• Σχόλιο του χρήστη 'Γιώργος Υφαντής' | 8 Ιουλίου 2021, 12:00

    ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΥΠΗΡΕΣΙΑ ΣΕ Κέντρα Εκπαίδευσης για το Περιβάλλον και την Αειφορία (ΚΕΠΕΑ)(μετονομασία των ΚΠΕ) Για το Άρθρο 2 παρ.1 εδάφιο στ. Λανθασμένα έχει παραλειφθεί η υπηρεσία σε Κέντρα Εκπαίδευσης για το Περιβάλλον και την Αειφορία (ΚΕΠΕΑ)(μετονομασία των ΚΠΕ) ως διδακτική υπηρεσία. Οι εκπαιδευτικοί που υπηρετούν σε ΚΠΕ αδιαμφισβήτητα κάνουν διδακτικό έργο με τους μαθητές και τις μαθήτριες που επισκέπτοντια τα ΚΠΕ. Μάλιστα στις Υ.Α. που καθορίζουν τη λειτουργία των ΚΠΕ (83691/Γ7/2011 και Φ7/104389/Δ7/2020) αναφέρεται ρητά ότι: «Κάθε εκπαιδευτικός του ΚΠΕ συμπληρώνει ωράριο 16 ωρών μέσης εβδομαδιαίας διδασκαλίας μαθητών σε εκπαιδευτικά προγράμματα και εκπαιδευτικών σε επιμορφωτικά προγράμματα….. Ως ελάχιστος χρόνος εκπαίδευσης μαθητών ή επιμόρφωσης εκπαιδευτικών ανά ημέρα εργασίας ορίζονται οι επτά (7) διδακτικές ώρες, οι οποίες μπορούν, ανάλογα με την περίπτωση, να φθάσουν και τις δέκα (10). Ο Υπεύθυνος του ΚΠΕ συμπληρώνει οκτώ (8) αντίστοιχες ώρες μέσης εβδομαδιαίας διδασκαλίας μαθητών και εκπαιδευτικών και ο Αναπληρωτής Υπευθύνου δώδεκα (12) ώρες. ……» Επιπλέον, όλοι οι Νόμοι και οι Υπουργικές Αποφάσεις (με πιο πρόσφατη την Υ.Α. Φ7/104389/Δ7/13-08-2020 που βασίζεται στο Νόμο 4713/2020, άρθρο 15) από την ίδρυση των ΚΠΕ το 1993 ανέφεραν ρητά ότι «Η υπηρεσία σε ΚΠΕ προσμετράται ως διδακτική σε τύπο σχολικής μονάδας αντίστοιχης με οργανική θέση του εκπαιδευτικού». Τα ΚΠΕ δέχονται ομάδες 20-50 μαθητών από την προσχολική, πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση για παρακολούθηση συγκεκριμένων εκπαιδευτικών προγραμμάτων, που προσφέρει κάθε ΚΠΕ μετά από έγκριση του ΥΠΑΙΘ, διάρκειας μίας (1) έως και τριών (3) ημερών. Η διάρκεια των μονοήμερων προγραμμάτων είναι τουλάχιστον 7 διδακτικές ώρες ενώ τα πολυήμερα προγράμματα έχουν διάρκεια τουλάχιστον 21 διδακτικές ώρες (των 3 ημερών). Όλα τα εκπαιδευτικά προγράμματα των ΚΠΕ υλοποιούνται με συνδιδασκαλία από 2-3 εκπαιδευτικούς – μέλη της Παιδαγωγικής Ομάδας του ΚΠΕ. Τα εκπαιδευτικά προγράμματα είναι εμπλουτισμένες διδακτικές διαδικασίες στις οποίες αξιοποιούνται σύγχρονες μέθοδοι μάθησης που εφαρμόζονται στην εκπαίδευση για την αειφορία (ολιστικές και συστημικές προσεγγίσεις, εργασία σε ομάδες, διερευνητική μάθηση, ανακαλυπτική μάθηση, βιωματική μάθηση, εργασία στο πεδίο). Η διδακτική διασικασία περιλαμβάνει παρουσιάσεις από τις/τους εκπαιδευτικούς – μέλη του ΚΠΕ, αξιοποίηση φύλλων εργασίας, εποπτικού υλικού, εκπαιδευτικών βίντεο, εργαστηριακού εξοπλισμού ή εξοπλισμού πεδίου, εκπαιδευτικά παιχνίδια, επίσκεψη και μελέτη σε επιλεγμένα πεδία, δημιουργία παραγομένων (χαρτονιών εργασίας, κειμένων, κατασκευών, παρουσιάσεων, βίντεο κ.ά.) από τις επιμέρους μαθητικές υποομάδες, παρουσίασεις και συζήτηση σε ομάδες και σε ολομέλεια. Οι διδακτικές αυτές μεθοδολογίες ενισχύουν το ενδιαφέρον των μαθητών, προάγουν την αξιοποιηση ποικίλων δεξιοτήτων (δεξιότητες του 21ου αιώνα, δεξιότητες του νου, δεξιότητες της ζωής) και συμβάλλουν στην κατανόηση των ζητημάτων που πραγματεύεται το πρόγραμμα για το θέμα που έχει επιλεγεί για υλοποίηση. Τα προγράμματα των ΚΠΕ υλοποιούνται στους χώρους διδασκαλίας του ΚΠΕ και σε επιλεγμένα πεδία που σχετίζονται με το θεματικό περιεχόμενο των προγραμμάτων και τα οποία προσφέρουν επιπλέον εμπειρίες στους μαθητές (π.χ. δάσος, λίμνη, πόλη, μουσείο κλπ) ή και στην σχολική αίθουσα. Κατά την διάρκεια της πανδημίας τα ΚΠΕ ανέπτυξαν εκπαιδευτικά προγράμματα τα οποία υλοποίησαν με σύγχρονη εξ αποστάσεως διδασκαλία. Για τους παραπάνω λόγους πρέπει να συμπεριληφθεί η υπηρεσία σε Κ.Ε.ΠΕ.Α / Κ.Π.Ε. ως διδακτική και να τροποποιηθεί το άρθρο 2 παρ.1 εδάφιο στ. ως εξής: “στ) Διδακτική υπηρεσία: στα) η άσκηση διδακτικών καθηκόντων σε σχολικές μονάδες πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, σε Ε.Κ., σε Κέντρα Εκπαίδευσης για το Περιβάλλον και την Αειφορία (Κ.Ε.ΠΕ.Α.) ή σε Κ.Ε.Α. ή σε Κ.Π.Ε, στις Δομές Υποδοχής για την Εκπαίδευση Προσφύγων (Δ.Υ.Ε.Π.) που λειτουργούν στις μονάδες αυτές ή ως παραρτήματά τους, καθώς και σε Τμήματα Ένταξης (T.E.), προγράμματα παράλληλης στήριξης και σε προγράμματα για κατ’ οίκον διδασκαλία μαθητών”»