Αρχική Εθνικό Σύστημα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης και Διά Βίου Μάθησης και άλλες διατάξειςΣχέδιο νόμου «Εθνικό Σύστημα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης και Διά Βίου Μάθησης και άλλες διατάξεις»Σχόλιο του χρήστη ΘΑΛΑΣΣΗ ΕΥΘΑΛΙΑ | 2 Δεκεμβρίου 2020, 21:19
Έπειτα από τις δύο παρατάσεις των προηγούμενων κυβερνήσεων στις ΕΠΑ.Σ του ΟΑΕΔ ήρθε το πλήρωμα του χρόνου μέσα σε καθολικό lock down (άρα χωρίς την παραμικρή αντίδραση) για να μπει η ταφόπλακα, στα έτσι κι αλλιώς αποδυναμωμένα αλλά ιστορικά σχολεία του ΟΑΕΔ. Χαρακτηριστικά, το μόνιμο προσωπικό στις 50 ΕΠΑΣ είναι περίπου 400 εκπαιδευτικοί, εκ των οποίων πάνω από το 70% συνταξιοδοτείται στα επόμενα 1 ως 2 χρόνια. Οι απανωτές περικοπές του 10% που είχαν επιβληθεί σε βάθος 10ετίας σε ειδικότητες αλλά και γενικότερα, σηματοδοτούσαν το σημερινό τέλμα με τη λογική του «ώριμου φρούτου» χωρίς ιδιαίτερο πολιτικό κόστος. Με ένα σμπάρο πολλά τρυγόνια… Ήδη από το 2013, το ζητούμενο για την εκάστοτε πολιτική ηγεσία ήταν από τη μια η εκταμίευση των Ευρωπαϊκών πόρων για την κατάρτιση και από την άλλη η συρρίκνωση των κονδυλίων για την παιδεία. Με το νέο νομοσχέδιο επιτυγχάνονται και τα δύο ενώ παράλληλα οι επιταγές (βλέπε «σύνδεση» με την αγορά εργασίας) των εργοδοτών (βλέπε ΣΕΒ και ιδιωτικές σχολές ) υλοποιούνται στο ακέραιο. Εν κατακλείδι τα σχολεία του ΟΑΕΔ κλείνουν μετά την επερχόμενη αποτυχία των ΕΣΚ καθώς καραδοκούν οι ιδιώτες για το ποιος θα τα πρωτοπάρει ως δώρο! Τα σχολεία του ΟΑΕΔ έχουν ιστορία, 68 συναπτά χρόνια είναι τα σχολεία της φτωχολογιάς αφού οι μαθητές που φοιτούν, έχουν ως μοναδική δυνατότητα να αποκτήσουν άδεια εξάσκησης επαγγέλματος και επαγγελματικά δικαιώματα στην ειδικότητα που συνειδητά επέλεξαν, ενώ παλαιότερα (ως ΤΕΕ) είχαν τη δυνατότητα να συνεχίσουν και στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Βάση των στοιχείων του ΕΙΕΑΔ, (Ετήσια Έκθεση 2018, Μηχανισμός Διάγνωσης Αναγκών της αγοράς εργασίας) θα πρέπει να αλλάξουν οι ειδικότητες και να δοθεί προτεραιότητα σε σερβιτόρους, μπάρμαν, καθαριστές/ες, πωλητές κ.λ.π. προκειμένου να συνδέεται η Επαγγελματική Εκπαίδευση με τις πρόσκαιρες ανάγκες της αγοράς και να βγάζει έτοιμους εργαζόμενους για τις επιχειρήσεις. Αλήθεια για ποια αγορά ακριβώς μιλάμε μετά από 3 μνημόνια και 2 lock down; Η ραχοκοκαλιά της οικονομίας (μικρομεσαίοι) έχει συντριπτικά κατάγματα. Οι ευτελείς ειδικότητες που οι ιδιωτικές ΕΣΚ θα αφήσουν (μέσα από το 11μελές Περιφερικό Συμβούλιο σύνδεσης) στις δημόσιες ΕΣΚ, θα απαγορεύσουν τα όνειρα σε ένα παιδί που δεν έχει την οικονομική δυνατότητα να σπουδάσει, μιας και θα μεταφερθεί η επιδοτούμενη μαθητεία από τις μικρές επιχειρήσεις σε μεγάλους ομίλους ξενοδόχων κτλ. με τις ανάλογες ειδικότητες. Κανένας γονιός, κανένας μαθητής δεν επέλεξε τις ΣΕΚ το 2013 κανένας δεν θα επιλέξει και τις ΕΣΚ με ευτελείς ειδικότητες, υποβαθμισμένο πτυχίο επιπέδου 3, εξετάσεις πιστοποίησης πτυχίου τύπου ΕΟΠΕΕΠ και συνέχεια στην β΄ τάξη των ΕΠΑ.