Αρχική Δημόσια διαβούλευση επί του σχεδίου νόμου με τίτλο «Αναβάθμιση του σχολείου, ενδυνάμωση των εκπαιδευτικών και άλλες διατάξεις».ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ, ΕΝΔΥΝΑΜΩΣΗ ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣΣχόλιο του χρήστη Κατερίνα Τρίμη | 10 Ιουλίου 2021, 14:38
Αυτό το νομοσχέδιο είναι πραγματικά μια δραματική ανατροπή στη λειτουργία του σχολείου και δυστυχώς, φέρνοντάς το για συζήτηση τον Ιούλιο, το ΥΠΑΙΘ δεν δείχνει να ενδιαφέρεται για τη γνώμη των εκπαιδευτικών, μαθητών/τριών και γονιών. Η ελληνική εκπαίδευση χρειάζεται πολλές αλλαγές για να βελτιωθεί αλλά αλλαγές που βρίσκονται σε διαφορετική λογική από αυτές που φέρνει το συγκεκριμένο νομοσχέδιο. Δεν είναι μόνο ότι προβλέπει την ατομική αξιολόγηση των εκπαιδευτικών, που η προσωπική εμπειρία μου από την εφαρμογή της πριν κάποια χρόνια στα τότε Πρότυπα-Πειραματικά με έπεισε ότι είναι εξαιρετικά δύσκολο να είναι δίκαιη και δεν βοηθά καθόλου στη βελτίωση της εκπαίδευσης, μόνο διαστρεβλώσεις και προβλήματα στη σχολική ζωή δημιουργεί. Ούτε μόνο ότι η προτεινόμενη αξιολόγηση είναι τιμωρητική, παρά τις εξαγγελίες του ΥΠΑΙΘ, (αφού αποκλείει από θέσεις ευθύνης τους χαμηλών επιδόσεων) ούτε ότι οι διευθυντές/ντριες αξιολογούν το παιδαγωγικό κλίμα στην τάξη, χωρίς διόλου να διασφαλίζεται ότι θα έχουν την επιστημονική επάρκεια για ένα τέτοιο ρόλο (άρθρο 62 κά.). Είναι πάνω από όλα οι πολύ επικίνδυνες υπερεξουσίες που αποκτούν οι διευθυντές/ντριες των σχολικών μονάδων σε βάρος των Συλλόγων των εκπαιδευτικών από τους οποίους αφαιρούνται πάρα πολλές αρμοδιότητες. Οι διευθυντές/ντριες αποφασίζουν για την ανάθεση μαθημάτων (αρ. 94), την ανάθεση εξωδιδακτικών εργασιών (αρ. 95), την ενδοσχολική επιμόρφωση (αρ.90), τον ορισμό υποδιευθυντών (άρ.35, π.9), τον ορισμό υπευθύνων για κάθε μάθημα/τάξη, των μεντόρων, των υπευθύνων μαθητείας στα ΕΠΑΛ και να υπογραμμισθεί ότι όλες αυτές είναι θέσεις που μοριοδοτούνται για τις θέσεις στελεχών (αρ. 87, 88, 89). Αποφασίζουν κι αν θα διεξαχθεί κάποια έρευνα στο σχολείο ή κάποια πρακτική άσκηση, μάλιστα άσκηση εκπαιδευόμενων όχι μόνο σε δημόσια αλλά και σε ιδιωτικά εκπαιδευτικά ιδρύματα (αρ.83). Αποφασίζουν ακόμα και για το ποιοι όμιλοι ενδιαφέροντος θα λειτουργήσουν και ποιοι εκπαιδευτικοί θα τους αναλάβουν (επίσης ρόλοι μοριοδοτούμενοι, αρ. 84). Επιπλέον, έχει την εξουσία να επιβάλλει πειθαρχική ποινή έγγραφης επίπληξης που ήταν αρμοδιότητα υπηρεσιακού συμβουλίου (αρ. 91). Παράλληλα, στην ίδια λογική αποδυνάμωσης της δημοκρατίας στο σχολείο, αποστεώνεται τελείως η συμμετοχή της σχολικής κοινότητας (εκπαιδευτικών, μαθητών/τριών, γονιών) στο Σχολικό Συμβούλιο και ενισχύεται αυτή του δήμου. Ταυτόχρονα, πολύ επικίνδυνη και ενάντια στη λογική της συμπερίληψης, που προωθείται από τους επιστήμονες της παιδαγωγικής επιστήμης παγκοσμίως, είναι η κατάργηση της αλφαβητικής κατανομής των μαθητών/τριών στα τμήματα. Γιατί οι λόγοι που προβάλλονται για τη μη αλφαβητική κατανομή ανοίγουν το παράθυρο για τη δημιουργία τμημάτων ελληνόφωνων και μη μαθητών/τριών, τμημάτων αρίστων και μη κτλ.(αρ. 85). Για πρώτη δε φορά μετά την πτώση της δικτατορίας, στα Συμβούλια Επιλογής στελεχών όλα τα μέλη είναι διορισμένα από την ηγεσία, δεν υπάρχει εκπρόσωπος εργαζομένων (άρ. 35). Τέλος, είναι πολύ ύποπτη η καθιέρωση εθνικών εξετάσεων στη Στ δημοτικού και στη Γ γυμνασίου. Δεδομένου του πνεύματος που διαπνέει το νομοσχέδιο αυτό, που στο όνομα δήθεν της διαφάνειας δεν έχει ενδοιασμούς να στιγματίσει ανθρώπους και σχολεία, προφανώς οι εξετάσεις θα χρησιμοποιηθούν για την κατάταξη των σχολείων (τουλάχιστον αν όχι και των εκπαιδευτικών) σε επιτυχημένα και μη (αρ. 97). Το ΥΠΑΙΘ δεν θα έπρεπε να προχωρήσει μέσα στο καλοκαίρι στην ψήφιση αυτού του νομοσχεδίου που ανατρέπει ριζικά την παράδοση της δημοκρατικής, συλλογικής λειτουργίας των σχολείων και της με αντικειμενικά, ουδέτερα κριτήρια δημιουργίας των τμημάτων των μαθητών/τριών.