Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΑΠΟΦΟΙΤΩΝ ΤΜΗΜΑΤΩΝ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ - ΣΑΤΕΑ Α' ΜΕΡΟΣ ΣΧΟΛΙΩΝ Με το παρόν νομοσχέδιο το ΥΠΑΙΘ αφενός εισάγει για μια ακόμη φορά την έννοια της αξιολόγησης του έργου στελεχών και εκπαιδευτικών, αφετέρου προβαίνει σε σημαντικές αλλαγές ως προς τις δομές και επιμέρους πτυχές λειτουργίας της δημόσιας εκπαίδευσης οι οποίες θα έχουν σημαντικό οργανωτικό και παιδαγωγικό αντίκτυπο. Παρακάτω ακολουθεί ανάδειξη και σχολιασμός συγκεκριμένων εδαφίων ανά Κεφάλαιο και άρθρο. Ειδικότερα, ΜΕΡΟΣ Α΄ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΓΙΑ ΤΙΣ ΔΟΜΕΣ ΚΑΙ ΤΑ ΣΤΕΛΕΧΗ ΤΗΣ ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑΣ ΚΑΙ ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α΄ ΔΟΜΕΣ ΚΑΙ ΣΤΕΛΕΧΗ ΤΗΣ ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑΣ ΚΑΙ ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ: Άρθρο 2, σημείο στ: Η υπηρεσία εκπαιδευτικών και ΕΕΠ στα (νυν) ΚΕΔΔΥ πρέπει να αναγνωρίζεται ως διδακτική υπηρεσία. Η εξαίρεση αυτή αποτελεί σημαντική παράλειψη καθώς τα ΚΕΔΔΥ αποτελούν τυπικά υποστηρικτικές αλλά είναι φύσει εκπαιδευτικές δομές. Άρθρο 2, σημείο θ: Χρησιμοποιείται ο όρος “ενταξιακή εκπαίδευση” ο οποίος βιβλιογραφικά παραπέμπει σε συγκεκριμένη φιλοσοφία και στην πράξη σε συγκεκριμένη εκπαιδευτική πολιτική για μαθητές με αναπηρία ή/και εεα. Ωστόσο, με βάση την υποχρέωση της Ελλάδας να υιοθετήσει τις πιο πρόσφατες διεθνείς αρχές για την πρόσβαση όλων των μαθητών/τριών στην εκπαίδευση, ο όρος “συμπεριληπτική εκπαίδευση” κρίνεται προτιμότερος. Άρθρο 8, παρ.1: Προβλέπεται η σύσταση 45 θέσεων Συμβούλων Ειδικής Αγωγής και Ενταξιακής Εκπαίδευσης, γεγονός που σημαίνει στην πράξη διπλασιασμός των υπαρχουσών θέσεων. Ωστόσο, εάν λάβουμε υπόψη ότι: α) οι ΔΠΕ και οι ΔΔΕ αθροιστικά είναι πολλαπλάσιες από τον ανακοινωθέντα αριθμό συμβούλων, β) οι συγκεκριμένοι σύμβουλοι είναι ταυτόχρονα παιδαγωγικά υπεύθυνοι τόσο για δομές Αθμιας όσο και Βθμιας εκπαίδευσης -που περιλαμβάνουν εκπαιδευτικούς με διαφορετικά ΠΕ- τότε γίνεται αντιληπτό ότι δεν είναι επί του πρακτέου δυνατό να ανταποκριθούν στο έργο τους λόγω τόσο του μεγάλου αριθμού δομών-εκπαιδευτικών-μαθητών όσο και των ιδιαίτερων συνθηκών ανά διαφορετική βαθμίδα εκπαίδευσης. Μόνη θετική αναφορά στο άρθρο η σύσταση των νέων κλάδων συμβούλων για τις ειδικότητες του ΕΕΠ, με μοναδικές επιφυλάξεις α) τον αριθμό των θέσεων και την επάρκεια-αναλογία με πραγματικές ανάγκες, β) την απουσία αναφοράς