Αρχική Εθνικό Σύστημα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης και Διά Βίου Μάθησης και άλλες διατάξειςΣχέδιο νόμου «Εθνικό Σύστημα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης και Διά Βίου Μάθησης και άλλες διατάξεις»Σχόλιο του χρήστη ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΕΤΑΙΡΙΩΝ ΚΕΝΤΡΩΝ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗΣ ΚΑΤΑΡΤΙΣΗΣ | 2 Δεκεμβρίου 2020, 15:38
Κρίσιμες γενικές Παρατηρήσεις για το κεφ. Θ΄ Κέντρα Δια Βίου Μάθησης του σχεδίου νόμου για την Επαγγελματική Κατάρτιση 1.Αδειοδότηση ΚΔΒΜ εκτός συγχρηματοδοτούμενων έργων Θεωρούμε ορθό να δίνεται από την παρούσα Πρόταση νόμου, η δυνατότητα αδειοδότησης ΚΔΒΜ που καλύπτουν τις απαιτούμενες κτιριολογικές προδιαγραφές, επιλέγοντας να δραστηριοποιηθούν σε αυτοχρηματοδοτούμενα τοπικής εμβέλειας έργα. Γι’αυτή την κατηγορία αδειοδοτούμενων ΚΔΒΜ, θα πρέπει να αντιστοιχούν ελάχιστα κριτήρια απασχολουμένων, όπως π.χ. 2 ΕΜΕ προσωπικού ανά δομή, χωρίς Συστήματα Συμβουλευτικής, ΟΣΚΤ, κλπ. Ωστόσο αυτές οι δομές, εκτός των αυτοχρηματοδοτούμενων έργων, έργων ΛΑΕΚ κλπ, θα πρέπει να μπορούν να συνεργάζονται και με ΚΔΒΜ που υλοποιούν συγχρηματοδοτούμενα έργα Πανελλαδικής εμβέλειας, προκειμένου να φιλοξενούν στις εγκαταστάσεις τους (αίθουσες, εργαστήρια) προγράμματά τους, διευκολύνοντας τη συμμετοχή ωφελουμένων από όλη την χώρα. Άρθρο 53:Ίδρυση, αδειοδότηση και Πιστοποίηση ποιότητας ΚΔΒΜ Σημείο 2: Θεωρούμε πως θα πρέπει να επαλειφθεί η υποχρέωση μεταβολής των ιδρυτικών πράξεων των εταιριών ΚΔΒΜ & επομένως προτείνουμε το σημείο 2 να διατυπωθεί ως εξής: «Τα ΚΔΒΜ υποχρεούνται να χρησιμοποιούν στις εν γένει σχέσεις τους προς τα έξω τον όρο ¨Κέντρο Δια Βίου Μάθησης¨ ή το αρτικόλεξο Κ.Δ.Β.Μ. που συνοδεύει τον διακριτικό τίτλο τους, για τον οποίο αδειοδοτούνται.» Αλλαγή διαδικασιών αδειδότησης ΚΔΒΜ Θεωρούμε σημαντικό, με βάση τις νέες μεταρρυθμίσεις που προωθεί η κυβέρνηση στο πλαίσιο του ψηφιακού μετασχηματισμού, αλλά και της απλοποίησης αδειοδοτήσεων επιχειρηματικών δραστηριοτήτων, να αντιμετωπιστούν σχετικά αιτήματα από τον εκ των προτέρω έλεγχο, στον εκ υστέρων έλεγχο τήρησης των όρων & προυποθέσεων αδειοδότησης. Με τον τρόπο αυτό θα μπορούν τα ΚΔΒΜ να υποβάλλουν τα αιτήματα τους με απλή γνωστοποίηση προς την Γενική Γραμματεία Δια βίου μάθησης, να πάιρνουν άμεσα την σχετική έγκριση για την κατ’αρχήν ελεύθερη άσκηση της δραστηριότητας τους και στην συνέχεια να πραγματοποιούνται οι σχετικοί έλεγχοι. Με τον τρόπο αυτό θα αντιμετωπιστούν χρόνια προβλήματα και καθυστερήσεις στην ανανέωση αδειοδοτήσεων που εμποδίζουν την δραστηριότητα