Αρχική Εθνικό Σύστημα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης και Διά Βίου Μάθησης και άλλες διατάξειςΣχέδιο νόμου «Εθνικό Σύστημα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης και Διά Βίου Μάθησης και άλλες διατάξεις»Σχόλιο του χρήστη Dr. ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ ΒΕΡΓΟΣ Κοσμήτορας Σχολής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης Αμερικανικής Γεωργικής Σχολής | 2 Δεκεμβρίου 2020, 15:58
Σχολιασμός επί των άρθρων του Νομοσχεδίου της Σχολής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης Αμερικανικής Γεωργικής Σχολής Κεφάλαιο Γ Ίδρυση και λειτουργία ΕΣΚ Γενικά Από την πολύχρονη εμπειρία μας στο χώρο της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης θεωρούμε ότι για να μπορέσει η καινούργια εκπαιδευτική δομή να δώσει διέξοδο σε μερίδα του μαθητικού πληθυσμού με καλές επιδόσεις σε επίπεδο τεχνικών δεξιοτήτων, ενώ παρουσιάζει σοβαρές αδυναμίες σε ακαδημαϊκές δεξιότητες. Τα προγράμματα σπουδών θα πρέπει να εκσυγχρονισθούν κι επικαιροποιηθούν, ώστε να παρέχεται η δυνατότητα συνέχισης των σπουδών σε ανώτερο επίπεδο, πέραν από την επαγγελματικής τους διασφάλιση, ως απόφοιτοι. Ενδεχομένως δε, να βελτιώσει το επίπεδο της σχολικής διαρροής. Η νέα αυτή δομή για να πετύχει πρέπει να διασφαλίσει τις παρακάτω σημαντικές προϋποθέσεις: 1. Επάνδρωση των σχολών των τεχνικών ειδικοτήτων με κατάλληλη υλικοτεχνική υποδομή 2. Σύγχρονα προγράμματα σπουδών 3. Εξασφάλιση επαγγελματικής αποκατάστασης 4. Δυνατότητα συνέχισης σπουδών. Η εισαγωγή θεσμικών οργάνων όπως το ΚΣΕΕ με τη συγκρότηση που προβλέπεται (άρθρο 5), τα Κλαδικά Συμβούλια Δεξιοτήτων (άρθρο 5, παρ. 4), το Συμβούλιο Σύνδεσης με την Παραγωγή και την Αγορά Εργασίας, (ΣΣΠΑΕ, άρθρο 6), καθώς και η εισαγωγή εμπειρογνωμόνων της επαγγελματικής εκπαίδευσης στην Κεντρική Επιστημονική Επιτροπή (άρθρο 7, παρ. 2β) θεωρείται ότι κινούνται στην σωστή κατεύθυνση. Αντίθετα, προβληματισμό δημιουργεί η θεσμοθέτηση για τη θέση του διευθυντή των ΕΣΚ και άλλων επαγγελματιών πλην εκπαιδευτικών (άρθρο 13, παρ. 1β). Τέλος, δεν υπάρχει πρόβλεψη για επαγγελματικά δικαιώματα και δεν αναφέρεται η δυνατότητα συνέχισης σπουδών των αποφοίτων ΕΚΣ στα ΕΠΑΛ, που είναι η επόμενη εκπαιδευτική δομή. Επί των άρθρων Άρθρο 11, παρ. 1: Προαγωγικές και απολυτήριες εξετάσεις ΕΣΚ. Δεν ορίζει πως θα γίνονται στις ιδιωτικές ΕΣΚ. Άρθρο 11, παρ.5.: «…είναι δυνατόν να παρέχουν επαγγελματική εκπαίδευση-κατάρτιση διά ζώσης, εξ αποστάσεως εκπαίδευση- κατάρτιση, σύγχρονη ή ασύγχρονη ή μικτή, με βάση τους Οδηγούς Κατάρτισης των ειδικοτήτων κατάρτισης…» Καταθέτουμε τον προβληματισμό μας ως προς την αποτελεσματικότητα των