Αρχική Δημόσια διαβούλευση επί του σχεδίου νόμου με τίτλο «Αναβάθμιση του σχολείου, ενδυνάμωση των εκπαιδευτικών και άλλες διατάξεις».ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ, ΕΝΔΥΝΑΜΩΣΗ ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣΣχόλιο του χρήστη Γεωργία Ματσούκα | 7 Ιουλίου 2021, 11:11
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΥΠΗΡΕΣΊΑ ΣΕ ΚΠΕ-ΚΕΠΕΑ Στο άρθρο 2 παρ.1 στο εδάφιο στ.(α) Δ Ε Ν α ν α φ έ ρ ε τ α ι – για πρώτη φορά από τη λειτουργία των Κέντρων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης (Κ.Π.Ε.) το 1993 – ως ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΥΠΗΡΕΣΙΑ, η υπηρεσία σε Κέντρα Εκπαίδευσης για το Περιβάλλον και την Αειφορία (Κ.Ε.ΠΕ.Α.) (μετονομασία των Κ.Π.Ε.). Όμως: Από την ίδρυσή τους (1993) και μέχρι τώρα ΟΛΟΙ ΑΝΕΞΑΙΡΕΤΩΣ οι Νόμοι και οι Υ.Α. ( με πιο πρόσφατη την ισχύουσα Φ7/104389/Δ7/13-08-2020 που βασίζεται στο Νόμο 4713/2020, άρθρο 15) αναφέρουν ρητά ότι «Η υπηρεσία σε Κ.Π.Ε. προσμετράται ως δ ι δ α κ τ ι κ ή σε τύπο σχολικής μονάδας αντίστοιχης με την οργανική θέση του εκπαιδευτικού». Και αναφέρεται ως διδακτική γιατί είναι διδακτική: Τα ΚΠΕ είναι σύλλογοι εκπαιδευτικών, με καθηγητές, δασκάλους και νηπιαγωγούς που κάνουν μάθημα βάσει υποχρεωτικού εβδομαδιαίου ωρολογίου προγράμματος βάσει ελαχίστου αριθμού ωρών ημερησίως (7 διδακτικές ώρες), βάσει υποχρεωτικού αριθμού διδακτικών ωρών εβδομαδιαίως (16 ώρες) και βάσει ετήσιου προγραμματισμού διδακτικού έργου που εγκρίνεται από το ΥΠΑΙΘ για να υλοποιηθεί. Το έργο των εκπαιδευτικών στα ΚΠΕ/ΚΕΠΕΑ μάλιστα είναι πολλά παραπάνω από απλό διδακτικό έργο (οι εκπαιδευτικοί στα ΚΠΕ δεν κάνουν το απλό μάθημα της ειδικότητάς τους που θα έκαναν στο σχολείο τους αλλά το εκπαιδευτικό τους αντικείμενο είναι η Περιβαλλοντική Εκπαίδευση/Εκπαίδευση για το Περιβάλλον και την Αειφορία, μια εντελώς διακριτή επιστημονική περιοχή, που συστρατεύει όλες τις άλλες επιστήμες) Δεν είναι τυχαίο ούτε ατεκμηρίωτο πως μέχρι σήμερα τα ΚΠΕ ταυτίζονται με την καινοτομία στην εκπαίδευση, διδάσκοντας με καινοτόμες εκπαιδευτικές προσεγγίσεις (βιωματική, ανακαλυπτική, διερευνητική, ομαδοσυνεργατική μάθηση, μέθοδος project, μελέτη πεδίου, στηρίζονται στην επικοινωνία και τη συνεργασία, καλλιεργούν δεξιότητες (κριτική, δημιουργική, συστημική σκέψη, δεξιότητες ζωής, ενεργός πολίτης κ.