Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
«Διδακτική υπηρεσία Υπευθύνων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης και Σχολικών Δραστηριοτήτων» Στο προς διαβούλευση Σχέδιο Νόμου «Αναβάθμιση του σχολείου, ενδυνάμωση των εκπαιδευτικών & άλλες διατάξεις» (Μέρος Α)΄ και συγκεκριμένα στο άρθρο 2 παρ.1 στο εδάφιο στ. ΔΕΝ αναφέρεται ως ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΥΠΗΡΕΣΙΑ η υπηρεσία σε θέση Υπευθύνου Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης/Σχολικών Δραστηριοτήτων, ενός θεσμού που για 30 και πλέον έτη έχει προσφέρει τα μέγιστα στην εισαγωγή, υποστήριξη και εδραίωση καινοτόμων διδακτικών πρακτικών διαθεματικής, βιωματικής και ενεργητικής μάθησης στο σχολείο. Όμως: • Στην «Προκήρυξη για την πλήρωση θέσεων Υπευθύνων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, Αγωγής Υγείας, Πολιτιστικών Θεμάτων και Σχολικών Δραστηριοτήτων» (Υ.Α. 93006/Γ7/10-8-2012) αναφέρεται ρητά στην παραγρ. 15 ότι «Η υπηρεσία των Υπευθύνων προσμετράται ως διοικητική, καθοδηγητική και διδακτική». • Στο άρθρο 12 της Υ.Α 92998/Γ7/2012 (ΦΕΚ 2314/τ. Β΄/10-8-2012) με την οποία τοποθετήθηκαν οι Υπεύθυνοι Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης / Σχολικών Δραστηριοτήτων το 2012, αναφερόταν ότι: «Οι Υπεύθυνοι μπορούν ακολουθώντας τις προβλεπόμενες διαδικασίες να μετατίθενται ως εκπαιδευτικοί αλλά αναλαμβάνουν υπηρεσία στη νέα μετά τη μετάθεση τους θέση μετά τη λήξη της τριετούς θητείας τους. Η υπηρεσία των Υπευθύνων προσμετρείται ως διοικητική και καθοδηγητική εμπειρία για την εφαρμογή των διατάξεων του Ν. 3848/2010 για την επιλογή στελεχών της εκπαίδευσης καθώς και ως διδακτική. Επίσης, οι Υπεύθυνοι λαμβάνουν τις μονάδες μετάθεσης της πλησιέστερης σχολικής μονάδας.» • Βασιζόμενοι στην προαναφερόμενη προκήρυξη του Υ.ΠΑΙ.Θ., οι εκπαιδευτικοί υπέβαλαν αίτηση το 2012 και πλήρωσαν τις θέσεις Υπευθύνων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης/Σχολικών Δραστηριοτήτων μέχρι και το 2021. • Το προς διαβούλευση Σχέδιο Νόμου μη αναγνωρίζοντας την διδακτική υπηρεσία σε θέση Υπευθύνου Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης/Σχολικών Δραστηριοτήτων -όπως αναφερόταν στις εγκυκλίους προκήρυξης του 2012– καταστρατηγεί το δικαίωμα των Υπευθύνων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης και Σχολικών Δραστηριοτήτων στην αξιοκρατική και αξιοπρεπή επαγγελματική εξέλιξή τους. Το διδακτικό έργο των Υπευθύνων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης και Σχολικών Δραστηριοτήτων είναι σαφές και αναγνωρισμένο στην εκπαιδευτική κοινότητα και προσφέρεται ανελλιπώς σε εκπαιδευτικούς και μαθητές μέσω ποικίλων περιβαλλοντικών δράσεων που πραγματοποιούνται σε σχολικές τάξεις και σε επιλεγμένα πεδία που σχετίζονται με το θεματικό περιεχόμενο των προγραμμάτων (π.χ. γειτονιά, πόλη, κοντινό δάσος, μνημεία κ.ά.), καθώς και ημερίδων, σεμιναρίων και πολλαπλών επιμορφώσεων σε εκπαιδευτικούς στο πλαίσιο της υποστήριξης των Σχολικών Προγραμμάτων. Σύμφωνα με τα α) ΦEK 2314/ 10-8- 2012, άρθρο 8, β) ΠΔ 152/ΦΕΚ 240/Α/5.11.2013, άρθρο 12 και γ) ΥΠΕΘ, υπ. αρ. Φ20.1/220482 /Δ2/23-12-2017, κ.