Αρχική Δημόσια διαβούλευση επί του σχεδίου νόμου με τίτλο «Αναβάθμιση του σχολείου, ενδυνάμωση των εκπαιδευτικών και άλλες διατάξεις».ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ, ΕΝΔΥΝΑΜΩΣΗ ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣΣχόλιο του χρήστη ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ | 11 Ιουλίου 2021, 20:41
Μοριοδότηση τίτλων σπουδών Οποιαδήποτε διάταξη νομοσχεδίου για τη μοριοδότηση τίτλων σπουδών των υποψηφίων στελεχών εκπαίδευσης εμπεριέχει περιορισμούς, οι οποίοι σε περίπτωση αγνόησής των, δύνανται να την καταστήσουν αντισυνταγματική. Κρίσιμος περιορισμός του νομοθέτη, όταν νομοθετεί για διατάξεις που ρυθμίζουν το πλαίσιο επιλογής στελεχών εκπαίδευσης προκειμένου να μην παραβιάζονται θεμελιώδεις συνταγματικές αρχές, συνίσταται στην υποχρέωσή του τα κριτήρια επιλογής στελεχών εκπαίδευσης να μην ευνοούν συγκεκριμένες ομάδες/κατηγορίες υποψηφίων με την μορφή χαριστικού μέτρου ούτε να επιβαρύνουν άλλες με άμεσο είτε με έμμεσο και κεκαλυμμένο τρόπο με αυθαίρετη εξομοίωση διαφορετικών καταστάσεων ή την ενιαία μεταχείριση προσώπων που τελούν υπό διαφορετικές συνθήκες, με βάση όλως τυπικά ή συμπτωματικά ή άσχετα μεταξύ τους κριτήρια. Τυχόν διάταξη η οποία θα ορίζει μοριοδότηση τίτλων σπουδών των υποψηφίων στελεχών εκπαίδευσης ανάλογα με τον αριθμό των ακαδημαϊκών εξαμήνων διάρκειας σπουδών ή τον αριθμό ακαδημαϊκών/πιστωτικών μονάδων (ects), καθίσταται ελέγξιμη για ακυρότητα για τους ακόλουθους λόγους: 1. παραβιάζει τις συνταγματικές αρχές «της αξιοκρατίας και της ελεύθερης προσβάσεως και σταδιοδρομίας κάθε Έλληνα στις δημόσιες θέσεις κατά τον λόγο της προσωπικής του αξίας και ικανότητας» και, πιο συγκεκριμένα, τρεις θεμελιώδεις αρχές του Συντάγματος της Ελλάδος: -της ισότητας (παρ. 1 και 2, άρθρο 4), -της ελεύθερης ανάπτυξης της προσωπικότητας (παρ. 1, άρθρο 5) και -του κοινωνικού κράτους δικαίου (παρ. 1, άρθρο 25), 2. δεν λαμβάνει υπόψη τις υπ’ αριθμ. Αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ 711/2017, 1205/2015, 986/2014 Ολομέλεια, 988/2014 Ολομέλεια, 2756/2011, 2462/2010 επταμελής, 4498/2005, 2396/2004 Ολομέλεια, 1252-1253/2003 Ολομέλεια κ.ά.), 3. δεν μπορεί να επικαλείται το άρθρο 9 του Ν. 4354/2015 (Α΄176) διότι αυτό αφορά τη διάκριση των Μ.Κ. ανάλογα με τις κατηγορίες εκπαίδευσης των υπαλλήλων ως Π.Ε., Τ.Ε., Δ.Ε. και Υ.Ε. (παρ. 1 και 2, άρθρο 9 του Ν. 4354/2015, Α΄176), 4. δεν αντιλαμβάνεται ότι όλοι οι κάτοχοι μεταπτυχιακών τίτλων σπουδών ετήσιας τουλάχιστον φοίτησης (σε δημόσια πανεπιστήμια της ημεδαπής ή της αλλοδαπής και αναγνωρισμένοι από τον ΔΟΑΤΑΠ/ΔΙΚΑΤΣΑ και αναγνωρισμένοι ως συναφείς με το αντικείμενο απασχόλησης) και οι οποίοι έχουν χορηγηθεί μετά τη λήψη του πτυχίου τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, προωθούνται κατά δύο (2) Μ.Κ. στην κατηγορία που ανήκουν δίχως διακρίσεις σε επίπεδα μοριοδότησης, ανεξάρτητα από την διάρκεια σπουδών σε εξάμηνα ή ως προς τον αριθμό των πιστωτικών μονάδων τους σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 85 του Υπαλληλικού Κώδικα και της περιπτ. α, παρ. 3, άρθρο 9 του Ν. 4354/2015, Α΄176, όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 146 του Ν. 4483/2017 και ισχύει από 31/07/2017, 6. δεν λαμβάνει υπόψη της ότι το Ευρωπαϊκό Πλαίσιο Προσόντων (European Qualifications Framework) και το Εθνικό Πλαίσιο Προσόντων δεν ορίζουν διάκριση μοριοδότησης των μεταπτυχιακών τίτλων σπουδών ειδίκευσης ανάλογα με τον αριθμό εξαμήνων σπουδών ούτε τον αριθμό πιστωτικών μονάδων αντίστοιχα, 7. δεν κατανοεί ότι ο αριθμός των πιστωτικών μονάδων ή ο αριθμός των εξαμήνων σπουδών σε Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών (Π.Μ.