Αρχική Δημόσια διαβούλευση επί του σχεδίου νόμου με τίτλο «Αναβάθμιση του σχολείου, ενδυνάμωση των εκπαιδευτικών και άλλες διατάξεις».ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ, ΕΝΔΥΝΑΜΩΣΗ ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣΣχόλιο του χρήστη Χριστόφορος Αρβανίτης | 8 Ιουλίου 2021, 13:48
«Κείμενο για το Νομοσχέδιο προς Διαβούλευση του Υπουργείου Παιδείας για την Εκκλησιαστική Εκπαίδευση και ειδικότερα των άρθρων περί κατάργησης και υποβάθμισης των Ανωτάτων Εκκλησιαστικών Ακαδημιών.» Χριστόφορος Αρβανίτης Εκλ. Αναπληρωτής Καθηγητής στην ΠΑΕΑ Κρήτης harvanitis@yahoo.gr Όσον αφορά στα άρθρα του Νομοσχεδίου προς Διαβούλευση που αφορούν τις Ανώτατες Εκκλησιαστικές Ακαδημίες και κυρίως τα άρθρα 156.2,γ 156.3, 156.5,1 169.1,α 169.1,β 169.1,β 169.1,γ 169.5 169.6 παρατηρούμε και καταθέτουμε τα εξής ερωτήματα: 1. Στο άρθρο 156.2,1 αναφέρονται τα εξής: «Οι Ανώτατες Εκκλησιαστικές Ακαδημίες έχουν ως αποστολή «γ) να προβάλλουν και να αξιοποιούν τις ιστορικές πηγές της Ορθόδοξης Πίστης και Παράδοσης, τα μνημεία και κειμήλια της Ορθοδοξίας και γενικά τους θησαυρούς της πνευματικής δημιουργίας και πολιτιστικής κληρονομιάς της Εκκλησίας της Ελλάδος και της απανταχού Ορθοδοξίας, με σκοπό να υπηρετήσουν την Ορθόδοξη Εκκλησία.» Ερώτημα: Εφόσον ισχύουν τα αναγραφόμενα για ποιο ή ποιους λόγους καταργούνται τα Προγράμματα Βυζαντινής Μουσικής και Διαχείρισης Εκκλησιαστικών Κειμηλίων; Αυτά τα Προγράμματα δεν είναι που ανταποκρίνονται πλήρως επιστημονικά και ερευνητικά στα αναγραφόμενα στην παρ.γ του άρθρου 156.2,1; Αναμένουμε απάντηση. 2. Στο άρθρο 156.3 υπάρχει η εξής διατύπωση: «Πρόσβαση στο Πρόγραμμα Ιερατικών Σπουδών των Α.Ε.Α. Αθηνών και Π.Α.Ε.Α. Κρήτης έχουν μόνο άρρενες υποψήφιοι που είναι κάτοχοι απολυτηρίου Γενικού Λυκείου ή άλλου ισότιμου σχολείου δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης σύμφωνα με τις προϋποθέσεις και τους όρους του συστήματος εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, εφόσον είναι Χριστιανοί Ορθόδοξοι.» Αυτό αποτελεί έμφυλη διάκριση, η οποία απαγορεύει με βάση το Σύνταγμα τον χαρακτηρισμό ενός Εκπαιδευτικού Ιδρύματος ως Ανώτατου. Δεν το γνωρίζει αυτό το Υπουργείο Παιδείας; Πώς λοιπόν με βάση το Σύνταγμα θα συνεχίσουν οι Εκκλησιαστικές Ακαδημίες να χαρακτηρίζονται ως Ανώτατες έχοντας καθεστώς έμφυλης διάκρισης; Αναμένουμε απάντηση. 3. Όσον αφορά στο άρθρο 156.5,1. Σε αυτό το άρθρο αγνοείται πλήρως το Διδακτικό Προσωπικό των ΑΕΑ σε σχέση με τη συγκρότηση του Ανωτάτου Επιστημονικού Συμβουλίου και τοποθετούνται-διορίζονται πρόσωπα που δεν έχουν καμία σχέση με τις Ακαδημίες. Πόσο δημοκρατικά αντιπροσωπευτικός είναι ένας τέτοιος τρόπος συγκρότησης; Αναμένουμε απάντηση. 