μεθόδων εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, ιδιαίτερα σε τεχνικές ειδικότητες που απαιτούνται βιωματικές μέθοδοι, για το λόγο αυτό προτείνεται να υπάρχει μικτό μοντέλο. Σε κάθε περίπτωση απαιτείται θεσμοθέτηση αυστηρού ελεγκτικού μηχανισμού από την πολιτεία για την αποφυγή φαινομένων ύπαρξης σχολών «φαντασμάτων». Άρθρο 11, παρ.7.: «…έκδοση των πιστοποιητικών υγείας και οι ιατρικές πράξεις…», Να δίνονται για τους μαθητές των ιδιωτικών ΕΣΚ από δημόσιους φορείς υγείας. Άρθρο 12, παρ.3.: «Με τον Κανονισμό Λειτουργίας των Ιδιωτικών Ε.Σ.Κ….» Στο εν λόγο άρθρο αναφέρεται ότι η έγκριση του κανονισμού λειτουργίας δίνεται από τον Γ.Γ. του ΕΕΚΔΒ&Ν χωρίς προηγούμενη έγκριση από τον παιδαγωγικά υπεύθυνο. Άρθρο 13, παρ. 1β.: «Διευθυντής δημόσιας Ε.Σ.Κ. αρμοδιότητας του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων μπορεί να είναι μόνιμος δημόσιος υπάλληλος ή μόνιμος εκπαιδευτικός της δημόσιας εκπαίδευσης.» Καταθέτουμε τον προβληματισμό μας σχετικά με το παραπάνω άρθρο. Οι ΕΣΚ πάνω απ’ όλα θα αποτελούν δομή τακτικής εκπαίδευσης. Κατά την άποψή μας ο διευθυντής της ΕΣΚ πρέπει να είναι εκπαιδευτικός τεχνικής ειδικότητας με αυξημένα προσόντα για να μπορεί να υλοποιεί τους σκοπούς που καλούνται να υπηρετήσουν οι ΕΣΚ. Άρθρο 13, παρ.1ε.: «Η θητεία του Διευθυντή είναι τριετής.» Δε συνάδει με τη διάρκεια της θητείας άλλων δομών. Άρθρο 13, παρ. 4.: «Οι εκπαιδευτές που διδάσκουν στις Ε.Σ.Κ. είναι κάτοχοι αναγνωρισμένου τίτλου σπουδών ή και εμπειροτέχνες με επαγγελματική εμπειρία …» Οι εμπειροτέχνες θα μπορούσαν να ενταχθούν ως εκπαιδευτές στο κομμάτι της πρακτικής άσκησης και στα εργαστήρια. Κεφάλαιο Δ Πρότυπα ΕΠΑΛ (ΠΕΠΑΛ) Γενικά Από τους σκοπούς τους οποίους καλούνται να υλοποιήσουν, όπως αυτοί διατυπώνονται στο άρθρο 16, την πρόβλεψη για συνέργια των εκπαιδευτικών θεσμών με την τοπική κοινωνία, τους κοινωνικούς εταίρους και την ακαδημαϊκή κοινότητα (άρθρο16), την προσπάθεια εφαρμογής μοντέλου διττού συστήματος εκπαίδευσης με την εισαγωγή της πρακτικής άσκηση στην εκπαιδευτική διαδικασία (άρθρο 17, παρ. 2 α), καθώς και την δυνατότητα δημιουργίας Κέντρων Επιμόρφωσης (άρθρο 20), η ίδρυση και λειτουργία Πρότυπων Επαγγελματικών Λυκείων, θα μπορούσε να αποτελέσει τη βάση για την ανάπτυξη της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης σε Ευρωπαϊκά πρότυπα. Επί των άρθρων Άρθρο 17, παρ. 2 α.: «Με απόφαση του Υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων μπορούν, επίσης, να χαρακτηρίζονται ως Πρότυπα Επαγγελματικά Λύκεια και ΕΠΑ.Λ. που ήδη λειτουργούν, καθώς και ΕΠΑ.