Αρχική Δημόσια διαβούλευση επί του σχεδίου νόμου με τίτλο «Αναβάθμιση του σχολείου, ενδυνάμωση των εκπαιδευτικών και άλλες διατάξεις».ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ, ΕΝΔΥΝΑΜΩΣΗ ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣΣχόλιο του χρήστη ΚΠΕ ΜΕΣΟΛΟΓΓΙΟΥ | 8 Ιουλίου 2021, 09:22
Διδακτική υπηρεσία σε ΚΠΕ/ΚΕΑ/ΚΕΠΕΑ Πρέπει να αναγνωριστεί ως διδακτική η υπηρεσία στα ΚΠΕ/ΚΕΑ/ΚΕΠΕΑ. Η υπηρεσία σε ΚΠΕ/ΚΕΑ/ΚΕΠΕΑ είναι διδακτική γιατί: 1. Χαρακτηρίζεται και λογίζεται ως διδακτική σε όλους ανεξαιρέτως τους σχετικούς νόμους, υπουργικές αποφάσεις και εγκυκλίους, αποτελώντας βασικό κριτήριο βάσει του οποίου οι υπηρετήσαντες και υπηρετούντες στα ΚΠΕ/ΚΕΑ/ΚΕΠΕΑ επέλεξαν να εργαστούν σε αυτά: • Υπουργική Απόφαση Φ7/104389/Δ7/13-08-2020 • Νόμος 4713/2020, άρθρο 15 • Νόμος 4547/2018, άρθρο 2, παρ.1η • Νόμος 4327/2015, άρθρο 17, παρ. 7δ • Υπουργική Απόφαση 83691/Γ7/22-07-2011, άρθρο 5, παρ. 8 • Υπουργική Απόφαση 60991/Γ7/19-06-2006, άρθρο 5, παρ. 9 • Υπουργική Απόφαση 87094 /Γ7 /30-8-2004, άρθρο 2, παρ. 3 • Υπουργική Απόφαση 57905/Γ2/04-06-2002, άρθρο 8, παρ. 1 Σε όλους τους παραπάνω νόμους/εγκυκλίους αναφέρεται ρητά ότι: «Κάθε εκπαιδευτικός του ΚΠΕ συμπληρώνει ωράριο 16 ωρών μέσης εβδομαδιαίας διδασκαλίας μαθητών σε εκπαιδευτικά προγράμματα και εκπαιδευτικών σε επιμορφωτικά προγράμματα….. Ως ελάχιστος χρόνος εκπαίδευσης μαθητών ή επιμόρφωσης εκπαιδευτικών ανά ημέρα εργασίας ορίζονται οι επτά (7) διδακτικές ώρες, οι οποίες μπορούν, ανάλογα με την περίπτωση, να φθάσουν και τις δέκα (10). Ο Υπεύθυνος του ΚΠΕ συμπληρώνει οκτώ (8) αντίστοιχες ώρες μέσης εβδομαδιαίας διδασκαλίας μαθητών και εκπαιδευτικών και ο Αναπληρωτής Υπευθύνου δώδεκα (12) ώρες». 2. Έχει προσμετρηθεί ως διδακτική σε όλες τις μέχρι τώρα αξιολογικές κρίσεις Στελεχών Εκπαίδευσης: • Κρίσεις Διευθυντών Σχολικών Μονάδων • Κρίσεις Σχολικών Συμβούλων • Στελέχωση ΣΔΕ (δ/ντές και εκπ/κοί) • Αποσπάσεις σε εκπαιδευτικές δομές του Υπουργείου • Στελέχωση ΚΠΕ σε όλες τις αξιολογικές κρίσεις έως σήμερα. 3. Το διδακτικό έργο στα ΚΠΕ/ΚΕΑ/ΚΕΠΕΑ υλοποιείται με βάση αναλυτικό εβδομαδιαίο ωρολόγιο πρόγραμμα, με σαφώς προσδιορισμένο ελάχιστο και μέγιστο αριθμό ωρών ημερησίως και λαμβάνοντας υπόψη το υποχρεωτικό εβδομαδιαίο διδακτικό ωράριο κάθε εκπαιδευτικού ανάλογα με το θεσμικό του ρόλο (Υπεύθυνος – Αναπληρωτής Υπεύθυνος - Μέλος Π.