• Σχόλιο του χρήστη 'T.N.' | 14 Ιουλίου 2021, 14:51

    Όσον αφορά στις δομές υποστήριξης και ιδιαίτερα στη λειτουργία των ΚΠΕ/ΚΕΑ/ΚΕΠΕΑ, το νομοσχέδιο φαίνεται να υπηρετεί απόψεις και επεξεργασίες των αρχών της δεκαετίας του 2000. Η εφαρμογή του θα είναι ισχυρότατο και δυσμενέστατο χτύπημα για τον θεσμό της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης/Εκπαίδευσης για την Αειφορία στη χώρα μας, θεσμό που μέχρι σήμερα μας έβγαζε στην πρωτοπορία διεθνώς. Η για πρώτη φορά αφαίρεση της διδακτικής υπηρεσίας στα ΚΠΕ/ΚΕΑ/ΚΕΠΕΑ μετά από 28 χρόνια, ο περιορισμός της περιοχής αρμοδιότητας των ΚΕΠΕΑ στα όρια των τοπικών διευθύνσεων, η αντιστοίχιση του Υπεύθυνου ΚΠΕ/Προϊσταμένου ΚΕΠΕΑ με Προϊστάμενο νηπιαγωγείου, η συρρίκνωση της Παιδαγωγικής Ομάδας (4-6 μέλη), είναι πλήγματα που θα οδηγήσουν σε κατάρρευση της λειτουργίας των ΚΠΕ/ΚΕΑ/ΚΕΠΕΑ και σε υποβάθμιση συνολικά του θεσμού της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης/Εκπαίδευσης για την Αειφορία, σε μια εποχή που εξαιτίας της Κλιματικής Αλλαγής όλα τα κράτη καταβάλλουν προσπάθειες ενημέρωσης ευαισθητοποίησης και εκπαίδευσης των πολιτών τους, και η χώρα μας έχει υπογράψει όλες τις σχετικές Διεθνείς Συμβάσεις. Ειδικότερα: α) Είναι κοινά αποδεκτό ότι η εκπαιδευτική υπηρεσία είναι είτε διδακτική, είτε διοικητική. Σύμφωνα με τον προτεινόμενο νόμο στα ΚΠΕ/ΚΕΑ/ΚΕΠΕΑ δεν είναι ούτε διδακτική ούτε διοικητική (μη συμπερίληψη του Υπεύθυνου ΚΠΕ/Προϊσταμένου ΚΕΠΕΑ στον πίνακα 2 των άρθρων 28 και 29). Μπορεί κάποιος από τους εμπνευστές του νομοσχεδίου να μας πει τι ακριβώς είναι η υπηρεσία στα ΚΠΕ; Μπορεί κάποιος από τους εμπνευστές του νόμου να επιχειρηματολογήσει και να μας εξηγήσει γιατί η υπηρεσία σε ΚΠΕ/ΚΕΑ/ΚΕΠΕΑ δεν είναι διδακτική; Μπορεί κάποιος από τους εμπνευστές του νόμου να μας πει γιατί δεν αντιμετωπίζεται ο Υπεύθυνος ΚΠΕ/Προϊστάμενος ΚΕΠΕΑ με την πρέπουσα αναγνώριση του έργου του ως Δ/ντής σχολικής μονάδας; Εκατοντάδες χιλιάδες μαθητές και δεκάδες χιλιάδες εκπαιδευτικοί γνωρίζουν την πραγματικότητα σχετικά με τα ΚΠΕ/ΚΕΑ. Προτείνεται: Η συμπερίληψη της υπηρεσίας σε ΚΠΕ/ΚΕΑ/ΚΕΠΕΑ. ως διδακτικής και η τροποποίηση – με προσθήκη/αναφορά των Κ.Ε.ΠΕ.Α. - του άρθρου 2 και του υποεδαφίου στα) του εδαφίου στ) της παραγράφου 1 ως εξής: “στ) Διδακτική υπηρεσία: στα) η άσκηση διδακτικών καθηκόντων σε σχολικές μονάδες πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, σε Ε.Κ., σε Κέντρα Εκπαίδευσης για το Περιβάλλον και την Αειφορία (Κ.Ε.ΠΕ.Α.) ή σε Κ.Ε.Α. ή σε Κ.Π.Ε., στις Δομές Υποδοχής για την Εκπαίδευση Προσφύγων (Δ.Υ.Ε.Π.) που λειτουργούν στις μονάδες αυτές ή ως παραρτήματά τους, καθώς και σε Τμήματα Ένταξης (T.E.), προγράμματα παράλληλης στήριξης και σε προγράμματα για κατ’ οίκον διδασκαλία μαθητών” Προτείνεται: Να ενταχθεί ο Προϊστάμενος Κ.