Λ. που ανήκουν σε νομικά πρόσωπα μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα και τα οποία δεν χρηματοδοτούνται από δημόσιους πόρους». Από την διατύπωση του παραπάνω άρθρου, το ΕΠΑ.Λ της ΑΓΣ, κρίνεται ότι διαθέτει τις προϋποθέσεις για να αναγνωριστεί από την πολιτεία ως Πρότυπο ΕΠΑ.Λ. Άρθρο 18, παρ. 1,2.: «Στην Α΄ τάξη των Π.ΕΠΑ.Λ. εισάγονται απόφοιτοι υποχρεωτικής εκπαίδευσης με βάση τον βαθμό του απολυτήριου τίτλου τους». «Οι ενδιαφερόμενοι μαθητές δύνανται να υποβάλουν αίτηση εγγραφής στο Π.ΕΠΑ.Λ. της επιλογής τους, ανεξάρτητα από τον τόπο διαμονής τους». Δεν αναφέρεται ο τρόπος επιλογής των μαθητών που θα φοιτήσουν στα Π.ΕΠΑ.Λ. Κεφάλαιο Ε Γενικά Η ενίσχυση του θεσμού των Ι.Ε.Κ. μέσω της τροποποίησης του νομοθετικού πλαισίου και της προσθήκης νέων παραμέτρων στη λειτουργία τους, βοηθά στην κάλυψη του κενού που προέκυψε στην Ε.Ε.Κ. μετά τη συγχώνευση των Τεχνολογικών και των Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων και ταυτόχρονα συνδράμει στην προσαρμογή των εκπαιδευτικών δομών στις αυξημένες ανάγκες ευέλικτων εκπαιδευτικών διαδικασιών με την εγκαθίδρυση της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης. Επί των άρθρων Άρθρο 25, παρ. 6: «Τα δημόσια και ιδιωτικά Ι.Ε.Κ. είναι δυνατόν να παρέχουν επαγγελματική κατάρτιση δια ζώσης ή εξ αποστάσεως, εκπαίδευση-κατάρτιση σύγχρονη ή ασύγχρονη ή μικτή, με βάση τους Οδηγούς Κατάρτισης των ειδικοτήτων κατάρτισης. Στους Οδηγούς Κατάρτισης μπορεί να περιλαμβάνονται η χρήση νέων τεχνολογιών, η αξιοποίηση ψηφιακού περιβάλλοντος, κατάλληλο εκπαιδευτικό υλικό για εξ αποστάσεως μάθηση και η κατανομή μεταξύ της διά ζώσης και εξ αποστάσεως εκπαίδευσης-κατάρτισης. Εφόσον μια ειδικότητα μπορεί να παρασχεθεί στο σύνολό της με εξ αποστάσεως κατάρτιση, στους αποφοίτους της απονέμεται Βεβαίωση Επαγγελματικής Κατάρτισης (Β.Ε.Κ.) και τους παρέχεται δικαίωμα συμμετοχής στις διαδικασίες πιστοποίησης του Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π., σύμφωνα με το άρθρο 50. Δικαίωμα συμμετοχής στις εξετάσεις πιστοποίησης του Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π., σύμφωνα με το άρθρο 50 έχουν και οι απόφοιτοι για τους οποίους μέρος της κατάρτισης υλοποιήθηκε με την αξιοποίηση της μεθόδου της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης-κατάρτισης, εφόσον προβλέπεται στον αντίστοιχο Οδηγό Κατάρτισης και τους έχει απονεμηθεί Β.Ε.