• Σχόλιο του χρήστη 'Β.Ι.' | 9 Ιουλίου 2021, 12:58

    Διδακτική Υπηρεσία Υπευθύνων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης/Σχολικών Δραστηριοτήτων Είναι αδιανόητο η διδακτική υπηρεσία των εκπαιδευτικών να μεταβάλλεται συνεχώς ανάλογα με την κάθε εγκύκλιο και η μια να αναιρεί την άλλη!!! Οι Υπεύθυνοι Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης έκαναν την επιλογή να διεκδικήσουν και να πάρουν τη θέση αυτή με βάση την εγκύκλιο του 2012 (Υ.Α. 93006/Γ7/10-8-2012), που ανέφερε ρητά -παρ. 15- την υπηρεσία τους σε θέση Υπευθύνου Περιβαλλοντικής ως η διδακτική. Εννιά χρόνια μετά, το προς διαβούλευση νομοσχέδιο ουσιαστικά παίρνει πίσω ΑΝΑΔΡΟΜΙΚΑ τα χρόνια διδακτικής υπηρεσίας στη θέση αυτή, στερώντας εννιά (9) διδακτικά έτη από τους Υπευθύνους Περιβαλλοντικής, που στελέχωσαν και υπηρέτησαν αυτή τη θέση με αυτό το δεδομένο, αφού δεν τους την ορίζει πλέον ως διδακτική. Το γεγονός αυτό καταστρατηγεί την ισότητα και το συνταγματικό δικαίωμα των Υπευθύνων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης στην αξιοκρατική επαγγελματική εξέλιξή τους, καθώς θα μπορούσαν να είχαν κάνει μια διαφορετική επιλογή όλα αυτά τα χρόνια, που θα τους τα κατοχύρωνε ως έτη διδακτικής υπηρεσίας και έτσι θα είχαν τη δυνατότητα όχι μόνο να διεκδικήσουν εκ νέου τις ίδιες θέσεις τους, αλλά και να εξελιχθούν σε ανώτερες! Επιπλέον το προς διαβούλευση νομοσχέδιο αυξάνει για πρώτη φορά τα έτη διδακτικής υπηρεσίας, που αποτελούν προϋπόθεση συμμετοχής σε διαδικασίες διεκδίκησης της ίδιας θέσης (Υπευθύνου Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης) από τα τρία (3) διδακτικά σε σχολική τάξη, που όριζαν όλοι οι προηγούμενοι νόμοι ξαφνικά στα οκτώ (8), όπως για όλα τα στελέχη εκπαίδευσης, ενώ δεν ονομάζει τους Υπευθύνους Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης στελέχη εκπαίδευσης και δεν τους συμπεριλαμβάνει καν σε αυτά, ούτε προβλέπει για αυτούς επίδομα θέσης. Σχεδόν τριπλασιάζει τα έτη διδακτικής υπηρεσίας και τα εξειδικεύει μόνο σε σχολική τάξη! Το διδακτικό έργο των Υπευθύνων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης και Σχολικών Δραστηριοτήτων προσφέρεται σε εκπαιδευτικούς και μαθητές μέσω ποικίλων περιβαλλοντικών δράσεων, που πραγματοποιούνται σε σχολικές τάξεις και επιλεγμένα πεδία που έχουν σχέση με το θεματικό περιεχόμενο των Προγραμμάτων (π.χ. γειτονιά, πόλη, κοντινό δάσος, μνημεία κ.ά.), καθώς και ημερίδων, σεμιναρίων και πολλαπλών επιμορφώσεων σε εκπαιδευτικούς στο πλαίσιο της υποστήριξης των Σχολικών Προγραμμάτων. Σύμφωνα με τα α) ΦEK 2314/ 10-8- 2012, άρθρο 8, β) ΠΔ 152/ΦΕΚ 240/Α/5.11.2013, άρθρο 12 και γ) ΥΠΕΘ, υπ. αρ. Φ20.1/220482 /Δ2/23-12-2017, κ.ά. η θέση των Υπευθύνων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης/Σχολικών Δραστηριοτήτων, περιλαμβάνει εκτός από την άσκηση επιμορφωτικού έργου στους εκπαιδευτικούς και διδακτικά καθήκοντα σε μαθητές/τριες. Επίσης στο ΦEK 2314/ 10-8- 2012, Αριθμ. 