Ο.), κατ’ αναλογία προς το υποχρεωτικό εβδομαδιαίο διδακτικό ωράριο των σχολικών μονάδων και των δομών που παρέχουν διδακτικό έργο και αναλογικά επίσης προς το υποχρεωτικό εβδομαδιαίο ωράριο βάση του θεσμικού ρόλου του κάθε εκπαιδευτικού (Διευθυντής-Υποδιευθυντής-Εκπαιδευτικός). 4. Το διδακτικό έργο πιστοποιείται με την έκδοση, έγκριση, δημοσίευση και κοινοποίηση του ημερήσιου, εβδομαδιαίου και ετήσιου αναλυτικού διδακτικού προγράμματος προς τις εποπτεύουσες αρχές (ΥΠΑΙΘ και Περιφερειακή Δ/νση Εκπ/σης) και στις ιστοσελίδες των ΚΠΕ/ΚΕΑ/ΚΕΠΕΑ, καθώς και προς όλες τις σχολικές μονάδες που συμμετέχουν στο αναλυτικό πρόγραμμα και τις εποπτεύουσες αρχές τους (Δ/νσεις Εκπ/σης) και υλοποιείται βάσει των σχετικών εγκρίσεων. Μάλιστα σύμφωνα με τον Οδηγό Διαχείρισης της Πράξης «Κέντρα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης (ΚΠΕ) – Περιβαλλοντική Εκπαίδευση» κρίνεται απαραίτητη η προέγκρισή τους από το αρμόδιο τμήμα του ΥΠΠΕΘ - πριν την πραγματοποίησή τους και σύμφωνα με την εγκύκλιο που αφορά στις σχολικές δραστηριότητες της τρέχουσας σχολικής χρονιάς, προκειμένου να είναι επιλέξιμες οι δαπάνες που έχουν προβλεφθεί για την υλοποίησή τους. Μάλιστα υπόκεινται σε αυστηρούς ελέγχους τόσο από το ΥΠΠΕΘ όσο και από το ΙΝΕΔΙΒΙΜ, ως φορέα υλοποίησης του ΕΣΠΑ που χρηματοδοτεί την υλοποίηση των προγραμμάτων αυτών. 5. Το εκπαιδευτικό υλικό, που παράγεται ως υποστηρικτικό της διδακτικής πράξης, διέπεται από διαδικασίες εγκρίσεων και αξιολόγησης από το ΙΕΠ και το ΥΠΑΙΘ. Αξιολογείται τόσο το παραγόμενο έργο στο σύνολό του, όπως προβλέπεται και για το διδακτικό έργο στις σχολικές μονάδες Π/θμιας και Δ/θμιας Εκπ/σης, αλλά επιπλέον αξιολογούνται και οι ίδιοι εκπαιδευτικοί των ΚΠΕ για το διδακτικό τους έργο και μάλιστα πολλαπλώς. 6. Το έργο των ΚΠΕ/ΚΕΑ/ΚΕΠΕΑ διέπεται από διαδικασίες προγραμματισμού και απολογισμού δράσεων όπως και στις Σχολικές Μονάδες. «Κατά το μήνα Σεπτέμβριο γίνεται η προετοιμασία και ο προγραμματισμός των δράσεων του ΚΠΕ. Κατά το μήνα Ιούνιο (μετά τη 10η Ιουνίου) γίνεται ο απολογισμός των δράσεων και η ολοκλήρωση των τοπικών και διεθνών συνεργασιών. Ο ετήσιος προγραμματισμός καθώς και ο ετήσιος απολογισμός συνυπογράφονται από τον Υπεύθυνο του ΚΠΕ και τον Αναπληρωτή του και υποβάλλονται στην αρμόδια Δ/νση Εκπαίδευσης για την Αειφορία του ΥΠΑΙΘ και στην Περιφερειακή Δ/νση Εκπ/σης. 7. Το διδακτικό έργο που υλοποιείται στα ΚΠΕ δομείται βάσει των πλέον σύγχρονων διδακτικών θεωριών και μεθόδων