Κ..» Καταθέτουμε και εδώ τον προβληματισμό μας ως προς την αποτελεσματικότητα των μεθόδων εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, ιδιαίτερα σε τεχνικές ειδικότητες που απαιτούνται βιωματικές μέθοδοι. Κατανοώντας παράλληλα την ανάγκη για προσαρμογή στις τεχνολογικές εξελίξεις, τα δεδομένα που προέκυψαν λόγω της πανδημίας αλλά και την εμπειρία μας, το μικτό μοντέλο εκπαίδευσης που περιλαμβάνει συνδυασμό δια ζώσης και εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, κρίνεται καταλληλότερο. Επιπλέον, σύμφωνα με το αναφερόμενο άρθρο το δικαίωμα συμμετοχής στις εξετάσεις πιστοποίησης διατηρούν οι απόφοιτοι που πραγματοποίησαν μέρος της κατάρτισης εξ αποστάσεως, συνακόλουθα υφίσταται δημιουργική ασάφεια. Σε κάθε περίπτωση απαιτείται θεσμοθέτηση αυστηρού ελεγκτικού μηχανισμού από την πολιτεία για την αποφυγή φαινομένων ύπαρξης σχολών «φαντασμάτων». Άρθρο 26: «Τα δημόσια και ιδιωτικά Ι.Ε.Κ. μπορούν να οργανώνουν και να λειτουργούν, όπως ορίζεται στην παρ. 3 του άρθρου 34, ξενόγλωσσα τμήματα που απευθύνονται σε αλλοδαπούς πολίτες χωρών εντός ή εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης, οι οποίοι έχουν συμπληρώσει το δέκατο όγδοο έτος της ηλικίας τους και είναι κάτοχοι τίτλων ισότιμων προς εκείνους των αποφοίτων μη υποχρεωτικής δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.» Λαμβάνοντας υπόψη την αιτιολογική έκθεση η προσθήκη αφορά στην δυνατότητα εισαγωγής των πολιτών τρίτων χωρών. Το πλαίσιο εν προκειμένω είναι ασαφές καθώς οι κάτοχοι απολυτηρίου κατέχουν το απαραίτητο επίπεδο γνώσης της ελληνικής ώστε να παρακολουθήσουν στα ελληνικά, ενώ για τους τίτλους εκπαίδευσης που τυχόν κατέχουν από τη χώρα καταγωγής, δεν έχει βρεθεί τρόπος αναγνώρισης της ισοτιμίας. Εκτός των ανωτέρω, ακόμα και αν η γλώσσα διεξαγωγής είναι κάποια άλλη επίσημη γλώσσα της Ε.Ε. (αγγλικά, γαλλικά, γερμανικά, κλπ) εγείρεται προβληματισμός ως προς τη δυνατότητα ολοκλήρωσης όλων των διαδικασιών για τη λήψη Β.Ε.Κ. καθώς θα είναι ιδιαιτέρως δύσκολη η συμμετοχή των σπουδαστών σε Πρακτική Άσκηση που θα πραγματοποιείται σε ημεδαπές εταιρίες εάν δεν γνωρίζουν την ελληνική γλώσσα. Αντί αυτού, θα ήταν εξέχουσας σημασίας η προσθήκη μιας εκ των επίσημων γλωσσών σε όλες τις ειδικότητες των Ι.Ε.Κ. με τη μορφή μαθημάτων ορολογίας ειδικότητας. Άρθρο 28, παρ. 2: «Στο πλαίσιο των προγραμμάτων της παρ. 1, είναι δυνατή και η πραγματοποίηση της πρακτικής άσκησης ή μέρους αυτής των καταρτιζόμενων στα δημόσια Ι.Ε.Κ. αρμοδιότητας του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων και στα ιδιωτικά Ι.Ε.Κ. σε παραγωγικές μονάδες των κρατών υποδοχής.» Θα χρειαστεί να διασφαλιστούν οι όροι (ασφάλιση, γλώσσα συμπλήρωσης εγγράφων, δεσμεύσεις εργοδότη, κλπ) και οι προϋποθέσεις για την υλοποίηση μιας τέτοιας Πρακτικής Άσκησης ώστε να μην τεθεί θέμα αναγνώρισής της, ενώ θα πρέπει να συμπεριληφθούν όλες οι βαθμίδες της παραγωγής (πρωτογενής, δευτερογενής και τριτογενής τομέας παραγωγής). Επιπλέον, θα ήταν σκόπιμο να γίνει μια πρόβλεψη για συμμετοχή των σπουδαστών των Ι.