πολλών ΚΔΒΜ. Άρθρο 53: Σημείο 4α (στελεχικό δυναμικό) Για την έδρα του ΚΔΒΜ Κάθε αδειοδοτημένο ΚΔΒΜ υποχρεούται να διαθέτει με συμβάσεις εξαρτημένης εργασίας αορίστου χρόνου, τα εξής στελέχη στην έδρα του φορέα:1)Διευθυντή Κατάρτισης, 2) Συντονιστή/Εκπαιδευτικό υπεύθυνο, 3)Υπεύθυνο Συμβουλευτικής, 4)Διοικητικό Υπάλληλο. Ωστόσο για κάθε παράρτημα αδειοδοτούμενου ΚΔΒΜ υποδεικνύονται υποχρεωτικά δυο Διοικητικοί υπάλληλοι. Θεωρούμε υπερβολικό τον δεύτερο διοικητικό υπάλληλο ανά παράρτημα, καθώς ένας μπορεί να διεκπεραιώνει τη γραμματειακή και διοικητική δουλειά, με δεδομένο ότι τα στελέχη της έδρας ασκούν την διοίκηση και εποπτεία κάθε παραρτήματος του Φορέα που είναι άλλωστε περιορισμένη σε τοπικό επίπεδο. Προτείνουμε επομένως ένα Διοικητικό υπάλληλο – Γραμματέα ανά παράρτημα. Σημείο 4β Θεωρούμε ότι όπως ο υπεύθυνος ΟΣΚΤ, έτσι και ο υπεύθυνος Συμβουλευτικής & Εποπτείας, λόγω περιστασιακής αναγκαιότητας του για παροχή υπηρεσιών τους στο πλαίσιο δράσης Συμβουλευτικής & Εποπτεία, δεν χρειάζεται να προσλαμβάνεται και να απασχολείται με συμβάσεις εργασίας αορίστου χρόνου. Δύναται επομένως να απασχολείται με συμβάσεις έργου, για το διάστημα υλοποίησης ανάλογων δράσεων. Άρθρο 54: Σημείο 2 (Εκπαιδευτές). Υποδεικνύεται υποχρεωτικά ότι οι Εκπαιδευτές που διδάσκουν στα συγχρηματοδοτούμενα προγράμματα των ΚΔΒΜ θα πρέπει να είναι υποχρεωτικά στο σύνολό τους, εγγεγραμμένοι στο μητρώο Πιστοποιημένων Εκπαιδευτών ενηλίκων του ΕΟΠΠΕΠ. Θεωρούμε κατ’αρχήν ότι είναι πολύ σημαντικό, οι Εκπαιδευτές ενηλίκων να έχουν εκπαιδευτεί και πιστοποιηθεί στις τεχνικές και μεθόδους εκπαίδευσης ενηλίκων και να είναι μέλη του μητρώου του ΕΟΠΠΕΠ. Ωστόσο θα πρέπει να επισημάνουμε από την τρέχουσα εμπειρία μας για την κατάσταση του Μητρώου, ότι αυτό έχει συρρικνωθεί σημαντικά, γεγονός που δημιουργεί τεράστια προβλήματα στην υλοποίηση των προγραμμάτων. Εδώ και αρκετά χρόνια, πολλά μέλη του μητρώου έχουν συνταξιοδοτηθεί και δεν επιθυμούν συμμετοχή στην Εκπαίδευση, λόγω των προβλεπόμενων περικοπών στις συντάξεις τους, πολλά μέλη του μητρώου που έχουν την δημοσιοϋπαλληλική ιδιότητα δεν επιθυμούν να προσλαμβάνονται ως εκπαιδευτές από Ιδιωτικούς οικονομικούς Φορείς, πολλά μέλη του μητρώου δεν έχουν επικαιροποιήσει την συμμετοχή τους στο μητρώο, δεδομένης της μειωμένης ζήτησης των υπηρεσιών τους λόγω εκτεταμένης μείωσης έως εξαφάνισης των εργασιών του κλάδου μας, στα προηγούμενα χρόνια. Παράλληλα παρουσιάζεται μεγάλη αναντιστοιχία μεταξύ διαθέσιμων Εκπαιδευτών του μητρώου και ζητούμενων Εκπαιδευτών, σε θεματικά αντικείμενα που αναδεικνύονται, εξ’αιτίας των εκτεταμένων διαρθρωτικών αλλαγών που συντελούνται, σε νέους παραγωγικούς κλάδους και θέσεις εργασίας και που σχετίζονται με τις νέες τεχνολογίες και τις αλλαγές που επιφέρουν στο περιεχόμενο της εργασίας, αλλά και αλλαγές που συρρικνώνουν κλάδους και αναδεικνύουν νέους όπως π.