Αρχική Δημόσια διαβούλευση επί του σχεδίου νόμου με τίτλο «Αναβάθμιση του σχολείου, ενδυνάμωση των εκπαιδευτικών και άλλες διατάξεις».ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ, ΕΝΔΥΝΑΜΩΣΗ ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣΣχόλιο του χρήστη ΓΕΩΡΓΙΟΣ, ΔΑΣΚΑΛΟΣ | 14 Ιουλίου 2021, 14:14
1. Έρευνες από όλο τον κόσμο δείχνουν ότι ένας στους δέκα εκπαιδευτικούς δεν κάνει για την τάξη εξαιτίας ψυχιατρικών θεμάτων. Επίσης, άλλος ένας στους δέκα δεν μπορεί να σταθεί στην τάξη χωρίς φαρμακευτική υποστήριξη. Το νέο νομοσχέδιο προβλέπει κάτι για αυτούς τους εκπαιδευτικούς; Θα παραμείνουν στην τάξη και θα τους επιμορφώνουν μέχρι την συνταξιοδότησή τους; Είναι πολύ σοβαρό θέμα της εκπαίδευσης αλλά μέχρι τώρα επικρατεί απόλυτη σιγή. Δεν θα έπρεπε διευθυντές και εκπαιδευτικοί να εξετάζονται από ψυχολόγους π.χ. κάθε τριετία; 2. Επιτέλους, βρέθηκε μια κυβέρνηση να βάλει όρια στους συνδικαλιστές. Οι συνδικαλιστές μέχρι την μεταπολίτευση ήταν ήρωες. Μάχονταν, πάλευαν, αγωνίζονταν, διώκονταν, υπέφεραν. Από τη δεκαετία του ’80 και μετά έγιναν συμμέτοχοι της εξουσίας. Έπιαναν πάντα τις καλύτερες θέσεις. Το καλύτερο επάγγελμα της μεταπολίτευσης ήταν επαγγελματίας συνδικαλιστής. Οδηγούσε μέχρι τη Βουλή και έδινε τη συνδικαλιστική σύνταξη, που έκοψε προ δεκαετίας η τρόικα. Χαρακτηριστικό παράδειγμα ο εμβληματικός συνδικαλιστής σε μεγάλη ΔΕΚΟ που διοικούσε, έκανε προμήθειες, μεταθέσεις, προαγωγές, πολλαπλασίαζε τις θέσεις ευθύνης και όποτε ήθελε κατέβαζε τους διακόπτες της επιχείρησης. Στους συνδικαλιστές της εκπαίδευσης τώρα : Έπαιρναν τις θέσεις-φιλέτα της εκπαίδευσης. Ως αιρετοί είχαν την πραγματική εξουσία, σχεδόν σε κάθε νόμο. Τους διευθυντές σχολείων ουσιαστικά τους επέλεγαν οι δυο αιρετοί σε αγαστή συνεργασία με τους παράγοντες της εκάστοτε κυβέρνησης. Βόλευαν και τους κολλητούς τους σε θέσεις διευθυντών σχολείων. Στα συμβούλια επιλογής διευθυντών σχολείων ήταν συνήθως ο 5ος – 6ος αναπληρωματικός του αιρετού που βαθμολογούσε τους υποψηφίους διευθυντές, γιατί οι πέντε-έξι πρώτοι ήταν υποψήφιοι διευθυντές σχολείων και φυσικά γίνονταν όλοι. Ο αξιολογητής αιρετός λοιπόν ως τελευταίος στη λίστα των αναπληρωματικών αιρετών είχε επιλεγεί για αυτόν το ρόλο και συνήθως έπαιρνε δέκα ψήφους, δεν είχε κανένα τυπικό προσόν και καρατομούσε υποψηφίους με τρία-τέσσερα πτυχία παραπάνω από αυτόν με υπόδειξη του επικεφαλής του συνδυασμού του. Με λίγα λόγια, οι συνδικαλιστές υπήρξαν μια από τις παθογένειες της μεταπολίτευσης. 