Ε.Κ. στο θεσμό της ανταλλαγής σπουδαστών μεταξύ των Ευρωπαϊκών Χωρών μέσω του Προγράμματος ERASMUS. Άρθρο 29 (συνδυαστικά με το άρθρο 34, παρ. 19): «Στα Ι.Ε.Κ. παρέχονται ειδικότητες οι οποίες καθορίζονται με βάση τις ανάγκες της τοπικής αγοράς εργασίας και τις αναπτυξιακές προτεραιότητες της εθνικής οικονομίας, σύμφωνα με την παρ. 19 του άρθρου 34.» και « Με απόφαση του Γενικού Γραμματέα Ε.Ε.Κ.Δ.Β.Μ.&Ν., η οποία εκδίδεται ύστερα από εισήγηση του Κ.Σ.Ε.Ε.Κ., καθορίζονται, προστίθενται, τροποποιούνται, συγχωνεύονται ή καταργούνται οι ειδικότητες που παρέχονται από τα Ι.Ε.Κ..» Η έναρξη νέων ειδικοτήτων στα Ι.Ε.Κ. θα πρέπει να γίνεται κατά βάση με όρους αγοράς εργασίας και να περιλαμβάνει διεπιστημονικές εισηγήσεις και κατάλληλη τεκμηρίωση, με εξαίρεση τα Θεματικά Ι.Ε.Κ. καθώς κύριος στόχος τους είναι όπως αναφέρεται «η πιλοτική ανάπτυξη και προώθηση ειδικοτήτων επαγγελματικής κατάρτισης που αντιστοιχούν σε στοχευμένο κατά περίπτωση αναπτυξιακό τομέα της οικονομίας, εφαρμόζοντας καινοτόμες μεθόδους λειτουργίας και υιοθετώντας καλές διεθνείς πρακτικές.» (Άρθρο 24, παρ. 2). Άρθρο 31, παρ. 1.β.: «Ο Διευθυντής δημόσιου Ι.Ε.Κ. αρμοδιότητας του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων μπορεί να είναι δημόσιος λειτουργός, μόνιμος δημόσιος υπάλληλος ή μόνιμος εκπαιδευτικός της δημόσιας εκπαίδευσης.» Λαμβάνοντας υπόψη τη φύση του έργου που αναλαμβάνει να φέρει εις πέρας ο Διευθυντής, θα πρέπει να διασφαλιστεί η συναφής εμπειρία του στα εκπαιδευτικά αντικείμενα που διδάσκονται στο Ι.Ε.Κ. της ευθύνης του. Άρθρο 31, παρ. 1.ε.: Η θητεία των Διευθυντών δημόσιου Ι.Ε.Κ. αρμοδιότητας του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων είναι τριετής. Δε συνάδει με τη διάρκεια της θητείας άλλων δομών. Αρθρο 43, παρ. 5: “Οι κατατακτήριες εξετάσεις για τους αποφοίτους Ι.Ε.Κ. και Μεταλυκειακού έτους – Τάξης Μαθητείας διέπονται αποκλειστικά από τις διατάξεις του παρόντος.” Τροποποίηση του άρθρου για την πρόσβαση των πιστοποιημένων αποφοίτων ΙΕΚ στην τριτοβάθμια εκπαίδευση σε συναφείς κλάδους κι ειδικότητες κατόπιν επιλογής και κατάταξής τους, μέσω κατατακτήριων εξετάσεων. Κεφάλαιο Θ: Κέντρα Δια Βίου Μάθησης (Κ.Δ.Β.Μ.) Γενικά Η Αμερικανική Γεωργική Σχολή διαθέτει Κέντρο Δια Βίου Μάθησης Επιπέδου 2 από το 2015, μια δομή που ήδη από την έναρξη λειτουργία της το 1998 έχει ακολουθήσει όλες τις αλλαγές στη μη τυπική εκπαίδευση ενηλίκων. Έχοντας αυτή την πολυετή πείρα, διακρίνουμε τα οφέλη της νομοθέτησης των αλλαγών στο θεσμό αυτό. Επί των άρθρων Άρθρο 52: "Τα Κ.Δ.Β.