χ. ο νέος κλάδος της Πολιτιστικής και δημιουργικής Βιομηχανίας. Για τους παραπάνω λόγους προτείνουμε, να εξαιρείται της υποχρέωσης αυτής το 50% του συνόλου των ωρών διδασκαλίας ανά Πρόγραμμα Κατάρτισης. Άλλωστε από «καταβολής» της Σ.Ε.Κ., προβλεπόταν επισήμως με βάση το Ενιαίο Σύστημα Διαχείρισης Έργων Κατάρτισης και συναφών κανονισμών που εφαρμόζονταν, η ποσοστιαία εξαίρεση από την εν λόγω υποχρέωση του συνόλου των ωρών διδασκαλίας ανά πρόγραμμα κατάρτισης και σε περίπτωση μεγαλύτερου του ισχύοντος, η απαίτηση για τεκμηρίωση και έγκριση, μη πιστοποιημένων Εκπαιδευτών από τον ΕΟΠΠΕΠ. Επισημαίνουμε επιπλέον, ότι μεταξύ της Φάσης Οργάνωσης και της Φάσης Υλοποίησης κάθε προγράμματος, μεσολαβεί ελάχιστος χρόνος, εντός του οποίου δεν μπορεί να ανταποκριθεί ο ΕΟΠΠΕΠ στις μαζικές απαιτήσεις εξέτασης και έγκρισης ή απόρριψης σχετικών αιτημάτων των Φορέων. Αποτέλεσμα αυτού είναι το μπλοκάρισμα της έναρξης και υλοποίησης των σχετικών έργων, ενώ σε άλλες περιπτώσεις που οι Φορείς αναλάμβαναν σχετικό ρίσκο, τα αιτήματα απαντούνταν και μετά την ολοκλήρωση των προγραμμάτων, γεγονός που ακολουθείται από σοβαρές κυρώσεις και επιπτώσεις εις βάρους τους. Συμπληρωματικά στην πρότασή μας για συμμετοχή εκτός μητρώου εκπαιδευτών που μπορούν να διδάξουν έως και το 50% των ωρών κάθε προγράμματος είναι, ότι γι’αυτούς, θα προβλέπεται η συνάφεια των τίτλων σπουδών τους με το αντικείμενο του προγράμματος, εργασιακή εμπειρία στα γνωστικά αντικείμενα που διδάσκουν, καθώς και προηγούμενη πιθανή άτυπη Εκπαίδευσή τους , σε μεθόδους και Τεχνικές Εκπαίδευσης Ενηλίκων και οπωσδήποτε η άμεση διατύπωση σύμφωνης γνώμης του ΕΟΠΠΕΠ. Στην περίπτωση που ο ΕΟΠΠΕΠ δεν απαντήσει στο αίτημα διατύπωσης σύμφωνης γνώμης εντός 40 ημερών, να θεωρείται θετική η στάση του , στο σχετικό αίτημα. Άρθρο 55: Σημείο 3 (Παρακολούθηση Προγράμματος) Στο σημείο αυτό επισημαίνουμε ότι τα προγράμματα των ΚΔΒΜ που δεν υλοποιούνται στην αίθουσα, υλοποιούνται μόνο με Τηλεκατάρτιση, Σύγχρονης ή Ασύγχρονης μορφής. Αναπόσπαστο μέρος ενός Ολοκληρωμένου Συστήματος Τηλεκατάρτισης , είναι το Ψηφιακό Εκπαιδευτικό Περιεχόμενο , το οποίο ταυτίζεται με το Εκπαιδευτικό Υλικό. Επομένως το Εκπαιδευτικό Υλικό δεν είναι συνοδευτικό της Τηλεκατάρτισης, αλλά αναπόσπαστο μέρος της . Επομένως προτείνουμε να απαλειφθεί το σημείο αυτό ή να διατυπωθεί ως εξής: ¨Τα Προγράμματα Τηλεκατάρτισης των ΚΔΒΜ παρέχονται μέσω Ολοκληρωμένων Συστημάτων Τηλεκατάρτισης, στα οποία συμπεριλαμβάνεται διαδραστικό Ψηφιακό Εκπαιδευτικό περιεχόμενο, σχετικό με τις θεματικές Ενότητες του Προγράμματος.