3. Στην έδρα κάθε νομού είναι αναγκαία η ενοποίηση Α/θμιας και Β/θμιας εκπαίδευσης. Πρέπει να υπάρχει ένας Διευθυντής Εκπαίδευσης και δυο προϊστάμενοι, ένας για κάθε βαθμίδα. Πολλοί εκπαιδευτικοί ειδικοτήτων ανήκουν στη Β/θμια και αποσπώνται στη Α/θμια. Είχε σχεδιαστεί προ δεκαετίας περίπου αλλά μετά σταμάτησε κάθε συζήτηση. 4. Είναι απαραίτητος ένας σχολικός σύμβουλος τουλάχιστον σε κάθε νόμο Ειδικής Αγωγής. 5. Πολύ σωστά προβλέπεται ο Διευθυντής Εκπαίδευσης να έχει προϋπηρεσία ως διευθυντής σχολείου και να ανέρχεται βήμα-βήμα την ιεραρχία της εκπαίδευσης. Μην ξαναζήσουμε το 2010 που έγιναν Διευθυντές Εκπαίδευσης σχεδόν μόνο σχολικοί σύμβουλοι, που οι περισσότεροι από αυτούς δεν είχαν διοικήσει ούτε μονοθέσιο σχολείο. Το ΥΠΑΙΘ την παιδαγωγική υπηρεσία των συμβούλων την είχε βαφτίσει διοικητική. Ο στρατιώτης δε γίνεται αμέσως στρατηγός. 6. Είναι άδικο ο προϊστάμενος γραφείου να λαμβάνει τα ίδια μόρια με τον διευθυντή σχολείου. Καλό θα ήταν ο πρώην προϊστάμενος γραφείου να έχει 0.75 μόρια παραπάνω από τον διευθυντή σχολείου και δίκαιο είναι να έχει λιγότερα μόρια από τον Διευθυντή Εκπαίδευσης. 7. Είναι απαραίτητο να υπάρχει μια πλατφόρμα με δειγματικές διδασκαλίες για όλα τα μαθήματα όλων των τάξεων, τουλάχιστον για το δημοτικό σχολείο. Για ένα παιδί που αρρώστησε, για ένα παιδί που απουσίαζε από το σχολείο, για έναν μαθητή που δεν κατάλαβε το μάθημα, για ένα παιδί που δεν έχει καλό δάσκαλο πρέπει να υπάρχει η κατάλληλη πλατφόρμα, προσβάσιμη στην οικογένεια όλο τον χρόνο. 8. Μια οργανική θέση (όταν δεν είναι μικρό νησί ή ορεινή περιοχή με ένα σχολείο) να διατηρείται για δέκα χρόνια σε ένα σχολείο και μετά να αλλάζει υποχρεωτικά, όπως γίνεται στην Κύπρο. Η παραμονή εκπαιδευτικού σε ένα σχολείο για 20-30 χρόνια όπως είναι σήμερα δημιουργεί πολλά προβλήματα. Αυτοί οι εκπαιδευτικοί θεωρούν ότι τους ανήκει το σχολείο και συνήθως δε φέρονται με τον καλύτερο τρόπο στους νεοφερμένους συναδέλφους. 9. Αφού το ΑΤΕΕΝ είναι επίσημος δημόσιος φορέας γιατί να μην έχουν ισχύ τα μεταπτυχιακά που έχει αναγνωρίσει. Είναι παράνομο, παράλογο και άδικο. 