυντή Κατάρτισης και του Συντονιστικού/εκπαιδευτικού υπευθύνου θα γίνονται με δημόσια πρόσκληση. Παρακαλώ όπως ληφθούν υπόψιν τα παραπάνω.