Αρχική Δημόσια διαβούλευση επί του σχεδίου νόμου με τίτλο «Αναβάθμιση του σχολείου, ενδυνάμωση των εκπαιδευτικών και άλλες διατάξεις».ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ, ΕΝΔΥΝΑΜΩΣΗ ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣΣχόλιο του χρήστη Μαρία Μυλωνά | 13 Ιουλίου 2021, 22:25
1. Συμπερίληψη της υπηρεσίας σε ΚΠΕ/ΚΕΑ/ΚΕΠΕΑ ως διδακτικής Αν ισχύσει ο νόμος ως έχει οι περισσότεροι εκπαιδευτικοί των ΚΠΕ δε θα έχουν καν τη δυνατότητα να κάνουν αίτηση για ΚΕΠΕΑ, καθώς δε θα διαθέτουν τα απαραίτητα διδακτικά έτη. Έτσι θα χαθεί όλη η πολύτιμη και σε πολλά επίπεδα άυλη εμπειρία. Οι περισσότεροι εκπαιδευτικοί των ΚΠΕ θα αποκλείονται από διεκδίκηση άλλων θέσεων 2. Οι διοικητικοί προϊστάμενοι των ΚΕΠΕΑ ανήκουν στην ίδια κατηγορία με τους με τους δ/ντές σχολικών μονάδων τετραθέσιων και πάνω, καθώς και με τους προϊσταμένους ΚΕΔΑΣΥ και τους Δ/ντές Π/θμιας και Δ/θμιας Εκπ/σης που ιεραρχικά βρίσκονται στην ίδια οριζόντια θέση στην οργανωτική δομή των Περιφ/κών Δ/νσεων Εκπ/σης. Αν ισχύσει ο νόμος ως έχει οι προϊστάμενοι ΚΠΕ/ΚΕΑ/ ΚΕΠΕΑ δεν δικαιούνται να συμμετέχουν στις αξιολογικές κρίσεις για άλλες θέσεις στελεχών, αποκλείονται (άρθρο 29, παρ. 2). Προϊστάμενοι ΚΠΕ που έγιναν δ/ντές σχολείων επισημαίνουν ότι η διοίκηση ενός ΚΠΕ είναι πολύ πιο δύσκολη και σύνθετη από ό,τι του σχολείου. 3. Οι προϊστάμενοι ΚΕΠΕΑ πρέπει να ορίζονται από τα Περιφερειακά Συμβούλια Επιλογής και όχι από τα Τοπικά Συμβούλια με τα οποία δεν έχουν απολύτως καμία διασύνδεση και συνάφεια (παράγραφος 4. του άρθρου 36). Οι προϊστάμενοι ΚΕΠΕΑ θα πρέπει να ενταχθούν στα Περιφερειακά Συμβούλια Επιλογής, με τα οποία έχουν οργανική διασύνδεση: και ως προς τον Περιφερειακό Δ/ντή Εκπ/σης στον οποίο αναφέρονται άμεσα, και ως προς το ΙΕΠ στο οποίο επίσης υπάγονται άμεσα για την έγκριση των εκπαιδευτικών τους προγραμμάτων και του εκπαιδευτικού υλικού, και ως προς τα μέλη ΔΕΠ ή καθηγητές ΑΕΙ τα οποία θα έχουν συνάφεια στο αντικείμενο της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης/Εκπαίδευσης για την Αειφορία). Η παραμονή των ΚΠΕ στα Τοπικά Συμβούλια δεν στοιχειοθετείται με κανένα τρόπο, καθώς κανένα απολύτως μέλος τους δεν έχει σύμφωνα με το νόμο οργανική διασύνδεση με τα ΚΠΕ/ΚΕΑ/ΚΕΠΕΑ ούτε συνάφεια με το διδακτικό αντικείμενο. Τα Τοπικά Συμβούλια Επιλογής αποτελούνται από συμβούλους άλλων διδακτικών αντικειμένων και δεν γνωρίζουν το διακριτό επιστημονικό πεδίο της Εκπαίδευσης για το Περιβάλλον και την Αειφορία. 