του συμβούλου για το ΕΒΠ. Άρθρο 8, παρ. 3: Σχετικά με το έργο του συμβούλου εκπαίδευσης, θα μπορούσαν να προστεθούν η εισήγηση ίσως για ανανέωση-αντικατάσταση-εμπλουτισμό του εκπαιδευτικού υλικού μιας σχολικής μονάδας και η εισήγηση για επιπλέον εκπαιδευτικό προσωπικό βάσει των εκπαιδευτικών αναγκών των μαθητών. Άρθρο 8, παρ. 4β: Είναι απαραίτητη η θέση Συμβούλου ΕΑΕ σε κάθε τοπική Διεύθυνση Εκπαίδευσης. Κρίνεται προβληματική και απαράδεκτη η κάλυψη του κενού σε μια Διεύθυνση Εκπαίδευσης από Σύμβουλο ΕΑΕ άλλης Διεύθυνσης, καθώς ο όγκος του έργου θα είναι κατά πολύ μεγαλύτερος και δε θα γίνεται ουσιαστική υποστήριξη εκπαιδευτικών και μαθητών. Άρθρο 9, παρ. 1: Για μια ακόμη φορά γίνεται αλλαγή σε ονομασία δομής. Τα νυν ΚΕΣΥ προτείνεται να μετονομαστούν σε ΚΕΔΑΣΥ και οι ΕΔΕΑΥ σε ΕΔΥ. Όπως είχαμε επισημάνει και για τον νόμο 4547/2018 για τις νέες δομές εκπαίδευσης: “...υπερβολικά μεγάλο φάσμα αρμοδιοτήτων.”. Απαιτείται πολυάριθμο διοικητικό και εκπαιδευτικό προσωπικό στελέχωσης των ΚΕΔΑΣΥ για να φέρουν εις πέρας αυτό το έργο. Επίσης, οι ΕΔΥ θα πρέπει να είναι, επίσης, πλήρως στελεχωμένες και να έχουν στην αρμοδιότητά τους μικρό αριθμό σχολείων για να υπάρχει ουσιαστική υποστήριξη και συνεργασία. Άρθρο 9, παρ. 3: Αναφορικά με τις αρμοδιότητες των ΚΕΔΑΣΥ, θέτουμε τους ακόλουθους προβληματισμούς για τα αντίστοιχα σημεία: αβ) Για ποιο λόγο γίνεται αναφορά για “κατ’ αποκλειστικότητα σύνταξη εξατομικευμένων αξιολογικών εκθέσεων για τους μαθητές..”; Απαιτείται σαφέστερη διατύπωση. αδ) “πρώιμη παρέμβαση”: Βιβλιογραφικά η πρώιμη παρέμβαση ως όρος δεν αφορά στην εκπαίδευση αποκλειστικά. Ιδανικά πρέπει να γίνεται πριν την είσοδο του μαθητή στο νηπιαγωγείο, σε άλλες δομές εκτός του ΥΠΑΙΘ. Σύμφωνα με τον ν. 3699/2008 προβλεπόταν η λειτουργία τμημάτων πρώιμης παρέμβασης στα ειδικά νηπιαγωγεία τα οποία τμήματα όμως δε λειτούργησαν ποτέ. Ως όρος θα μπορούσε να αντικατασταθεί από προγράμματα-δράσεις που να στοχεύουν στην πρόληψη π.χ. συνεργασία με περιοδεύουσα ομάδα ΚΕΔΑΣΥ σε σχολεία για εφαρμογή δραστηριοτήτων για την αρχική διερεύνηση πιθανών εεα ή άλλων ψυχοκοινωνικών αναγκών των μαθητών. αστ) “διαφοροποιημένη διδασκαλία”: Αναρωτιόμαστε στη βάση ποιας αντίστοιχα σχετικής επιμόρφωσης από το ΥΠΑΙΘ. Η απάντησή προς το παρόν είναι καμίας. Σε αυτό το σημείο αξίζει να τονιστεί ότι η διαφοροποιημένη διδασκαλία αποτελεί μία από τις εκπαιδευτικές προσεγγίσεις που μπορούν να συμβάλλουν στην κατεύθυνση της ειδικής αγωγής και ενταξιακής εκπαίδευσης, έχει εφαρμοστεί κατά κόρον και σε άλλα εκπαιδευτικά συστήματα εδώ και αρκετές δεκαετίες και έχει δεχθεί επίσης κριτική σχετικά με τις προϋποθέσεις και αποτελέσματά της. αζ) “...