Μ. αποτελούν φορείς παροχής υπηρεσιών στο πλαίσιο της μη τυπικής μάθησης που παρέχουν σε ενήλικες: α) Συνεχιζόμενη επαγγελματική κατάρτιση β) Επανειδίκευση (reskilling) γ) Αναβάθμιση δεξιοτήτων (upskilling) δ) Γενική εκπαίδευση ενηλίκων και ε) Συμβουλευτική και επαγγελματικό προσανατολισμό Μπορεί να ανήκουν στον δημόσιο ή τον ιδιωτικό τομέα." Θα ήταν ίσως σκόπιμο να υπάρξει μια διαβάθμιση και ταυτόχρονα χαρακτηρισμός των βεβαιώσεων, ή/και των πιστοποιήσεων που εκδίδονται με την ολοκλήρωση της παρακολούθησης του κάθε κύκλου εκπαίδευσης, καθώς αντιλαμβανόμαστε ότι υπάρχει πλήθος εκπαιδευτικών αντικειμένων των Κ.Δ.Β.Μ. και συνακόλουθα εκπαιδευτικών αναγκών της μη τυπικής μάθησης που καλύπτουν, με αποτέλεσμα να δημιουργείται σύγχυση ως προς το επίπεδο της αποκτούμενης γνώσης. Η ξεχωριστή θεσμοθέτηση της Συμβουλευτικής και του Επαγγελματικού Προσανατολισμού εντός των Κ.Δ.Β.Μ. θα συνδράμει θετικά στη σύνδεση των εκπαιδευτικών αποτελεσμάτων με την αγορά εργασίας. Άρθρο 55, παρ. 1: "Τα προγράμματα Συνεχιζόμενης Επαγγελματικής Κατάρτισης και Γενικής Εκπαίδευσης Ενηλίκων, που παρέχονται από τα Κ.Δ.Β.Μ., έχουν θεωρητικό εργαστηριακό μέρος ή και τα δύο, ή και πρακτική άσκηση, όπου προβλέπεται στο εκάστοτε πρόγραμμα. Η συνολική διάρκεια του προγράμματος κατάρτισης καθορίζεται με βάση το θεματικό αντικείμενό του, τον σκοπό παρέμβασης και το προφίλ των συμμετεχόντων, σύμφωνα με τα ειδικώς οριζόμενα στις εκάστοτε προσκλήσεις/προκηρύξεις των δικαιούχων των έργων." Η Επαγγελματική Κατάρτιση στο πλαίσιο της οποίας υλοποιείται και η Πρακτική Άσκηση, θα πρέπει να διαχωριστεί από την Γενική Εκπαίδευση Ενηλίκων και να οδηγεί σε τίτλο άλλης διαβάθμισης του οποίου το πλαίσιο εφαρμογής θα πρέπει να οριστεί θεσμικά, καθώς εξυπηρετεί ξεκάθαρα τις ανάγκες της αγοράς. Άρθρο 53, παρ. 4, εδαφ. γ: Ειδικότερα για τα προγράμματα Συνεχιζόμενης Επαγγελματικής Κατάρτισης ή για τα Κ.Δ.Β.Μ. που παρέχουν υπηρεσίες Συμβουλευτικής, Υπεύθυνο Συμβουλευτικής και εποπτείας και οργάνωσης της πρακτικής άσκησης που διαθέτει πτυχίο τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και μεταπτυχιακό ή διδακτορικό τίτλο. Αν ο υπεύθυνος δεν διαθέτει μεταπτυχιακό ή διδακτορικό τίτλο, πρέπει να έχει υλοποιήσει τουλάχιστον τριακόσιες ώρες Συμβουλευτικής. σε συνδυασμό με Άρθρο 55, παρ. 2: "Οι υπηρεσίες Συμβουλευτικής και Επαγγελματικού Προσανατολισμού, οι οποίες παρέχονται στα Κ.Δ.Β.