10. Στις προσλήψεις που γίνονται τελείται των μόνιμων εκπαιδευτικών, γιατί δεν υπάρχει γραπτός διαγωνισμός ΑΣΕΠ πλέον; Κάποιοι που δεν είναι επαρκείς, δεν θα περνούσαν ποτέ στον διαγωνισμό. Ξεχάσαμε ότι οι δάσκαλοι από τα Σκόπια έγραφαν “έτηση” και “εξείς” και μονιμοποιήθηκαν κάποτε. 11. Πραγματική διδακτική υπηρεσία είναι ΜΟΝΟ ΣΤΗΝ ΤΑΞΗ. Αυτή είναι η πραγματικότητα. Τα υπόλοιπα είναι εξυπηρετήσεις κ.ά. Θυμάμαι πριν από χρόνια, έγινε και η Αγωγή Υγείας διδακτική υπηρεσία για να βολευτεί μια συνάδελφος που είχε ελάχιστα χρόνια στην τάξη και έγινε κατόπιν Διευθύντρια Εκπαίδευσης. Από την άλλη έχουν δίκιο και οι εκπαιδευτικοί των ΚΠΕ γιατί τότε ίσχυαν άλλα. Όπως υπάρχουν κι εκπαιδευτικοί με ελάχιστα διδακτικά χρόνια στην τάξη που έγιναν και θα γίνουν στελέχη. 12. Είναι μεγάλο πρόβλημα οι ισόβιοι διευθυντές σε ένα σχολείο. Οι περισσότεροι διευθυντές σήμερα είναι από το 2007 ή το 2010 στο ίδιο σχολείο. Έλεος πια! Εκπαιδευτικοί, μαθητές και γονείς παρακαλούν για αλλαγή διευθυντή. Πολλοί ισόβιοι διευθυντές έχουν μετατρέψει το σχολείο τους σε Ζωνιανά της εκπαίδευσης. Υπάρχει μόνο ο νόμος του διευθυντή. Ας βάλει το ΥΠΑΙΘ όριο τις τρεις θητείες (από το 2010) για αλλαγή σχολείου. Ο εξηντάρης διευθυντής αν αναγκαστεί να αλλάξει σχολείο θα συνταξιοδοτηθεί αναγκαστικά, γιατί δε θα μπορεί να προσαρμοστεί σε νέο σχολείο. Διαφορετικά, θα μείνει στο ίδιο σχολείο μέχρι τα 67. Με ισόβιους και υπέργηρους διευθυντές θα πορευτεί το σχολείο με αλλαγές και αξιολόγηση; Οι αρμόδιοι φοβούνται τις αντιδράσεις μια μικρής μερίδας διευθυντών; Αυτή είναι η νέα νοοτροπία του ΥΠΑΙΘ; Ένα βήμα εμπρός και δυο πίσω. 13. Πολλά στελέχη για να μη χάσουν τη θέση τους και να είναι αρεστοί στους συναδέλφους, ετοιμάζονται να αξιολογήσουν τους πάντες με άριστα. Τι προβλέπει το νομοσχέδιο για τους αξιολογητές με την ισοπεδωτική βαθμολογία; Θα οριστεί και ποσοστό αριστευσάντων; 14. Η συνέλευση των κατά τόπους συλλόγων δασκάλων να γίνεται 16 Ιουνίου, την επομένη της λήξης των μαθημάτων. Είναι απαράδεκτο αυτό που γινόταν μέχρι τώρα, δηλαδή συνέλευση αρχές Ιουνίου σε εργάσιμη μέρα με παρουσία 30 εκπαιδευτικών στους 500 ενός συλλόγου. 15. Των Τριών Ιεραρχών δυο ώρες εκκλησιασμός, μια ώρα γιορτή και μετά μάθημα. Έτσι θα τιμηθεί ουσιαστικά η μνήμη τους. 16. Η επέτειος του πολυτεχνείου να είναι δυο ώρες γιορτή και μάθημα την υπόλοιπη μέρα. 17. Υποχρεωτική να είναι η ερώτηση για την αξιολόγηση στις συνεντεύξεις υποψήφιων στελεχών της εκπαίδευσης. Ίσως μαζί με την αίτηση να υπάρχει ένα μικρό κείμενο για την αξιολόγηση από το υποψήφιο στέλεχος. Παλιότερα, στην αίτηση για υποψηφίους διευθυντές εκπαίδευσης υπήρχε ένα κείμενο που ο υποψήφιος έγραφε για τις πρώτες του ενέργειες ως διευθυντής εκπαίδευσης. 