Αρχική Εθνικό Σύστημα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης και Διά Βίου Μάθησης και άλλες διατάξειςΣχέδιο νόμου «Εθνικό Σύστημα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης και Διά Βίου Μάθησης και άλλες διατάξεις»Σχόλιο του χρήστη ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΕΝΩΣΗ ΙΔΙΩΤΙΚΩΝ ΙΕΚ | 2 Δεκεμβρίου 2020, 19:58
Το σχέδιο Νόμο απαντά και ικανοποιεί πάγια αιτήματα της ΠΕΙΙΕΚ, για την αναβάθμιση της Αρχικής Επαγγελματικής Κατάρτισης όπως η ένταξη στο τυπικό σύστημα Εκπαίδευσης, η δημιουργία ξενόγλωσσων τμημάτων, η δυνατότητα συνέχισης των σπουδών των αποφοίτων στην τριτοβάθμια εκπαίδευση η εξ΄ αποστάσεως εκπαίδευση. H εξ΄ αποστάσεως εκπαίδευση και τα ξενόγλωσσα προγράμματα ήταν θεσμοθετημένα από την ίδρυση των ΙΕΚ, δυστυχώς όμως λόγω αδυναμίας του συστήματος να συντάξει νέους οδηγούς σπουδών και σύστημα πιστοποίησης δεν έγινε εφαρμογή των παραπάνω διατάξεων. Ευελπιστούμε ότι σύμφωνα με τον νέο Σχέδιο Νόμου, θα εφαρμοστούν και θα συνταχθούν άμεσα οι Υπουργικές αποφάσεις, η σύνταξη των νέων οδηγών και οι αντίστοιχη διαδικασία πιστοποίησης από τον ΕΟΠΠΕΠ, ώστε να λειτουργήσει η Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση στο νέο πλαίσιο. Θα θέλαμε επίσης να επισημάνουμε ότι σε κάποια σημεία συνεχίζει να είναι μεροληπτικό σε κάποια άλλα κλειστό και συνεχίζει να μην απαντά σε μια σειρά θεμάτων που απασχολεί την επαγγελματική εκπαίδευση, παρακάτω θα δείτε αναλυτικά τις θέσεις μας για κάθε άρθρο. Ως προς τα άρθρα Άρθρα 5-6-7: Τα ΚΣΕΕΚ, ΚΕΕ και ΣΣΠΑΕ είναι πολυπληθή και συμμετέχουν πολυμελείς αντιπροσωπείες της ΓΣΕΕ και εργοδοτών με εκπροσώπους των ΟΛΜΕ, ΟΛΤΕΕ και επιμελητηρίων από τους οποίους έχει αποκλειστεί η συμμετοχή από εκπροσώπους της ιδιωτικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης Άρθρο 25 Φοίτηση στα Ι.Ε.Κ. (παρ, 4,5) 2. «Η φοίτηση στα δημόσια I.E.K. παρέχεται δωρεάν. 3. Για την απρόσκοπτη παρακολούθηση και ολοκλήρωση της κατάρτισης στα δημόσια Ι.Ε.Κ. αρμοδιότητας του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων, είναι δυνατή η χορήγηση υποτροφιών σε καταρτιζόμενους με βάση κοινωνικά και οικονομικά κριτήρια.» δεν μπορούμε να αντιληφθούμε γιατί ενώ η φοίτηση στα Δημόσια ΙΕΚ παρέχεται δωρεάν, επιπρόσθετα χορηγούνται υποτροφίες στους σπουδαστές που σπουδάζουν δωρεάν, ενώ δεν λαμβάνεται απολύτως καμία μέριμνα (ουσιαστικά τους αγνοούν προκλητικά), για τους σπουδαστές που φοιτούν στα ιδιωτικά ΙΕΚ. Προτείνεται: Για τους υποψηφίους σπουδαστές που δεν επιλέγονται από το σύστημα επιλογής σπουδαστών του Υπουργείου