Σ.) δεν αποτελεί ευθύνη των εκπαιδευτικών που φοιτούν ή έχουν φοιτήσει σε αυτό για τη λήψη μεταπτυχιακών τίτλων σπουδών και την επαγγελματική ανάπτυξη και ανέλιξή τους ούτε συνιστά υπαιτιότητα αυτών για την οποία πρέπει να «τιμωρηθούν» δια της συγκεκριμένης διάταξης. Τα ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα (βλ. ΣτΕ 982/2012 Ολ., 4009/2000, 411/2008) ορίζουν αυτόνομα και ανεξάρτητα τα ζητήματα των δικών τους Π.Μ.Σ. όπως τον αριθμό των πιστωτικών μονάδων ή των εξαμήνων σπουδών και βάσει αυτού υπάρχουν τμήματα ΑΕΙ τα οποία αλλάζουν τον κανονισμό σπουδών τους αυτόνομα αυξάνοντας τον αριθμό των πιστωτικών μονάδων από 90 σε 120 διατηρώντας απαράλλακτο τον αριθμό ακαδημαϊκών εξαμήνων σπουδών και μαθημάτων για τη λήψη του μεταπτυχιακού τίτλου ή για το ίδιο μάθημα από ΠΜΣ σε ΠΜΣ απονέμεται διαφορετικός αριθμός πιστωτικών μονάδων δίχως υπαιτιότητα των εκπαιδευτικών που φοιτούν σε αυτά, 8. δεν εξετάζει την έννοια των «μεταπτυχιακών τίτλων σπουδών» από ποιοτική άποψη αλλά ποσοτική. Πιο συγκεκριμένα, ο νομοθέτης από ποιοτική άποψη θα πρέπει να ενδιαφέρεται για το εάν οι κάτοχοι μεταπτυχιακών τίτλων σπουδών σε ένα ή ενάμισι έτη σπουδών πραγματοποίησαν έρευνα, εργασίες και μεταπτυχιακή διατριβή και εάν η φύση των μαθημάτων περιελάμβανε μελέτη, εργαστήρια, ομάδες εργασιών, παρουσιάσεις κ.λπ., ενώ, ενδεχομένως, σε διετή προγράμματα σπουδών και 120 πιστωτικές μονάδες υπάρχει ίδιος αριθμός μαθημάτων το πρόγραμμα, σύντομη γραπτή εξέταση των μαθημάτων επί ολιγοσέλιδης διδαχθείσας ύλης δίχως υποχρεωτική μεταπτυχιακή διατριβή. Άρα, ο νομοθέτης δεν μπορεί να ορίζει ως κριτήριο μοριοδότησης των μεταπτυχιακών τίτλων σπουδών ούτε τον αριθμό ακαδημαϊκών εξαμήνων σπουδών ούτε τον αριθμό πιστωτικών μονάδων καθώς δεν αντιστοιχεί με την αντικειμενική ποιότητά τους, η οποία αξιολογείται από την Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης (ΕΘΑΑΕ) πρώην ΑΔΙΠ, 9. αγνοεί ότι η πολιτεία υποχρεούται αφενός να νομοθετεί τηρώντας υποχρεωτικώς τη συνταγματική αρχή του κοινωνικού κράτους δικαίου (παρ. 1 και 2, άρθρο 25 του Συντάγματος της Ελλάδος, ΦΕΚ A’ 211/24.12.2019) αφετέρου να λαμβάνει υπόψη και πρόσθετα δεδομένα κοινωνικής φύσεως των εκπαιδευτικών (παρ. 9 της υπ’ αριθμ. 711/2017 Απόφασης του Συμβουλίου της Επικρατείας) οι οποίοι αποφασίζουν να φοιτήσουν για τη λήψη μεταπτυχιακών τίτλων σπουδών όπως: εάν κατά το χρονικό διάστημα φοίτησης σε ΠΜΣ υπήρχε ή όχι άλλο πρόγραμμα μεταπτυχιακών σπουδών με περισσότερα ή λιγότερα εξάμηνα για το γνωστικό αντικείμενο που επεδίωξαν να σπουδάσουν για την αυτοβελτίωση και την επαγγελματική ανάπτυξή τους, εάν ο τόπος σπουδών ήταν πλησίον της έδρας διαμονής των εκπαιδευτικών σε συνάρτηση με το οικονομικό κόστος, εάν η γνώση, που αναζητούσαν οι εκπαιδευτικοί την εποχή που σπούδασαν, ταίριαζε με το ΠΜΣ που επέλεξαν, ανεξάρτητα από τον αριθμό εξαμήνων. Για αυτόν το λόγο, μέχρι σήμερα δεν προβλέπεται περιορισμός είτε απευθείας από το Σύνταγμα είτε από νόμο στο δικαίωμα των υποψηφίων να λαμβάνουν μοριοδότηση για μεταπτυχιακούς τίτλους σπουδών, ανεξάρτητα από τον αριθμό των εξαμήνων σπουδών ή/και τον αριθμό πιστωτικών μονάδων· αλλιώς η συγκεκριμένη διάταξη θα συνιστούσε μη νόμιμη και επιλεκτική εφαρμογή των συνταγματικών διατάξεων της πολιτείας και μη αναγνώριση και προστασία των θεμελιωδών και απαράγραπτων δικαιωμάτων των υποψηφίων στελεχών εκπαίδευσης. 10. Τέλος, εφόσον, η πολιτεία θεσπίσει την εν λόγω διάταξη, τότε με βάση την συνταγματική αρχή της αναλογικότητας, θα πρέπει να μοριοδοτούνται αναλογικά και οι διδακτορικοί τίτλοι σπουδών, δηλαδή ανάλογα με την διάρκεια των σπουδών τους από την έναρξη μέχρι τη λήψη του διδακτορικού τίτλου και την αξιολόγηση που έχουν λάβει τα ΑΕΙ από την ΑΔΙΠ για την ποιότητα των παρεχόμενων σπουδών.