Αρχική Δημόσια διαβούλευση επί του σχεδίου νόμου με τίτλο «Αναβάθμιση του σχολείου, ενδυνάμωση των εκπαιδευτικών και άλλες διατάξεις».ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ, ΕΝΔΥΝΑΜΩΣΗ ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣΣχόλιο του χρήστη Πανελλήνιος Σύλλογος Εκπαιδευτικών Αγωγής Υγείας (Π.Σ.Ε.Α.Υ.) | 14 Ιουλίου 2021, 15:32
Ο Πανελλήνιος Σύλλογος Εκπαιδευτικών Αγωγής Υγείας (Π.Σ.Ε.Α.Υ.) συμμετέχει στη Δημόσια Διαβούλευση για το νέο πολυνομοσχέδιο της Παιδείας και καταθέτει σύντομα τις θέσεις του. 1. Με βάση την παιδαγωγική αρχή της εξειδίκευσης, ιδιαίτερα σε ένα νομοσχέδιο που στοχεύει στην ενίσχυση κ τον έλεγχο της αποτελεσματικότητας, οι Υπεύθυνοι Αγωγής Υγείας και Σχολικών Δραστηριοτήτων πρέπει να έχουν πρωταρχικό ρόλο στην εφαρμογή των δύο πρώτων πεδίων / αξόνων στα Εργαστήρια Κοινωνικών Δεξιοτήτων και να είναι οι βασικοί παράγοντες καθοδήγησης και στήριξης των Προγραμμάτων. Οι Υπεύθυνοι έχουν ήδη πολυετή εμπειρία και μπορούν να υπερασπιστούν τις αρχές και τη φιλοσοφία των Εργαστηρίων, στις θεματικές της Αγωγής Υγείας και θα πρέπει να λάβουν αρμοδιότητες για τη διάδοση και εμπέδωση των Εργαστηρίων, την εποπτεία, καθοδήγηση και επιμόρφωση των εκπαιδευτικών, όπως και την υποστήριξη των Προγραμμάτων Αγωγής Υγείας. Εξάλλου η αναγκαία αναβάθμιση της Σχολικής Αγωγής Υγείας, χρειάζεται να γίνει με θεσμοθέτηση διακριτού Στελέχους, σε κάθε Διεύθυνση Εκπαίδευσης. 2. Από το προηγούμενο προκύπτει η ανάγκη μιας ισότιμης συνεργασίας με τον Επόπτη Ποιότητας, όσον αφορά τα πεδία αυτά, μια σχέση που σε καμία περίπτωση δε θα είναι σχέση προϊστάμενου/υφιστάμενου, αλλά θα φαίνεται ως μια κοινή, δημιουργική κ ενισχυτική συνισταμένη δύναμη προς τα σχολεία. 3. Οι Υπεύθυνοι Αγωγής Υγείας/Σχολικών Δραστηριοτήτων, πρέπει να αναφέρονται διοικητικά στο Διευθυντή Εκπαίδευσης, λόγω του ότι επιτελούν εξειδικευμένο έργο, που αποτελεί για ακόμη μια φορά την αιχμή του δόρατος στις αλλαγές και τις εξελίξεις. Άλλωστε εξ ορισμού οι θέσεις των Υπευθύνων εποπτεύονταν διοικητικά από τους Διευθυντές Εκπαίδευσης. 4. Για μία ακόμη φορά υπάρχει το παράδοξο ενώ οι Υπεύθυνοι αξιολογούνται με κριτήρια στελεχών, δεν χαρακτηρίζονται στελέχη, δεν προσμετράται η διδακτική υπηρεσία στα έτη υπηρέτησης της θητείας τους και δε λαμβάνουν κανενός είδους επίδομα. Πρέπει να υπάρξει μια αναγκαία θετική τροποποίηση στο θεσμικό πλαίσιο της θέσης τους. Ο Π.Σ.Ε.Α.Υ. ήδη έχει καταθέσει αίτημα για αναγνώριση της διδακτικής υπηρεσίας των Υπευθύνων Αγωγής Υγείας, Σχολικών Δραστηριοτήτων και των τ.Συμβουλευτικών Σταθμών Νέων, σύμφωνα με τα υπ’ αρ. 93006/Γ7/10-8-2012 έγγραφα του Υ.