Αρχική Εθνικό Σύστημα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης και Διά Βίου Μάθησης και άλλες διατάξειςΣχέδιο νόμου «Εθνικό Σύστημα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης και Διά Βίου Μάθησης και άλλες διατάξεις»Σχόλιο του χρήστη Πανελλήνια Ένωση Βιοεπιστημόνων | 2 Δεκεμβρίου 2020, 23:07
Θέσεις της Πανελλήνιας Ένωσης Βιοεπιστημόνων (ΠΕΒ) σχετικά με διάφορες πλευρές της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης: 1. Προγράμματα Σπουδών - Είσοδος στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση Η Πολιτεία έδωσε τη δυνατότητα στους αποφοίτους ΕΠΑΛ να εισάγονται σε ποσοστό 5-10% των θέσεων στα ΑΕΙ. Ωστόσο, οι μαθητές των ΕΠΑΛ που εισάγονται σε πανεπιστημιακές σχολές έχουν ελλιπείς γνώσεις σε βασικές επιστήμες υποδομής, μεταξύ των οποίων και η Βιολογία, με αποτέλεσμα να δυσκολεύονται πολύ να ολοκληρώσουν τις σπουδές τους. Υποστηρίζουμε την δυνατότητα αυτή για τους μαθητές των ΕΠΑΛ, αλλά το Υπουργείο οφείλει να τους εφοδιάσει κατάλληλα ώστε να μην βρίσκονται σε απαιτητικές σχολές αντιμετωπίζοντας, όπως σήμερα, ανυπέρβλητες δυσκολίες. Στο πλαίσιο αυτό προτείνουμε: - ενίσχυση στο ωρολόγιο πρόγραμμα των ΕΠΑΛ των αντίστοιχων μαθημάτων υποδομής. Η Βιολογία διδάσκεται μόνο για μια ώρα την εβδομάδα στην Α΄ Λυκείου και θα πρέπει οι ώρες της να αυξηθούν αισθητά. Οι απόφοιτοι του Τομέα Υγείας και του Γεωτεχνικού Τομέα ολοκληρώνουν τη φοίτησή τους χωρίς να διδαχθούν ούτε καν τι είναι το DNA! - τα μαθήματα στα οποία εξετάζονται οι μαθητές του Τομέα Υγείας των ΕΠΑΛ για την εισαγωγή τους στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση (Ανατομία – Φυσιολογία και Υγιεινή) είναι εντελώς ακατάλληλα για μια σειρά από λόγους (ύλη και βιβλία ξεπερασμένα και με πολλά επιστημονικά λάθη) και επιδεινώνουν το πρόβλημα που περιγράψαμε στην προηγούμενη παράγραφο. Προτείνουμε την εισαγωγή μαθήματος Βιολογίας στα εξεταζόμενα μαθήματα για την εισαγωγή των αποφοίτων ΕΠΑΛ σε Σχολές Επιστημών Υγείας και Ζωής. 2. Αναθέσεις Μαθημάτων στα ΕΠΑΛ Το Υπουργείο δεν επιτρέπει στους Βιολόγους να διδάξουν στο ΕΠΑΛ κανένα μάθημα του Τομέα Υγείας - Πρόνοιας - Ευεξίας και του Τομέα Γεωπονίας, Τροφίμων και Περιβάλλοντος. Μαθήματα όπως η Μικροβιολογία, η Ανοσολογία, η Κλινική Βιοχημεία ή η Ανατομία - Φυσιολογία αποτελούν βασικά κομμάτια της προπτυχιακής εκπαίδευσης στα Πανεπιστημιακά Τμήματα Βιολογίας. Σε πολλές περιπτώσεις, μάλιστα, Βιολόγοι μέλη ΔΕΠ - ΕΔΙΠ διδάσκουν τα γνωστικά αυτά αντικείμενα σε Τμήματα, των οποίων οι απόφοιτοι έχουν το δικαίωμα διδασκαλίας τους στα ΕΠΑΛ. Οι ίδιοι οι Βιολόγοι όμως, παραδόξως, στερούνται αυτού του δικαιώματος! Δεδομένων των παραπάνω, προκύπτει το εύλογο ερώτημα: με βάση ποια επιστημονική λογική τα μαθήματα αυτά δεν συμπεριλαμβάνονται στα μαθήματα που έχουν ως ανάθεση οι Βιολόγοι; 3. Αναθέσεις Μαθημάτων στα ΙΕΚ Στα ΙΕΚ οι νέοι οδηγοί σπουδών, ο σχεδιασμός των οποίων έγινε κάτω από χρονική πίεση από μεμονωμένα άτομα ή ομάδες (από τις οποίες επίσης απουσίαζαν οι Βιολόγοι), δεν περιλαμβάνουν ειδικότητες που παραδοσιακά αναλάμβαναν μαθήματα ή που έχουν επαγγελματική δραστηριότητα στον τομέα αυτό. Συγκεκριμένα, οι Βιολόγοι αποκλείονται ή τοποθετούνται ως 2η ή και 3η ανάθεση σε μαθήματα που άπτονται άμεσα του γνωστικού τους αντικειμένου, με βάση τα προγράμματα σπουδών των ΑΕΙ, και διδάσκονταν όλα τα προηγούμενα έτη από Βιολόγους. Συγκεκριμένα θεωρούμε ότι μαθήματα του Τομέα Υγείας και Πρόνοιας όπως Έλεγχος Ποιότητας Φαρμάκων, Μέθοδοι Ελέγχου Φαρμάκων, Μικροβιολογία, Βιοχημεία, Κλινική βιοχημεία, Βασικές Βιολογικές Έννοιες, Αποστείρωση, Ανατομία, Φυσιολογία, Υγιεινή, Αιματολογία, Ανοσολογία, Μυκητολογία, Ιολογία, Έλεγχος και Καταλληλόλητα Τροφίμων, Βιοτεχνολογία, Επιδημιολογία και μαθήματα του Γεωτεχνικού Τομέα όπως Εντομολογία, Βιολογία της Μέλισσας, Φυσικοί Πόροι και Περιβάλλον, Δασική Βοτανική, Βιολογία - Οικολογία Αγρίων Ζώων και Πτηνών, Υγιεινή και Ασφάλεια και Προστασία Περιβάλλοντος θα έπρεπε να διδάσκονται και από Βιολόγους. Ως ΠΕΒ ζητάμε την διόρθωση των παραπάνω επιστημονικών αστοχιών και παραμένουμε στη διάθεση του Υπουργείου με ολοκληρωμένη πρόταση για την διόρθωση και στην βελτίωση των Οδηγών Σπουδών των ΙΕΚ, ώστε αυτοί να προάγουν την γνώση και να αναβαθμίζουν την επαγγελματική εκπαίδευση στην Ελλάδα. 4. Αναθέσεις στα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας Στα κριτήρια επιλογής εκπαιδευτικού προσωπικού στα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας (ΣΔΕ) του ν. 4186/2013 (ΦΕΚ 193/Α’/2013) υφίσταται τα τελευταία χρόνια η αυθαίρετη διάκριση στην Α’ ανάθεση του γραμματισμού της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης με την ειδικότητα ΠΕ04.04 (Βιολόγοι) να το διδάσκουν πλέον με Β’ ανάθεση. Οι Βιολόγοι (ΠΕ04.04) μπορούν να διδάξουν το συγκεκριμένο μάθημα με Ά ανάθεση, καθώς το Περιβάλλον και η Οικολογία είναι βασικές συνιστώσες του επιστημονικού πεδίου της Βιολογίας, με βάση τα Προγράμματα Σπουδών των ελληνικών ΑΕΙ.