Λ. Γιατί όμως η καλύτερη προσέγγιση της ΕΕΚ είναι οι σημερινές ΕΠΑ.Σ: 1. Σε βάθος χρόνου έχουν οικοδομηθεί σχέσεις εμπιστοσύνης με την αγορά εργασίας, 60% τουλάχιστον επαγγελματίες των τεχνικών ειδικοτήτων είναι πτυχιούχοι των σχολείων του ΟΑΕΔ και απασχολούν διαρκώς μαθητευομένους. Η πρακτική άσκηση των μαθητών πραγματοποιείται κατά κόρον σε θέσεις ιδιωτικών επιχειρήσεων σε αντίθεση με άλλες δομές που η μαθητεία σχεδόν στο σύνολο της πραγματοποιείται στο δημόσιο. 2. Πάνω από το 50% των μαθητών (έρευνες CEDEFOP 2013-2015 για την αναδιάρθρωση του Ο.Α.Ε.Δ.) απορροφάται άμεσα μετά την αποφοίτηση στην ειδικότητα που σπούδασε. Κανένα άλλο σύστημα δεν προσεγγίζει αυτό το ποσοστό στην Ελλάδα. Δικαίως διαμαρτύρονται τα κατά τόπους Εργατικά Κέντρα και σωματεία για διακοπή της συνέχειας στην μαθητεία-απασχόληση, αφού με το προς διαβούλευση νομοσχέδιο κλασικές ειδικότητες των ΕΠΑ.Σ καταργούνται. Με ποια κίνητρα θα απασχολήσουν οι εργοδότες μαθητές με 9μηνη σύμβαση μαθητείας άλλων δομών αντί της μέχρι τώρα 2ετους του ΟΑΕΔ; Οι εργοδότες θα απολύουν τους ασκούμενους αμέσως μετά τη λήξη της σύμβασης μαθητείας μιας και δεν θα έχουν καν προλάβει να τους εκπαιδεύσουν. Η Μαθητεία του Ο.Α.Ε.Δ. είναι το μόνο δυικό σύστημα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης της χώρας μας που ταυτίζεται με το Ευρωπαϊκά Συστήματα και έχει ήδη αξιολογηθεί ως το πιο αποτελεσματικό από κάθε άλλο εθνικό σύστημα, Σύμφωνα με το European Notes στα πλαίσια της μετακίνησης πληθυσμού εντός της ΕΕ προϋπόθεση για να αναγνωρίσει το πτυχίο του απόφοιτος της ΕΕΚ σε άλλο κράτος μέλος είναι να είναι επιπέδου 5 και να έχει τουλάχιστον 2 χρόνια μαθητείας. Όλες οι σχολές ΕΕΚ σε Ολλανδία, Βέλγιο, Γερμανία, κτλ, είναι διϋκού συστήματος με τουλάχιστον 2 χρόνια μαθητεία και πτυχίο επιπέδου 5. Καμία εκπαιδευτική δομή σύμφωνα με το νέο νομοσχέδιο δεν πληροί τις παραπάνω προϋποθέσεις. Οι ΕΠΑ.