Αρχική Δημόσια διαβούλευση επί του σχεδίου νόμου με τίτλο «Αναβάθμιση του σχολείου, ενδυνάμωση των εκπαιδευτικών και άλλες διατάξεις».ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ, ΕΝΔΥΝΑΜΩΣΗ ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣΣχόλιο του χρήστη Γιάννης Καραπαναγιώτης | 10 Ιουλίου 2021, 13:41
ΑΝΩΤΑΤΕΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΕΣ ΑΚΑΔΗΜΙΕΣ Είναι ιστορικά τεκμηριωμένο ότι τα Πανεπιστήμια της Ευρώπης γεννήθηκαν κατά κανόνα μέσα από Εκκλησιαστικές Σχολές οι οποίες προϋπήρχαν και ασχολούνταν κυρίως (αλλά όχι μόνο) με τη Θεολογία. Με το πέρασμα των αιώνων η Ρωμαιοκαθολική Εκκλησία φρόντισε πολλές από αυτές τις Εκκλησιαστικές Σχολές να τις αναβαθμίσει σε Πανεπιστήμια των οποίων οι δομές και η οργάνωση δεν διαφέρουν σημαντικά από τα άλλα κρατικά ή ιδιωτικά Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα, αλλά διατηρούν τον εκκλησιαστικό τους χαρακτήρα π.χ. University of Notre Dame. Η Ελλάδα του 2006 αποφάσισε να ιδρύσει τις Ανώτατες Εκκλησιαστικές Ακαδημίες (ΑΕΑ), μεταξύ των άλλων αυτές της Θεσσαλονίκης και της Βελλάς. Η Ελλάδα του 2021 αποφασίζει αυτές οι Ακαδημίες να κλείσουν (15 μόλις χρόνια μετά την ίδρυσή τους). Στα 200 χρόνια ιστορίας του, το σύγχρονο Ελληνικό κράτος έχει δείξει δυστυχώς ότι δυσκολεύεται να σχεδιάσει πολιτικές με βάθος χρόνου, με αποτέλεσμα πολλές φορές να τρέχουμε (ως Έθνος) πίσω από τις εξελίξεις….Πόσα παραδείγματα μπορεί κανείς πραγματικά να παραθέσει! Η Ελλάδα, και πολύ περισσότερο η Βόρεια Ελλάδα, χρειάζεται ανώτατα τριτοβάθμια εκπαιδευτικά ιδρύματα όπως είναι οι ΑΕΑ Θεσσαλονίκης και Βελλάς. Η πρόταση αυτή βασίζεται στα ακόλουθα. (1) Η Βόρεια Ελλάδα οφείλει να υποστηρίξει και να συντηρήσει (α) την ιστορία της, και συνεπώς το βυζαντινό χαρακτήρα της, που συνιστά την πολιτισμική γέφυρα των Βαλκανικών λαών και (β) την υλική πολιτισμική ταυτότητα του Αγίου Όρους. (2) Το Ελληνικό κράτος χρειάζεται την Ορθόδοξη Εκκλησία και η Εκκλησία χρειάζεται το κράτος. Σε αυτό είμαι βέβαιος ότι θα υπάρχουν κάποιοι που διαφωνούν. Σεβαστές οι όποιες διαφωνίες. Ωστόσο είναι ιστορικά αδιαμφισβήτητη η συμπόρευση του σύγχρονου ελληνισμού με το χριστιανικό θρήσκευμα, πράγμα που αποτυπώνεται άλλωστε και στο εθνικό μας σύμβολο, τη σημαία. Βέβαια πρέπει να τονιστεί ιδιαίτερα, προς αποφυγή παρεξηγήσεων, ότι το θρήσκευμα δεν αποτελεί μοναδικό ή απαραίτητο στοιχείο εθνικής ταυτότητας. Υπήρξαν και υπάρχουν μη-Χριστιανοί Έλληνες που ήταν και είναι 100% Έλληνες. Υπήρξαν και ήρωες του Έθνους που ήταν μη-Χριστιανοί και βέβαια υπάρχουν Χριστιανοί (και μάλιστα Ορθόδοξοι) που δεν είναι Έλληνες. Αυτά όμως δεν αναιρούν τον κύριο ρόλο που διαδραμάτισε (και που μάλλον θα διαδραματίσει στο μέλλον) η Ορθόδοξη Εκκλησία στη σύγχρονη ιστορία του Ελληνισμού. Η Εκκλησία χρειάζεται ανώτατα τριτοβάθμια εκπαιδευτικά ιδρύματα όπως είναι οι ΑΕΑ. Η πρόταση αυτή βασίζεται στα ακόλουθα. (1) Η Εκκλησία, χρειάζεται στελέχη με επάρκεια σε επιστημονικές γνώσεις και δεξιότητες. Σε μια εποχή που η πρόσβαση στα Πανεπιστήμια είναι περισσότερο ανοιχτή παρά ποτέ, η Εκκλησία οφείλει να διασφαλίσει ότι τα στελέχη της θα λαμβάνουν τουλάχιστον το ίδιο επίπεδο εκπαίδευσης με αυτό που λαμβάνει το μεγαλύτερο μέρος του ελληνικού πληθυσμού. (2) Η Εκκλησία οφείλει να ενδιαφέρεται όχι μόνο για την εκπαίδευση των ιερέων αλλά, γενικότερα, για την εκπαίδευση της νεολαίας. Εκκλησία δεν είναι μόνο οι ιερείς, αλλά είναι όλος ο λαός. Χωρίς το λαό δεν υπάρχει Εκκλησία. Η κατάργηση των ΑΕΑ είναι ενέργεια που βρίσκεται σε αντίθετη κατεύθυνση με τα ρεύματα που σταδιακά αρχίζουν και κυριαρχούν στην Ευρώπη, η οποία επιζητά την ενδυνάμωση της ταυτότητάς της μέσα από παραδοσιακές αξίες και θεσμούς. Η πληθυσμιακή συρρίκνωση της Ευρώπης (και της χώρας μας) την οδηγεί νομοτελειακά, για λόγους πολιτισμικής επιβίωσης, στην αναζήτηση των θεμελιωδών αξιών επάνω στις οποίες βασίστηκε επί αιώνες. Για να αποφευχθεί η επικράτηση ακραίων τάσεων (κάτι που έγινε στο παρελθόν) πρέπει οι παραδοσιακές αξίες να μπολιαστούν με το διαφωτισμό που απλόχερα προσφέρει η Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Είναι αλήθεια ότι η λειτουργία των ΑΕΑ, χρειάζεται «εξορθολογισμό». Όμως αυτός θα έπρεπε να ήταν προς την κατεύθυνση της ενδυνάμωσης και της Πανεπιστημοποίησης των ΑΕΑ και όχι προς τη συρρίκνωση και κατάργησή τους. Άλλωστε με το σκεπτικό του «εξορθολογισμού» η Πολιτεία προχώρησε πρόσφατα στην Πανεπιστημιοποίηση των ΑΤΕΙ.