4. Οι προϊστάμενοι ΚΕΠΕΑ δικαιούνται να λαμβάνουν επίδομα θέσης (τουλάχιστον) 275,00€ - μία μισθολογική κλίμακα παραπάνω- και όχι 150,00€, όσο δηλ. οι προϊστάμενοι μονοθέσιων νηπιαγωγείων και ολιγοθέσιων σχολείων με ελάχιστους μαθητές. Οι προϊστάμενοι ΚΕΠΕΑ εντάσσονται στην ίδια κατηγορία με τους δ/ντές τετραθέσιων σχολείων και άνω. Μένοντας στην κατηγορία των υποδιευθυντών σχολείων και ολιγοθέσιων σχολείων υπάρχει αναντιστοιχία στην οργανωτική δομή και λειτουργία των Περιφ/κών Δ/νσεων Εκπ/σης και των αναφορών για τα ΚΕΠΕΑ στο νόμο, ενώ δημιουργείται σύγχυση ως προς τη λειτουργία και το κύρος της δομής ΚΠΕ/ΚΕΑ/ΚΕΠΕΑ, καθώς ενώ οι προϊστάμενοι ΚΠΕ/ΚΕΑ/ΚΕΠΕΑ βρίσκονται στην ίδια ιεραρχική θέση με τους προϊσταμένους ΚΕΔΑΣΥ και τους Δ/ντες Εκπ/σης και ενώ αξιολογούνται με τα ίδια ακριβώς αξιολογικά κριτήρια και υποκριτήρια με τους Περιφερειακούς Διευθυντές Εκπαίδευσης, τους Διευθυντές Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, τους προϊσταμένους Τμημάτων Εκπαιδευτικών Θεμάτων των Διευθύνσεων Π/θμιας και Δ/θμιας Εκπ/σης και τον Προϊστάμενο του Γραφείου Μειονοτικής Εκπαίδευσης της Περιφερειακής Δ/νσης Εκπ/σης Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, δηλαδή αναγνωρίζεται η ευρύτητα του έργου και του καθηκοντολογίου τους, ωστόσο στην πράξη το έργο τους και το καθηκοντολόγιό τους δεν μετουσιώνεται και δεν αντιστοιχίζεται ούτε στα μόρια αποτίμησης του διοικητικού τους έργου ούτε στο επίδομα που προβλέπεται από το νόμο να λαμβάνουν. 5. Οι προϊστάμενοι ΚΠΕ/ΚΕΑ/ ΚΕΠΕΑ δικαιούνται και λαμβάνουν 0,75 μονάδες ανά έτος και έως έξι (6) μονάδες κατ’ ανώτατο όριο για τους ίδιους παραπάνω λόγους και όχι 0,50 μονάδες ανά έτος και έως τέσσερις (4) μονάδες κατ’ ανώτατο όριο. 6. Προτείνουμε τη θέσπιση θέσης Επόπτη Ποιότητας της Εκπαίδευσης για την Αειφορία, έναν για κάθε Περιφερειακή Δ/νση Εκπ/σης (σε σύνολο 13 στην Επικράτεια), γιατί στο νόμο δεν προβλέπεται πουθενά στέλεχος εκπαίδευσης που να επιλαμβάνεται ζητήματα επιστημονικής και παιδαγωγικής καθοδήγησης των εκπαιδευτικών στο διακριτό επιστημονικό πεδίο της Εκπαίδευσης για το Περιβάλλον και την Αειφορία και να συμμετέχει στη λειτουργία και οργάνωση της ΣΕΚΕΠΕΑ. Το στέλεχος αυτό (το οποίο θα έχει κατάλληλα σχετικά με τη θέση προσόντα) θα συμμετέχει σε όλα τα όργανα επιλογής, υποστήριξης, αξιολόγησης των ΚΕΠΕΑ με βαρύνοντα ρόλο, και ως υπερκείμενος των ΚΕΠΕΑ θεσμός και με εμβέλεια εποπτείας σε όλα τα ΚΕΠΕΑ της Περιφερειακής Δ/νσης Εκπ/σης, προτείνουμε να υπάγεται στον Περιφερειακό Επόπτη Ποιότητας της Εκπαίδευσης. Τα μέλη της ΣΕΚΕΠΕΑ πρέπει να έχουν σχέση με το διακριτό επιστημονικό πεδίο της Περιβαλλοντικής Εκπ/σης-Εκπ/σης για το Περιβάλλον και την Αειφορία και δεν μπορούν να είναι ο Δ/ντής Εκπ/σης που δεν έχει καμία αρμοδιότητα στο καθηκοντολόγιό του για τα ΚΕΠΕΑ ούτε οι δύο Επόπτες Ποιότητας της Εκπαίδευσης και τρεις Σύμβουλοι, που είναι σύμβουλοι άλλων επιστημονικών πεδίων και δεν γνωρίζουν το αντικείμενο της Εκπαίδευσης για την Αειφορία 7. Διεύρυνση του αριθμού μελών κάθε ΚΠΕ από 4 έως 6 σε 5 έως 7, λόγω του εύρους των αρμοδιοτήτων 8. Μη