ά. η θέση των Υπευθύνων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης/Σχολικών Δραστηριοτήτων, περιλαμβάνει εκτός από την άσκηση επιμορφωτικού έργου στους εκπαιδευτικούς και διδακτικά καθήκοντα σε μαθητές/τριες. Επίσης στο ΦEK 2314/ 10-8- 2012, Αριθμ. 92998/Γ7 / ΥΠΑΙΘΠΑ, αρ. 10 παρ. 6 αναφέρεται ρητά ότι: «Οι Υπεύθυνοι Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, Πολιτιστικών Θεμάτων, Αγωγής Υγείας και Σχολικών Δραστηριοτήτων με την έγκριση του Προϊσταμένου της οικείας Διεύθυνσης ορίζουν δύο ή τρεις μέρες για τις επισκέψεις στα σχολεία για την παρακολούθηση, υποστήριξη, συντονισμό και αξιολόγηση των σχολικών προγραμμάτων». Επίσης, άρθ. 8, παρ. 2.2. «Κατά την διάρκεια του σχολικού έτους […] επισκέπτονται τις σχολικές μονάδες για τις ανάγκες στήριξης των Σχολικών Προγραμμάτων και συνεργάζονται με Διευθυντές, εκπαιδευτικούς και μαθητικές ομάδες». Τρεις μέρες την εβδομάδα, λοιπόν, βάσει του καθηκοντολογίου τους οι Υπεύθυνοι Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης/Σχολικών Δραστηριοτήτων επισκέπτονται τις σχολικές μονάδες δια ζώσης για υποστήριξη των Σχολικών προγραμμάτων και υλοποίηση ποικίλων περιβαλλοντικών δράσεων με τους μαθητές (π.χ. καθαρισμός πάρκου ή αλσιλίου ή ακτής, υιοθεσία μνημείων, δημόσιων χώρων κ.ά.) Επιπλέον, οι Υπεύθυνοι Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης και το έργο τους διέπεται από διαδικασίες προγραμματισμού και απολογισμού δράσεων και αξιολογείται από το Υπουργείο, όπως και οι εκπαιδευτικοί των σχολικών μονάδων και το έργο τους. Ειδικότερα, στην αρχή κάθε σχολικής χρονιάς οι Υπεύθυνοι υποβάλλουν ετήσιο προγραμματισμό και στο τέλος ετήσιο απολογισμό των δράσεων τους, των συνεργασιών που ανέπτυξαν και των Σχολικών Προγραμμάτων που υποστήριξαν. Στο Φύλλο Απολογιστικών, που αποστέλλει κάθε χρόνο το Υπουργείο προς συμπλήρωση στους Υπευθύνους καταγράφεται και ο αριθμός των επισκέψεων στις σχολικές μονάδες, που πραγματοποίησε ο Υπεύθυνος Π.Ε. για δράσεις υποστηρικτικές των Προγραμμάτων. Τα Απολογιστικά Στοιχεία κατατίθενται στην Περιφερειακή Δ/νση Εκπ/σης και ακολούθως στο Υπουργείο Παιδείας και είναι ενδεικτικά του ότι αξιολογείται το παραγόμενο έργο των Υπευθύνων Περιβαλλοντικής, όπως προβλέπεται και για το διδακτικό έργο στις σχολικές μονάδες Α/θμιας και Β/θμιας Εκπαίδευσης. Επιπλέον, το προς διαβούλευση νομοσχέδιο αυξάνει για πρώτη φορά τα έτη διδακτικής υπηρεσίας, που αποτελούν προϋπόθεση συμμετοχής σε διαδικασίες διεκδίκησης της ίδιας θέσης (Υπευθύνου Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης) από τα τρία (3) διδακτικά σε σχολική τάξη, που όριζαν όλοι οι προηγούμενοι νόμοι ξαφνικά στα οκτώ (8), όπως για όλα τα στελέχη εκπαίδευσης, ενώ δεν ονομάζει τους Υπευθύνους Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης στελέχη εκπαίδευσης και δεν τους συμπεριλαμβάνει καν σε αυτά, ούτε προβλέπει για αυτούς επίδομα θέσης. Σχεδόν τριπλασιάζει τα έτη διδακτικής υπηρεσίας και τα εξειδικεύει μόνο σε σχολική τάξη! Κατά αυτόν τον τρόπο πολλοί προσοντούχοι εκπαιδευτικοί, άξια υπηρετούντες στις θέσεις αυτές τόσα χρόνια, θα αποκλειστούν ακόμα και από το δικαίωμα συμμετοχής στις διαδικασίες επιλογής της ίδιας αυτής της θέσης με την τόσο άδικη κατάργηση της διδακτικής τους υπηρεσίας σε αυτήν και την ταυτόχρονη αύξηση του