18. Επειγόντως να διοριστούν οικονομολόγοι-λογιστές και διοικητικό προσωπικό στις Διευθύνσεις Εκπαίδευσης γιατί σήμερα υπάρχουν πολλά προβλήματα. 19. Τηλεψηφοφορία για εκλογές αιρετών εκπροσώπων κ.ά. σε όλο τον δημόσιο τομέα ημέρα Σάββατο . Ούτε έξοδα μετακίνησης ούτε χαμένες ώρες ούτε σημαδεμένα ψηφοδέλτια ούτε παραγοντιλίκι. 20. Ετήσιος έλεγχος από ομάδα του ΥΠΑΙΘ στις κατά τόπους διευθύνσεις για οικονομικά και βιβλία ΠΥΣΠΕ και ΠΥΣΔΕ. Τα περισσότερα βιβλία των ΠΥΣΠΕ και ΠΥΣΔΕ είναι με διορθωτικό σε πολλές σελίδες και τα πρακτικά μπορεί να γράφονται μετά από μήνες. Να υπάρχει και ηλεκτρονικό βιβλίο πρακτικών ΠΥΣΠΕ και ΠΥΣΔΕ και να συμπληρώνεται αυθημερόν. Πολλές μεσημεριανές αποφάσεις, άλλαζαν το βράδυ για να ξαναλλάξουν το επόμενο πρωί. 21. Υποχρεωτικά ο Διευθυντής Εκπαίδευσης μια φορά τον χρόνο να επισκέπτεται κάθε σχολείο της περιφέρειάς του. Υπάρχουν διευθυντές εκπαίδευσης κλεισμένοι στα γραφεία τους. Υπάρχουν σχολεία που για δεκαετίες δεν τα επισκέφτηκε Διευθυντής Εκπαίδευσης. 22. Οι αναπληρωτές να έχουν τα ίδια δικαιώματα με τους μόνιμους γιατί σήμερα είναι εκπαιδευτικοί β’ κατηγορίας. 23. Ο Διευθυντής Εκπαίδευσης καλό είναι να έχει μόνο μια τετραετή θητεία. Οι πολλές θητείες έχουν περισσότερα αρνητικά παρά θετικά. 24. Οι υποδιευθυντές σχολείων να επιλέγονται με μοριοδότηση. Διαφορετικά, οι διευθυντές θα επιλέγουν τους αχυρανθρώπους τους, όπως έκαναν μέχρι σήμερα επηρεάζοντας πολλές φορές στο παρασκήνιο την ψηφοφορία του συλλόγου διδασκόντων. Το ίδιο ισχύει και για τον προϊστάμενο εκπαιδευτικών θεμάτων. 25. Υπάρχουν λυόμενες αίθουσες που υποδέχονται τους μαθητές για πάνω από 30 χρόνια. Να νομοθετηθεί ένα αυστηρό χρονικό όριο, π.χ. 20 έτη για να σταματήσουν να υποφέρουν μαθητές και εκπαιδευτικοί. Οι αρμόδιοι να βρουν λύσεις. Διαφορετικά, θα υπάρχουν για 50 χρόνια ετοιμόρροπες Προκάτ αίθουσες. 