Παιδείας για να φοιτήσουν σε Δημόσια ΙΕΚ να τους παρέχεται επιταγή κατάρτισης για φοίτησή τους σε Ιδιωτικά ΙΕΚ με κοινωνικά και οικονομικά κριτήρια. Προφανώς αυτό συμβάλει στην περαιτέρω αναβάθμιση του ρόλο της μεταλυκειακής εκπαίδευσης που τόσο πολύ ανάγκη έχει η ελληνική οικονομία. Επίσης προτείνεται η προσθήκη παραγράφου 7 στο άρθρο 25: «Οι σπουδαστές των ΙΕΚ δικαιούνται αναβολής στράτευσης έως τριών ετών». Άρθρο 27 Πρακτική άσκηση-Μαθητεία περ.4 διαπιστώνουμε ότι η αμειβόμενη πρακτική άσκηση σε επιχειρήσεις και ύστερα από την πρόσφατη οικονομική κρίση που δημιουργείται από τον Covid-19 θα είναι τρομερά δυσχερείς και θα δημιουργήσει το λυπηρό φαινόμενο πολλοί σπουδαστές να μην μπορούν να κάνουν πρακτική άσκηση και δυστυχών να μην μπορούν να περατώσουν τις σπουδές τους. Εναλλακτικά θα μπορούσε να τροποποιηθεί η περ.4 του άρθρου 27 ως εξής: «Η πρακτική άσκηση και η μαθητεία σε φυσικά πρόσωπα,ν.π.ι.δ,ν.π.δ.δ, δημόσιες υπηρεσίες και επιχειρήσεις δύναται να είναι αμειβόμενες» Επίσης για τους ίδιους λόγους Στο προτείνεται η αφαίρεση του χρονικού ορίου ολοκλήρωσης της πρακτικής Άρθρο 28 Συμμετοχή σε προγράμματα της Ε.Ε. παρ.1 «….να πραγματοποιούν μέρος της θεωρητικής ή και της εργαστηριακής κατάρτισής τους σε πιστοποιημένους φορείς κατάρτισης αντίστοιχου επιπέδου που εδρεύουν σε κράτη μέλη της Ε.Ε. Οι καταρτιζόμενοι παρακολουθούν ειδικότητες αντίστοιχες με αυτές οι οποίες παρέχονται στο Ι.Ε.Κ. προέλευσής τους και λαμβάνουν τις πιστωτικές μονάδες που αποδίδονται σύμφωνα με τους Οδηγούς Κατάρτισης, οι οποίοι έχουν πιστοποιηθεί από την αρμόδια αρχή του κράτους υποδοχής.» Προτείνετε να επεκταθεί η εφαρμογή του και για συνεργασίες με αντίστοιχους φορείς της Ευρωπαϊκής Ένωσης χωρίς να εντάσσεται σε Επιδοτούμενο πρόγραμμα. Άρθρο 36 (παρ.11) Φοίτηση στο Μεταλυκειακό έτος-Τάξη Μαθητείας (παρ.11) πρέπει να τροποποιηθεί ως εξής: «Οι πιστοποιημένοι απόφοιτοι δομών του επιπέδου 5 του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων (ΙΕΚ, Μεταλυκειακό έτος- Τάξη Μαθητείας ΕΠΑΛ) κατατάσσονται στους σχετικούς με την ειδικότητά τους κλάδους Τ.Ε.». Άρθρο 37 Προπαρασκευαστικό Πρόγραμμα Πιστοποίησης προτείνεται προσθήκη στην αρχή του πρώτου εδαφίου ως εξής: «Οι απόφοιτοι των ΙΕΚ και του Μεταλυκειακού…» Άρθρο 43, 44 Πρόσβαση στο Επίπεδο έξι του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων «Με απόφαση της Συγκλήτου του Α.Ε.