συμπερίληψη της ειδικότητας ΠΕ04, διότι φωτογραφίζει μία ειδικότητα που δεν είναι η μοναδική που διαθέτει επιστημονική συνάφεια με το αντικείμενο της Εκπαίδευσης για την Αειφορία. Ταυτόχρονα, κάτι τέτοιο ουσιαστικά αφήνει μόνο μία θέση ελεύθερη από τις δύο που αναλογούν στη Δ/θμια Εκπ/ση, γεγονός που σαφώς μπορεί να αφήσει απέξω ικανούς εκπαιδευτικούς που μπορεί να έχουν για παράδειγμα ειδίκευση στην Περιβαλλοντική Εκπαίδευση (διδακτορικό, μεταπτυχιακό, ετήσια επιμόρφωση κλπ). Διότι από μόνη της η ειδικότητα ΠΕ04 ως κόφτης δεν εγγυάται τα ποιοτικά χαρακτηριστικά που πρέπει να έχει ένας εκπαιδευτικός για να δουλέψει σε ΚΠΕ/ΚΕΠΕΑ. Εξάλλου η πρόταξη της ειδικότητας αυτής αφορά στα πολύ αρχικά βήματα της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, ενώ πλέον η από χρόνια καθιέρωση της Αειφορίας έχει δώσει στις Ανθρωπιστικές Επιστήμες πρωταγωνιστικό ρόλο (ηθικά διλήμματα, αξίες, στάσεις, παιχνίδια ρόλων κλπ). 9. Διεύρυνση της εμβέλειας δράσης των ΚΕΠΕΑ εκτός νομού Η υπερτοπικότητα αποτελεί βασικό γνώρισμα της Εκπαίδευσης για το Περιβάλλον και την Αειφορία αλλά και της λειτουργίας των ΚΠΕ, τα οποία έχουν αναπτύξει ειδικές κτηριακές εγκαταστάσεις γι’ αυτό. Μέσω της εξωστρέφειας των σχολείων και των πολλαπλών εμπειριών έξω από τα τείχη του σχολείου τους επιτυγχάνεται ο στόχος του σύγχρονου σχολείου. 10. Η σύνθεση της ΣΕΚΕΠΕΑ να συμπεριλάβει Επόπτη Ποιότητας της Εκπ/σης για το Περιβάλλον και την Αειφορία και να έχει μικρό αριθμό μελών ώστε να είναι λειτουργική. 11. Αξιοποίηση από το ΥΠΑΙΘ των εκπαιδευτικών των ΚΠΕ/ΚΕΑ/ΚΕΠΕΑ και της πολύτιμης εμπειρίας που έχουν με την εμπλοκή και την ενεργό συμμετοχή τους στα Εργαστήρια Δεξιοτήτων και στην επιμόρφωση των εκπαιδευτικών στο επιμορφωτικό πρόγραμμα για την προαγωγή της γνώσης σε θέματα που αφορούν φυσικούς κινδύνους και καταστροφές και την αντιμετώπισή τους με σύγχρονες μεθόδους αλλά και σε κάθε θεματική περιοχή που άπτεται του πεδίου της Εκπαίδευσης για το περιβάλλον και την Αειφορία (κλιματική κρίση, υγεία/υγειονομική κρίση, αειφόρο σχολείο, ενεργειακό αποτύπωμα, Διαχείριση Φυσικών Πόρων και βιωσιμότητα, Περιβαλλοντικοί κίνδυνοι και διαχείρισή τους, κά.) 12. Άμεσα ενέργειες ώστε: α) να δοθεί παράταση θητείας, η οποία λήγει στις 31-8-21, (Φεκ 147/ ΝΟΜΟΣ ΥΠ’ ΑΡΙΘΜ. 4713/ 29 Ιουλίου 2020/άρθρο 15 ) στους ήδη υπηρετούντες στα ΚΠΕ/ΚΕΑ/ΚΕΠΕΑ και μέχρι την προκήρυξη των θέσεων με θητεία σύμφωνα με το νέο νόμο, ώστε να μην κλείσουν τα Κέντρα, β) να τρέξει πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος για κάλυψη κενών και κενούμενων θέσεων στα ΚΠΕ (ΚΕΠΕΑ), με απόσπαση των εκπαιδευτικών μέχρι τη νέα προκήρυξη στελέχωσης των ΚΕΠΕΑ, ώστε να μην είναι υποστελεχωμένα πλήρως τα Κέντρα, ειδικά τώρα με τις πρόσθετες δυσκολίες που υπάρχουν λόγω της πανδημίας.