Ε.Π.Ε.Α. στα στελέχη και στη διαδικασία επιλογής με αξιολογικό πίνακα της παραγράφου 2 του άρθρου 28 σε επίπεδο Περιφέρειας Εκπαίδευσης. Επίσης, να ενταχθεί ο Προϊστάμενος ΚΕΠΕΑ στα στελέχη, η θητεία των οποίων αποτελεί πρόσθετη προϋπόθεση για την υποβολή υποψηφιότητας για τις θέσεις Περιφερειακών Διευθυντών Εκπαίδευσης και Διευθυντών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (άρθρο 29, παρ. 2). β) Μέχρι σήμερα ο ρόλος και οι δράσεις των ΚΠΕ/ΚΕΑ έχουν υπερτοπικό χαρακτήρα, καθεστώς λειτουργίας που υποστηρίζεται και από την απ’ ευθείας διοικητική υπαγωγή τους στους κατά τόπους Περιφερειακούς Διευθυντές Εκπαίδευσης. Κάθε ΚΠΕ/ΚΕΑ έχει τη δυνατότητα να υλοποιεί προγράμματα περιβαλλοντικής εκπαίδευσης και σχετικές επιμορφωτικές δράσεις με μαθητικές ομάδες και εκπαιδευτικούς από περίπου 20 Διευθύνσεις Εκπαίδευσης (της Περιφερειακής Ενότητας του ΚΠΕ/ΚΕΑ και όμορων Περιφερειακών Ενοτήτων), που αποτελούν την εμβέλεια λειτουργίας του ΚΠΕ/ΚΕΑ. Παράλληλα, τα ΚΠΕ/ΚΕΑ μπορούν να συντονίζουν ή/και να συμμετέχουν στον συντονισμό Σχολικών Δικτύων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, γεγονός που διευρύνει περαιτέρω τις δυνατότητες συνεργασίας τους με μη τοπικές μαθητικές ομάδες και εκπαιδευτικούς. Όσον αφορά στον επιμερισμό του έργου τους, τα ΚΠΕ/ΚΕΑ διαθέτουν το 70% τουλάχιστον των δράσεών τους στην παροχή υπηρεσιών σε μαθητικές ομάδες και εκπαιδευτικούς των περιοχών εμβέλειάς τους, ενώ οι υπόλοιπες δράσεις τους (έως 30%) μπορούν να απευθύνονται σε σχολικές ομάδες εκτός εμβέλειας του ΚΠΕ/ΚΕΑ. Αναμφισβήτητα, ο μέχρι σήμερα υπερτοπικός χαρακτήρας λειτουργίας των ΚΠΕ/ΚΕΑ εξασφάλιζε τη βέλτιστη παροχή δυνατοτήτων συμμετοχής του συνόλου των μαθητών και εκπαιδευτικών της χώρας στα εκπαιδευτικά τους προγράμματα. Επιπρόσθετα και λόγω του υπερτοπικού χαρακτήρα του έργου τους, τα ΚΠΕ/ΚΕΑ απευθύνονται σε παρόμοιο αριθμό σχολικών μονάδων, μαθητών και εκπαιδευτικών, ανεξάρτητα από το μέγεθος της εκπαιδευτικής κοινότητας της περιοχής τους. Σε συνδυασμό με όσα αναφέρονται και πέραν της αξιόλογης συμβολής τους στην εκπαίδευση, στην ενημέρωση και στην ευαισθητοποίηση της εκπαιδευτικής κοινότητας και των τοπικών κοινωνιών, ο υπερτοπικός χαρακτήρας της λειτουργίας τους καθιστά τα ΚΠΕ/ΚΕΑ ιδιαίτερα σημαντικούς πόρους τοπικής ανάπτυξης. Όπως έχει ήδη αναφερθεί, στο πλαίσιο των εκπαιδευτικών και επιμορφωτικών δράσεών τους, τα ΚΠΕ/ΚΕΑ υποδέχονται μαθητές και εκπαιδευτικούς από όλη την Ελλάδα, πρακτική που ενισχύει τη συνεισφορά τους στην οικονομική ανάπτυξη της περιοχής. Επισημαίνεται ότι ο ρόλος των ΚΠΕ/ΚΕΑ ως πόρων τοπικής ανάπτυξης αποτέλεσε έναν από τους κυριότερους λόγους για τους οποίους οι κατά τόπους Δήμοι επιθυμούσαν, διεκδικούσαν και υποστήριζαν την ίδρυση και λειτουργία Κ.