• Σχόλιο του χρήστη 'Β.Ν.' | 12 Ιουλίου 2021, 17:05

    ΑΠΟΤΙΜΗΣΗ ΤΙΤΛΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ - ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΕΩΝ Έχοντας παρακολουθήσει τη ροή της διαβούλευσης, συμφωνώ με το αίτημα περαιτέρω διαφοροποίησης και ΑΚΡΙΒΕΣΤΕΡΗΣ ΑΠΟΤΙΜΗΣΗΣ των τίτλων σπουδών, ιδίως των μεταπτυχικακών, καθώς και των επιμορφώσεων. ΑΠΟΤΙΜΗΣΗ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΩΝ ΤΙΤΛΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ Την παρούσα στιγμή, στην Ελλάδα υπάρχουν μεταπτυχιακά προγράμματα των 60, 75, 90, 120 & 160 ECTS. Δεν είναι όμως τα ECTS ή ο αριθμός των εξαμήνων οι μόνοι δείκτες που οφείλουν να ληφθούν υπόψιν. Είναι επίσης ο αριθμός και οι συνολικές ώρες μαθημάτων και εργαστηρίων, οι ώρες πρακτικής άσκησης κτλ. Για παράδειγμα, υπάρχει μεταπτυχιακό πρόγραμμα 2 ετών και 2 θερινών περιόδων (ουσιαστικά τριετές, αλλά προφανώς δεν μπορεί να ορισθεί έτσι εκ του νόμου) με μέσο χρόνο αποφοίτησης τα 4 έτη. Πέραν των μαθημάτων, περιλαμβάνει 120 ώρες προσωπικής ανάπτυξης και 1000 ώρες πρακτικής άσκησης. Ο τίτλος του ισοδυναμεί με 160 ECTS. Αυτό το μεταπτυχιακό πώς θα μοριοδοτηθεί; Προτείνω λοιπόν τα εξής: 1. Να δημιουργηθεί από το ΥΠΑΙΘ μια ΒΑΣΗ ΔΕΔΟΜΕΝΩΝ με το σύνολο των μεταπτυχιακών προγραμμάτων σπουδών (Πανεπιστήμιο, Σχολή/-ές, Τμήμα-Τμήματα, Ranking, κύριο & δευτερεύοντα αντικείμενα σπουδών, αριθμός και συνολικές ώρες μαθημάτων του προγράμματος σπουδών, εργαστήρια και ώρες πρακτικής άσκησης, ECTS (εφόσον υφίστανται) κτλ. 2. Η βάση δεδομένων θα μπορεί να εμπλουτίζεται και να ΕΠΙΚΑΙΡΟΠΟΙΕΙΤΑΙ διαρκώς με νέες καταχωρίσεις, αναλόγως με τους τίτλους που προσκομίζονται κατά τη διαδικασία υποβολής των αιτήσεων για θέσεις ευθύνης. Μαζί θα πρέπει οι υποψήφιοι να προσκομίζουν και την Αναλυτική Κατάσταση Βαθμολογίας, η οποία να περιλαμβάνει μαθήματα, βαθμούς και τον τίτλο της ερευνητικής/διπλωματικής τους εργασίας. 3. Ακολούθως, μπορεί να δημιουργηθεί ένας ΑΛΓΟΡΙΘΜΟΣ που να προβλέπει ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΒΑΡΥΤΗΤΑΣ για όλα τα χαρακτηριστικά ενός μεταπτυχιακού προγράμματος σπουδών που προαναφέρθηκαν, καθώς και για τον βαθμό συνάφειας, τη βαθμολογία του αποφοίτου, τη σειρά επιτυχίας κατά την αποφοίτηση, το ποσοστό επιτυχίας (σε σύγκριση με τον τον μέσο όρο βαθμολογίας όλων των συναποφοιτούντων) και βεβαίως για το αν πρόκειται για 1ο, 2ο ή 3ο μεταπτυχιακό τίτλο, δίνοντας τελική αποτίμηση σε ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΟ ΦΑΣΜΑ ΜΟΝΑΔΩΝ, π.χ. 2-4 μονάδες ή κάτι ανάλογο. Με τον τρόπο αυτό η αποτίμηση θα είναι πιο αναλυτική και πιο δίκαιη, εφόσον θα προκύψουν δεκαδικά ψηφία. Ο τρόπος αυτός θα επιτρέψει τη μοριοδότηση όλων των οριζόντιων τίτλων σπουδών της ίδιας κατηγορίας (1ος, 2ος, 3ος κτλ.) με φθίνουσα ποσόστωση, χωρίς την ανάγκη να υπάρχουν ‘κόφτες’. Άλλωστε, οι αυθαίρετοι κόφτες αποτελούν ΑΝΤΙ-ΚΙΝΗΤΡΟ για την επαγγελματική/ ακαδημαϊκή ανάπτυξη των εκπ/κών και χρειάζεται να αντικατασταθούν από πιο επεξεργασμένους τρόπους αποτίμησης των τίτλων σπουδών. ΑΠΟΤΙΜΗΣΗ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΕΩΝ 1. Ο κατάλογος των μοριοδοτούμενων επιμορφώσεων χρειάζεται να διευρυνθεί. Υπάρχουν αξιόλογες επιμορφωτικές ενότητες μικρότερης διάρκειας (π.χ. του ΕΑΠ) των 50, 100 ή 150 ωρών, που για συγκεκριμένες χρονικές περιόδους υπήρξαν οι μοναδικές στο είδος τους και προσέφεραν σημαντική δυνατότητα κατάρτισης. Άλλωστε, ήδη προβλέπεται μοριοδότηση για επιμορφώσεις πολύ μικρότερης διάρκειας (του Ι.Ε.Π., των ΠΕ.Κ.Ε.Σ. & του Ε.Κ.Δ.Δ.Α.) 2. Κάποια στιγμή χρειάζεται επιτέλους να μοριοδητηθούν οι επιμορφώσεις που προσφέρονται από διακεκριμένα ευρωπαϊκά πανεπιστήμια. Πρόκειται για ενότητες με συγκεκριμένα ECTS, αντίστοιχες με εκείνες του ΕΑΠ. Έχουν περάσει 22 χρόνια από τη συνθήκη της Μπολόνια και ακόμη περιφερόμαστε γύρω από τον εαυτό μας.