Αρχική Δημόσια διαβούλευση επί του σχεδίου νόμου με τίτλο «Αναβάθμιση του σχολείου, ενδυνάμωση των εκπαιδευτικών και άλλες διατάξεις».ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ, ΕΝΔΥΝΑΜΩΣΗ ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣΣχόλιο του χρήστη Σφυράκης Μιχάλης | 13 Ιουλίου 2021, 14:45
Άρθρο 58 Κριτήρια και βαθμολογία της αξιολόγησης - «Τιμωρία» στα στελέχη που δεν συμμετέχουν στην αξιολόγηση Στην περίπτωση που ένα στέλεχος αξιολογηθεί με βαθμολογία κάτω του 50, ακόμα και 0, προβλέπεται η αντικατάστασή του και ο αποκλεισμός από τη διαδικασία επιλογής για την πλήρωση θέσης στελέχους για τα επόμενα τέσσερα (4) έτη. Στην περίπτωση που ένα στέλεχος εκπαίδευσης αρνείται να υποβληθεί στη διαδικασία αξιολόγησης, είτε ως αξιολογητής είτε ως αξιολογούμενος, σε οποιοδήποτε στάδιο αυτής ή την παρακωλύει με την εν γένει στάση του, αντικαθίσταται και αποκλείεται από τη διαδικασία επιλογής για την πλήρωση οποιασδήποτε θέσης στελέχους εκπαίδευσης για τα επόμενα οκτώ (8) έτη. Δηλαδή η συμμετοχή στην αξιολόγηση είναι το ύψιστο καθήκον ενός στελέχους και γιαυτό η μη συμμετοχή σε αυτήν «τιμωρείτε» με 8 έτη αποκλεισμό, ενώ η αποδεδειγμένη ανικανότητά του βάση και της αξιολόγησης που το ίδιο άρθρο εισαγάγει τον αποκλείει από τις διαδικασίες μόνο για 4 έτη. Θα πρέπει τουλάχιστον ο αποκλεισμός από τις διαδικασίες επιλογής σε θέσης στελέχους λόγω μη ανταπόκρισης στα καθήκοντά του να έχει την ίδια διάρκεια για όλα τα καθήκοντα και υποχρεώσεις και όχι να φαίνεται ότι «τιμωρούμε» τα στελέχη που δεν συμμετέχουν ειδικά στην αξιολόγηση, η οποία είναι μια από τις πολλές υποχρεώσεις – καθήκοντα του στελέχους. Άρθρο 59 Διαδικασίες αξιολόγησης - Γραφειοκρατία χωρίς αποτέλεσμα Ο φόρτος γραφειοκρατικών διαδικασιών που εισάγονται με την αξιολόγηση είναι πολύ μεγάλος. Συμπλήρωση εκθέσεων, φορμών, αποτιμήσεων, συναντήσεις μεταξύ αξιολογητών-αξιολογούμενων, κλπ. Για να μην εκφυλιστεί η αξιολόγηση σε μια διεκπεραιωτική διαδικασία που θα τρέχει πίσω από τη συμπλήρωση εγγράφων χωρίς ουσιαστικό όφελος (υπάρχει προηγούμενο στην εφαρμογή της αξιολόγησης στη δημόσια διοίκηση), θα πρέπει κατά τη γνώμη μου και τα έντυπα αξιολόγησης να είναι απλά και όσο το δυνατό με κλειστού τύπου ερωτήματα – ρουμπρίκες, αλλά και οι δομές της εκπαίδευσης, από τα σχολεία μέχρι τις Δ/νσεις και τους Σχολικούς Συμβούλους να υποστηριχτούν από διοικητικό προσωπικό που θα αναλάβει ένα μέρος της διαδικασίας. Οι υποχρεώσεις που ανατίθενται με την αξιολόγηση σε όλα τα στελέχη της εκπαίδευσης που δρουν και ως αξιολογητές είναι πάρα πολλές και θα υλοποιηθούν σε βάρος της εκπαιδευτικής διαδικασίας ή της λειτουργίας των σχολείων αν δεν υποστηριχτούν από διοικητικό προσωπικό. Άρθρο 69 Διαδικασία αξιολόγησης του έργου των εκπαιδευτικών - Αξιολόγηση και από τους μαθητές Όπως προβλέπεται για τα στελέχη εκπαίδευσης η αξιολόγηση του έργου τους από τους υφισταμένους τους, πρόβλεψη που κατά τη γνώμη μου φέρνει μια ισορροπία στο σύστημα αξιολόγησης, έτσι θα μπορούσε και για τους εκπαιδευτικούς