Αρχική Δημόσια διαβούλευση επί του σχεδίου νόμου με τίτλο «Αναβάθμιση του σχολείου, ενδυνάμωση των εκπαιδευτικών και άλλες διατάξεις».ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ, ΕΝΔΥΝΑΜΩΣΗ ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣΣχόλιο του χρήστη ΠΑΡΙΚΟΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ | 13 Ιουλίου 2021, 15:13
Γεώργιος Παρίκος, πρώην Εκπαιδευτικός Π82, Πρώην Εκδότης (ΙΩΝ) Θέμα: Άρθρο 79: Μητρώο Διδακτικών Βιβλίων και Ψηφιακή Βιβλιοθήκη Διδακτικών Βιβλίων Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΠΟΛΛΑΠΛΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ Ο κ. Αρσένης, ως υπουργός, δρομολόγησε το πολλαπλό βιβλίο παρόμοιο με το σημερινό. Η διαφορά είναι πως το σημερινό προσθέτει και το συμπληρωματικό ψηφιακό αντίτυπο. Τι όμως έγινε τότε. Αντί για ένα «κακό» κρατικό βιβλίο είχαμε τρία «κακά» κρατικά βιβλία. Και βλέποντας δυσκολίες στη διαχείριση των τριών διαφορετικών κρατικών βιβλίων, τελικά εκτύπωσαν μόνο το 1ο στην κατάταξη και στη Βιολογία εκτύπωσαν το απορριφθέν 4ο. Αν όμως το πολλαπλό βιβλίο του κ. Αρσένη είχε δοθεί σε ιδιωτικούς εκδοτικούς οίκους, τα βιβλία θα ήταν ανταγωνιστικά και η παράδοση εντός 10ημέρου από την παραγγελία τους (στο σχολείο ή στα χέρια των μαθητών όπως γίνεται σήμερα στους φοιτητές) και όχι σε αποθήκες του ΟΕΔΒ σημερινού Διόφαντου. Η πρώτη απόπειρα πολλαπλού βιβλίου για τα ΓΕΛ επιχειρήθηκε αδόξως. Το 1998-2000 εγγράφηκαν από το τότε Παιδαγωγικό Ινστιτούτο με απόφαση κ. ΑΡΣΕΝΗ νέα τεχνικο-επαγγελματικά βιβλία. Μερικά ξεχώρισαν. Η πλειοψηφία – κυρίως τα τεχνικά – υπήρξαν τεχνολογικά απηρχαιωμένα εξ’ αρχής. 22 χρόνια μετά συνεχίζουν να διδάσκονται. Τα βιβλία τεχνολογιών αιχμής, απαιτούν 3ετή έως 5ετή ανανέωση. Τα υπόλοιπα βιβλία 5ετή έως 7ετή ανανέωση. Τι θα γίνει όμως τώρα που το Υπουργείο θέλει να απορροφήσει τα χρήματα του ΕΣΠΑ; ΠΡΟΤΑΣΗ ΠΟΛΛΑΠΛΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ ΓΙΑ ΔΗΜΟΤΙΚΟ, ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΚΑΙ ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ Στα άρθρα 79 και 80 του νέου νόμου πρέπει να προβλεφθεί ότι πέρα από βασικά ένα ή το πολύ δύο βιβλία που θα δημιουργήσουν οι συγγραφείς που θα επιλεγούν από το ΙΕΠ, να ενταχθούν στο Μητρώο Διδακτικών Βιβλίων ως έντυπα ή και ψηφιακά βιβλία ιδιωτικών εκδοτικών οίκων που θα παραχωρούνται προς χρήση για 5 έως 10 χρόνια. Το θέμα αφορά κυρίως το σύνολο της Πρωτο-Δευτεροβάθμιας γενικής εκπαίδευσης. ΠΡΟΤΑΣΗ ΠΟΛΛΑΠΛΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ ΓΙΑ ΕΠΑΛ, ΕΣΚ, ΕΠΑΣ ΚΑΙ ΙΕΚ Θα αναφερθώ στην ιδιαιτερότητα της βιβλιογραφίας της Τεχνικοεπαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης. Θρυλική υπήρξε η βιβλιοθήκη του Ευγενιδίου Ιδρύματος. Ο θρύλος όμως τελείωσε το 1992 με την ψήφιση του νόμου περί πνευματικών δικαιωμάτων. Γιατί; Απλό. Έως τότε οι συγγραφείς του Ευγενιδίου αντέγραφαν (πλήρως