¨ Άρθρο 57: Σημείο 2 (Προγράμματα των ΚΔΒΜ) Από τα προαπαιτούμενα των προς πιστοποίηση Εκπαιδευτικών προγραμμάτων των ΚΔΒΜ, θεωρούμε πως πρέπει να απαλειφθούν τα υποσημεία ε, ζ και ι , για τους παρακάτω λόγους: Υποσημείο ε (υλικό κατάρτισης) Θεωρούμε πως το προαπαιτούμενο αυτό δεν είναι αναγκαίο, καθώς θα αναπτυχθεί μετά την πιστοποίηση του προγράμματος και θα βασιστεί στην τελική διατύπωση του περιεχομένου του, προσαρμοζόμενο ανάλογα στην ομάδα στόχου που απευθύνεται και στις διαπιστωμένες εκπαιδευτικές ανάγκες της. Υποσημείο ζ (Ειδικές περαιτέρω προδιαγραφές για την εξ’αποστάσεως κατάρτιση) Θεωρούμε πως οι ειδικές προδιαγραφές για την εξ’αποστάσεως Κατάρτιση, ενσωματώνονται οπωσδήποτε σε ένα Ολοκληρωμένο Σύστημα Τηλεκατάρτισης ενός ΚΔΒΜ που πληροί τα κριτήρια και τις Προδιαγραφές που έχουν ήδη οριστεί , με αποφάσεις / κατευθύνσεις των αρμόδιων αρχών. Ειδικότερα για τις προδιαγραφές που σχετίζονται με την ανάπτυξη του περιεχομένου κάθε προγράμματος (e-content) και αφορούν στους διατυπωμένους στόχους , στα μαθησιακά του αποτελέσματα, αυτά καλύπτονται από το υποσημείο δ. Προτείνουμε το υποσημείο ζ να καταργηθεί. Υποσημείο ι (συναφές Επαγγελματικό περίγραμμα) Θεωρούμε πως το προαπαιτούμενο αυτό θα πρέπει να επαλειφθεί , εκτός από την περίπτωση που η προτεινόμενο πρόγραμμα σχετίζεται σε μεγάλο βαθμό με υφιστάμενο περίγραμμα & ως προς το περιεχόμενο και ως προς τους επιδιωκόμενους μαθησιακούς στόχους του. Σε διαφορετική περίπτωση μπορεί να δημιουργήσει σύγχυση στον αξιολογητή του προς πιστοποίηση προγράμματος, οδηγώντας τον σε λανθασμένη κρίση. Είναι επίσης πολύ πιθανό, ένα προς πιστοποίηση πρόγραμμα να είναι εντελώς καινούργιο (τα Πιστοποιημένα Προγράμματα του ΕΟΠΠΕΠ που είναι ως τώρα διαθέσιμα, αναπτύχθηκαν αρκετά πριν , από τα τέλη της δεκαετίας 2000-2010) και να μην σχετίζεται ούτε κατά τίτλο, ούτε κατά περιεχόμενο με τα υφιστάμενα περιγράμματα, εξαιτίας νέων κλάδων ή νέων ειδικοτήτων και θέσεων εργασίας που έχουν αναδειχτεί ή εξαιτίας προσαρμογών στις αλλαγές, που έχουν διαφοροποιήσει ριζικά το περιεχόμενό τους. Τέλος επισημαίνουμε τον κίνδυνο, η εν λόγω απαίτηση να δημιουργήσει επιπλέον εμπόδια στην υλοποίηση των έργων Συνεχιζόμενης Επαγγελματικής κατάρτισης, εξαιτίας της περιορισμένης διαθεσιμότητας αρμοδίων στελεχών του ΕΟΠΠΕΠ που θα κληθούν να αξιολογήσουν νέα περιγράμματα. Άρθρο 