να λαμβάνεται υπόψη η αποτίμηση του εκπαιδευτικού τους έργου από τους μαθητές. Θα μπορούσε να ζητείται η αποτίμηση συγκεκριμένων κριτηρίων όπως η δημιουργία θετικού παιδαγωγικού κλίματος, οι διδακτικές τεχνικές που χρησιμοποιεί και η μεταδοτικότητα του εκπαιδευτικού. Η γνώμη των μαθητών θα μπορούσε να επαληθευτεί από τις κρίσεις των αξιολογητών, να ισορροπήσει ή να βοηθήσει στην στοιχειοθέτηση της κρίσης των αξιολογητών του κάθε εκπαιδευτικού. - Παρατήρηση διδασκαλίας ή «θεατρικής παράστασης» Η διαδικασία παρατήρησης της διδασκαλίας του εκπαιδευτικού από τους αξιολογητές όπως προβλέπεται, με τον λεπτομερή καθορισμό του εκπαιδευτικού σεναρίου και των κριτηρίων αξιολόγησης σε ένα προσυμφωνημένο πλαίσιο έχει τον κίνδυνο όλη η διαδικασία να μην ανταποκρίνεται στις πραγματικές συνθήκες διδασκαλίας αλλά να οργανώνεται μια «θεατρική παράσταση» όπου όλα θα λειτουργούν άψογα. Πάρα πολύ δουλειά και χαμένες εργατοώρες του εκπαιδευτικού και του αξιολογητή για το τίποτα. Μετά την παρατήρηση της διδασκαλίας από τον αξιολογητή όλα θα γίνονται όπως και πριν, καμία αλλαγή στον τρόπο διδασκαλίας, κανένα συμπέρασμα για τις πραγματικές δυνατότητες του εκπαιδευτικού σε πραγματικές καθημερινές συνθήκες της τάξης. Άρθρο 84 Λειτουργία εκπαιδευτικών ομίλων – Υπεύθυνοι Εκπαιδευτικών Ομίλων Οι εκπαιδευτικοί όμιλοι λειτουργούν τα τελευταία χρόνια στα Πρότυπα-Πειραματικά σχολεία με την προσμέτρηση των ωρών στο διδακτικό ωράριο των εκπαιδευτικών. Δεν μπορεί να υπάρχει διαφοροποίηση για τα υπόλοιπα σχολεία. Η πρόβλεψη προσμέτρησης των ωρών που διαθέτουν οι εκπαιδευτικοί που ορίζονται ως υπεύθυνοι για τη λειτουργία των εκπαιδευτικών ομίλων στο διδακτικό ωράριο των καθηγητών πρέπει κατά τη γνώμη μου να προστεθεί ώστε να μπορούν να λειτουργήσουν σωστά οι εκπαιδευτικοί όμιλοι. Άρθρο 86 Παιδαγωγικές συναντήσεις Θα ήταν καλό να λυθεί το θέμα του χρόνου διεξαγωγής των παιδαγωγικών και κάθε άλλης συνεδρίασης του Συλλόγου Διδασκόντων. Οι πρόσθετες συναντήσεις που απαιτεί η πιο στενή συνεργασία μεταξύ των εκπαιδευτικών (συντονιστές μαθημάτων, μέντορες, σύμβουλοι σχολικής ζωής) και οι διαδικασίες αξιολόγησης της σχολικής μονάδας και των εκπαιδευτικών, καθώς και η δυσκολία δημιουργίας του ωρολογίου προγράμματος, απαιτούν τη δυνατότητα οργάνωσης των συναντήσεων αυτών και σε ώρες του διδακτικού ωραρίου των εκπαιδευτικών. Άρθρο 87 Ενδοσχολικοί Συντονιστές & Άρθρο 88 Παιδαγωγικός σύμβουλος – μέντορας στη σχολική μονάδα Αναθέτονται νέοι ρόλοι στους εκπαιδευτικούς που απαιτούν εκτός από τη διάθεση αρκετού χρόνου, τη συνεργασία μεταξύ των εκπαιδευτικών. Με τις δυσκολίες δημιουργίας του ωρολογίου προγράμματος και την έλλειψη προσωπικού διοικητικής υποστήριξης στα σχολεία το οποίο θα μπορούσε να αναλάβει κάποιες εξωδιδακτικές εργασίες, ο φόρτος εργασίας σε μη-διδακτικά θέματα των εκπαιδευτικών είναι πολύ μεγάλος, χωρίς να προβλέπονται κάποιες διευκολύνσεις για τους εκπαιδευτικούς ώστε να μπορούν με επιτυχία να υποστηρίξουν τις νέες διαδικασίες χωρίς έκπτωση στα διδακτικά τους καθήκοντα.