τα κείμενα, φωτογραφίες και σχέδια) τα καλύτερα βιβλία της Ευρώπης και των ΗΠΑ χωρίς κυρώσεις. Να αποφευχθεί πάση θυσία η παραγωγή κρατικών βιβλίων για ΕΠΑΛ. Θα είναι έγκλημα στην ανάπτυξη της χώρας. Αναρωτηθείτε: Από ποιες πηγές θα αντλήσουν το υλικό οι συγγραφείς; Πότε και πώς θα ανανεώνονται τα βιβλία κάθε 3 έως 7 χρόνια; ΔΙΔΑΚΤΙΚΑ ΒΙΒΛΙΑ – ΔΙΔΑΚΤΙΚΟ ΛΟΓΙΣΜΙΚΟ Όλα τα μαθήματα του προγράμματος σπουδών για κάθε ειδικότητα πρέπει να καλύπτονται από σύγχρονα εγχειρίδια. Τα βιβλία που υπάρχουν στο εμπόριο αλλά και αυτά που θα ακολουθήσουν είναι σύγχρονα, με διδακτικές και παιδαγωγικές προδιαγραφές με «Εφαρμογές – Ασκήσεις» για τους μαθητές και «Λύσεις – Απαντήσεις» για τους Καθηγητές. Το σπουδαιότερο είναι πως διατίθεται ψηφιακό διδακτικό λογισμικό σύμφωνα με το διδακτικό βιβλίο και ψηφιακό υλικό με τις Απαντήσεις – Λύσεις των Εφαρμογών Ασκήσεων. Εν κατακλείδι: Καμία εκπαίδευση και καμία πιστοποίηση ειδικότητας δεν θα είναι αξιόπιστη χωρίς την ύπαρξη των κατάλληλων διδακτικών ΒΙΒΛΙΩΝ που να καλύπτουν τα περιεχόμενα των Διδακτικών Πεδίων (ενοτήτων). ΑΓΟΡΑ ΒΙΒΛΙΩΝ Στο «Επιχειρησιακό Πρόγραμμα 2014-20 [Απόφαση έγκρισης (2014) 10128 final 17/12/14] και στις σελίδες 211, 212 αναγράφεται: «εντάσσονται δράσεις για την προμήθεια… βιβλίων και εκπαιδευτικού υλικού». Διαδικασίες υλοποίησης: Σε εύλογο χρόνο πριν την έναρξη του πρώτου ή του δεύτερου έτους σπουδών (Α + Β εξάμηνο ή Γ και Δ εξάμηνο) γίνεται «πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος» για προσφορά δειγμάτων ΕΝΤΥΠΩΝ «βιβλίων και βοηθητικού διδακτικού υλικού» και ΨΗΦΙΑΚΩΝ «Διδακτικών Λογισμικών» και «Απαντήσεων – Λύσεων των Ασκήσεων – Εφαρμογών». Στη συνέχεια, ειδική επιτροπή επιλέγει τους τίτλους βιβλίων που καλύπτουν τα περιεχόμενα του προγράμματος σπουδών και αποφασίζεται η διαδικασία προμήθειας και η δαπάνη εξόφλησής τους. Τα βιβλία παραχωρούνται δωρεάν στους σπουδαστές. Σημείωση: Θα είναι δαπανηρότερη και ανελαστική στην ανανέωση η Συγγραφή – Παραγωγή Βιβλίων από το ΙΕΠ/ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ έναντι της αγοράς βιβλίων από την αγορά. ΑΓΟΡΑ ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΥ ΛΟΓΙΣΜΙΚΟΥ Ερευνάται η ύπαρξη διδακτικού ψηφιακού υλικού, που να καλύπτει το πρόγραμμα σπουδών και όπου είναι δυνατόν να συμπίπτει με τα περιεχόμενα των προμηθευθέντων διδακτικών βιβλίων και βοηθητικού ψηφιακού διδακτικού υλικού, όπως «Απαντήσεις – Λύσεις Ασκήσεων - Εφαρμογών». Το «διδακτικό ψηφιακό υλικό» αγοράζεται σε 1 ή 3 άδειες ατομικής χρήσης για κάθε ΕΠΑΛ ανάλογα με τη συχνότητα χρήσης τους, ή 1 γενική άδεια χρήσης για την ψηφιακή βιβλιοθήκη. Η χρήση διδακτικού ψηφιακού υλικού βελτιώνει σε μέγιστο βαθμό την απόδοση του διδακτικού – μαθησιακού έργου. ΒΟΗΘΗΤΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ (Έντυπη και Ψηφιακή) Κάθε σχολείο διαθέτει επισκέψιμη έντυπη βιβλιοθήκη ή έχει πρόσβαση στην ψηφιακή