26. Παιδί που δε φοίτησε στο νηπιαγωγείο να μην εγγράφεται στην Α’ τάξη. Να πηγαίνει υποχρεωτικά στο νηπιαγωγείο κι ας είναι 6 ετών. Συνήθως αυτά τα παιδιά μένουν στην Α’ τάξη, δεν μπορούν να προσαρμοστούν στο δημοτικό, δυσκολεύονται στην ομιλία, έχουν ελλιπή φοίτηση κι ανήκουν σε δυσλειτουργικές οικογένειες. Μέχρι πριν από δυο χρόνια δεν υπήρχε σύνδεση επιδόματος-φοίτησης, οπότε πολλά νήπια ούτε καν γραφτήκαν στο νηπιαγωγείο. Με όλα αυτά τα παιδιά που δε φοίτησαν στο νηπιαγωγείο, υπάρχει τώρα πρόβλημα στο δημοτικό. 27. Οικογένεια παιδιού που δε φοίτησε στο νηπιαγωγείο να ελέγχεται από τις κοινωνικές υπηρεσίες σε τακτά χρονικά διαστήματα και μέχρι το παιδί να γίνει 18 ετών. Επίσης, όλα τα παιδιά με ελλιπή φοίτηση να ελέγχονται υποχρεωτικά από τις κοινωνικές υπηρεσίες. 28. Έλεγχος της φοίτησης των μαθητών Ρομά τουλάχιστον κάθε τρίμηνο. Δυστυχώς, υπάρχουν διευθυντές σχολείων που εγγράφουν στο δυναμικό του σχολείου τους μαθητές Ρομά μέχρι τα δεκαέξι τους που χωρίς να φοιτούν τους χορηγούν βεβαιώσεις φοίτησης για τα επιδόματα. Γενικά, στηρίζουν τη δυναμικότητα του σχολείου σε αυτούς τους μαθητές. 29. Για τις οικογένειες που παρακράτησαν παράνομα τα δανεικά τάμπλετ που προμήθευσε το σχολείο για την τηλεκπαίδευση, υπάρχει εγκύκλιος που ορίζει ότι το ελληνικό Δημόσιο αποζημιώνεται γενικόλογα, αλλά (όχι σκόπιμα ελπίζω) δεν αναφέρει σε τι ενέργειες προβαίνει ο διευθυντής του σχολείου για να προστατευτεί το δημόσιο συμφέρον. Ουσιαστικά οι αρμόδιοι χαρίζουν τα τάμπλετ στους καταχραστές. Τους τρεις τελευταίους μήνες έχω επικοινωνήσει περίπου οκτώ φορές με το ΥΠΑΙΘ (έχω όλα τα στοιχεία στη διάθεση κάθε αρμοδίου) ζητώντας συμπληρωματική εγκύκλιο για της ενέργειες του διευθυντή του σχολείου, προκειμένου ο καταχραστής να πληρώσει το αντίτιμο του παρακρατηθέντος τάμπλετ. Είναι απαράδεκτο να επιβραβεύονται οι έξυπνοι και οι πονηροί που έχουν λάβει και δωρεάν τάμπλετ με το πρόγραμμα voucher. Kαι εκεί δεν υπήρχε πρόβλεψη ώστε ο καταχραστής να αποκλείεται από τα δωρεάν τάμπλετ. Αν δεν αποζημιωθεί το ελληνικό Δημόσιο, την επόμενη φορά οι γονείς δεν θα επιστρέψουν τα δανεικά τάμπλετ, αφού δεν θα υπάρχει χρηματική αποζημίωση. Τελικά, για να προστατευτεί το Δημόσιο συμφέρον, πρέπει να απευθυνθούμε στο γραφείο του Πρωθυπουργού; 30. Σε πόλη με πολλά 12/θ δημοτικά να μην υπάρχει σχολείο με τάξη τριών τμημάτων με π.χ. 53 παιδιά και να υπάρχουν αλλά σχολεία με δυο τμήματα και π.χ. 31 παιδιά. Νομοθετικά, όλα τα 12/θ με δυο τμήματα και περίπου ίσο αριθμό μαθητών. 