60:Αρχεία και Έντυπα ΚΔΒΜ Θεωρούμε ότι το άρθρο αυτό, θα πρέπει να μετονομαστεί ως «Αρχεία ΚΔΒΜ». Ανάλογα θα πρέπει να προσαρμοστεί και το περιεχόμενό του, καθώς κατά την άποψη μας τα μητρώα που θα τηρούνται από τα ΚΔΒΜ πρέπει να είναι ψηφιακά, κυρίως για λόγους ασφαλείας και προστασίας των προσωπικών δεδομένων. Αντίθετα η τήρηση της έντυπης μορφής εγγράφων, πολλαπλασιάζει τους κινδύνους απώλειας προσωπικών δεδομένων, ενώ η διατήρηση δεδομένων σε συμβατική μορφή, απαιτεί σοβαρά μέτρα φύλαξης σε υποδομές αυστηρών προδιαγραφών, για αποφυγή κλοπής / καταστροφής ή και απώλειας δεδομένων. Ενδεικτικά μέτρα φύλαξης εγγράφων σε έντυπη μορφή είναι η διαβαθμισμένη πρόσβαση στους χώρους & στα συστήματα ασφαλείας τους, οι κάμερες εποπτείας, κωδικοί πρόσβασης σε φυσικά αρχεία, κ.α. Επίσης η διατήρηση αρχείων σε συμβατική μορφή είναι ασύμβατη με τις Ευρωπαικές & Εθνικές Πολιτικές για την Προστασία του Περιβάλλοντος και την εξατομίκευση των ευθυνών για την προστασία του, τοόσο από τους πολίτες όσο & από τις δημόσιες αρχές. Άρθρο 64:Ειδική Χρηματοδότηση ΚΔΒΜ Θεωρούμε ότι το άρθρο αυτό δεν είναι ακριβές και κατατοπιστικό και προτείνουμε μια εναλλακτική διατύπωση ως εξής: ¨Τα Προγράμματα των ΚΔΒΜ δύνανται να συγχρηματοδοτούνται με Ευρωπαϊκή και Εθνική χρηματοδότηση, στο πλαίσιο Επιχειρησιακών Προγραμμάτων, βάσει της κείμενης Ευρωπαϊκής και Εθνικής νομοθεσίας και βάση της νομοθεσίας περί δημοσίων συμβάσεων (ν.4412/2016 με τις τρέχουσες και μελλοντικές τροποποιήσεις του) και να εφαρμόζονται σε συνδυασμό των όρων υλοποίησης της κείμενης Εθνικής και Κοινοτικής νομοθεσίας, των ιδιαίτερων οδηγών υλοποίησής τους, των προτεραιοτήτων και στόχων τους και των κατά περίπτωση σχετικών προβλεπόμενων των οικείων τους Επιχειρησιακών Προγραμμάτων.¨ Άρθρο 66:Εξουσιοδοτικές διατάξεις σημείο 4 Θεωρούμε πως το σημείο 4, δημιουργεί σύγχηση & ρευστότητα, τόσο στους οικονομικούς φορείς όσο & στις αρμόδιες αρχές & υπηρεσίες για τους όρους και τις διαδικασίες υλοποίησης συγχρηματοδοτούμενων έργων. Τα συγχρηματοδοτούμενα έργα θα πρέπει να έχουν ως σημεία αναφοράς για τους όρους & τις διαδικασίες συμμετοχής & υλοποίησης τους, την κείμενη Ευρωπαϊκή & Εθνική νομοθεσία, στις οποίες συμπεριλαμβάνεται, η νομοθεσία περί δημοσίων συμβάσεων ( ν.4412/016 ) η νομοθεσία για την Επαγγελματική Κατάρτιση & Δια βίου μάθηση, σε συνδιασμό με τα εκάστοτε Επιχειρησιακά Προγράμματα με τα οποία συνδέονται & τους επιμέρους οδηγούς υλοποίησης των έργων τους. Επομένως προτείνουμε να επαλειφθεί το σημείο 4,αφού καλύπτεται από την επαναδιατύπωση που προτείνουμε για το άρθρο 64.