Αρχική Εθνικό Σύστημα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης και Διά Βίου Μάθησης και άλλες διατάξειςΣχέδιο νόμου «Εθνικό Σύστημα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης και Διά Βίου Μάθησης και άλλες διατάξεις»Σχόλιο του χρήστη ΑΡΣΙΣ Κοινωνική Οργάνωση Υποστήριξης Νέων | 2 Δεκεμβρίου 2020, 15:35
ΑΡΣΙΣ Κοινωνική Οργάνωση Υποστήριξης Νέων Σχολιασμός κατά άρθρο Άρθρο 5 Κεντρικό Συμβούλιο Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (Κ.Σ.Ε.Ε.Κ.) • Στον βαθμό που επεκτείνεται ο θεσμός της μαθητείας, μέσω της ίδρυσης των ΕΣΚ, κρίνουμε απαραίτητη τη συμμετοχή του Συνηγόρου του Πολίτη (Κύκλος δικαιωμάτων του Παιδιού), έτσι ώστε να υπάρχει έγκυρη και έγκαιρη συμβολή σε ζητήματα που άπτονται του πλαισίου παιδικής προστασίας, ιδιαίτερα σε ό,τι αφορά την καταπολέμηση παράνομης παιδικής εργασίας. Άρθρο 9 Σκοπός των Επαγγελματικών Σχολών Κατάρτισης και των Επαγγελματικών Σχολών Μαθητείας του Ο.Α.Ε.Δ. • Να τεθεί ως διακριτός σκοπός των ΕΣΚ η καταπολέμηση της παράνομης παιδικής εργασίας. • Γενικά, εκτιμούμε ότι η ανασύσταση του Επιπέδου 3 του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων βρίσκεται σε θετική κατεύθυνση, εφόσον αποσκοπεί στην επανένταξη στο τυπικό εκπαιδευτικό σύστημα των πληθυσμών που δεν συνεχίζουν στον δεύτερο κύκλο της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Επιπλέον, η αμειβόμενη μαθητεία/άσκηση συνιστά αντικίνητρο προσφυγής των ανηλίκων στην αδήλωτη παιδική εργασία για βιοποριστικούς λόγους. Πρόσθετο θετικό στοιχείο αποτελεί και η παροχή δυνατότητας συνέχισης σπουδών προς το επίπεδο 4 (Β Λυκείου ΕΠΑΛ), • Θεωρούμε ότι το δυικό σύστημα εκπαίδευσης-κατάρτισης, αποτελεί μια εξαιρετικά αποτελεσματική εκπαιδευτική και παιδαγωγική προσέγγιση, η οποία μπορεί να αξιοποιηθεί και σε άλλα επίπεδα του εθνικού πλαισίου προσόντων, όπως για παράδειγμα το επίπεδο 4 (Απολυτήριο ΕΠΑΛ), ακόμη και αν αυτό σημαίνει την χρονική παράταση της διάρκειας σπουδών. • Σε αυτή την κατεύθυνση, ιδανικά, θα μπορούσε να προβλεφθεί αποκλειστική δυνατότητα εργασίας των ανηλίκων ηλικίας 15-17 ετών, μόνο στο πλαίσιο προγραμμάτων μαθητείας. Εκτιμούμε ότι θα ήταν χρήσιμη η διεπαφή των συστημάτων Εργάνη και My School, έτσι ώστε να εντοπίζονται εγκαίρως οι διαρρέοντες μαθητές και να προσανατολίζονται σε εκπαιδευτικές δομές Μαθητείας. Με αυτό τον τρόπο θα μπορούσε να Άρθρο 11 Φοίτηση στις Ε.Σ.Κ. και στις ΕΠΑ.Σ. Μαθητείας του Ο.Α.Ε.