Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΑΠΟΦΟΙΤΩΝ ΤΜΗΜΑΤΩΝ ΕΙΔΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ - ΣΑΤΕΑ Γ' ΜΕΡΟΣ ΣΧΟΛΙΩΝ ΜΕΡΟΣ Γ’ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ ΤΗΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΜΟΝΑΔΑΣ ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α΄ ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΗ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΣΤΗΝ ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΤΗΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ -Άρθρο 79 - Μητρώο Διδακτικών Βιβλίων και Ψηφιακή Βιβλιοθήκη Διδακτικών Βιβλίων και άρθρο 80 - Επιλογή διδακτικών βιβλίων: Εδώ αναδύεται για μια ακόμη φορά η μεγάλη έλλειψη κατάλληλων σχολικών εγχειριδίων για τους μαθητές με αναπηρία ή/ και εεα. Όπως σχολιάσαμε ήδη στο ΜΕΡΟΣ Α’, ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α’ άρθρο 9, παρ.3, σημείο αζ): “Πρέπει να εμπλουτιστεί περαιτέρω το prosvasimo και να γίνει έγκαιρη αποστολή τρισδιάστατου εκπαιδευτικού υλικού στα σχολεία και της απαραίτητης υποστηρικτικής τεχνολογίας, σύμφωνα με ανάγκες που θα δηλώνουν οι εκπαιδευτικοί ανάλογα με τον μαθητικό πληθυσμό της εκάστοτε σχολικής μονάδας”. Μεγάλο μέρος των συναδέλφων ΕΑΕ χρησιμοποιεί καθημερινά είτε πρωτότυπο εκπαιδευτικό υλικό είτε κυρίως σχολικά βοηθήματα από ιδιωτικούς εκδοτικούς οίκους ως κύρια σχολικά εγχειρίδια, καθώς τα προσαρμοσμένα βιβλία στο prosvasimo (π.χ. κείμενο για όλους) δεν καλύπτουν τις ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες των μαθητών κυρίως στις ΣΜΕΑΕ. -Άρθρο 81 - Αξιολόγηση μαθητών: Η αξιολόγηση των μαθητών επικεντρώνεται αποκλειστικά στη Βθμια Εκπαίδευση. Εφόσον υποτίθεται ότι κινούμαστε στη λογική και τη φιλοσοφία της συμπεριληπτικής εκπαίδευσης, τότε η αξιολόγηση του/της μαθητή/τριας πρέπει να διατρέχει οριζόντια όλες τις βαθμίδες και να αλλάξει μορφή. Πρέπει να κατοχυρωθεί για παιδαγωγικούς λόγους η ελευθερία του εκπαιδευτικού να επιλέγει τον κατάλληλο συνδυασμό μεθόδων αξιολόγησης που θα αναδεικνύουν το σύνολο των αναγκών του μαθητή (μαθησιακών, ψυχοκοινωνικών), εντάσσοντας τις εναλλακτικές και διαφοροποιημένες μεθόδους παιδαγωγικής αξιολόγησης. Η διεπιστημονική συμβολή των ψυχολόγων και κοινωνικών λειτουργών των νυν ΕΔΕΑΥ μπορούν να συνεισφέρουν θετικά σε αυτή την κατεύθυνση και την ενημέρωση του ατομικού φακελου του/της μαθητή/τριας για μια πιο ολοκληρωμένη εικόνα του/ της. -Άρθρο 82 - Συνεργασίες με τρίτους φορείς, παρ.1 & 2: Οι διατυπώσεις των ακόλουθων φράσεων: “Ο Διευθυντής… με δική του πρωτοβουλία”, “με όποιο φορέα κρίνει σκόπιμο” και η εξ ολοκλήρου οργάνωση και υλοποίηση από τον συνεργαζόμενο φορέα κρίνονται προβληματικές, καθώς -ελλείψει συγκεκριμένων κριτηρίων που πρέπει να τίθενται για την είσοδο ατόμων, φορέων κ.