ΠΑΙ.Θ. με θέμα: «Προκήρυξη για την πλήρωση θέσεων Υπευθύνων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, Αγωγής Υγείας, Πολιτιστικών Θεμάτων και Σχολικών Δραστηριοτήτων» και 93008/ Γ7/10-8-2012 «Καθορισμός των οργάνων, των κριτηρίων και της διαδικασίας επιλογής και τοποθέτησης των Υπευθύνων Συμβουλευτικών Σταθμών Νέων (Σ.Σ.Ν.) καθώς και των καθηκόντων και αρμοδιοτήτων τους», όπου με σαφήνεια καθορίζεται και προσμετράται η υπηρεσία των Υπευθύνων ως «διοικητική, καθοδηγητική και διδακτική».Οι Υπεύθυνοι ανέλαβαν και υπηρέτησαν τις θέσεις αυτές με βάση τις σχετικές Υπουργικές Αποφάσεις και είναι απόλυτα δίκαιο να ζητούν την αναγνώριση της διδακτικής υπηρεσίας τους, που όμως δεν αναφέρεται στο νέο Σχέδιο Νόμου «Αναβάθμιση του σχολείου, ενδυνάμωση των εκπαιδευτικών και άλλες διατάξεις». Οι Υπεύθυνοι μπορούν να συνεχίσουν την αρωγή της Εκπαίδευσης στη διαχείριση υγειονομικών κρίσεων, όπως αυτή του covid-19, που αντιμετωπίζουμε ακόμα. Ιδιαίτερος και πολύ σημαντικός είναι και ο ρόλος της διαμεσολάβησης, σύνδεσης και επικοινωνίας που επιτελούν οι Υπεύθυνοι μεταξύ Σχολικών μονάδων και Φορέων Υγείας (ψυχικής και σωματικής). Η αναβάθμιση των Υπευθύνων είναι επιβεβλημένη, καθώς μέχρι αυτή τη στιγμή αντιμετωπίζονται ως αποσπασμένοι εκπαιδευτικοί με θητεία, παρά το τεράστιο έργο τους. 5. Πάγιο αίτημά μας είναι η επανίδρυση των Συμβουλευτικών Σταθμών Νέων για την ψυχοκοινωνική υποστήριξη της εκπαιδευτικής κοινότητας, όπου τον συντονισμό των ψυχολόγων και κοινωνικών λειτουργών των σχολείων θα έχουν εξειδικευμένοι εκπαιδευτικοί, όπως συνέβαινε πάντα από την ίδρυση των Σ.Σ.Ν. 6. Είναι γνωστή η ιδιαιτερότητα της Δυτικής Αττικής, με ευάλωτες πληθυσμιακές ομάδες, με σημαντικά κοινωνικά και οικονομικά προβλήματα, με μεγάλη διασπορά των σχολικών μονάδων, με έλλειψη κρατικών φορέων μέριμνας για την ψυχική υγεία του πληθυσμού, κ.ά. Ως εκ τούτου η Σχολική Αγωγή Υγείας είναι πολύτιμη στην περιοχή αυτή και είναι απαραίτητο να παραμείνει η Δυτική Αττική στην πρότερη υπηρεσιακά κατάσταση με την ύπαρξη Υπευθύνων διακριτά σε: Αγωγής Υγείας, Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης και Πολιτιστικών Θεμάτων. 7. Υποστηρίζουμε την ολιστική προσέγγιση της Υγείας στα σχολεία (Σωματική, Ψυχική, Κοινωνική Υγεία), με οργανωμένη επιμόρφωση των εκπαιδευτικών σε όλα τα θέματα της Αγωγής Υγείας, θεσμοθέτηση Εβδομάδας Αγωγής Υγείας στα σχολεία, συνεργασία με τους Συλλόγους Γονέων και Κηδεμόνων για θέματα συμπεριφορών πρόληψης και αντιμετώπισης και ίδρυση Εθνικών Δικτύων Αγωγής Υγείας, με συμμετοχή σε αντίστοιχα Ευρωπαϊκά και Διεθνή.