Δ. • Το απαιτούμενο γλωσσικό επίπεδο Β1, είναι σχετικά υψηλό. Θα ήταν προτιμότερη η υιοθέτηση του επιπέδου Α2 που αποτελεί την βάση ένταξης στην αγορά εργασίας, αλλά και στο καθεστώς του επί μακρόν διαμένοντος, όπως ακριβώς προβλέπεται και στο άρθρο 76 του παρόντος σχεδίου νόμου. • Επίσης, είναι αναγκαία η παροχή εναλλακτικών μέσων απόδειξης της γλωσσικής επάρκειας από τους/τις υποψηφίους, μεταξύ άλλων και με εφαρμογή γλωσσικού διαγνωστικού τεστ εντός των ΕΣΚ. • Να δοθεί δυνατότητα ίδρυσης ξενόγλωσσων ΕΣΚ κατά αναλογία της πρόβλεψης ίδρυσης ξενόγλωσσων ΙΕΚ στο άρθρο 26 του παρόντος. • Να προσδιοριστεί ελάχιστο ποσοστό αμοιβής των μαθητευομένων επί του ελάχιστου νόμιμου ημερομισθίου. • Να προβλεφθεί ως μέγιστος συνολικός ημερήσιος χρόνος φοίτησης σε εργασιακό περιβάλλον και σε εκπαιδευτική δομή το οκτάωρο, χωρίς δυνατότητα υπέρβασης. • Να απαγορευτεί ρητά η άσκηση/μαθητεία ανηλίκων σε βαριές και ανθυγιεινές εργασίες καθώς και η νυχτερινή απασχόληση. • Ο χρόνος άσκησης κατά τις Κυριακές και αργίες να υπολογίζεται προσαυξημένος κατά 75% • Η απασχόληση σε εργασίες στα καταστήματα κράτησης νέων και στα ιδρύματα αγωγής της ΓΓ Σωφρονιστικής πολιτικής, να μπορεί να προσμετρηθεί ως χρόνος μαθητείας πρακτικής άσκησης σε εργασιακό περιβάλλον. • Η αναμόρφωση των προγραμμάτων σπουδών ΕΠΑΣ και η διαμόρφωση των προγραμμάτων ΕΣΚ με σημαντική προσθήκη θεμελιωδών δεξιοτήτων (γλώσσα, μαθηματικά, κοινωνικές δεξιότητες). • Η ψυχοκοινωνική υποστήριξη των μαθητευομένων από συγκροτημένες ψυχοκοινωνικές υπηρεσίες εντός των εκπαιδευτικών δομών, στελεχωμένων από αδειούχους κοινωνικούς λειτουργούς και ψυχολόγους, καθώς και πιστοποιημένους εργασιακούς συμβούλους. Άρθρο 18 Φοίτηση στα Πρότυπα. ΕΠΑ.Λ. • Εκτός της προβλεπόμενης δυνατότητας συνεργασίας με επιχειρήσεις του Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα, να προβλέπεται αντίστοιχη δυνατότητα συνεργασίας με ΑΜΚΕ και Σωματεία με κύριο προσανατολισμό την παραγωγή νέων εκπαιδευτικών μεθόδων, καινοτόμων προσεγγίσεων διδασκαλίας και πρακτικής άσκησης, σύμφωνα με την παρ. 4. Άρθρο 24 Ίδρυση Πειραματικών Ι.Ε.Κ. και Θεματικών Ι.Ε.Κ. • Πρόβλεψη δυνατότητας ίδρυσης πειραματικών και θεματικών ΙΕΚ από ΝΠΙΔ μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα, χωρίς χρονικούς περιορισμούς και περιορισμούς προέλευσης πόρων. Η παραπάνω πρόβλεψη πρέπει να ισχύει τουλάχιστον στις περιπτώσεις όπου τα συγκεκριμένα ΙΕΚ αποσκοπούν στη κατάρτιση και κοινωνική ένταξη πληθυσμών ΕΚΟ (ευάλωτων και ευπαθών ομάδων). Άρθρο 26 Οργάνωση και λειτουργία ξενόγλωσσων τμημάτων • Να υπάρχει ρητή πρόβλεψη εγγραφής με ελλιπή και κατά δήλωση δικαιολογητικά για τους αιτούντες και δικαιούχους Διεθνούς Προστασίας. Στην αντίθετη περίπτωση, θα ήταν παράδοξο να απαιτείται η εμφάνιση επισήμων τίτλων σπουδών από την χώρα προέλευσης εφόσον ο ενδιαφερόμενος αποτελεί θύμα άδικης δίωξης ή διάκρισης από αυτές. Άρθρο 36 Φοίτηση στο Μεταλυκειακό έτος-Τάξη Μαθητείας • Να υπάρξει ρητή πρόβλεψη