• Σχόλιο του χρήστη 'ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΟΥ' | 13 Ιουλίου 2021, 19:04

    Άρθρο 2: «Ορισμοί» Παράγραφος 1, στα) - (σελίδα 12)… Στον ορισμό της διδακτικής υπηρεσίας, δεν αναφέρεται η άσκηση διδακτικών καθηκόντων σε ΚΠΕ/ΚΕΑ/ΚΕΠΕΑ, κάτι που έρχεται σε αντίθεση με όλους σχεδόν τους νόμους και τις Υ.Α που ρύθμιζαν τη λειτουργία των Κέντρων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης. Να αναφέρω την πιο πρόσφατη: Φ7/104389/Δ7/13-08-2020 που βασίζεται στο Νόμο 4713/2020, άρθρο 15 και που προσδιορίζουν ρητά ότι «Η υπηρεσία σε Κ.Π.Ε. προσμετράται ως δ ι δ α κ τ ι κ ή σε τύπο σχολικής μονάδας αντίστοιχης με την οργανική θέση του εκπαιδευτικού». Γιατί αναφέρεται εκεί ως διδακτική; Η απάντηση είναι απλή: είναι διδακτική. Τα ΚΠΕ είναι σύλλογοι εκπαιδευτικών, με καθηγητές, δασκάλους και νηπιαγωγούς που «κάνουν μάθημα» - διδάσκουν: βάσει υποχρεωτικού εβδομαδιαίου ωρολογίου προγράμματος βάσει ελαχίστου αριθμού ωρών ημερησίως (7 διδακτικές ώρες), βάσει υποχρεωτικού αριθμού διδακτικών ωρών εβδομαδιαίως (16 ώρες) και βάσει ετήσιου προγραμματισμού διδακτικού έργου που εγκρίνεται από το ΥΠΑΙΘ κάθε χρόνο για να υλοποιηθεί. Ακόμη και τη φετινή χρονιά με τις πρωτόγνωρες συνθήκες λόγω πανδημίας, τα ΚΠΕ ανταποποκρίθηκαν και προσαρμόστηκαν στις νέες συνθήκες (με πενιχρά μέσα σε επίπεδο υλικοτεχνικής υποδομής και πολλές φορές με τους προσωπικούς φορητούς υπολογιστές της ΠΟ του ΚΠΕ) υλοποιώντας εξ αποστάσεως παιδαγωγικά εργαστήρια για τμήματα ή σχολικές ομάδες που το επιθυμούσαν. Το αποτέλεσμα; Η ανατροφοδότηση τόσο από τους/τις μαθητές/τριες όσο και από τους ίδιους τους εκπαιδευτικούς ήταν πολύ θετική. Η αναδρομική στέρηση της διδακτικής υπηρεσίας είναι σίγουρα άδικη για όσους τοποθετήθηκαν στα ΚΠΕ αλλά κυρίως είναι άδικη για τον ίδιο τον θεσμό των ΚΠΕ/ΚΕΑ/ΚΕΠΕΑ του οποίου παραγνωρίζεται μια κύρια λειτουργία του (που είναι η διδασκαλία σε μαθητές/τριες). Ένα εκπαιδευτικό προσωπικό με πλούσια εμπειρία θα οδηγηθεί εκτός ΚΕΠΕΑ γιατί δεν θα μπορεί να συμμετάσχει στις μελλοντικές προκηρύξεις λόγω μη επαρκούς διδακτικής υπηρεσίας. Ένα άλλο εκπαιδευτικό προσωπικό με εμπειρία επίσης θα οδηγηθεί σε άλλες επιλογές εκτός ΚΕΠΕΑ, γιατί δεν θα έχει κανένα κίνητρο να τοποθετηθεί σε θέση της οποίας η θητεία είναι στην πράξη διδακτική αλλά δε θεωρείται ως τέτοια. Επιπλέον, η μη αναγνώριση της διδακτικής υπηρεσίας στα ΚΠΕ σηματοδοτεί μια οπισθοχώρηση σε επίπεδο εκπαιδευτικής πολιτικής. Ο θεσμός της περιβαλλοντικής εκπαίδευσης ήταν για τη χώρα η μήτρα νέων παιδαγωγικών κατευθύνσεων που γονιμοποίησαν τη διδακτική πρακτική με βιωματικές και ομαδοσυνεργατικές μεθόδους δίνοντας μια άλλη ώθηση, μαθητοκεντρική στο παραδοσιακό δασκαλοκεντρικό σχολείο. Ξεχνάμε ότι η αειφορία δεν είναι ένα χωριστό μάθημα λόγω του εύρους της και για το λόγο αυτό δεν μπορούμε παρά να επιδιώκουμε τη διάχυσή της σε όλο το αναλυτικό πρόγραμμα του σχολείου. Εάν υποβαθμίζουμε όμως με τον τρόπο αυτό τον θεσμό των ΚΠΕ/ΚΕΑ/ΚΕΠΕΑ, είμαστε πολύ μακρυά από τη ρυθμιστική αυτή ιδέα της αειφορίας και μάλιστα μια εποχή που το ζητούμενο είναι οι εθνικές πολιτικές να ευθυγραμμίζονται με την Ατζέντα 2030 και τους 17 Στόχους της Αειφόρου Ανάπτυξης του ΟΗΕ. Πρόταση θεραπείας: στα) η άσκηση διδακτικών καθηκόντων σε σχολικές μονάδες πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, σε Ε.Κ., σε ΚΠΕ/ΚΕΑ/ΚΕΠΕΑ, στις Δομές Υποδοχής για την Εκπαίδευση Προσφύγων (Δ.Υ.Ε.Π.) που λειτουργούν στις μονάδες αυτές ή ως παραρτήματά τους, καθώς και σε Τμήματα Ένταξης (T.E., προγράμματα παράλληλης στήριξης και σε προγράμματα για κατ’ οίκον διδασκαλία μαθητών.