Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Θετικό βήμα η επαναφορά του επαγγελματικού προσανατολισμού στο χώρο του σχολείου. Αυτή η απόφαση θα πρέπει να συνοδευτεί όμως με στρατηγικό σχεδιασμό και εξειδικευμένο προσωπικό που θα στελεχώσει τις δομές. Το προσωπικό αυτό υπάρχει και σήμερα στελεχώνει με οργανικές θέσεις τα ΚΕΣΥ σύμφωνα με το νόμο 4547/2018: άρθρο 9,περ. γ) «Εκπαιδευτικών όλων των κλάδων που υπηρετούν στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, με εξειδίκευση στη συμβουλευτική στον επαγγελματικό προσανατολισμό: εκατόν σαράντα (140) θέσεις» . Οι θέσεις αυτές καταργούνται στο υπό διαβούλευση σχέδιο νόμου και συνιστώνται ισάριθμες προσωποπαγείς, άρθρο 159, κεφ Α’, περ. 8. Οι εκπαιδευτικοί με εξειδίκευση στη συμβουλευτική στον επαγγελματικό προσανατολισμό έχουν τα απαιτούμενα προσόντα, γι’ αυτό άλλωστε τοποθετήθηκαν σύμφωνα με το συγκεκριμένο νόμο στα ΚΕΣΥ και έχουν οι περισσότεροι από αυτούς εμπειρία περισσότερο από δέκα έτη στο θεσμό του ΣΕΠ. Δέχτηκαν να «αφήσουν» τις οργανικές τους θέσεις και να αποκτήσουν οργανική στα ΚΕΣΥ, με αυτή την εξειδίκευση και προσφέροντας τις υπηρεσίες ΣΥΕΠ στο μαθητικό πληθυσμό, στους γονείς, στους εκπαιδευτικούς και σε κάθε ωφελούμενο της αρμοδιότητάς τους. Πρόκειται για προσφορά κοινωνικού έργου, διότι είναι σαφής η αναγκαιότητα επαγγελματικού προσανατολισμού και συμβουλευτικής σους νέους που βρίσκονται μπροστά στο κομβικό στάδιο των μεταβάσεων από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο, από το Γυμνάσιο στο Λύκειο και από το Λύκειο και το σχολείο γενικά στις σπουδές και στην κοινωνική και επαγγελματική ζωή. Οι συγκεκριμένοι εκπαιδευτικοί μπορούν να υποστηρίξουν τους νεότερους συναδέλφους που θα στελεχώσουν τις νέες δομές επαγγελματικού προσανατολισμού σύμφωνα με το υπό διαβούλευση νομοσχέδιο. Δυστυχώς, στον υπό διαβούλευση νόμο, άρθρο 25 αναφέρεται ότι για την κάλυψη των θέσεων Υπευθύνων Σχολικού Επαγγελματικού Προσανατολισμού σε κάθε Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης προβλέπεται εκπαιδευτικός που υπηρετεί σε οργανική θέση σχολικής μονάδας της Διεύθυνσης Εκπαίδευσης. Έτσι εξαιρούνται από την επιλογή όλοι οι εκπαιδευτικοί με εξειδίκευση στη Συμβουλευτική στον Επαγγελματικό Προσανατολισμό οι οποίοι κατέχουν οργανικές θέσεις στα νυν ΚΕΣΥ και των οποίων οι θέσεις μετατρέπονται σε προσωποπαγείς στα μελλοντικά ΚΕΔΑΣΥ. Ο ίδιος αποκλεισμός υπάρχει και στις θέσεις στελέχωσης των ΓΡΑΣΥΠ αφού και σε αυτή την περίπτωση ο εκπαιδευτικός που επιλέγεται πρέπει να υπηρετεί με οργανική θέση σε σχολική μονάδα της ομάδας όμορων σχολείων. Θεωρώντας άδικο τον αποκλεισμό των εξειδικευμένων εκπαιδευτικών στη ΣΥΕΠ από το δικαίωμα συμμετοχής και προσφοράς των υπηρεσιών τους στις νέες δομές και θέσεις που θα δημιουργηθούν, προτείνεται ο επανακαθορισμός του άρθρου 25 με τη διατύπωση: παρ.1: σε κάθε Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, αποσπάται εκπαιδευτικός με εξειδίκευση στη συμβουλευτική στον επαγγελματικό προσανατολισμό, που υπηρετεί σε οργανική θέση σχολικής μονάδας ή σε οργανική θέση σε ΚΕΣΥ, παρ. 4: σε κάθε ομάδα όμορων σχολικών μονάδων, ιδρύεται ένα (1) Γραφείο Συμβουλευτικής και Προσανατολισμού (ΓΡΑ.