• άρθρο 62 παρ.1,β) άρθρο 63 παρ.1,2,3 άρθρο 100 Η δημοκρατία στο σχολείο μέσα από τον κομβικό έως τώρα ρόλο του συλλόγου διδασκόντων/διδασκουσών είναι πλέον ανύπαρκτη. Ο σύλλογος διδασκόντων/ διδασκουσών επί της ουσίας δεν υφίσταται πλέον ως το κυρίαρχο όργανο, αφού πια δεν έχει αποφασιστικό ρόλο παρά για επουσιώδη ζητήματα. Μια σειρά από εξουσίες εκχωρούνται στον διευθυντή, από την δυνατότητα να αποφασίζει μόνος για πλήθος ζητημάτων μέχρι και την δυνατότητα να ορίζει χωρίς κριτήρια υποδιευθυντή, ενδοσχολικό συντονιστή και μέντορα, μονοπρόσωπα όργανα εντός της σχολικής μονάδας, η θητεία των οποίων συνεκτιμάται στην αξιολόγηση και κατ’ επέκταση στην επιλογή στελεχών. Η κατάσταση αυτή θα διαμορφώσει σχέσεις ιεραρχίας και εξουσίας, που θα επιφέρουν ένα συγκρουσιακό και στείρα ανταγωνιστικό κλίμα μέσα στο σχολείο, με επιβράβευση ημετέρων. Σε κανένα σημείο του νομοσχεδίου δεν προβλέπεται ή διασφαλίζεται η άποψη των εκπαιδευτικών για παιδαγωγικά και άλλα ζητήματα που αφορούν στη σχολική μονάδα. Πού βρίσκεται άραγε η παιδαγωγική αυτονομία και ελευθερία του εκπαιδευτικού (που διατείνεται το νομοσχέδιο) όταν δεν αποφασίζει και δεν συμμετέχει; Κατά τον ίδιο τρόπο εξοβελίζονται και οι γονείς και οι μαθητές, οι έτεροι δύο πυλώνες της σχολικής κοινότητας, από τη λήψη αποφάσεων, με την αναμόρφωση του Σχολικού Συμβουλίου. Όπως δεν συμμετέχουν πλέον σε αυτό παρά μόνο τρεις εκπαιδευτικοί, έτσι δεν συμμετέχει ούτε ο Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων στο σύνολό του, και μόνον ένας μαθητής χωρίς δικαίωμα ψήφου (αντί τριών με δικαίωμα ψήφου). Θεωρούμε ότι η επιλογή των στελεχών εκπαίδευσης πρέπει να στηρίζεται σε αντικειμενικά κριτήρια με εκλογές από τη βάση. Επιμένουμε στην επιλογή Διευθυντών σχολικών μονάδων με αντικειμενικά κριτήρια και ψηφοφορία από το Σύλλογο Διδασκόντων, με αλλαγή του ρόλου του Διευθυντή σε συντονιστή και παράλληλη αύξηση των αρμοδιοτήτων του Συλλόγου σε ένα διευρυμένο δημοκρατικό πλαίσιο. Η επιλογή των Υποδιευθυντών να γίνεται με βάση το ισχύον σύστημα. Ο ρόλος των Σχολικών Συμβούλων πρέπει να αποσυνδεθεί εντελώς από την αξιολόγηση οποιασδήποτε μορφής, ώστε να μη νοθεύεται ο υποστηρικτικός και συμβουλευτικός χαρακτήρας του.