31. Υπάρχουν τάξεις-τμήματα σε 5/θ-6/θ δημοτικά με τρεις μαθητές στην τάξη. Υπάρχει έλεγχος στο myschool από τους αρμοδίους του ΥΠΑΙΘ; Υπήρχε πρόσφατα γυμνάσιο χωριού με έναν μαθητή στην β’ γυμνασίου. Σε μια χρεοκοπημένη χώρα είναι δυνατόν να υπάρχει γυμνάσιο 20 παιδιών σε απόσταση 2 χιλιομέτρων από γυμνάσιο 150 παιδιών;(Τα στοιχεία στη διάθεση των αρμοδίων). 32. Θα ήταν σωστό και δίκαιο υπάλληλος με 35 ή 37 έτη υπηρεσίας να έβγαινε στη σύνταξη άνευ ορίου ηλικίας. 33. Να σταματήσει, επιτέλους, η εισαγωγή μαθητών των ΕΠΑΛ με προφορικές εξετάσεις στην ιατρική γιατί έχει εξελιχτεί σε βιομηχανία. Και στα ΓΕΛ τα ίδια γίνονται με τις προφορικές εξετάσεις. 34. Δεν υπάρχει δικαιοσύνη στο συνταξιοδοτικό. Τελείωσα την Παιδαγωγική Ακαδημία το 1982 και παρουσιάστηκα στον στρατό στις 1/12/1982. Οι συναδέλφισσές μου το φθινόπωρο του 1982 προσελήφθησαν ως αναπληρώτριες. Αυτές-ως υπάλληλοι πριν το 1983-βγηκαν σε σύνταξη στα 55 τους το αργότερο. Πριν τα 62 μου δεν πρόκειται να συνταξιοδοτηθώ. Αυτό είναι κατάφωρη αδικία. Θα έπρεπε η πρώτη ημέρα στον στρατό να θεωρείται πρώτη ημέρα υπηρεσίας στο Δημόσιο. Υπηρετήσαμε την πατρίδα και τo κράτος μα ανταμείβει ανάλογα. 35. Δεν πρέπει να υπάρχουν οι αιρετοί στα πειθαρχικά συμβούλια γιατί πάντα αθώωναν τους παρανομούντες. 36. Οπωσδήποτε για φέτος βελτίωση θέσης-μετάθεση διευθυντών σχολικών μονάδων από μικρότερα σε μεγαλύτερα σχολεία. Φανταστείτε τι θα συμβεί αν ο τελευταίος υποψήφιος του πίνακα διευθυντών, που ίσως δεν έχει διοικήσει ούτε μονοθέσιο σχολείο κι έχει 16-17 χρόνια υπηρεσίας περίπου, τοποθετηθεί σε κενούμενη θέση 12/θ-16/θ δημοτικού σχολείου με πολλούς εξηντάρηδες δασκάλους σε αρχή αξιολόγησης. 37. Έχω καταθέσει άλλες 50 προτάσεις(7/7/2021) για την εκπαίδευση. Έκανα το καθήκον μου. Δεν έχω την ψευδαίσθηση ότι θα συγκινηθεί κάποιος αρμόδιος. Έχω 37.5 έτη υπηρεσίας και δε μπορώ να συνταξιοδοτηθώ πριν το 2024. Θα ήθελα να δω μεγάλες αλλαγές μετά από γενναίες αποφάσεις. Δε θα με πείραζε καθόλου οι ιδιωτικοί εκπαιδευτικοί να αναλαμβάνουν θέσεις ευθύνης στα δημόσια σχολεία ούτε στις μεθεπόμενες κρίσεις διευθυντών, να αναλαμβάνουν διευθυντές σχολείων παιδαγωγοί-μάνατζερ που θα επιλέγουν το προσωπικό του σχολείου τους και θα είναι υπεύθυνοι και υπόλογοι για τις επιλογές τους. Κλείνω με τα λόγια του Σταμάτη Κριμιζή » Η χώρα (και η εκπαίδευση) για να προοδεύει χρειάζεται τρία α: ΑΡΙΣΤΕΙΑ, ΑΞΙΟΚΡΑΤΙΑ, ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ.