Αρχική Εθνικό Σύστημα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης και Διά Βίου Μάθησης και άλλες διατάξειςΣχέδιο νόμου «Εθνικό Σύστημα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης και Διά Βίου Μάθησης και άλλες διατάξεις»Σχόλιο του χρήστη ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ | 2 Δεκεμβρίου 2020, 21:20
Για το Μεταλυκειακό Έτος – Μαθητεία των ΕΠΑ.Λ. - Σωστά η αμοιβή του μαθητευομένου για το διάστημα της μαθητείας θα είναι πλέον ίση με το 100% του κατώτατου ημερομισθίου του ανειδίκευτου εργάτη. ΠΡΟΣΟΧΗ: Την αύξηση αυτή να την επωμιστεί το ΕΣΠΑ και όχι οι εργοδότες. Ειδάλλως η συμμετοχή των εργοδοτών λόγο μεγαλύτερης οικονομικής επιβάρυνσης θα ΜΕΙΩΘΕΙ σημαντικά . - Στο Άρθρο 39 προβλέπεται σωστά, στους Συντονιστές των ΠΔΕ και στους υπευθύνους των ΔΔΕ να καταβάλλεται, μηνιαίο επίδομα διακοσίων (200) ευρώ και 100 ευρώ αντίστοιχα. - Ορίζεται όμως τα παραπάνω στελέχη να είναι οποιοσδήποτε διοικητικός υπάλληλος ή εκπαιδευτικός. Γνωρίζοντας πολύ καλά την κατάσταση που επικρατεί στα σχολεία και στις συνεργαζόμενες υπηρεσίες και επιχειρήσεις (δημόσιες και ιδιωτικές), καθώς συμμετέχω ενεργά και ανελλιπώς στην Μαθητεία από την 1η φάση εφαρμογής της, μπορώ να σας πω με αρκετή σιγουριά ότι για να υπάρξει ένα καλό αποτέλεσμα (και εφόσον επιθυμούμε καλό αποτέλεσμα), θα πρέπει τα άτομα αυτά να είναι γνώστες των ΕΠΑΛ , των μαθητών και των ιδιαίτερων συνθηκών όλου του προγράμματος της Μαθητείας. Αυτό μπορεί να συμβεί μόνο εάν οι Συντονιστές και οι υπεύθυνοι είναι εκπαιδευτικοί και μόνο των Τεχνικών Ειδικοτήτων των ΕΠΑΛ. - Παραμένοντας στο ίδιο πνεύμα σας τονίζω ότι μου προκάλεσε ιδιαίτερη εντύπωση (όπως και σε πολλούς συναδέλφους) η παράγραφος που προβλέπει την τοποθέτηση στο σχολείο (όντως απαραίτητη ενέργεια) ως προσωπικό υποστήριξης του προγράμματος, ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΑ και ΜΟΝΟ αναπληρωτή εκπαιδευτικού. Ενός δηλαδή ανθρώπου που θα έρχεται και θα παρέρχεται αποσπασματικά σε ένα μέρος που μπορεί να μην έχει παρευρεθεί ποτέ στο παρελθόν, για να προσφέρει υπηρεσίες που πραγματικά είναι πολύ ιδιαίτερες και εξειδικευμένες. Θα μπορούσε κάλλιστα (και απορούμε πραγματικά γιατί δεν προβλέπεται) να αναλαμβάνει το έργο αυτό, που ξαναλέω είναι πολύ σημαντικό, ένας εκ των εκπαιδευτικών του σχολείου, που να έχει σχέση και με το Ε.