Σ –ΟΑΕΔ μετά την απόκτηση του πτυχίου και την παρακολούθηση του τελευταίου έτους της αντίστοιχης ειδικότητας σε ΙΕΚ ήταν οι μοναδικές που έδιναν αυτή την δυνατότητα. Η ισοπέδωση όλων των παραπάνω βρίσκεται στο άρθρο 14 του ΝΣ, όπου παρατηρούμε μια παγκόσμια αντισυνταγματική πρωτοτυπία με αναδρομική υποβάθμιση των πτυχίων και των επαγγελματικών δικαιωμάτων των μαθητών των ΕΠΑΣ που έχουν αποφοιτήσει. Δηλαδή χιλιάδες απόφοιτοι εργαζόμενοι και επαγγελματίες θα βρεθούν σε αναδρομική ισχύ νόμου και υποβιβασμό των προσόντων τους. Η εξαφάνιση των συμβασιούχων εκπαιδευτικών του ΟΑΕΔ Τι απαντήσεις διαθέτει η κυβέρνηση στους πάνω από 1000 συμβασιούχους που πετάει στην ανεργία; Οι προθέσεις της παρούσας κυβέρνησης εμπεδώθηκαν από τους συμβασιούχους εκπαιδευτικούς του ΟΑΕΔ με την τελευταία προκήρυξη πρόσληψης έκτακτου εκπαιδευτικού προσωπικού όπου ανακατεύθηκε καλά η τράπουλα ώστε να διαλύσει τα ελάχιστα εργασιακά δικαιώματα αφήνοντας εκτός πινάκων εκπαιδευτικούς με απανωτές συμβάσεις. Ακόμη, σύμφωνα με το άρθρο 15, παρ.4, θα καθορίζεται η ωριαία αποζημίωση των εκπαιδευτικών των ΕΠΑ.Σ. Μαθητείας του Ο.Α.Ε.Δ. Δηλαδή καταργείται ο θεσμός του Αναπληρωτή και η μισθολογική κατάταξη σε μισθολογικά κλιμάκια και επανέρχεται η ωριαία αντιμισθία με αποκοπή. Κάθε προσπάθεια που επιχειρείται με σκοπό την αναδιάρθρωση της Μαθητείας χωρίς να λαμβάνεται υπόψη η εμπειρία και η γνώση των συμβασιούχων εκπαιδευτικών του ΟΑΕΔ, μέσα από ουσιαστικό διάλογο και επιχειρήματα, αλλά στηριζόμενη σε συντεχνιακά και επιχειρηματικά συμφέροντα, είναι καταδικασμένη. Η εμμονή του Υπουργείου Παιδείας στην μη αναγνώριση της προϋπηρεσίας, και δεδομένης της νομοθετικής ρύθμισης που προωθεί για την κατάργηση των ΕΠΑΣ του ΟΑΕΔ, θα οδηγήσει σε απόλυση και στο εργασιακό περιθώριο τους εκπαιδευτικούς του ΟΑΕΔ. Θα μεριμνήσει όμως η πολιτική ηγεσία τελικά για την αναγνώριση της εκπαιδευτικής προϋπηρεσίας των εκπαιδευτικών του ΟΑΕΔ και την ένταξή τους στους πίνακες των διορισμών – αναπληρωτών ή θα κρυφτεί για ακόμη μια φορά πίσω από συντεχνίες; Διεκδικούμε: 1. Αναβάθμιση των ΕΠΑ.Σ σε 3ετή φοίτηση με 4 εξάμηνα μαθητείας στο 2° και 3° έτος, ενταγμένες στην Δημόσια Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση που θα παρέχει πτυχία Επαγγελματικής Ειδικότητας Επιπέδου 4 σύμφωνα με το Εθνικό Πλαίσιο Προσόντων, χωρίς εξετάσεις Πιστοποίησης στον ΕΟΠΠΕΠ 2. Άμεσες μονιμοποιήσεις στις εκπαιδευτικές μονάδες του ΟΑ.Ε.Δ. των εκπαιδευτικών που γνωρίζουν καλά το θεσμό της μαθητείας. 3. Αναγνώριση από το Υπουργείο Παιδείας της εκπαιδευτικής προϋπηρεσίας που αποκτήθηκε στα σχολεία του ΟΑΕΔ αφού εντάσσονται στη Δευτεροβάθμια εκπαίδευση (άρθρο 9 παρ.2 του Ν. 1566/1985) όπως αναγνωρίσθηκε σε (Σιβιτανίδειο Σχολή, Εκκλησιαστικά Λύκεια, Πρόσθετη Διδακτική Στήριξη και Ναυτικά Λύκεια που δεν ανήκαν καν στις αρμοδιότητες του ΥΠΕΠΘ) 4. Συμβάσεις μαθητείας στο σύνολο των εκπαιδευτικών δομών με πλήρη αντιστοίχηση ωρών με την αμοιβή του ανειδίκευτου εργαζόμενου κατά τη μαθητεία.