Αρχική Δημόσια διαβούλευση επί του σχεδίου νόμου με τίτλο «Αναβάθμιση του σχολείου, ενδυνάμωση των εκπαιδευτικών και άλλες διατάξεις».ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ, ΕΝΔΥΝΑΜΩΣΗ ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣΣχόλιο του χρήστη Κ.Π.Ε. Καστοριάς | 8 Ιουλίου 2021, 14:44
Για το Άρθρο 2, παρ.1, εδάφιο στ. Για πρώτη φορά από τη λειτουργία των Κέντρων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης (Κ.Π.Ε.) το 1993, ΔΕΝ αναφέρεται ως ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΥΠΗΡΕΣΙΑ, η υπηρεσία σε Κέντρα Εκπαίδευσης για το Περιβάλλον και την Αειφορία (Κ.Ε.ΠΕ.Α.) (μετονομασία των Κ.Π.Ε.). Αλλά, • Από την ίδρυση των Κέντρων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης (Κ.Π.Ε.), όλοι οι Νόμοι και οι Υπουργικές Αποφάσεις (με πιο πρόσφατη την Υ.Α. Φ7/104389/Δ7/13-08-2020, που βασίζεται στον Νόμο 4713/2020, άρθρο 15) ανέφεραν ρητά ότι «η υπηρεσία σε Κ.Π.Ε. προσμετράται ως διδακτική σε τύπο σχολικής μονάδας αντίστοιχης με οργανική θέση του εκπαιδευτικού». • Στο άρθρο 7 «Λειτουργία των Κ.Π.Ε. - Καθήκοντα των απασχολουμένων σε αυτά» της Υ.Α 83691/Γ7/2011 και της τροποποιητικής Υ.Α. Φ7/104389/Δ7/2020, ρητά αναφέρεται ότι: «Κάθε εκπαιδευτικός του ΚΠΕ συμπληρώνει ωράριο 16 ωρών μέσης εβδομαδιαίας διδασκαλίας μαθητών σε εκπαιδευτικά προγράμματα και εκπαιδευτικών σε επιμορφωτικά προγράμματα… Ως ελάχιστος χρόνος εκπαίδευσης μαθητών ή επιμόρφωσης εκπαιδευτικών ανά ημέρα εργασίας ορίζονται οι επτά (7) διδακτικές ώρες, οι οποίες μπορούν, ανάλογα με την περίπτωση, να φθάσουν και τις δέκα (10). Ο Υπεύθυνος του ΚΠΕ συμπληρώνει οκτώ (8) αντίστοιχες ώρες μέσης εβδομαδιαίας διδασκαλίας μαθητών και εκπαιδευτικών και ο Αναπληρωτής Υπευθύνου δώδεκα (12) ώρες…». • Στο προς διαβούλευση Σχέδιο Νόμου, στο άρθρο 16 «Αποστολή και αρμοδιότητες των Κέντρων Εκπαίδευσης για το Περιβάλλον και την Αειφορία», στην παρ. 2. αναφέρεται ότι: Ο ρόλος των Κ.Ε.ΠΕ.Α. είναι εκπαιδευτικός, επιστημονικός και ερευνητικός και για την εκπλήρωση της αποστολής τους ασκούν τις εξής αρμοδιότητες: α) υποστηρίζουν τις σχολικές μονάδες σχετικά με…, β) εκπονούν και υλοποιούν εκπαιδευτικά προγράμματα και δράσεις για μαθητές και εκπαιδευτικούς των σχολικών μονάδων της περιοχής αρμοδιότητάς τους... γ) υιοθετούν και προβάλλουν επικοινωνιακές, ενεργητικές και αλληλεπιδραστικές διδακτικές και παιδαγωγικές προσεγγίσεις, οι οποίες υποστηρίζουν τη βιωματική και συμμετοχική μάθηση, είναι προσανατολισμένες στα περιβαλλοντικά θέματα… • Η υλοποίηση των εκπαιδευτικών προγραμμάτων στα Κ.Π.Ε. α) Τα Κ.Π.Ε. δέχονται ομάδες μαθητών από την προσχολική, πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση κατόπιν αίτησής τους για παρακολούθηση συγκεκριμένων εκπαιδευτικών προγραμμάτων που προσφέρει κάθε Κ.Π.Ε. β) Τα Κ.Π.Ε. δέχονται κάθε χρόνο εκατοντάδες αιτήσεις σχολικών ομάδων για συμμετοχή στα προγράμματά τους. Βασικό κριτήριο για την επιλογή ενός σχολείου που θα υλοποιήσει πρόγραμμα στο Κ.Π.Ε. αποτελεί η συνάφεια του προγράμματος περιβαλλοντικής εκπαίδευσης που εκπονεί το σχολείο με τα προσφερόμενα εκπαιδευτικά προγράμματα του Κ.Π.