Κ. και που μπορεί να βοηθήσει ουσιαστικά το σχολείο. - Κάτι ανάλογο κάνετε και στην περίπτωση που για την διδασκαλία και την εποπτεία της Μαθητείας δεν περισσεύουν μόνιμοι εκπαιδευτικοί για να την αναλάβουν, να προσλαμβάνονται αναπληρωτές που θα ασκούν ΑΠΟΣΤΕΙΣΤΙΚΑ την εποπτεία της μαθητείας!!! Και ρωτώ: όταν απολύονται οι αναπληρωτές ποιος θα την κάνει; Όταν δεν ολοκληρώνονται τα μαθήματα ποιος θα τα κάνει; Τις εκκρεμότητες ποιος θα τις αναλαμβάνει; Για το ποσοστό πρόσβασης από τα ΕΠΑΛ Στο νέο νομοσχέδιο δεν αναφέρεται πουθενά το ΠΟΣΟΣΤΟ ΠΡΟΣΒΑΣΗΣ ΜΑΘΗΤΩΝ ΕΠΑΛ ΣΤΗΝ ΤΡΙΤΟΒΑΘΜΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ. Αναφέρεται μόνο η δυνατότητα πρόσβασης σε ΙΕΚ και Μαθητεία σε ποσοστό έως 5%. Οι μαθητές του ΕΠΑΛ δεν είναι παιδιά μόνο για τεχνικές δουλειές είναι και παιδιά που έχουν κλίση στα πρακτικά μαθήματα (Μαθηματικά, Φυσική, Χημεία, Μηχανική, Ηλεκτρολογία) και ιδιαίτερα δημιουργικά. Τα τελευταία χρόνια έχουν έρθει στα ΕΠΑΛ μαθητές με πολύ υψηλές αποδόσεις. Ελπίζουμε να μην χειροτερεύσει η κατάσταση. Αντιθέτως περιμένουμε με δεδομένο το 5% ως ποσοστό εισόδου από τα ΙΕΚ και Μαθητεία, το ποσοστό εισόδου από τα ΕΠΑΛ να είναι τουλάχιστον 20% Αποδυνάμωση της διοίκησης και στελέχωσης των Ε.Κ. και κατά επέκταση των ΕΠΑΛ. Ενώ όλο το νομοθέτημα είναι στην κατεύθυνση της δημιουργίας πλήρων στελεχιακών δομών στα ΙΕΚ, ΕΣΚ και Π.ΕΠΑΛ, το μόνο άρθρο που αφορά τα Ε.Κ. και ΕΠΑΛ προβλέπει την αποδυνάμωση τους. Συγκεκριμένα: Στο Άρθρο 101 (Εργαστηριακά Κέντρα) στη δεύτερη παράγραφο βλέπουμε ότι για να οριστεί κάποιος ως Υπεύθυνος Τομέα του Ε.Κ (Εργαστηριακό Κέντρο), θα πρέπει πλέον αντί τριών εργαστηρίων να έχει στην επίβλεψή του τουλάχιστον πέντε εργαστήρια . Θα πρέπει σίγουρα να γνωρίζεται ότι η Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση χωρίς αξιόλογα εργαστήρια και ανθρώπους που θα αμείβονται ικανοποιητικά και θα αφιερώνουν ώρες εργασίας για την ομαλή λειτουργία και ανάπτυξη τους δεν μπορεί υπάρξει. Για την επιλογή των διευθυντών των ΔΙΕΚ και ΕΣΚ. Ενώ η επιλογή των υποδιευθυντών των ΔΙΕΚ είναι στη σωστή κατεύθυνση, η επιλογή των διευθυντών βρίσκεται στον αντίποδα. Σε κάθε περίπτωση θα πρέπει μόνο εκπαιδευτικοί να επιλέγονται για τις θέσεις ευθύνης των ΔΙΕΚ, διότι πρώτος και πάνω από όλους, ο Διευθυντής θα πρέπει να έχει εμπειρία από την εκπαιδευτική διαδικασία. Για όσους γνωρίζουν την σχολική πραγματικότητα η μεγάλη πλειονότητα των θεμάτων και των προβλημάτων που έχει να αντιμετωπίσει το σχολείο, άρα κατά κύριο λόγω ο διευθυντής, έχει να κάνει άμεσα ή έμμεσα με την παιδαγωγική διαδικασία. Επίσης απαράδεκτος ο τρόπος επιλογής των διευθυντών από μια τριμελής επιτροπή του υπουργείου με ασαφή κριτήρια . Αποτελεί σαφέστατα πισωγύρισμα. Αμοιβή Μαθητείας σε ΕΣΚ & ΙΕΚ. Για ακόμα μια φορά δεν προβλέπεται με σαφή καθορισμό, αμοιβή για την πρακτική