4. Όσον αφορά στο άρθρο 169.1,α. Καταργούνται αυτομάτως το 2022 οι ΑΕΑ Θεσσαλονίκης και Βελλάς και προβλέπονται συγχωνεύσεις με την ΑΕΑ Αθηνών και ΠΑΕΑ Κρήτης, οι οποίες, όμως και αυτές θα καταργηθούν ως Ανώτατες γιατί εμπίπτουν στις συνταγματικές διατάξεις περί έμφυλων διακρίσεων ή θα καταργηθούν πλήρως γιατί αντιβαίνουν την ευρωπαϊκή νομοθεσία, η οποία απαγορεύει την ύπαρξη μονοτμηματικών σχολών στην Ανώτατη Εκπαίδευση. Το επιχείρημα ότι η Ιατρική Σχολή είναι μονοτμηματική φανερώνει πλήρη άγνοια των πανεπιστημιακών δομών, καθώς η Ιατρική Σχολή αποτελεί τμήμα των Σχολών Υγείας. Γίνεται λοιπόν συγχώνευση της Θεσσαλονίκης και της Βελλάς με Ακαδημίες οι οποίες και αυτές θα κλείσουν για τους λόγους που προανέφερα; Αναμένουμε απάντηση. 5. Όσον αφορά στο 169.1,β και γ, καταργούνται οι θέσεις Διδακτικού Προσωπικού όσον αφορά την ΑΕΑ Θεσσαλονίκης και χάνεται η μονιμότητα αυτών που τις κατέχουν. Πρόκειται για εκδικητικού χαρακτήρα άρθρο; Για ποιο λόγο ειδικά για τη Θεσσαλονίκη; Γιατί δεν προβλέπονται τα ίδια με αυτά που αναφέρονται για την Βελλάς; Αναμένουμε απάντηση. 6. Όσον αφορά στο 169.6 υπάρχει μια πλήρη απαξίωση του Διδακτικού Προσωπικού των ΑΕΑ Βελλάς και Θεσσαλονίκης. Υποχρεούνται παρότι έχουν κριθεί και εκλεγεί από εκλεκτορικά επιστημονικά σώματα καθηγητών από όλα τα ΑΕΙ της χώρας να ζητήσουν ξανά προκήρυξη θέσης στο αντικείμενο που υπηρετούν και να περάσουν και πάλι από κρίση. Αυτό ακυρώνει όλες τις προηγούμενες εκλογές και απαξιώνει και τους ίδιους, αλλά και τους καθηγητές που τους έκριναν. Αναμένουμε απάντηση. Προτάσεις Ως εκ τούτων προτείνεται: 1. Η διατήρηση και αναβάθμιση των, ως έχουν τεσσάρων ΑΕΑ, με βάση τον νόμο 3432/2006 και η απάλειψη όλων των άρθρων του Νομοσχεδίου προς διαβούλευση, που επιβάλουν την κατάργησή τους. 2. Η αναβάθμιση αυτή προϋποθέτει την επαναφορά στην κανονικότητα του αριθμού εισακτέων (90 και 90) για κάθε Πρόγραμμα. Αποτελεί «παγκόσμια πρωτοτυπία» ο αριθμός δέκα (10) εισακτέων για κάθε Πρόγραμμα Βυζαντινής Μουσικής και Διαχείρισης Κειμηλίων. 3. Στο πλαίσιο αυτής της αναβάθμισης, ζητάμε από την Πολιτεία να κατατεθούν οι προβλεπόμενες από τον Ιδρυτικό Νόμο 3432/2006 Υπουργικές Αποφάσεις και Προεδρικά Διατάγματα για τη δημιουργία μεταπτυχιακών τμημάτων σε συνεργασία με αντίστοιχα ΑΕΙ και οι οποίες μέχρι σήμερα, δέκα τέσσερα χρόνια από τη λειτουργία των ΑΕΑ, δεν έχουν ποτέ κατατεθεί. 