92998/Γ7 / ΥΠΑΙΘΠΑ, αρ. 10 παρ. 6 αναφέρεται ρητά ότι: «Οι Υπεύθυνοι Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης και Σχολικών Δραστηριοτήτων με την έγκριση του Προϊσταμένου της οικείας Διεύθυνσης ορίζουν δύο ή τρεις μέρες για τις επισκέψεις στα σχολεία για την παρακολούθηση, υποστήριξη, συντονισμό και αξιολόγηση των σχολικών προγραμμάτων». Επίσης, άρθ. 8, παρ. 2.2. «Κατά την διάρκεια του σχολικού έτους […] επισκέπτονται τις σχολικές μονάδες για τις ανάγκες στήριξης των Σχολικών Προγραμμάτων και συνεργάζονται με Διευθυντές, εκπαιδευτικούς και μαθητικές ομάδες». Τρεις μέρες την εβδομάδα, λοιπόν, βάσει του καθηκοντολογίου τους οι Υπεύθυνοι Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης/Σχολικών Δραστηριοτήτων επισκέπτονται τις σχολικές μονάδες δια ζώσης για υποστήριξη των Σχολικών προγραμμάτων και υλοποίηση ποικίλων περιβαλλοντικών δράσεων με τους μαθητές (π.χ. καθαρισμός πάρκου ή αλσιλίου ή ακτής, υιοθεσία μνημείων, δημόσιων χώρων κ.ά.) Επιπλέον, οι Υπεύθυνοι Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης και το έργο τους διέπεται από διαδικασίες προγραμματισμού και απολογισμού δράσεων και αξιολογείται από το Υπουργείο, όπως και οι εκπαιδευτικοί των σχολικών μονάδων και το έργο τους. Ειδικότερα, στην αρχή κάθε σχολικής χρονιάς οι Υπεύθυνοι υποβάλλουν ετήσιο προγραμματισμό και στο τέλος ετήσιο απολογισμό των δράσεων τους, των συνεργασιών που ανέπτυξαν και των Σχολικών Προγραμμάτων που υποστήριξαν. Στο Φύλλο Απολογιστικών, που αποστέλλει κάθε χρόνο το Υπουργείο προς συμπλήρωση στους Υπευθύνους καταγράφεται και ο αριθμός των επισκέψεων στις σχολικές μονάδες, που πραγματοποίησε ο Υπεύθυνος Π.Ε. για δράσεις υποστηρικτικές των Προγραμμάτων. Τα Απολογιστικά Στοιχεία κατατίθενται στην Περιφερειακή Δ/νση Εκπ/σης και ακολούθως στο Υπουργείο Παιδείας και είναι ενδεικτικά του ότι αξιολογείται το παραγόμενο έργο των Υπευθύνων Περιβαλλοντικής, όπως προβλέπεται και για το διδακτικό έργο στις σχολικές μονάδες Α/θμιας και Β/θμιας Εκπαίδευσης. Οι Υπεύθυνοι Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης με την επαγγελματική εμπειρία και την επιστημονική τους κατάρτιση αποτέλεσαν άξιους συνεργάτες του ΙΕΠ στα Εργαστήρια Δεξιοτήτων ως επμορφωτές των εκπαιδευτικών στην πιλοτική φάση εφαρμογής των Εργαστηρίων (2020-2021), καθώς και ως Εκπονητές Προγραμμάτων σχεδιάζοντας υποδειγματικά Προγράμματα και διδασκαλίες-βιντεομαθήματα για την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών στα Εργαστήρια Δεξιοτήτων, που είναι σε εξέλιξη από τις 22 Ιουνίου 2021 με σκοπό την προετοιμασία τους για την γενικευμένη εφαρμογή του την προσεχή σχολική χρονιά. Για τους λόγους αυτούς οι Υπεύθυνοι Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης και Σχολικών Δραστηριοτήτων είναι αυτοί που μπορούν να υποστηρίξουν με τον καλύτερο τρόπο τους εκπαιδευτικούς τους μαθητές και τις σχολικές μονάδες και στην υλοποίηση των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων. Επειδή πολλοί προσοντούχοι εκπαιδευτικοί, άξια υπηρετούντες στις θέσεις αυτές τόσα χρόνια, θα αποκλειστούν ακόμα και από το δικαίωμα συμμετοχής στις διαδικασίες επιλογής της ίδιας αυτής της θέσης με την τόσο άδικη κατάργηση της διδακτικής τους υπηρεσίας σε αυτήν και την ταυτόχρονη αύξηση του ορίου διδακτικής υπηρεσίας από τρία διδακτικά έτη σε οκτώ για τη συμμετοχή σε διαδικασίες επιλογής (εξειδικεύοντάς τα μόνο στη σχολική τάξη), για όλους τους παραπάνω λόγους απαιτείται η άμεση αποκατάσταση της αδικίας με συμπερίληψη της υπηρεσίας σε θέση Υπεύθυνου Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης και Σχολικών