καθορισμός του είδους των εκπαιδευτικών βοηθημάτων...”: Είναι σημαντικό να αναδειχθεί το γεγονός ότι απαιτείται διαφοροποίηση, προσαρμογή ή και εξ αρχής πρωτότυπη κατασκευή-δημιουργία εκπαιδευτικού υλικού για όλες τις αναπηρίες ή και εεα. Πρέπει να εμπλουτιστεί περαιτέρω το prosvasimo και να γίνει έγκαιρη αποστολή τρισδιάστατου εκπαιδευτικού υλικού στα σχολεία και της απαραίτητης υποστηρικτικής τεχνολογίας, σύμφωνα με ανάγκες που θα δηλώνουν οι εκπαιδευτικοί ανάλογα με τον μαθητικό πληθυσμό της εκάστοτε σχολικής μονάδας. αι) Περί αλλαγών σε οργανικότητα - λειτουργικότητα σχολικών μονάδων ΕΑΕ πρέπει να λαμβάνεται υπόψη η ποιοτική παράμετρος στην εισήγηση: δηλαδή να αποτυπώνεται ο διεπιστημονικός και παιδαγωγικός χαρακτήρας κατά περίπτωση σχολείου και να μη λαμβάνονται υπόψη οι μαθητές μόνο ως αριθμοί για τη λήψη σχετικών αποφάσεων. -Άρθρο 9, παρ. 5: Κρίνουμε προβληματική τη διατύπωση στο εν λόγω εδάφιο περί υποχρεωτικότητας ή μη παρουσίας γονέων σε συνεδριάσεις Συλλόγου Διδασκόντων. Απαιτείται πιο ξεκάθαρη και ρητή αποσαφήνιση περί υποχρεωτικότητας ή μη. -Άρθρο 9, παρ.9: Η συγκεκριμένη παράγραφος παραπέμπει στην παλαιότερη νομοθεσία σύμφωνα με την οποία πρώτα πρέπει να εξαντληθούν όλα τα περιθώρια υποστήριξης του μαθητή εντός του σχολείου και να ακολουθήσει μετέπειτα η παραπομπή σε ΚΕΣΥ (ν. 4547/2018), γεγονός που μπορεί να καθυστερήσει την έγκαιρη παιδαγωγική αξιολόγηση και γνωμάτευση από τον διαγνωστικό φορέα, όπως είχαμε σχολιάσει στο παρελθόν (βλ. Ανακοίνωση ΣΑΤΕΑ 23/3/2018). Αυτό μπορεί να καταστεί ιδιαίτερα επιζήμιο εις βάρος μαθητή/τριας και την εξυπηρέτηση των ειδικών εκπαιδευτικών αναγκών του/της. Λαμβάνοντας υπόψη το γεγονός ότι η παρουσία των νυν ΕΔΕΑΥ είναι ολιγόωρη ανά σχολείο (1 ημέρα την εβδομάδα για μία ολόκληρη σχολική μονάδα) και ότι η στελέχωσή τους γίνεται αποκλειστικά με αναπληρωτές και μετά την α’ φάση προσλήψεων, γίνεται εύκολα αντιληπτό πως το έργο τους δυσχεραίνεται σε μεγάλο βαθμό και η αποτελεσματικότητά τους μειώνεται σημαντικά. -Άρθρο 10: Διατηρούνται τα δεύτερα ΚΕΔΑΣΥ σε μεγάλα αστικά κέντρα. Ωστόσο, το σημαντικό πέρα από την ίδρυση που είχε γίνει πριν χρόνια η λειτουργία τους να είναι σωστή, με πλήρη και έγκαιρη στελέχωση, τις κατάλληλες υποδομές-χώρους αξιολόγησης και επικοινωνίας-συνεργασίας όλων των συμβαλλόμενων μερών (προσωπικό ΚΕΔΑΣΥ, παιδιά, γονείς) και την παροχή απαραίτητου υλικού για αξιολόγηση μαθητών π.