Αρχική Εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, Προστασία της Ακαδημαϊκής Ελευθερίας, Αναβάθμιση του Ακαδημαϊκού Περιβάλλοντος και άλλες διατάξειςΆρθρο 2 Ελάχιστη βάση εισαγωγής και διαδικασία υποβολής μηχανογραφικού δελτίου -Προσθήκη άρθρων 4Β, 4Γ και 4Δ στον ν. 4186/2013Σχόλιο του χρήστη Κωνσταντίνος Παναγιωτάκης,Πρόεδρος Τμήματος Διοικητικής Επιστήμης και Τεχνολογίας, ΕΛΜΕΠΑ | 16 Ιανουαρίου 2021, 12:06
Η πρόταση για την χρήση της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής (Ε.Β.Ε.) προσπαθεί να λύσει το πρόβλημα της εισαγωγής φοιτητών με χαμηλές βαθμολογίες στα Πανεπιστήμια, αλλά ταυτόχρονα θα δημιουργήσει ένα άλλο επίσης πολύ σημαντικό πρόβλημα. Θα εμφανιστούν Τμήματα στα Περιφερειακά Πανεπιστήμια με κενές θέσεις που σε ορισμένες περιπτώσεις θα ξεπεράσουν ακόμα και το 80% με 90% των θέσεών τους, τα οποία θα υπολειτουργούν με αβέβαιο μέλλον [1]. Δυστυχώς επειδή οι φοιτητές αποδεδειγμένα επιλέγουν πλέον Τμήματα με οικονομικά κριτήρια κοντά στο τόπο διαμονής τους [2], θα πληγούν ιδιαίτερα τα περιφερειακά Πανεπιστήμια που διακρίνονται για το εκπαιδευτικό και ερευνητικό τους έργο αλλά εμφανίζουν χαμηλές βάσεις εισαγωγής. Η πολιτεία οφείλει να υποστηρίξει τα περιφερειακά αυτά Τμήματα ακόμα και για εθνικούς λόγους, αφού πολλά από αυτά βρίσκονται στην παραμεθόριο στα σύνορά μας με την Τουρκία, αλλά αντίθετα δρομολογεί τη χρήση της Ε.Β.Ε. που στην πράξη θα τα απογυμνώσει από φοιτητές και θα τα οδηγήσει προς το κλείσιμο. Από την άλλη τα περισσότερα Τμήματα και ειδικά των μεγάλων αστικών κέντρων θα γεμίσουν τις θέσεις που τους δίνει το Υπουργείο τα οποία επίσης δεν λειτουργούν κανονικά. Οι αιώνιοι φοιτητές που σωστά αναφέρει το Υπουργείο Παιδείας πως θα πρέπει να εκλείψουν, δεν οφείλονται μόνο σε εισακτέους με χαμηλές βαθμολογίες. Η παρουσία αιώνιων φοιτητών οφείλεται και στην ποιότητα σπουδών που παρέχουν τα Τμήματα με μεγάλη αναλογία φοιτητών ανά μέλος ΔΕΠ, δηλαδή στον πολύ μεγάλο αριθμό εισακτέων που δέχονται τα Πανεπιστήμια και δεν έχουν την δυνατότητα να εκπαιδεύσουν τελικά όπως θα ήθελαν, λόγω και του μειωμένου προσωπικού και υποδομών που διαθέτουν. Το 2018 στη χώρα μας ένας Καθηγητής Πανεπιστημίου αντιστοιχεί σε 44 φοιτητές, με τον μέσο όρο των χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, σύμφωνα με τα στοιχεία της Eurostat, να είναι ένας Καθηγητής ανά 15 φοιτητές [3]. Ο καθορισμός της Ε.Β.Ε. από τα Τμήματα δεν μπορεί να γίνει με κριτήριο τα προγράμματα σπουδών τους αλλά τη σημερινή βάση εισαγωγής τους. Για παράδειγμα θα είναι αυτοκτονία για ένα περιφερειακό Τμήμα που έχει σήμερα βάση εισαγωγής 5000 ή 6000 μόρια να επιλέξει 120% του μέσο όρου ή ακόμα και 100%, παρόλο που το πρόγραμμα σπουδών του το απαιτεί, και θα αναγκαστεί να επιλέξει τη χαμηλότερη δυνατή τιμή (80%) για να έχει εισακτέους. Το αντίστροφο θα ισχύσει για τα δημοφιλή Τμήματα των κεντρικών Πανεπιστημίων ακόμα κι αν το πρόγραμμα σπουδών τους δεν το απαιτεί. Από τα παραπάνω προκύπτει πως η χρήση της Ε.Β.Ε. δεν αποτελεί την βέλτιστη λύση στο πρόβλημα, το οποίο μπορεί να λυθεί αρκεί το Υπουργείο να δώσει την συνταγματικά κατοχυρωμένη, λόγω του αυτοδιοίκητου, δυνατότητα στα Τμήματα να καθορίσουν τον αριθμό των εισακτέων που μπορούν να εκπαιδεύσουν τεκμηριωμένα, σύμφωνα με τις υποδομές τους, την αναλογία φοιτητών ανά μέλος ΔΕΠ και την απορροφητικότητα που έχουν οι απόφοιτοι του κλάδου στην αγορά εργασίας. Έτσι θα βελτιωθεί σε κάθε Τμήμα η αναλογία ενεργών φοιτητών ανά μέλος ΔΕΠ, που συνδέεται άμεσα με την παρεχόμενη ποιότητα εκπαίδευσης των Πανεπιστημίων και θα βελτιωθεί σημαντικά η βάση εισαγωγής σε όλα τα Τμήματα, με συνέπεια να είναι δυνατόν ακόμα και να αποφευχθεί η χρήση της ελάχιστης βάσης εισαγωγής (ή έστω να λειτουργήσει παράλληλα). Οι επιπτώσεις της χρήσης της Ε.Β.Ε. όπως και η περιγραφή της πρότασης να δοθεί η δυνατότητα στα Πανεπιστήμια να καθορίσουν τον αριθμό των εισακτέων τους περιγράφονται αναλυτικά στο άρθρο μου [1] https://mst.hmu.gr/i-vasi-eisagogis-kai-i-meiosi-eisakteon-sta-ellinika-panepistimia/ Ελπίζω η ηγεσία του Υπουργείου να βρει χρήσιμες τις παραπάνω προτάσεις και να τις υιοθετήσει. Κωνσταντίνος Παναγιωτάκης, Αναπληρωτής Καθηγητής και Πρόεδρος Τμήματος Διοικητικής Επιστήμης και Τεχνολογίας, ΕΛΜΕΠΑ Αναφορές [1] Κωνσταντίνος Παναγιωτάκης, Η Βάση Εισαγωγής και η Μείωση Εισακτέων στα Ελληνικά Πανεπιστήμια, Δεκ. 2020. https://mst.hmu.gr/i-vasi-eisagogis-kai-i-meiosi-eisakteon-sta-ellinika-panepistimia/ [2] Κωνσταντίνος Παναγιωτάκης, Ιωάννης Φανουργιάκης και Ιωσήφ Κωνσταντουράκης, Ερευνητικές Επιδόσεις Περιφερειακών Πανεπιστημιακών Τμημάτων Οικονομικής Κατεύθυνσης, 2020. URL: https://mst.hmu.gr/epidoseis-erevna-perifereiakon-tmimaton/ [3] https://www.tovima.gr/2018/03/31/society/sta-ypsi-i-analogia-kathigitwn-foititwn-se-aei-kai-tei/