Αρχική Εθνικό Σύστημα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης και Διά Βίου Μάθησης και άλλες διατάξειςΣχέδιο νόμου «Εθνικό Σύστημα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης και Διά Βίου Μάθησης και άλλες διατάξεις»Σχόλιο του χρήστη Χρίστος Τζοβάνης | 2 Δεκεμβρίου 2020, 15:42
Το νέο νομοσχέδιο για την παιδεία κλείνει τα ΚΔΒΜ1 Τα ΚΔΒΜ1 ή Εργαστήρια Ελευθέρων Σπουδών όπως λέγονταν στο παρελθόν ιδρύθηκαν πριν από 50 χρόνια με σκοπό να εξυπηρετούν κάποιες πολύ συγκεκριμένες ανάγκες της κοινωνίας μας. Οι ανάγκες αυτές σήμερα εξακολουθούν να υπάρχουν και σήμερα, και ίσως είναι ακόμα μεγαλύτερες στην εποχή της πληροφορίας και της ταχύτητας. Είναι η ανάγκη για μικρού κόστους και σύντομης σε χρονική διάρκεια εκπαίδευσης σε πολύ εξειδικευμένους τομείς. Η εκπαίδευση αυτή ακολουθεί τις ανάγκες της κάθε εποχής. Δεδομένων των πολλών κλάδων της οικονομικής δραστηριότητας, υπάρχουν πάρα πολλά τέτοια κέντρα, που το καθένα εκπαιδεύει σε κάτι ξεχωριστό. Τα κέντρα αυτά, παρόλο που είναι μικρά και απασχολούν λίγο προσωπικό, λόγο του συνολικού αριθμού τους, εξασφαλίζουν εργασία σε πολύ μεγάλο αριθμό ατόμων που είτε εργάζονται σε αυτά ως ελεύθεροι επαγγελματίες – ιδιοκτήτες, είτε ως λειτουργικό προσωπικό – γραμματείες, είτε ως καθηγητές. Τα ΚΔΒΜ1 βρίσκονται στα κέντρα των πόλεων, έχουν μικρές αίθουσες και κάνουν ολιγομελή τμήματα όπου μεταφέρουν γνώση για πολύ συγκεκριμένα πράγματα σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα και με χαμηλό κόστος. Ο χρόνος που απαιτείται προκειμένου να ολοκληρωθεί ένα σεμινάριο κυμαίνεται από την 1 εβδομάδα ή και λιγότερο έως τους 9 μήνες. Τα σεμινάρια αυτά γίνονται από επαγγελματίες καθηγητές, πολλές φορές όμως και από εισηγητές που προέρχονται από την ίδια την αγορά εργασίας. Ο λόγος είναι ότι απευθύνονται σε ανθρώπους που είτε δουλεύουν ήδη και θέλουν κάποια πολύ συγκεκριμένη εξειδίκευση, είτε θέλουν να μπούνε στην αγορά σε κάποιο πολύ συγκεκριμένο αντικείμενο εργασίας. Τέλος λειτουργούν με ελάχιστο μόνιμο προσωπικό και δημιουργούν ελεύθερα τα προγράμματα των σπουδών τους ανάλογα πάντα με τις άμεσες ανάγκες της αγοράς αλλά και τον τομέα εξειδίκευσης του εκάστοτε εισηγητή. Για παράδειγμα αν αύριο παρουσιαστεί η ανάγκη για εκπαίδευση λογιστών στον νέο φορολογικό κώδικα που θα ξεκινήσει να ισχύει σε 6 μήνες, δεν χρειάζεται ένα κέντρο να καταθέσει πρόγραμμα σπουδών σε κάποιον φορέα του υπουργείου παιδείας και να περιμένει έγκριση που μπορεί να πάρει και 1 χρόνο. Εξυπηρετεί την ανάγκη της αγοράς άμεσα. Το νέο νομοσχέδιο που προωθείται συνενώνει τα ΚΔΒΜ1 με τα ΙΕΚ αναγκάζοντάς τα να ακολουθούν τις προδιαγραφές των μεγάλων δομών εκπαίδευσης. Δηλαδή (και αυτό είναι και το μεγαλύτερο