Μ., αποτελούν δράσεις υποστηρικτικές, οι οποίες συνδέονται στενά με τις υπηρεσίες κατάρτισης που παρέχονται. Περιλαμβάνουν ατομικές ή και ομαδικές συνεδρίες σε αριθμό και χρονική κατανομή που καθορίζονται στην πρόσκληση/προκήρυξη, με εξειδικευμένα στελέχη συμβουλευτικής, με στόχο τη διαμόρφωση ατομικού σχεδίου αναβάθμισης των δεξιοτήτων και την επιλογή προγράμματος κατάρτισης, με βάση τα ενδιαφέροντα και τις ικανότητες των ωφελούμενων, την προετοιμασία των συμμετεχόντων για την πρακτική άσκηση, αν προβλέπεται στο πρόγραμμα, την προσέγγιση της αγοράς εργασίας ευρύτερα και την υποστήριξη της διατήρησης θέσης εργασίας για εργαζόμενους συμμετέχοντες." Με βάση τα αναφερόμενα και ενώ οι υπηρεσίες Συμβουλευτικής μπορούν να παρέχονται μόνο στο πλαίσιο των διενεργούμενων προγραμμάτων, παρά τούτο η δομή υποχρεούται να προσλαμβάνει Υπεύθυνο Συμβουλευτικής. Προτείνεται να υπάρχει η δυνατότητα συνεργασίας με εξωτερικό συνεργάτη ανάλογα με τον αριθμό των ενεργών προγραμμάτων και των αριθμό των συμμετεχόντων σε αυτά. Άρθρο 63: "Τα Κ.Ε.ΔΙ.ΒΙ.Μ. των Α.Ε.Ι. του άρθρου 48 του ν. 4485/2017 (Α΄114), εντάσσονται αυτοδικαίως, μετά την ολοκλήρωση της διαδικασίας ίδρυσής τους, στο Μητρώο Κ.Δ.Β.Μ. που τηρείται στο 77 Πληροφοριακό Σύστημα των Κ.Δ.Β.Μ. της Γ.Γ.Ε.Ε.Κ.Δ.Μ.&Ν. ... " Εκφράζουμε τον προβληματισμό μας αναφορικά με την "αυτοδίκαιη" ένταξη των ΚΕ.ΔΙ.ΒΙ.Μ. στο Μητρώο Κ.Δ.Β.Μ., καθώς όπως έχει για όλες τις ιδιωτικές δομές, θα πρέπει να προηγηθεί ο έλεγχος των όρων, των προϋποθέσεων και των υποδομών και να ακολουθήσει η ένταξη στο Μητρώο. Μια τέτοια αυτόματη ένταξη, δημιουργεί προϋποθέσεις αθέμιτου ανταγωνισμού μεταξύ ιδιωτικού και δημόσιου τομέα. Εν όψει των ανωτέρω και συμπληρωματικά των άρθρων, θεωρούμε ότι δεν έχει υπάρξει μέριμνα στο παρόν σχέδιο νόμου για τα εξής πολύ σημαντικά θέματα: 1. Υποχρεωτική δημιουργία Τράπεζας Θεμάτων για όλες τις ειδικότητες των ΙΕΚ και επικαιροποίηση των ήδη υπαρχόντων. 2. Λαμβάνοντας υπόψη τα νέα δεδομένα στην τεχνολογία, κρίνεται απαραίτητο να υπάρχει υποχρεωτικά ενότητα «Βασικές γνώσεις Η/Υ» ή «Βασικές δεξιότητες Η/Υ» σε όλες τις ειδικότητες, επειδή η χρήση υπολογιστών για την παρακολούθηση της σύγχρονης και ασύγχρονης εκπαίδευσης καθώς επίσης και η συγγραφή των εργασιών μέσω Η/Υ και παράδοση τους για τις εξετάσεις προόδου ή/και τελικών εξετάσεων, προϋποθέτει την καλή γνώση και χρήση των υπολογιστών και αντίστοιχων προγραμμάτων. Ενδεικτικά προτείνονται ως θεματικές ενότητες που προτείνουμε να παρακολουθήσουν οι σπουδαστές είναι: βασικές έννοιες πληροφορικής, χρήση υπολογιστή και διαχείριση αρχείων, επεξεργασία κειμένου, υπολογιστικά φύλλα, παρουσιάσεις, χρήση διαδικτύου και ηλεκτρονική αλληλογραφία). Ομάδα σύνταξης Dr. Ε. Βέργος, Διευθυντής ΙΙΕΚ – Κοσμήτορας Σχολής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης Αμερικανικής Γεωργικής Σχολής Α. Βουρκούδης, Διευθυντής ΕΠΑΛ Αμερικανικής Γεωργικής Σχολής Κ. Ζουκίδης, MSc, Καθηγητής ΙΙΕΚ Αμερικανικής Γεωργικής Σχολής Ε. Φίντζου, Υποδιευθύντρια ΙΙΕΚ Αμερικανικής Γεωργικής Σχολής