παράτασης του νόμιμου χρόνου αδείας διαμονής του μαθητευόμενου, μέχρι την ολοκλήρωση του προγράμματος μαθητείας. Άρθρο 44 Εξουσιοδοτικές διατάξεις Κεφαλαίου Ζ’ • Η διασύνδεση του επιπέδου 5 του ΕΠΠ με το επίπεδο 6 συνιστά καινοτομία για τα ελληνικά δεδομένα, αφού για πρώτη φορά δίνεται η δυνατότητα κατάταξης των αποφοίτων ΙΕΚ στα ΑΕΙ, κατόπιν εξετάσεων. Ωστόσο, το προβλεπόμενο ποσοστό του 5% εκτιμάται ως ιδιαίτερα χαμηλό και κινδυνεύει να καταστήσει πρακτικά ασήμαντες τις επιπτώσεις τις διάταξης. Το ποσοστό θα αναμενόταν να είναι σαφώς μεγαλύτερο του 12% που προβλέπεται για τους ήδη πτυχιούχους του επιπέδου 6, μιας και είναι σαφώς δικαιότερο κοινωνικά ο νόμος να ενισχύει τις πιθανότητες όσον επιδιώκουν για πρώτη φορά την πρόσβαση στα ΑΕΙ σε σχέση με τους ήδη πτυχιούχος. Άρθρο 68 Ίδρυση των Σ.Δ.Ε. • Τα ΣΔΕ αποτελούν έναν επιτυχημένο θεσμό ο οποίος όμως δεν έχει αναπτύξει δίκτυο μονάδων που να καλύπτει το σύνολο της επικράτειας. Είναι αναγκαίο να παρασχεθεί η δυνατότητα ίδρυσης σχολείων ΣΔΕ τόσο σε ΝΠΔΔ, όσο και μη κερδοσκοπικά ΝΠΙΔ, υπό την εποπτεία πάντα του ΥΠΑΙΘ και της ΓΓ. Με αυτό τον τρόπο θα μπορούσε να αυξηθεί η πύκνωση του δικτύου συντελώντας στη κάλυψη και ειδικότερων εκπαιδευτικών αναγκών πληθυσμών όπως οι αιτούντες άσυλο και οι προσφυγικοί πληθυσμοί. Σε κάθε περίπτωση, είναι παράδοξο ο μόνος τύπος σχολείου που να εξαιρείται από τη δυνατότητα ίδρυσης από ΝΠΙΔ, να είναι αυτός των ΣΔΕ, δηλαδή των πλέον κοινωνικά συμπεριληπτικών σχολικών μονάδων. Άρθρο 71 Στελέχωση των Σ.Δ.Ε. • Κρίνουμε αναγκαία την στελέχωση των ΣΔΕ με αδειούχους Κοινωνικούς Λειτουργούς, με καθήκοντα την διαμόρφωση ατομικών σχεδίων δράσης των μαθητών/τριων, την παροχή ψυχοκοινωνικής υποστήριξης και την ενεργή διασύνδεση με εξωτερικούς υποστηρικτικούς φορείς στη σχολική μονάδα. Άρθρο 74 Λειτουργία εκπαιδευτικών δομών στα Καταστήματα Κράτησης • Κατοχύρωση της δυνατότητας κρατουμένων να συμμετέχουν σε προγράμματα πρακτικής άσκησης/μαθητείας εκτός καταστημάτων κράτησης. • Διαμόρφωση δομών υποστήριξης της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης σε κάθε κατάστημα κράτησης • Προσμέτρηση της παρακολούθησης πιστοποιημένων προγραμμάτων μη τυπικής εκπαίδευσης ως χρόνου εργασίας εντός του καταστήματος Άρθρο 76 Ελληνομάθεια • Να καθιερωθεί απόλυτη απαλλαγή από εξέταστρα πιστοποίησης γλωσσομάθειας των πληθυσμών αιτούντων άσυλο, των κρατουμένων, και απαλλαγή κάθε άλλου ενδιαφερόμενου κατόπιν αιτήματός του που θα υποστηρίζεται από κοινωνική έκθεση συνυποβαλλόμενη από αδειούχο Κοινωνικό Λειτουργό. • Να υπάρξει σαφής αναφορά στους αιτούντες άσυλο, ως πληθυσμού στόχου των δομών ελληνομάθειας, σύμφωνα και με την εθνική και ενωσιακή νομοθεσία.