4. Η απαλοιφή πλήρως των άρθρων 156.5,1 και 169,4 και τα προβλεπόμενα σε αυτά για την σύσταση του Ανωτάτου Επιστημονικού Συνεδρίου (ΑΕΣ). Η όποια αναβάθμιση οφείλει να έχει και στοιχεία εκδημοκρατισμού των θεσμών. Επομένως το ΑΕΣ θα πρέπει να αποτελείται από πρόσωπα εκλεγμένα με δημοκρατικές διαδικασίες και άμεσα σχετιζόμενα με τις ΑΕΑ. Ένας εκλεγμένος εκπρόσωπος από κάθε Ακαδημία, ένας Αρχιερέας από κάθε θεσμική Εκκλησία στην Ελλάδα, (ένας από την Εκκλησία της Ελλάδος, ένας από την Εκκλησία της Κρήτης και ένας από την Εκκλησία των Δωδεκανήσων ως υπαγόμενα απευθείας στο Πρωτόθρονο Οικουμενικό Πατριαρχείο). Σύνολο επτά. Ο Πρόεδρος του ΑΕΣ θα εκλέγεται από το σώμα των επτά και θα επικυρώνεται από το Υπουργείο. Οτιδήποτε άλλο επιτρέπει πρακτικές ελέγχου του ΑΕΣ. Αντιστοίχως, και οι Πρόεδροι των ΑΕΑ θα πρέπει να εκλέγονται από το σύνολο των Διδασκόντων και να μην διορίζονται από το ΑΕΣ. 5. Η απαλοιφή πλήρως του άρθρου 169.6. Προτείνεται αντ'αυτού, και εφόσον η Πολιτεία εμμένει στην κατάργησή τους, η κατανομή των μελών του Διδακτικού Προσωπικού των ΑΕΑ Θεσσαλονίκης και Βελλάς που έχουν κριθεί και εκλεγεί επανειλημμένα από Καθηγητές Πανεπιστημίων, στα Πανεπιστήμια σε προσωποπαγείς θέσεις, όπως έχει γίνει πολλές φορές στο παρελθόν, κατά ειδικότητες. Για τον ίδιο λόγο θα πρέπει να προβλεφθεί η ίδια ρύθμιση για το Διδακτικό Προσωπικό των ΑΕΑ Αθήνας και ΠΑΕΑ Κρήτης σε βάθος πενταετίας. Στην ίδια ρυθμιστική κατανομή θα πρέπει να υπαχθούν και τα ΕΔΙΠ των Ακαδημιών. Το κείμενο αυτό γράφεται στο πλαίσιο της διαβούλευσης και του διαλόγου που άνοιξε το Υπουργείο Παιδείας μιας Προεδρευόμενης Κοινοβουλευτικής Δημοκρατίας και Δημοκρατικής Διακυβέρνησης και απευθύνεται σε όλους τους εμπλεκόμενους θεσμικούς φορείς. Υποθέτει, ότι όλες οι παρατηρήσεις, τα ερωτήματα και οι προτάσεις θα ληφθούν υπόψιν και θα απαντηθούν, καθώς ο γράφων είναι άμεσος γνώστης της κατάστασης που επικρατεί στις Ανώτατες Εκκλησιαστικές Ακαδημίες και ο οποίος εν κατακλείδι θέτει το εξής ερώτημα. Η απόφαση του Υπουργείου Παιδείας για κατάργηση των ΑΕΑ με ποιόν τρόπο αιτιολογείται; Η επίκληση του εξορθολογισμού τεκμαίρεται από κάπου; Αποτελεί προϊόν κάποιας αξιολόγησης, η οποία οδήγησε στην συγκεκριμένη κυβερνητική απόφαση; Έχει γίνει κάποια αξιολόγηση σε θεσμικό επίπεδο και χαρακτηρίσθηκε αρνητική; Ερωτήματα που δυστυχώς δεν έχουν απαντηθεί από την εκτελεστική εξουσία και αφήνουν υπόνοιες για ειλημμένες αποφάσεις, ελεγχόμενες για την αντικειμενικότητά τους και την δημοκρατική συνέργειά τους. Ο γράφων ανέκαθεν ανήκε στο χώρο της συλλειτουργίας των θεσμών, της σχολής του λειτουργισμού, (L'école du fonctionnalisme) η οποία, όμως, προϋποθέτει ως αναγκαιότητα τη δημοκρατική λειτουργία των θεσμών. Υπό αυτή την έννοια καταθέτει αυτό το κείμενο προς στους θεσμούς και ελπίζει να μην διαψευσθεί από τα πεπραγμένα. Με εκτίμηση Χριστόφορος Αρβανίτης Εκλ. Αναπληρωτής Καθηγητής Κοινωνιολογίας του Χριστιανισμού και της Θρησκείας στην ΠΑΕΑ Κρήτης