ΣΥ.Π.), το οποίο στελεχώνεται από έναν (1) εκπαιδευτικό οποιουδήποτε κλάδου, ο οποίος υπηρετεί με οργανική θέση σε σχολική μονάδα της ομάδας ή σε οργανική θέση σε ΚΕΣΥ. Ο επανακαθορισμός αυτός αναγνωρίζει στους εκπαιδευτικούς με εξειδίκευση στη ΣυΕΠ το δικαίωμα να μπορούν να υποβάλλουν αίτηση απόσπασης στις θέσεις που ορίζονται στο άρθρο 25 του σχεδίου νόμου. Σε περίοδο που χαρακτηρίζεται οικονομικής ύφεσης, είναι παράλογη πολυτέλεια να μην αξιοποιείς το ήδη εξειδικευμένο προσωπικό, να αποσπάς επιπλέον εκπαιδευτικούς και να αναπληρώνεις τις θέσεις τους. Επί του άρθρου 2: Στο προς διαβούλευση σχέδιο νόμου, παρατηρείται μια παράβλεψη; αστοχία; ή εσκεμμένη απουσία; της αναγνώρισης διδακτικής υπηρεσίας στους εκπαιδευτικούς με εξειδίκευση στη συμβουλευτική στον επαγγελματικό προσανατολισμό, και αναιρούνται προηγούμενοι νόμοι και ΥΑ που θέτουν ξεκάθαρα και ορίζουν τη διδακτική υπηρεσία των υπηρετούντων εκπαιδευτικών: νόμος 4547/2018, Άρθρο 2 ορισμοί, παρ. στ’ Διδακτική υπηρεσία, περ. εε) « Κέντρο Συμβουλευτικής και Προσανατολισμού (ΚΕ.ΣΥ.Π.), σε Γραφείο Σχολικού Επαγγελματικού Προσανατολισμού (ΓΡΑ.Σ.Ε.Π.), σε Γραφείο Συμβουλευτικής (ΓΡΑ.ΣΥ.)», Αυτό αποτελεί σημαντική παράλειψη, επίσης, για το δικαίωμα αίτησης σε θέση εκπαιδευτικού με εξειδίκευση στη ΣΥΕΠ στη Δ.Δ.Ε. Οι εκπαιδευτικοί με εξειδίκευση στη ΣυΕΠ είναι εκπαιδευτικοί οι οποίοι βάσει των προσόντων τους αξιοκρατικά και με διαφανείς διαδικασίες τοποθετήθηκαν με οργανικές θέσεις στα ΚΕΣΥ να προσφέρουν τις υπηρεσίες τους σε αυτό το θεσμό και αποτελεί κατάφωρη αδικία εις βάρος τους ο κάθε αποκλεισμός από τα καθήκοντα της εξειδίκευσής τους. Όσοι και όσες υπηρετούν το θεσμό τις τελευταίες 2 σχεδόν δεκαετίες έχουν ζήσει την κατάργηση όλων σχεδόν των δομών, των υπηρεσιών και των εφαρμογών που αφορούν τον ΣΕΠ στην εκπαίδευση χωρίς να ζητηθεί η γνώμη τους ή να αξιολογηθεί το έργο τους. Πολύωρες επιμορφώσεις, εποπτικά μέσα, διαδικτυακά αποθετήρια υλικού, πρωτοβουλίες, καλές πρακτικές, υλικές υποδομές έμειναν χωρίς συνέχεια ή χάθηκαν στις διαδοχικές μεταβάσεις και καταργήσεις. Προτείνεται προς αποκατάσταση της αδικίας: Τα σχετικά άρθρα του νόμου πρέπει να επανακαθοριστούν, ώστε οι εκπαιδευτικοί με εξειδίκευση στη ΣΥΕΠ να μην παροπλιστούν σε προσωποπαγείς θέσεις χωρίς το αντικείμενο της ΣΥΕΠ και να μην τεθούν εκτός της εκπαιδευτικής κοινότητας γενικότερα, διότι είναι εκπαιδευτικοί διορισμένοι και με την ειδικότητα του εκπαιδευτικού εργάζονται και προσφέρουν.