άσκηση- Μαθητεία των μαθητών των ΕΣΚ και ΙΕΚ, παρά το γεγονός ότι στην τελευταία νομοθετική ρύθμιση που βρίσκεται σε ισχύ καθορίζεται πλήρως. Το γεγονός αυτό θα αποτελέσει και πάλι αντικείμενο εκμετάλλευσης από κάποιους εργοδότες και είναι βέβαιο ότι θα επηρεάσει αρνητικά το Μεταλυκειακό Έτος- Μαθητεία του ΕΠΑΛ στο οποίο υπάρχει αμοιβή. Για την λειτουργία των ΙΕΚ. -η κατάργηση όσων θα έχουν λιγότερους από 250 σπουδαστές σε Αθήνα, Πειραιά και Θεσσαλονίκη και 100 στην υπόλοιπη Ελλάδα (εκτός παραμεθόριων περιοχών), θα οδηγήσει σε κλείσιμο πολλά δημόσια ΙΕΚ σε όφελος των ιδιωτικών. (αυτό επιδιώκετε;) -δεν υφίσταται σύλλογος διδασκόντων, δηλαδή το σημαντικότερο όργανο διαχείρισης και πραγματικού ελέγχου τις σχολικής πραγματικότητας. – θεσμοθετούνται σημαντικά «δωράκια» προς τους ιδιοκτήτες των ιδιωτικών ΙΕΚ (δυνατότητα παροχής εκπαίδευσης εξ αποστάσεως ακόμα και για ολόκληρο το πρόγραμμα σπουδών, αγγλόφωνα τμήματα, κατατακτήριες για τα ΑΕΙ κ.ά.). Οι φόβοι της εκπαιδευτικής κοινότητας που έχουν να κάνουν με την κακή χρήση και εφαρμογή της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, επιβεβαιώνονται. Γενικές διατάξεις: -Προς την αρνητική κατεύθυνση είναι η θεσμοθέτηση πιστοποίησης προσόντων και από ιδιωτικούς φορείς αντί του αρμόδιου δημόσιου οργανισμού (ΕΟΠΠΕΠ). Θα πρέπει να ενισχυθεί ο ΕΟΠΠΕΠ και όχι να μεταφερθούν αρμοδιότητες. – υποβάθμιση για τις σχολές μαθητείας του ΟΑΕΔ και επαναφορά τους στο μεταγυμνασιακό επίπεδο. Σε γενικές γραμμές διαπιστώνουμε ότι επιχειρείται αλλαγής της κατεύθυνσης της ΕΕΚ από την υπάρχουσα. Νομίζω ότι σε όλους γίνεται αντιληπτό ότι η ΕΕΚ για να αναπτυχθεί θα πρέπει να στηρίζεται σε σταθερές βάσεις. Δηλαδή δομές οι οποίες θα πρέπει να έχουν ολοκληρωμένο οργανόγραμμα , απαιτούμενη κτηριακή, εργαστηριακή , και λειτουργική δομή που θα δίνουν την δυνατότητα στην ΕΕΚ να αναπτυχθεί . Δομές οι οποίες έχουν όλα τα παραπάνω στοιχεία και καλύπτουν τις προϋποθέσεις (τις περισσότερες τουλάχιστον) αποτελούν τα ΕΠΑ.Λ. και τα Ε.Κ. της χώρας. Επιπλέον έχουν το απαραίτητο εκπαιδευτικό προσωπικό τόσο σε αριθμό όσο και σε εμπειρία για να αποτελέσει εφαλτήριο ανάπτυξης και δημιουργίας. Τα ΕΠΑΛ λειτουργώντας με σχετικά σταθερές ειδικότητες και πλαισιωμένα με δομές που μπορούν να είναι πιο ευέλικτες (ΙΕΚ – ΟΑΕΔ) μπορούν να δώσουν ένα πολύ καλό αποτέλεσμα. Η ΕΕΚ χρειάζεται έναν σταθερό κεντρικό πυλώνα και γύρω από αυτόν υποστηρικτικές δομές. Δεν γίνεται να στηρίζεται σε δομές όπως είναι τα ΙΕΚ που δεν έχουν κτηριακές εγκαταστάσεις, αξιόλογα εργαστήρια, εκπαιδευτικό προσωπικό και ανθρώπους με εμπειρία.