ορίου διδακτικής υπηρεσίας από τρία διδακτικά έτη σε οκτώ για τη συμμετοχή σε διαδικασίες επιλογής (εξειδικεύοντάς τα μόνο στη σχολική τάξη). Για όλους τους παραπάνω λόγους απαιτείται η άμεση αποκατάσταση της αδικίας με συμπερίληψη της υπηρεσίας σε θέση Υπεύθυνου Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, Πολιτιστικών Θεμάτων, Αγωγής Υγείας και Σχολικών Δραστηριοτήτων ως διδακτική και την τροποποίηση - με σχετική προσθήκη στο άρθρο 2, παρ. 1, νέου εδαφίου στο στ) Διδακτική υπηρεσία ως εξής: «στδ) η άσκηση διδακτικών καθηκόντων σε θέση Υπευθύνου Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, Πολιτιστικών Θεμάτων, Αγωγής Υγείας και Σχολικών Δραστηριοτήτων Σχολικών Δραστηριοτήτων, καθώς και σε όποιο άλλο σημείο του νομοσχεδίου απαιτείται για την πλήρωση των θέσεων όλων των κατηγοριών (δομών και στελεχών εκπαίδευσης)» Επιπλέον, απαιτείται να μην ισχύσει σε καμιά περίπτωση αναδρομική κατάργηση για τους υπηρετούντες σε θέση Υπευθύνου Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης/Σχολικών Δραστηριοτήτων από το 2012 (καθώς είναι άδικη και αντισυνταγματική) με τη συμπερίληψη της υπηρεσίας σε θέση Υπεύθυνου Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης/Σχολικών Δραστηριοτήτων ως διδακτικής και την προσθήκη στο άρθρο 2 παρ.1, νέου εδαφίου στδ ως εξής: “στ) Διδακτική υπηρεσία: στδ) η άσκηση διδακτικών καθηκόντων σε θέση Υπευθύνου Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης/Σχολικών Δραστηριοτήτων από την έναρξη ισχύος της Υ.Α. 92998/Γ7/2012 (ΦΕΚ 2314/τ. Β΄/10-8-2012) έως την ημερομηνία εφαρμογής της νέας νομοθετικής ρύθμισης”. Για το Άρθρο 2 παρ.1 εδάφιο στ) Διδακτική υπηρεσία Στο προς διαβούλευση νομοσχέδιο ορίζεται ως διδακτική μόνο η υπηρεσία σε σχολική τάξη (Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας). Είναι άδικος ο διαχωρισμός της διδακτικής υπηρεσίας σε διδακτική υπηρεσία και διδακτική υπηρεσία σε σχολική τάξη (Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας) και η αναγνώριση μόνο της τελευταίας, που τίθεται ως προϋπόθεση για τη συμμετοχή σε διαδικασίες επιλογής. Υπάρχουν εκπαιδευτικοί με διδακτική υπηρεσία πολλών ετών, που κατά αυτόν τον τρόπο αποκλείονται από τη συμμετοχή στις διαδικασίες επιλογής λόγω του περιορισμού που τίθεται με τη διδακτική υπηρεσία σε σχολική τάξη. Η άσκηση αναγνωρισμένου διδακτικού έργου εκτός της στενής έννοιας των τεσσάρων τοίχων της σχολικής τάξης της Πρωτοβάθμιάς ή Δευτεροβάθμιας, π.χ. η άσκηση αναγνωρισμένου διδακτικού έργου σε Πρακτική Άσκηση Πανεπιστημιακού Τμήματος σύμφωνα με απόφαση Γενικής Συνέλευσης του Τμήματος και της κείμενης νομοθεσίας με ποια λογική δεν ορίζεται ως διδακτική και κατά συνέπεια μηδενίζεται; Δεν είναι διδακτική υπηρεσία η διδασκαλία/άσκηση διδακτικού έργου σε περισσότερα και διαφορετικά σχολικά περιβάλλοντα και είναι μόνο η άσκηση διδακτικών καθηκόντων στη σχολική τάξη της Πρωτοβάθμιας ή Δευτεροβάθμιας είναι σημαντική; ΒΕΛΤΙΩΤΙΚΗ ΠΡΟΤΑΣΗ: Στον ορισμό της διδακτικής Υπηρεσίας άρθρο 2 να προστεθεί: η άσκηση αναγνωρισμένου διδακτικού έργου σε οποιαδήποτε εκπαιδευτική βαθμίδα έχει αυτό ασκηθεί και όχι αποκλειστικά και μόνο στη σχολική τάξη της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.