χ. ψυχομετρικά τεστ κ.ά. -Άρθρο 10: α) Φαίνεται ότι τηρούνται οι ίδιοι αριθμοί προσωπικού στα ΚΕΔΑΣΥ., β) Σχετικά με την παρ. 3 η διατύπωση περί κριτηρίων για την κάλυψη των θέσεων θα ισχύει μόνο για το μόνιμο εκπαιδευτικό προσωπικό; -Άρθρο 14, παρ.1: α) Ο τρόπος λειτουργία των ΕΔΥ ενδεχεται να προκαλέσει πρόβλημα στην εκπαιδευτική υποστήριξη των μαθητών/ τριών των ΣΜΕΑΕ, αν οι αναπληρωτές καλούνται σε ΕΔΥ, καθώς οι συγκεκριμένοι συνάδελφοι θα δίνουν διδακτικές ώρες σε ΕΔΥ αντί σε ΕΩΠ μαθητών. β) κρίνεται σημαντικό ότι διατηρήθηκε η ψήφος του εκπαιδευτικού τμήματος στο οποίο φοιτά ο/η εκάστοτε μαθητής/τρια. -Άρθρο 14, παρ. 2: Μέχρι τώρα οι ΕΔΥ αφορούσαν μόνο τις μονάδες γενικής εκπαίδευσης αναφορικά με την υποστήριξη των μαθητών/τριών. Για πρώτη φορά η ΕΔΥ αφορά και μαθητές/τριες της ίδιας ΣΜΕΑΕ στην οποία αυτή εδρεύει στο πλαίσιο του σχολικού δικτύου. Επίσης, αναφορικά με τη λήψη απόφασης περί παράτασης φοίτησης μαθητών σε ΣΜΕΑΕ, προτείνεται να αποφασίζει όλος ο σύλλογος διδασκόντων και η ΕΔΥ απλά να εισηγείται. -Άρθρο 14, παρ. 3: Βάσει της διατύπωσης του εν λόγω εδαφίου αναρωτιόμαστε αν, αυτομάτως αποκλείονται σχολεια που έχουν έστω και 1 ΕΕΠ από τη λειτουργία ΕΔΥ. -Άρθρο 15, παρ. 1: Η “..διασφάλιση της ισότιμης πρόσβασης...” δεν μπορεί να πραγματοποιηθεί άνευ λήψης και άλλων μέτρων, όπως η επιμόρφωση σε διαφοροποιημένη διδασκαλία, η παροχή κατάλληλου υλικοτεχνικού εξοπλισμού, καθώς αυτή αποτελεί έναν απαιτητικό και μακροπρόθεσμο στόχο. Επίσης, η μέχρι τώρα εμπειρία λειτουργίας των ΕΔΕΑΥ δείχνει πως πρέπει το δίκτυο να αποτελείται από λίγα σχολεία, προκειμένου να παρέχεται ουσιαστική στήριξη. -Άρθρο 15, παρ. 2: Κρίνεται προβληματική η αναλογία ΕΔΥ και σχολικών μονάδων, καθώς ο αριθμός 5 μπορεί να αφορά σε ολιγοθέσια ή πολυθέσια σχολεία. -Άρθρο 15, παρ. 3: Η πρόβλεψη περί συγκρότησης ΕΔΥ σε περίπτωση απουσίας ΕΕΠ μέσω δανεισμού προσωπικού ΕΕΠ από το οικείο ΚΕΔΑΣΥ είναι προβληματική καθώς αποδυναμώνει τη λειτουργία του ΚΕΔΑΣΥ. -Άρθρο 15, παρ. 7 σε αντιπαραβολή με το άρθρο 9, παρ. 7: Ως ΣΑΤΕΑ έχουμε επισημάνει και άλλες φορές (βλ. Ανακοίνωση ΣΑΤΕΑ) την ανάγκη θέσπισης πρωτοκόλλου συνεργασίας μεταξύ εκπαιδευτικού προσωπικού και άλλων εμπλεκόμενων στην εκπαίδευση των μαθητών/τριών ατόμων. Στην περίπτωση συνεργασίας εκπαιδευτικού προσωπικού-γονέων/ κηδεμόνων μαθητών είναι απαραίτητο να τίθενται σαφή όρια για την τήρηση των αποφάσεων προς όφελος μαθητών/τριών.