Π.Ε. στην περιοχή τους. Ο προτεινόμενος εγκλεισμός στα όρια των τοπικών Δ/νσεων Εκπ/σης θα επηρεάσει αρνητικά τη σχέση των ΚΕΠΕΑ με τις τοπικές κοινωνίες και την Τοπική Αυτοδιοίκηση, μία πολυδιάστατη σχέση που αποτέλεσε καινοτομία για τα ελληνικά δεδομένα και στις περισσότερες περιπτώσεις αξιολογήθηκε ως πρότυπο μοντέλο συνεργασίας εκπαιδευτικών δομών - τοπικών κοινωνιών - Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Ιδιαίτερα σε μία εποχή οικονομικής κρίσης, η αποδυνάμωση του ρόλου των ΚΕΠΕΑ ως πόρων τοπικής ανάπτυξης, μέσω περιορισμού της εμβέλειάς τους, ενδέχεται να προκαλέσει ισχυρές διαφωνίες εκ μέρους της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, που διαθέτει στα ΚΕΠΕΑ κτηριακές και άλλες υποδομές και συμβάλλει στην κάλυψη μέρους λειτουργικών εξόδων τους. Για ποιον λόγο προτείνεται αυτός ο «εγκλεισμός»; Γιατί ενώ τα ΚΠΕ υπάγονται διοικητικά στον Περιφερειακό Διευθυντή, η Παιδαγωγική τους Ομάδα επιλέγεται από Τοπικό Συμβούλιο; Γιατί για να υλοποιήσουν μια δράση θα πρέπει να έχουν τη σύμφωνη γνώμη όλων των τοπικών συμβούλων; Προτείνεται: Για το Άρθρο 16, παρ 2 & παρ.3, η διατήρηση του υπερτοπικού χαρακτήρα των ΚΕ.Π.Ε.Α., αναφορικά με την υλοποίηση εκπαιδευτικών προγραμμάτων και δράσεων για μαθητές και εκπαιδευτικούς με τον ορισμό της περιοχής αρμοδιότητας κάθε Κ.Ε.ΠΕ.Α. να εκτείνεται στην περιοχή αρμοδιότητας της Περιφερειακής Διεύθυνσης Εκπαίδευσης της έδρας του. Κάθε Κ.Ε.ΠΕ.Α. να απευθύνει το 70% των δράσεών του σε μαθητές και εκπαιδευτικούς της περιοχής αρμοδιότητάς του και το 30% σε μαθητές και εκπαιδευτικούς εκτός εμβέλειάς του, από όλη τη χώρα. Παράλληλα, η επιλογή των μελών των Παιδαγωγικών Ομάδων και των Προϊσταμένων Κ.Ε.ΠΕ.Α. να γίνεται από αξιολογικό πίνακα από το Περιφερειακό Συμβούλιο Επιλογής. γ) Μέχρι σήμερα, ακόμη και στα χρόνια της βαθύτερης οικονομικής κρίσης οι Παιδαγωγικές Ομάδες των ΚΠΕ αποτελούνται από 5 τουλάχιστον μέλη. Ο προτεινόμενος περιορισμός του αριθμού των ελάχιστων μελών σε 4 είναι βέβαιο ότι θα δημιουργήσει πολλαπλά προβλήματα και σίγουρα δεν θα εξασφαλίζει τη σωστή λειτουργία και την εκπλήρωση του συνόλου των καθηκόντων των Παιδαγωγικών Ομάδων των ΚΕΠΕΑ. Προτείνεται: για το Άρθρο 17, παρ. 1, σε κάθε ΚΕΠΕΑ να συνιστάται Παιδαγωγική Ομάδα (Π.Ο.) πέντε (5) έως επτά (7) Εκπαιδευτικών. Τέλος, θέλω να τονίσω ότι υπάρχουν και πολλά άλλα σημεία που πλήττουν την ορθολογική λειτουργία των ΚΠΕ/ΚΕΑ/ΚΕΠΕΑ και για τον λόγο αυτό προτείνεται να υιοθετηθεί στο σύνολό της η αντίστοιχη πρόταση της ΠΕΕΚΠΕ που έχει κατατεθεί στην Πολιτική Ηγεσία.