λπ. σε ένα δημόσιο σχολείο- παρέχουν τη δυνατότητα για την είσοδο και εμπλοκή ιδιωτών στη δημόσια εκπαίδευση, καταπατά τον κανόνα ότι ανώτατο όργανο λήψης αποφάσεων στο σχολείο είναι ο σύλλογος διδασκόντων και παράλληλα υπονομεύει - αίρει τη βασική αρχή λειτουργίας περί αποκλειστικής παιδαγωγικής ευθύνης των μαθητών/τριών από το εκπαιδευτικό προσωπικό της σχολικής μονάδας. -Άρθρο 83: Η διάταξη για τη διεξαγωγή έρευνας και πρακτικής άσκησης στη σχολική μονάδα είναι προβληματική. Ο σύλλογος διδασκόντων ως κυρίαρχο όργανο λήψης αποφάσεων στο σχολείο πρέπει να αποφανθεί για το συγκεκριμένο ζήτημα, καθώς αυτό σχετίζεται άμεσα αφενός με την ομαλή λειτουργία του σχολείου εν γένει, αφετέρου ειδικότερα με το δικαίωμα επιλογής του/της εκπαιδευτικού για είσοδο εξωσχολικού ατόμου στην τάξη του/της και την απρόσκοπτη διεξαγωγή του μαθήματος. -Άρθρο 84 - Λειτουργία εκπαιδευτικών ομίλων – Υπεύθυνοι Εκπαιδευτικών Ομίλων: Οι εκπαιδευτικοί υπεύθυνοι των εκπαιδευτικών ομίλων, που προβλέπονται να λειτουργούν και κατά τις ώρες του ολοήμερου προγράμματος, θα εργάζονται χωρίς αυτές οι ώρες να προσμετρώνται στο εργασιακό τους ωράριο. Η εργασιακή απασχόληση μέσω των συγκεκριμένων ομίλων θα προσμετράται μόνο ως κίνητρο για μοριοδότηση στελεχών εκπαίδευσης και θα λαμβάνεται μέρος στο ευρύτερο μέρος της αξιολόγησης του εκπαιδευτικού. Διαφαίνεται η προσπάθεια να μην προσλαμβάνεται επιπλέον εκπαιδευτικό προσωπικό και η χρήση του ήδη υπάρχοντος προσωπικού για τη διεξαγωγή εκπαιδευτικών δράσεων. -Άρθρο 85 - Κατανομή μαθητών σε τμήματα, παρ. 3: Η λήψη τελικής απόφασης για την κατανομή των μαθητών στα τμήματα δε θα πρέπει να λαμβάνεται από τον/τη διευθυντή/ρια αλλά από νέα ψηφοφορία όλων των μελών του Συλλόγου διδασκόντων έπειτα από επικοινωνία-συνεργασία με τοτη σχολικό σύμβουλο ή τον/την υπεύθυνο/η εκπαιδευτικών θεμάτων. Η λογική των ειδικότερων μαθησιακών αναγκών που εισάγεται μπορεί να αποβεί στρεβλή και εις βάρος της κοινωνικής ένταξης και μαθησιακής προόδου που αναφέρεται στο επόμενο εδάφιο του εν λόγω άρθρου. Εδώ αναδύεται έντονα ο κίνδυνος να δημιουργηθούν ανά τάξη τμήματα διαφορετικών ταχυτήτων βάσει κριτηρίων αξιολόγησης και επίδοσης των μαθητών. Ο τρόπος διατύπωσης του άρθρου δημιουργεί προϋποθέσεις για αυτοεκπληρούμενη