πρόβλημα) ζητάει από άποψη εγκαταστάσεων, τα μικρά κέντρα εκπαίδευσης να στεγάζονται σε εγκαταστάσεις προδιαγραφών που έχουν κέντρα με εκατοντάδες εκπαιδευόμενους. Τέτοιες εγκαταστάσεις δεν υπάρχουν στα κέντρα των πόλεων που ήδη είναι στεγασμένα τα ΚΔΒΜ1. Και όλο αυτό γίνεται όταν η τεχνολογία ευνοεί την εξ’ αποστάσεως εκπαίδευση όπου ο μαθητής δεν χρειάζεται καν να βρίσκεται στις εγκαταστάσεις της σχολής. Επιπλέον το νέο νομοσχέδιο ζητάει από τα ΚΔΒΜ1 των 40 με 300 σπουδαστών το έτος να έχουν προσωπικό που θα ήταν απαραίτητο για ένα τεράστιο κέντρο εκπαίδευσης των 500 ή χιλίων σπουδαστών. Χωρίς να μπω σε περισσότερες λεπτομέρειες του νομοσχεδίου, αυτές και μόνο οι δύο διατάξεις είναι αρκετές να κλείσουν ένα ολόκληρο κλάδο εκπαίδευσης και να κοστίσουν την εργασία χιλιάδων ανθρώπων. Ο στόχος δεν είναι να κλείσουμε οριστικά μια ολόκληρη δομή εξαιρετικά ευέλικτης εκπαίδευσης που στην εποχή της αστραπιαίας διακίνησης της πληροφορίας είναι απολύτως απαραίτητη. Ο στόχος είναι να την βελτιώσουμε και να την αναβαθμίσουμε. Δεν χρειάζεται για παράδειγμα να αναγκάσουμε σχολές που έχουν ανά πάσα στιγμή το πάρα πολύ μέχρι 60 εκπαιδευόμενους να πάνε σε εγκαταστάσεις με προδιαγραφές για 300 εκπαιδευόμενους (όπως η πολεοδομική άδεια εκπαιδευτηρίων). Ειδικά, την εποχή που ο κόσμος μπορεί να κάνει μαθήματα και από το σπίτι του. Δεν χρειάζεται για τόσο λίγους εκπαιδευόμενους να επιβάλουμε 5 άτομα μόνιμο προσωπικό πέρα από τους καθηγητές. Δεν υπάρχει περίπτωση να μπορούν να το πληρώσουν. Δεν υπάρχει λόγος να τους επιβάλουμε προσβάσεις και εγκαταστάσεις για ΑΜΕΑ τη στιγμή που μέσω των νέων τεχνολογιών τα ΑΜΕΑ πλέον μπορούν να κάνουν τα μαθήματα από το χώρο τους. Αν τα κάνουμε όλα αυτά που εισηγείται το νομοσχέδιο είναι σαν να θέλουμε να τους κλείνουμε. Και αν κλείσουμε μια τόσο σημαντική και χρήσιμη δομή εκπαίδευσης κάποιος κακόπιστος θα έλεγε ότι θέλουμε να πάρουμε το μερίδιο της αγοράς από τους πολλούς μικρούς και να το χαρίσουμε στους λίγους μεγάλους. Αντίθετα, θα πρέπει να την αναβαθμίσουμε την δομή εκπαίδευσης αυτή. Πώς; Το βασικότερο από όλα με το να μπορεί να παρέχει ολιγόμηνη πρακτική εκπαίδευση σε εταιρίες. Όπως και τα ΙΕΚ. Τι πιο χρήσιμο και για τους μαθητές και για τις επιχειρήσεις και για την οικονομία γενικότερα; Επιπλέον θα πρέπει να αφήσουμε και τα ΚΔΒΜ1 να λαμβάνουν μέρος σε ευρωπαϊκά προγράμματα εξειδικευμένης κατάρτισης ενηλίκων – τα γνωστά Voucher πολλά από τα οποία συνοδεύονται από πρακτική. Ή να αναβαθμίσουμε τα πιστοποιητικά τους σε επίπεδο ευρωπαϊκής αναγνώρισης 4 ή 5. Δεν έχει νόημα να κλείσουμε εκατοντάδες επιχειρήσεις στέλνοντας στην ανεργία χιλιάδες ανθρώπους. Ας δούμε πώς θα βελτιώσουμε τις υπηρεσίες που παρέχουν. Για το καλό όλων μας.