Δραστηριοτήτων ως διδακτική και την τροποποίηση - με σχετική προσθήκη στο άρθρο 2, παρ. 1, νέου εδαφίου στο στ) Διδακτική υπηρεσία ως εξής: «στδ) η άσκηση διδακτικών καθηκόντων σε θέση Υπευθύνου Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, Πολιτιστικών Θεμάτων, Αγωγής Υγείας και Σχολικών Δραστηριοτήτων Σχολικών Δραστηριοτήτων, καθώς και σε όποιο άλλο σημείο του νομοσχεδίου απαιτείται για την πλήρωση των θέσεων όλων των κατηγοριών (δομών και στελεχών εκπαίδευσης)» Επιπλέον, απαιτείται να μην ισχύσει σε καμιά περίπτωση αναδρομική κατάργηση για τους υπηρετούντες στη θέση Υπευθύνου Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης από το 2012, γιατί είναι άδικη και αντισυνταγματική. Εναλλακτικά προτείνεται η τροποποίηση της παραγράφου 2 του άρθρου 24 ως εξής: «Υποψήφιοι για τις θέσεις Υπευθύνων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης μπορούν να είναι εκπαιδευτικοί με εξαετή (6ετή) εκπαιδευτική υπηρεσία και τριετή (3ετή) διδακτική στην Πρωτοβάθμια ή Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Ο περιορισμός του ελάχιστου χρόνου διδακτικής προϋπηρεσίας δεν ισχύει για εκπαιδευτικούς που έχουν υπηρετήσει μία (1), τουλάχιστον, πλήρη θητεία σε θέση Υπευθύνου Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης. Αρμόδιο όργανο για την επιλογή των Υπευθύνων είναι το συμβούλιο της παρ.9 του άρθρου 35». Για το Άρθρο 2 παρ.1 εδάφιο στ) Διδακτική υπηρεσία Στο προς διαβούλευση νομοσχέδιο ορίζεται ως διδακτική μόνο η υπηρεσία σε σχολική τάξη (Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας). Είναι άδικος ο διαχωρισμός της διδακτικής υπηρεσίας σε διδακτική υπηρεσία και διδακτική υπηρεσία σε σχολική τάξη (Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας) και η αναγνώριση μόνο της τελευταίας, που τίθεται ως προϋπόθεση για τη συμμετοχή σε διαδικασίες επιλογής. Υπάρχουν εκπαιδευτικοί με διδακτική υπηρεσία πολλών ετών, που κατά αυτόν τον τρόπο αποκλείονται από τη συμμετοχή στις διαδικασίες επιλογής λόγω του περιορισμού που τίθεται με τη διδακτική υπηρεσία σε σχολική τάξη. Η άσκηση αναγνωρισμένου διδακτικού έργου εκτός της στενής έννοιας των τεσσάρων τοίχων της σχολικής τάξης της Πρωτοβάθμιάς ή Δευτεροβάθμιας, π.χ. η άσκηση αναγνωρισμένου διδακτικού έργου σε Πρακτική Άσκηση Πανεπιστημιακού Τμήματος σύμφωνα με απόφαση Γενικής Συνέλευσης του Τμήματος και της κείμενης νομοθεσίας με ποια λογική δεν ορίζεται ως διδακτική και κατά συνέπεια μηδενίζεται; Δεν είναι διδακτική υπηρεσία η διδασκαλία/άσκηση διδακτικού έργου σε περισσότερα και διαφορετικά σχολικά περιβάλλοντα και είναι μόνο η άσκηση διδακτικών καθηκόντων στη σχολική τάξη της Πρωτοβάθμιας ή Δευτεροβάθμιας είναι σημαντική; ΒΕΛΤΙΩΤΙΚΗ ΠΡΟΤΑΣΗ: Στον ορισμό της διδακτικής Υπηρεσίας άρθρο 2 να προστεθεί: η άσκηση αναγνωρισμένου διδακτικού έργου σε οποιαδήποτε εκπαιδευτική βαθμίδα έχει αυτό ασκηθεί και όχι αποκλειστικά και μόνο στη σχολική τάξη της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. ΒΕΛΤΙΩΤΙΚΗ ΠΡΟΤΑΣΗ: Στην μοριοδότηση της επιμόρφωσης Β1 επιπέδου στις Τ.Π.Ε. να γίνει προσθήκη μοριοδότησης για την παρακολούθηση επιμόρφωσης Β1 επιπέδου στις Τ.Π.Ε. (0,25 μονάδες),αφού δεν έχει ολοκληρωθεί η πιστοποίηση όσων επιμορφώθηκαν στο Β1 επίπεδο λόγω των lockdown και οι εξετάσεις αναβλήθηκαν.