Ε. γ) Οι μαθητικές ομάδες που επισκέπτονται το Κ.Π.Ε. μπορεί να αποτελούνται από 20-50 μαθητές και μαθήτριες. δ) Η επίσκεψη των σχολικών μονάδων στο Κ.Π.Ε. εγκρίνεται από το Υ.ΠΑΙ.Θ. ε) Τα εκπαιδευτικά προγράμματα των Κ.Π.Ε. είναι διάρκειας μίας (1) έως και τριών (3) ημερών. Η διάρκεια των μονοήμερων προγραμμάτων είναι τουλάχιστον 7 διδακτικές ώρες (από 8:30 ως τη λήξη του σχολικού ωραρίου). Τα πολυήμερα προγράμματα υλοποιούνται κατά τις πρωινές και απογευματινές ώρες και έχουν διάρκεια τουλάχιστον 21 διδακτικές ώρες (των 3 ημερών). στ) Όλα τα εκπαιδευτικά προγράμματα των Κ.Π.Ε. υλοποιούνται με συνδιδασκαλία από 2-3 εκπαιδευτικούς – μέλη της Παιδαγωγικής Ομάδας του Κ.Π.Ε. Η πορεία υλοποίησης κάθε εκπαιδευτικού προγράμματος είναι σχεδιασμένη με συγκεκριμένα βήματα, που περιλαμβάνουν την προσέγγιση του διδακτέου αντικειμένου με διερεύνηση της προϋπάρχουσας γνώσης στην αρχή, αναστοχασμό και αξιολόγηση του προγράμματος στο τέλος από τους συμμετέχοντες μαθητές και εκπαιδευτικούς. ζ) Τα εκπαιδευτικά προγράμματα των Κ.Π.Ε. είναι εμπλουτισμένες διδακτικές διαδικασίες, στις οποίες αξιοποιούνται σύγχρονες μέθοδοι μάθησης που εφαρμόζονται στην εκπαίδευση για την αειφορία (ολιστικές και συστημικές προσεγγίσεις, εργασία σε ομάδες, διερευνητική μάθηση, ανακαλυπτική μάθηση, βιωματική μάθηση, εργασία στο πεδίο). Η διδακτική διαδικασία περιλαμβάνει παρουσιάσεις από τις/τους εκπαιδευτικούς – μέλη του Κ.Π.Ε., αξιοποίηση φύλλων εργασίας, εποπτικού υλικού, εκπαιδευτικών βίντεο, εργαστηριακού εξοπλισμού ή εξοπλισμού πεδίου, επίσκεψη και μελέτη σε επιλεγμένα πεδία, εργαστηριακές ασκήσεις, εκπαιδευτικά παιχνίδια, δημιουργική έκφραση των μαθητών/τριών, συζητήσεις. Οι διδακτικές αυτές μεθοδολογίες ενισχύουν το ενδιαφέρον των μαθητών, προάγουν την αξιοποίηση ποικίλων δεξιοτήτων (δεξιοτήτων του 21ου αιώνα, δεξιοτήτων του νου, δεξιοτήτων της ζωής) και συμβάλλουν στην κατανόηση των ζητημάτων που πραγματεύεται το πρόγραμμα για το θέμα που έχει επιλεγεί για υλοποίηση. η) Τα προγράμματα των Κ.Π.Ε. υλοποιούνται στους χώρους διδασκαλίας τους και σε επιλεγμένα πεδία, που σχετίζονται με το θεματικό περιεχόμενο των προγραμμάτων και τα οποία προσφέρουν επιπλέον εμπειρίες στους/στις μαθητές/τριες (π.χ. δάσος, λίμνη, πόλη, μουσείο κ.λπ.) ή και στη σχολική αίθουσα. Κατά τη διάρκεια της πανδημίας τα Κ.Π.Ε. ανέπτυξαν εκπαιδευτικά προγράμματα τα οποία υλοποίησαν με σύγχρονη εξ αποστάσεως διδασκαλία. Η πρότασή μας Για τους παραπάνω λόγους ζητάμε την άμεση αποκατάσταση της αδικίας με συμπερίληψη της υπηρεσίας σε Κ.Ε.ΠΕ.Α./Κ.Π.Ε. ως διδακτικής και την τροποποίηση - με προσθήκη των Κ.Ε.ΠΕ.Α. - του άρθρου 2, παρ.1 ,εδάφ. στ. ως εξής: στ) Διδακτική υπηρεσία: στα) η άσκηση διδακτικών καθηκόντων σε σχολικές μονάδες πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, σε Ε.Κ., σε Κέντρα Εκπαίδευσης για το Περιβάλλον και την Αειφορία (Κ.Ε.ΠΕ.Α.) ή σε Κ.Π.Ε. ή σε Κ.Ε.Α., στις Δομές Υποδοχής για την Εκπαίδευση Προσφύγων (Δ.Υ.Ε.Π.) που λειτουργούν στις μονάδες αυτές ή ως παραρτήματά τους, καθώς και σε Τμήματα Ένταξης (T.E.), προγράμματα παράλληλης στήριξης και σε προγράμματα για κατ' οίκον διδασκαλία μαθητών,…