Αρχική Δημόσια διαβούλευση επί του σχεδίου νόμου με τίτλο «Αναβάθμιση του σχολείου, ενδυνάμωση των εκπαιδευτικών και άλλες διατάξεις».ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ, ΕΝΔΥΝΑΜΩΣΗ ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣΣχόλιο του χρήστη Χρυσούλα Αθανασίου | 8 Ιουλίου 2021, 10:23
Άρθρο 2,§1,στ) διδακτική υπηρεσία Δεν αναφέρεται η διδακτική υπηρεσία σε ΚΠΕ. Από ιδρύσεως των Κέντρων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης (Κ.Π.Ε.), όλοι οι Νόμοι και οι Υπουργικές Αποφάσεις ανέφεραν ρητά ότι «Η υπηρεσία σε ΚΠΕ προσμετράται ως διδακτική σε τύπο σχολικής μονάδας αντίστοιχης με οργανική θέση του εκπαιδευτικού». Σύμφωνα με όλες τις υπουργικές αποφάσεις που περιγράφουν τη λειτουργία και τα καθήκοντα των απασχολουμένων στα ΚΠΕ παράλληλα με τα άλλα καθήκοντά του (επιμόρφωση, παραγωγή εκπαιδευτικού υλικού κλπ) κάθε εκπαιδευτικός του ΚΠΕ συμπληρώνει ωράριο 16 ωρών μέσης εβδομαδιαίας διδασκαλίας μαθητών σε εκπαιδευτικά προγράμματα. Τα ΚΠΕ δέχονται χιλιάδες μαθητές της προσχολικής, πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης για παρακολούθηση των εκπαιδευτικών προγραμμάτων τους. Η επίσκεψη των σχολικών μονάδων στο ΚΠΕ εγκρίνεται από το ΥΠΑΙΘ. Τα εκπαιδευτικά προγράμματα των ΚΠΕ είναι διάρκειας μίας (1) έως και τριών (3) ημερών. Η διάρκεια των μονοήμερων προγραμμάτων είναι τουλάχιστον 7 διδακτικές ώρες (από 8.30 ως τη λήξη του σχολικού ωραρίου). Τα πολυήμερα προγράμματα υλοποιούνται κατά τις πρωινές και απογευματινές ώρες και έχουν διάρκεια τουλάχιστον 21 διδακτικές ώρες (των 3 ημερών). Η πορεία υλοποίησης κάθε εκπαιδευτικού προγράμματος είναι σχεδιασμένη με συγκεκριμένα βήματα (αρχή – μέση – τέλος) που περιλαμβάνουν την προσέγγιση του διδακτέου αντικειμένου με διερεύνηση της προϋπάρχουσας γνώσης στην αρχή και αναστοχασμό και αξιολόγηση του προγράμματος στο τέλος. Το διδακτέο αντικείμενο κάθε προγράμματος προσεγγίζεται με εμπλουτισμένες διδακτικές διαδικασίες στις οποίες αξιοποιούνται σύγχρονες μέθοδοι μάθησης που εφαρμόζονται στην εκπαίδευση για την αειφορία (ολιστικές και συστημικές προσεγγίσεις, εργασία σε ομάδες, διερευνητική μάθηση, ανακαλυπτική μάθηση, βιωματική μάθηση, εργασία στο πεδίο). Η διδακτική διαδικασία περιλαμβάνει παρουσιάσεις από τις/τους εκπαιδευτικούς – μέλη του ΚΠΕ, αξιοποίηση φύλλων εργασίας, εποπτικού υλικού, εκπαιδευτικών βίντεο, εργαστηριακού εξοπλισμού ή εξοπλισμού πεδίου, εκπαιδευτικά παιχνίδια, επίσκεψη και μελέτη σε επιλεγμένα πεδία, δημιουργία παραγομένων (χαρτονιών εργασίας, κειμένων, κατασκευών, παρουσιάσεων, βίντεο κ.ά.) από τις επιμέρους μαθητικές υποομάδες, παρουσιάσεις και συζήτηση σε ομάδες και σε ολομέλεια. Η διδακτικές αυτές μεθοδολογίες ενισχύουν το ενδιαφέρον των μαθητών, προάγουν την αξιοποίηση ποικίλων δεξιοτήτων (δεξιότητες του 21ου αιώνα, δεξιότητες του νου, δεξιότητες της ζωής) και συμβάλλουν στην κατανόηση των ζητημάτων που πραγματεύεται το πρόγραμμα. Τα προγράμματα των ΚΠΕ υλοποιούνται στους χώρους διδασκαλίας του ΚΠΕ και σε επιλεγμένα πεδία που σχετίζονται με το θεματικό περιεχόμενο των προγραμμάτων και τα οποία προσφέρουν επιπλέον εμπειρίες στους μαθητές (π.χ. δάσος, λίμνη, πόλη, μουσείο κλπ) ή και στην σχολική αίθουσα. Κατά την διάρκεια της πανδημίας τα ΚΠΕ ανέπτυξαν εκπαιδευτικά προγράμματα τα οποία υλοποίησαν με σύγχρονη εξ αποστάσεως διδασκαλία. Είναι απαραίτητο να αποκατασταθεί άμεσα η παράβλεψη και στο άρθρο 2 , § 1 εδάφιο στα) διδακτική υπηρεσία, να συμπεριληφθεί ως διδακτική η υπηρεσία σε Κ.Ε.ΠΕ.Α / Κ.Π.Ε.