προφητεία, δεν αναγνωρίζει το ανθρώπινο κεφάλαιο και όλο το υπόβαθρο ενός ατόμου (κοινωνικοπολιτισμικό) και κατ’ επέκταση τον ρόλο που όλα αυτά διαδραματίζουν στην εκπαιδευτική πορεία του ατόμου. Αντίθετα, το σχολείο οφείλει να διατηρήσει τον μαθητοκεντρικό του χαρακτήρα και να υποστηρίξει όλους/ όλες τους/ τις μαθητές/τριες και τις διαφορετικές εκπαιδευτικές τους ανάγκες μέσα στο ίδιο τμήμα, χωρίς να προβαίνει σε διακρίσεις και διαβαθμίσεις ακυρώνοντας τον παιδαγωγικό του ρόλο. Η εναλλακτική πρόταση της αλφαβητικής κατανομής επίσης δεν αποτελεί την καταλληλότερη παιδαγωγικά λύση. Ο Σύλλογος Διδασκόντων οφείλει να λαμβάνει υπόψη όλες τις παραμέτρους (π.χ. αριθμός μαθητών, εκπαιδευτικές ανάγκες) για τη συγκεκριμένη απόφαση, ώστε να διασφαλίζεται ευελιξία στην κατανομή προς όφελος όλων των μαθητών. -Άρθρο 86 - Παιδαγωγικές συναντήσεις: Οι παιδαγωγικές συναντήσεις μπορεί να αποβούν ωφέλιμες για το σύνολο του σχολείου (εκπαιδευτικούς και μαθητές) όταν έχουν συγκεκριμένο προσανατολισμό και ημερήσια θέματα διάταξης για την πρόληψη-αντιμετώπιση-παρέμβαση του συλλόγου διδασκόντων για σαφή ζητήματα. Είναι σημαντικό να διεξάγονται εντός εργασιακού ωραρίου και να μη γίνονται αφορμή για άσκηση - κατάχρηση εξουσίας από πλευράς στελεχών εκπαίδευσης προς συναδέλφους για παραμονή-συμμετοχή άνευ λόγου και αναγκαστικά κάθε μήνα. Ο σύλλογος διδασκόντων και η διεύθυνση του σχολείου ούτως ή άλλως προβλέπεται να συνεδριάζουν όποτε προκύπτει η ανάγκη. ΚΕΦΑΛΑΙΟ Β’ ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΤΟΥ ΡΟΛΟΥ ΤΟΥ ΔΙΕΥΘΥΝΤΗ/ ΠΡΟΪΣΤΑΜΕΝΟΥ ΤΗΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΜΟΝΑΔΑΣ ΚΑΙ ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΣΕ ΘΕΣΕΙΣ ΕΥΘΥΝΗΣ -Άρθρο 92, παρ. 4: Η οργάνωση και υλοποίηση συνεδρίων στο σχολείο μετά το πέρας των μαθημάτων άνευ της σύμφωνης γνώμης - απόφασης του συλλόγου διδασκόντων αλλά μόνο με εισήγηση της διεύθυνσης εκ μέρους του σχολείου και η πιθανή οικονομική συνδιαλλαγή από αυτά θέτουν τα θεμέλια για είσοδο (και) ιδιωτικών φορέων. Παράλληλα απόκτηση τυχόν εσόδων από τα συνέδρια αλλοιώνουν τον αφιλοκερδή χαρακτήρα του δημόσιου σχολείου και παρακινούν το εκπαιδευτικό προσωπικό στην εύρεση εσόδων μέσα από συνεργασίες με ιδιώτες. ΚΕΦΑΛΑΙΟ Γʹ ΘΕΣΠΙΣΗ ΠΛΑΙΣΙΟΥ ΑΥΞΗΜΕΝΗΣ ΔΙΑΦΑΝΕΙΑΣ ΚΑΙ ΛΟΓΟΔΟΣΙΑΣ -Άρθρο 97 - Αξιολόγηση του εκπαιδευτικού συστήματος: Η αναφορά στα εθνικά τεστ με επίκεντρο τη Γλώσσα και τα Μαθηματικά στο τέλος κάθε βαθμίδας εκπαίδευσης (ΣΤ’ δημοτικού, Γ’ Γυμνασίου) είναι πολύ πιθανό να λειτουργήσει ως δούρειος ίππος για τη μετέπειτα κατάταξη των σχολικών μονάδων. Επίσης, οι μαθητές με αναπηρία ή/και εεα θα συμμετάσχουν με διαφοροποιημένη προσέγγιση ή θα παρατηρηθεί το φαινόμενο χωρών του εξωτερικού (λ.