Ι., η οποία εκδίδεται ύστερα από εισήγηση της Συνέλευσης του Τμήματος, καθορίζονται: ……..» Η πρόσβαση των Αποφοίτων ΙΕΚ στο Επίπεδο 6 σύμφωνα με το Νομοσχέδιο επί της ουσίας καθιστά την διαδικασία ανεφάρμοστη. Είδη όλα τα πανεπιστήμια του Εξωτερικού αναγνωρίζουν και κατατάσσουν τους αποφοίτους των ΙΕΚ εδώ και δεκαετίες ενώ τα Ελληνικά Πανεπιστήμια αρνούνται Προτείνεται η τροποποίηση του άρθρου 43 παρ. 3 έτσι ώστε να απελευθερώνονται τα ΑΕΙ επί της διαδικασίας επιλογής και κατάταξης πιστοποιημένων αποφοίτων των δομών του επιπέδου 5. Άρθρο 47 Αρχιτεκτονική δομή και περιγραφικοί δείκτες επιπέδων πλαισίου Είναι απαραίτητη η πλήρης διακριτοποίηση των επιπέδων 3, 4,5 με όσο το δυνατόν μικρότερη επικάλυψη ειδικοτήτων μεταξύ των πλαισίων αυτών, με πλήρης και διακριτούς στόχους και με σαφή και διαφορετικά επαγγελματικά δικαιώματα των αποφοίτων αυτών των αντίστοιχων επιπέδων. Η επικάλυψη ειδικοτήτων, επικάλυψη ή ακόμα και έλλειψη επαγγελματικών δικαιωμάτων στο επίπεδο 5 ενώ αντίστοιχα υπάρχουν στο επίπεδο 4 η πολυπόθητη αναβάθμιση των ΙΕΚ θα είναι μόνο στο κείμενο του Νόμου. Ο διαχωρισμός της Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης με την Μεταδευτεροβάθμια Επαγγελματική Κατάρτιση και την Δια Βίου Μάθηση θα πρέπει αντίστοιχα να υπάρχει σαφής διαχωρισμός των φορέων παροχής εκπαίδευσης και κατάρτισης Ενηλίκων από αυτή των Ανηλίκων. Η ανάπτυξη της αρχικής επαγγελματικής εκπαίδευσης στο επίπεδο 3,4 και η πρόθεση αύξησης του μαθητικού δυναμικού δεν είναι δυνατόν να εφαρμοστεί με την εγγραφή ενηλίκων και μάλιστα αποφοίτων λυκείου ξανά και μάλιστα με κίνητρα την απαλλαγή των μαθημάτων γενικής παιδείας. Οι αριθμοί είναι παραπλανητικοί για την ελκυστικότητα των ΕΠΑΛ στους αποφοίτους Γυμνασίου ως εναλλακτική διαδρομή από αυτήν των ΓΕΛ εφόσον στις σχολές αυτές μπορούν να παρακολουθήσουν απόφοιτοι Λυκείου και μάλιστα ανεξαρτήτου ηλικίας. Στην αντίθετη περίπτωση στα ΙΕΚ και τα ΚΔΒΜ τα προγράμματα είναι αποκλειστικά για ενήλικες. Άρθρο 76 – Ελληνομάθεια Στο άρθρο 76 παράγραφος 3: αναφέρεται ότι «Τα προγράμματα παρέχονται δωρεάν, στο πλαίσιο δράσεων των Κ.Δ.Β.Μ. των δήμων και των δημόσιων Κ.Δ.Β.Μ., καθώς και σε προγράμματα διδασκαλίας της ελληνικής γλώσσας, σε συνεργασία με συναρμόδια Υπουργεία» Δεν αναφέρεται καθόλου ο Ιδιωτικός τομέας και η αυτοχρηματοδοτούμενη εκπαίδευση συνεπώς θα πρέπει να προστεθεί και για αυτές τις δομές η δυνατότητα σε περίπτωση που επιθυμούν να προσφέρουν αυτά τα προγράμματα ιδιωτικά ή με συγχρηματοδότηση. Δεν είναι δυνατόν να προσελκύονται σπουδαστές από το εξωτερικό με ενέργειες του ιδιωτικού τομέα και να μην δύναται η δυνατότητα για ένα μεγάλο χρονικό διάστημα πριν την έναρξη της κατάρτισης τα προγράμματα να παρέχονται με την ευθύνη άλλου φορέα.