και διδακτικών πρακτικών. Η εφαρμογή της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης/ Εκπαίδευσης για το Περιβάλλον και την Αειφορία μέσω των ΚΠΕ/ΚΕΑ/ΚΕΠΕΑ στη χώρα συμπυκνώνει και σηματοδοτεί τις απαρχές μιας Παραδειγματικής Αλλαγής στην Εκπαίδευση. Τα ΚΠΕ καθιέρωσαν ομαδοσυνεργατική και ενεργητική μάθηση, διαθεματική και διεπιστημονική προσέγγιση της γνώσης. Η διερευνητική/ανακαλυπτική μάθηση, η ανάπτυξη δεξιοτήτων και ικανοτήτων (δεξιότητα επικοινωνίας, συνεργασίες σε ομαδικές εργασίες, ικανότητα κριτικής επεξεργασίας των πληροφοριών, αξιών και παραδοχών, η ικανότητα επίλυσης προβλημάτων, η ικανότητα διαχείρισης φυσικών, οικονομικών και κοινωνικών πόρων, η ικανότητα της δημιουργικής επινόησης, η αξιοποίηση γνώσεων και η υιοθέτηση αξιών κατάλληλων για τη διαμόρφωση προσωπικής άποψης στη λήψη αποφάσεων, κλπ) που αποτελούν στόχους του σημερινού σχολείου, αποτελούν έννοιες και διδακτικούς στόχους κατακτημένους ήδη εδώ και πολλά χρόνια από τα ΚΠΕ. Τα ΚΠΕ έχουν καταθέσει πλούσια εμπειρία και μια πολύτιμη τράπεζα υλικού στην εκπαίδευση, όχι μόνο στην ελληνική αλλά και στη διεθνή, κατέχοντας διαπιστευτήρια της καινοτομίας. Οι νέες παιδαγωγικές - εκπαιδευτικές - διδακτικές προσεγγίσεις των ΚΠΕ/ΚΕΑ/ΚΕΠΕΑ εμπεδωμένες ήδη σήμερα σε αυτά, βλέπουμε τώρα να σχεδιάζεται από το ΥΠΑΙΘ και το ΙΕΠ να εισέλθουν και στο σχολείο μέσα από την καθιέρωση των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων. Η Περιβαλλοντική Εκπαίδευση εξ ορισμού αποτελεί άσκηση δεξιοτήτων (Sterling, 1998), ενώ η μέθοδος project ή αλλιώς «μέθοδος των βιωμάτων» που εφαρμόζουν αποτελεί την πλέον ολοκληρωμένη και ευρεία παιδαγωγική μέθοδο που χρησιμοποιείται στην Περιβαλλοντική Εκπαίδευση, καθώς είναι η περισσότερο διεπιστημονική και ολιστική (Γεωργόπουλος & Τσαλίκη, 1993). Για όλους αυτούς τους λόγους τα ΚΠΕ/ΚΕΑ/ΚΕΠΕΑ θα μπορούσαν να στηρίξουν και να συμμετέχουν ενεργά στην υλοποίηση των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων στα σχολεία από την προσεχή σχολική χρονιά. 8. Ρητά αναφέρεται η ύπαρξη αιθουσών διδασκαλίας στις κτηριακές εγκαταστάσεις των ΚΠΕ ως απαραίτητη προϋπόθεση ώστε να πάρουν έγκριση λειτουργίας. Τα ΚΠΕ στελεχώνονται και λειτουργούν σύμφωνα με τα προβλεπόμενα μόνο όταν οι υποδομές αυτές είναι έτοιμες προς χρήση, ενώ το ΥΠΑΙΘ διατηρεί το δικαίωμα ανάκλησης της απόφασης ίδρυσης του ΚΠΕ αν οι υποδομές αυτές δεν είναι οι προβλεπόμενες.