χ. Ηνωμένο Βασίλειο, ΗΠΑ) όπου κατά τη διάρκεια των τεστ οι εν λόγω μαθητές απουσίαζαν επίτηδες, προκειμένου να μη “διακινδυνεύσει” το σχολείο φοίτησής τους να σημειώσει χαμηλότερα σε βαθμολογική κλίμακα αποτελέσματα; -Άρθρο 99: Προσβασιμότητα ιστοσελίδων σχολικών μονάδων: Αποτελεί θετικό βήμα η θέσπιση της υποχρεωτικότητας προς αυτή την κατεύθυνση στο πλαίσιο της ισότιμης πρόσβασης στην πληροφορία. ΜΕΡΟΣ Ε΄ ΛΟΙΠΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ -Άρθρο 157 - Πρώιμη εκπαιδευτική και υποστηρικτική παρέμβαση σε μαθητές πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης: βλ. μέρος Α΄, κεφ. Α’, άρθρο 9, παρ. 3, σημείο αδ). Συμπληρωματικά, θα θέλαμε να επισημάνουμε πως για μια ακόμη φορά δε γίνεται λόγος για την αποσαφήνιση θεμάτων που διαχρονικά προκύπτουν σχετικά με τον θεσμό της Παράλληλης Στήριξης (Π.Σ.). Ως ΣΑΤΕΑ έχουμε πολλάκις (Αναμορφωμένο πλαίσιο θέσεων) επισημάνει την ανάγκη επικαιροποίησης του καθηκοντολογίου ή/ και διευκρινιστικών οδηγιών για τον ρόλο του/της εκπαιδευτικού Π.Σ. και ενός πρωτοκόλλου συνεργασίας τόσο για την προάσπιση των εργασιακών δικαιωμάτων του/της συναδέλφου όσο και για την προάσπιση των μορφωτικών δικαιωμάτων των μαθητών. Εν κατακλείδι και έπειτα από συνολική επισκόπηση του νομοσχεδίου, γίνεται αντιληπτό πως η αξιολόγηση δε θα αποτελεί μια αντικειμενική και με θετικό πρόσημο ανατροφοδοτική διαδικασία προς όφελος του σχολείου αλλά για μια ανταγωνιστική διαδικασία, καθώς τα κριτήρια που τίθενται -σε συνδυασμό με τη μέχρι τώρα έμπρακτη εκπαιδευτική πολιτική που εφαρμόζεται- δε λαμβάνουν υπόψη τα πραγματικά προβλήματα και ανάγκες σε ανθρώπινο δυναμικό, υλικοτεχνικό εξοπλισμό και πολύμορφη παιδαγωγική υποστήριξη του σχολείου. Οι εκπαιδευτικοί (εν ενεργεία σε τάξη και στελέχη εκπαίδευσης) αφενός θα κληθούν για μια ακόμη φορά να αποκτούν προσόντα για μοριοδότηση στην αξιολόγησή τους, αφετέρου θα τους επιρρίπτονται οι ευθύνες για ανεπαρκή απόδοση, ενώ παράλληλα θα ελλοχεύει και ο κίνδυνος του ανταγωνισμού, των διακρίσεων και του κοινωνικού αυτοματισμού εντός του σχολείου μεταξύ συναδέλφων και από την πλευρά της κοινωνίας. Ο ΣΑΤΕΑ για μια ακόμη φορά δηλώνει κατά της αξιολόγησης, όπως αυτή τίθεται ως φιλοσοφία, διαδικασία, μέσα και επιπτώσεις στο εν λόγω νομοσχέδιο, και καλεί το ΥΠΑΙΘ να μην προβεί στην κατάθεσή του.