βιβλιοθήκη για τους καθηγητές αλλά και για υποβοήθηση σύνταξης σχολικών εργασιών από τους σπουδαστές. Έτσι, το πρώτο βιβλιογραφικό υλικό θα αποτελέσει η βιβλιογραφία που θα προταθεί στην «εκδήλωση ενδιαφέροντος» για την επιλογή των βασικών διδακτικών βιβλίων. Έτσι, εκπληρώνοντας την υποχρέωση ύπαρξης πολλαπλής βιβλιογραφίας γίνεται προμήθεια από 5 αντίτυπα των προτεινόμενων για πρώτη φορά τίτλων στις προσκλήσεις ενδιαφέροντος και από 2 αντίτυπα σε βιβλιογραφικές προτάσεις των διδασκόντων και των στελεχών του ΕΠΑΛ. Η βοηθητική βιβλιοθήκη μπορεί να λειτουργεί ως αναγνωστική αλλά και ως δανειστική βραχέος χρόνου. Σημείωση: Η δωρεάν παροχή βιβλίων και βοηθητικού διδακτικού υλικού για τους σπουδαστές από την αγορά, παρέχει την ανεξαρτησία μη εγκλωβισμού σε συγκεκριμένα συγγράμματα και παράλληλα παρέχει την ελευθερία αναζήτησης του σύγχρονου και καταλληλότερου στο διηνεκές. Η ύπαρξη βοηθητικής βιβλιοθήκης έντυπης και ψηφιακής εξασφαλίζει την αναζήτηση αντιτύπου των διδασκομένων βιβλίων από τους εκάστοτε, συνήθως εναλλασσόμενους ανά εξάμηνο ή έτος καθηγητές, εξασφαλίζοντας την απρόσκοπτη διδακτική τους στήριξη, παράλληλα με τη χρήση του ψηφιακού διδακτικού λογισμικού. ΕΣΠΑ ΚΑΙ ΤΑΜΕΙΟ ΑΝΑΚΑΜΨΗΣ Μήπως ήρθε η ώρα να τελειώσει ο ΚΡΑΤΙΣΜΟΣ του σχολικού βιβλίου; Το ΕΣΠΑ δεν παρέχει δωρεάν χρήματα για ΑΝΤΙΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΗ ΚΡΑΤΙΚΗ Πορεία της Ελληνικής Βιβλιοπαραγωγής. Το παράδειγμα των Πανεπιστημιακών συγγραμμάτων, 25 χρόνια μετά το πέρασμα στον ιδιωτικό τομέα, μαρτυρά με τον καλύτερο τρόπο την ανάγκη άμεσης μετάβασης της βιβλιογραφίας για τα ΕΠΑΛ και τις υπόλοιπες δομές της ΕΕΚ στον φυσικό τους φορέα παραγωγής εγχειριδίων, τον Ιδιωτικό Εκδοτικό τομέα. Χωρίς καμία εγωιστική διάθεση, όλοι οι παρατηρητές σημειώνουν πως η καθίζηση της Μέσης ΕΕΚ οφείλεται στην ακατάλληλη και ανεπίκαιρη επαγγελματική – τεχνική βιβλιογραφία. Ας χρησιμοποιηθούν επιτέλους και οι σωστές προβλέψεις του ΕΣΠΑ (10128 final/17/12/14 σελ. 211, 212) «εντάσσονται δράσεις για την προμήθεια… βιβλίων και εκπαιδευτικού υλικού» ώστε και στις δικές μας σχολές να νοιώθουμε Ευρωπαίοι πολίτες και δη του κεντρικού πυρήνα της. Εκτός των άλλων μειονεκτημάτων η ύπαρξη κρατικής, τεχνικο-επαγγελματικής βιβλιογραφίας, αποτελεί δεσμά σε όποια απόπειρα αναβάθμισης της ΕΕΚ. Θυμηθείτε τις απόπειρες: κα Γιαννάκου – Καλλού, κ. Αρβανιτόπουλου, κ. Μπαξεβανάκη. Ο καλύτερος, κατ’ εμέ νόμος, μετά από 4 δεκαετίες, ο παρών 4763/20 θα πάει άπατος χωρίς συνεχώς ανανεούμενη τεχνικο-επαγγελματική βιβλιογραφία. Το 2013 σε ημερίδα για το Σχολικό Βιβλίο στη Διεθνή Έκθεση Βιβλίου στη Θεσσαλονίκη, ο Γεράσιμος Αρσένης είπε μεγαλοφώνως προς τον Αν. Υπουργό Πολιτισμού κ. Κώστα Τζαβάρα: «Ότι μου έχει πει ο κ. Παρίκος για το Σχολικό Βιβλίο είχε απόλυτο δίκιο». «Στερνή μσς γνώση να σ’ είχαμε πρώτα». «Η ιστορία θα εναναληφθεί;» Περιστέρι 13/7/2021 Γεώργιος Παρίκος