Αρχική Εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, Προστασία της Ακαδημαϊκής Ελευθερίας, Αναβάθμιση του Ακαδημαϊκού Περιβάλλοντος και άλλες διατάξειςΆρθρο 2 Ελάχιστη βάση εισαγωγής και διαδικασία υποβολής μηχανογραφικού δελτίου -Προσθήκη άρθρων 4Β, 4Γ και 4Δ στον ν. 4186/2013Σχόλιο του χρήστη Μαρία Μ. | 17 Ιανουαρίου 2021, 09:16
Η ελάχιστη βάση εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση θα δημιουργήσει σοβαρό πρόβλημα λειτουργίας σε πολλά περιφερειακά κυρίως Πανεπιστήμια. Μάλιστα, όπως εκτιμά ο καθηγητής κ. Παναγιωτάκης (https://www.esos.gr/arthra/70978/i-vasi-eisagogis-kai-i-meiosi-eisakteon-sta-ellinika-panepistimia), πάνω από 50 τμήματα σε όλη τη χώρα θα μείνουν χωρίς ή με ελάχιστους φοιτητές. Αυτό αντιστοιχεί σε μια μείωση του φοιτητικού πληθυσμού κατά περίπου 20.000 άτομα. Από αυτή τη διαδικασία προκύπτουν μια σειρά από θέματα τα οποία πρέπει να απαντηθούν: 1. Τα περισσότερα (αλλά όχι όλα) τμήματα με χαμηλή βάση εισαγωγής ανήκουν σε πρώην ΤΕΙ, τα οποία έγιναν πανεπιστήμια με το νόμο Γαβρόγλου. Αυτό σημαίνει ότι στα τμήματα αυτά δόθηκε μόλις ένα έτος λειτουργίας (ακαδημαϊκό έτος 2020-2021) με το νέο καθεστώς. Μέσα σε μόλις ένα έτος, όπως θα έπρεπε να γνωρίζουν όσοι ασχολούνται σοβαρά με την Τριτοβάθμια εκπαίδευση, δεν μπορεί να φανεί η δυναμική ενός τμήματος. Ιδιαίτερα, μάλιστα, όταν πολλά από αυτά τα τμήματα μετονομάστηκαν, άλλαξαν προγράμματα σπουδών, αναβάθμισαν σημαντικά την ποιότητά τους. Οπότε, το ενδεχόμενο κλεισίματος ή συγχώνευσης αυτών των τμημάτων είναι σίγουρο ότι θα κλείσει το δρόμο σε σπουδές που πιθανότατα και ζήτηση θα είχαν στο μέλλον και σημαντικά εκπαιδευτικά αποτελέσματα θα έφερναν. 2. Πολλά από τα τμήματα που θα πληγούν έχουν μέλη ΔΕΠ και συνεργαζόμενο εκπαιδευτικό προσωπικό με εξαιρετικές ακαδημαϊκές επιδόσεις. Πρόκειται για αυτούς που δεν συμμετείχαν στο brain drain, έμειναν στη χώρα και συχνά μετακινήθηκαν από κεντρικές πόλεις στην περιφέρεια για να αναλάβουν εκπαιδευτικές θέσεις. Αυτοί οι άνθρωποι προσφέρουν εξαιρετικής ποιότητας έργο, εκπαιδευτικό και ερευνητικό, και θα αναβαθμίσουν σημαντικά τα πανεπιστήμια που συμμετέχουν. Το κράτος οφείλει να τους στηρίξει, να μην κλείσει τα τμήματα αυτά και να στηρίξει το υψηλού επιπέδου ακαδημαϊκό προσωπικό που εκπαιδεύτηκε στην Ελλάδα και δεν έφυγε ποτέ από εδώ. Να στηρίξει το έργο τους και το όραμά τους για τα περιφερειακά τμήματα των πανεπιστημίων. 3. Το ενδεχόμενο κλείσιμο περιφερειακών τμημάτων θα δυσχεράνει την ανάπτυξη της έρευνας στην περιφέρεια της χώρας και, ως εκ τούτου, τη διάχυση των αποτελεσμάτων της στις περιφερειακές κοινωνίες. Το κλείσιμο πανεπιστημιακών τμημάτων μόνο αρνητικά αποτελέσματα μπορεί να φέρει, ιδίως σε μία χώρα που χρειάζεται άμεσα την ανεύρεση νέων δρόμων ανάπτυξης, την υιοθέτηση νέων τεχνολογιών και την αναδιάρθρωση της παραγωγής. Η κοινωνία δεν ευνοείται από τη συγκέντρωση της ερευνητικής διαδικασίας σε 2-3 πόλεις. Η κοινωνία ευνοείται από τη διάχυση της έρευνας σε όλη την επικράτεια. Το Υπουργείο, εναλλακτικά, πρέπει να δώσει στα Τμήματα τη δυνατότητα καθορισμού του αριθμού των εισακτέων. Έτσι, η εκπαίδευση των φοιτητών θα είναι σε απόλυτη αντιστοιχία με τις απαραίτητες υποδομές για κάθε τμήμα, η αναλογία φοιτητών ανά μέλος ΔΕΠ θα αυξηθεί και η ποιότητα των σπουδών θα αναβαθμιστεί σημαντικά. Αντιθέτως, μέχρι σήμερα, ο αριθμός των εισακτέων που ορίζει το Υπουργείο Παιδείας είναι πολύ μεγαλύτερος από τις επιθυμίες των τμημάτων. Άρα υπάρχει μια αντίφαση: Αυτοί που εκπαιδεύουν δηλώνουν μία δυναμικότητα και τους επιβάλλεται να την αυξήσουν και να εκπαιδεύσουν περισσότερους. Και εδώ το θέμα δεν είναι ο επιπλέον κόπος των καθηγητών στις διαλέξεις και τις εξετάσεις. Το θέμα είναι ότι ο χρόνος που μπορεί να αφιερωθεί σε κάθε φοιτητή (ερωτήσεις, απορίες, συμβουλές, προτάσεις) γίνεται αντικειμενικά πολύ λίγος. Χάνεται ένα σημαντικό στοιχείο της ποιότητας των σπουδών. Και να είστε σίγουροι ότι η πλειοψηφία των καθηγητών στην τριτοβάθμια εκπαίδευσης ενδιαφέρονται για τους φοιτητές. Ελπίζω τα σχόλια στη δημόσια διαβούλευση να λαμβάνονται υπόψη και να συνεισφέρουν στη βελτίωση του τοπίου στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.