ά.) και γραμματισμούς (περιβαλλοντικός γραμματισμός, ψηφιακός γραμματισμός κ.ά.) διαμορφώνουν στάσεις και συνδέουν το σχολείο με την κοινωνία με όρους πραγματικής ζωής, στοχεύσεις που μόλις τώρα άρχισαν να μπαίνουν στο εκπαιδευτικό μας σύστημα, στα σχολεία. Όλες αυτές οι προσεγγίσεις προσδίδουν στα ΚΠΕ/ΚΕΠΕΑ χαρακτηριστικά πρότυπων σχολείων. Τα ΚΠΕ δεν έχουν έτοιμα βιβλία, ύλη και αναλυτικές οδηγίες για να διδάξουν όπως γίνεται στα σχολεία. Οι εκπαιδευτικοί των ΚΠΕ εκπονούν οι ίδιοι τα μαθήματά τους (εκπαιδευτικά προγράμματα) και τα βιβλία τους (εκπαιδευτικό υλικό) τα οποία υποβάλλονται εκτενώς ανεπτυγμένα και μόνο αφού πάρουν έγκριση από το ΙΕΠ και το ΥΠΑΙΘ μπορούν να υλοποιηθούν στην τάξη (στις εγκαταστάσεις των ΚΠΕ και στα περιβαλλοντικά πεδία). Η εκπόνηση και έκδοση εκπαιδευτικού υλικού τους προσδίδει χαρακτηριστικά εκπαιδευτικών οργανισμών. Τα ΚΠΕ/ΚΕΠΕΑ επιμορφώνουν τους εκπαιδευτικούς γύρω από τις θεματικές της ΠΕ/ΕΠΑ και τα περιβαλλοντικά ζητήματα. Στο τακτικό καθηκοντολόγιό τους περιλαμβάνονται η διοργάνωση και υλοποίηση εισαγωγικών σεμιναρίων, σεμιναρίων Β΄ επιπέδου και θεματικών σεμιναρίων ετησίως. Επιμορφώνουν τόσο οι ίδιοι οι εκπαιδευτικοί των ΚΠΕ τους εκπαιδευτικούς των σχολείων (δια ζώσης και εξ αποστάσεως) είτε σε συνεργασία με πανεπιστημιακά ιδρύματα και φορείς. Η οργάνωση επιμορφωτικών προγραμμάτων προσδίδει στα ΚΠΕ χαρακτηριστικά επιμορφωτικών οργανισμών. Τα ΚΠΕ/ΚΕΠΕΑ βρίσκονται σε συνεχή σύνδεση με την κοινωνία, την πραγματική ζωή εν εξελίξει (διδασκαλία έξω από την τάξη, διδασκαλία για τα τρέχοντα ζητήματα της ζωής κά.) και αυτό τους προσδίδει χαρακτήρα εκπαιδευτικών μονάδων ανοιχτών στην κοινωνία, που είναι το όραμα του σύγχρονου σχολείου και ο κυρίαρχος ρόλος της εκπαίδευσης στη σημερινή Κοινωνία της μάθησης. Θέλουμε να πιστεύουμε ότι εκ παραδρομής δεν έχει συμπεριληφθεί στον ορισμό της διδακτικής υπηρεσίας (άρθρο 2) η αναφορά της υπηρεσίας σε ΚΠΕ/ΚΕΑ/ΚΕΠΕΑ ως διδακτικής, γιατί πράγματι το έργο που παράγεται στα ΚΠΕ είναι κατ’ εξοχήν διδακτικό. Ζητάμε λοιπόν να επανεξετάσετε το συγκεκριμένο θέμα και να αποδοθεί δικαιοσύνη στους εκπαιδευτικούς των ΚΠΕ –ΚΕΠΕΑ με συμπερίληψη της υπηρεσίας σε Κ.Ε.ΠΕ.Α / Κ.Π.Ε. ως διδακτική. Με εκτίμηση Γεωργία Ματσούκα Αναπληρώτρια Υπεύθυνη ΚΠΕ ΣΙΚΥΩΝΙΩΝ