Αρχική Δημόσια διαβούλευση επί του σχεδίου νόμου με τίτλο «Αναβάθμιση του σχολείου, ενδυνάμωση των εκπαιδευτικών και άλλες διατάξεις».ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ, ΕΝΔΥΝΑΜΩΣΗ ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣΣχόλιο του χρήστη Βαγγέλης Δήμας | 14 Ιουλίου 2021, 17:10
Είμαι φιλόλογος με προϋπηρεσία 12 χρόνια στο ελληνικό δημόσιο σχολείο, σχεδόν ολόκληρη σε Γενικά Λύκεια. Θα κινηθώ σε δύο άξονες: α)μία κριτική στο νομοσχέδιο που πρόκειται να κατατεθεί και β) τι κατά τη γνώμη μου χρειάζεται να υπάρχει σε μία μεταρρύθμιση της παιδείας (πώς μπορεί να βελτιωθεί η παιδεία μας), άρα στις ελλείψεις του συγκεκριμένου νομοσχεδίου. Α)Κριτική του συγκεκριμένου νομοσχεδίου: Πρώτα πρώτα θα πρότεινα να ληφθούν πολύ σοβαρά υπόψιν οι προτάσεις-σχόλια που έγιναν από την εθνική συνομοσπονδία ατόμων με αναπηρία, που αναδεικνύουν μία πραγματικότητα και ανάλογες ανάγκες που οι περισσότεροι από μας ή δεν έχουμε υποψιαστεί ή γρήγορα τις βάζουμε στην άκρη. Τα πρώτα άρθρα αναλώνονται σε ορισμούς και αλλαγές τίτλων , παραδείγματος χάριν ΚΕΣΥ πρώην ΚΕΔΔΥ που γίνεται τώρα ΚΕΔΑΣΥ αλλά και υιοθέτηση καινούργιων τίτλων, παραδείγματος χάριν περιφερειακός επόπτης ποιότητας εκπαίδευσης, επόπτης ποιότητας εκπαίδευσης. Αλλαγές που κατά τη γνώμη μου δεν υπηρετούν κάποιον ουσιαστικό λόγο. Μάλλον δημιουργούν μπερδέματα και αυξάνουν τη γραφειοκρατία. Αφιερώνεται πολύ έκταση ποιος εποπτεύει ποιον και τα λοιπά, υποκρύπτεται μία διάθεση, παρά την εξαγγελλόμενη αυτονομία και ελευθερία, προς την επόπτευση και στον έλεγχο. Πολλαπλό βιβλίο ακούγεται θετικό. Απορίες: από ποιο μητρώο θα επιλέγονται, ποια βιβλία θα επιλέγονται ως διαθέσιμα στους εκπαιδευτικούς, με τι κριτήρια; Σε ποια μορφή θα τα έχει ο εκπαιδευτικός( προτιμότερο είναι σε έντυπη); Μπορεί να χρησιμοποιεί διάφορα ή μήπως θα επιλεγεί ένα από τα πολλά; Αν υπάρχει διαφωνία στους συναδέλφους της ίδιας ειδικότητας προβλέπεται ότι θα αποφασίζει ο σύλλογος (για παράδειγμα φιλόλογοι θα αποφασίζουν ποιο βιβλίο θα χρησιμοποιήσουν μαθηματικοί ή μήπως κάθε εκπαιδευτικός να επιλέγει το δικό του βιβλίο εφόσον είναι εγκεκριμένο;) Κι αν είναι σε ψηφιακή μορφή, μήπως θα συνεχίσουμε αυτό προσπαθούσαμε να θεραπεύσουμε, δηλαδή την οθονοπληξία των μαθητριών μαθητών; Σχετικά με την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών: Για ποιο λόγο να αξιολογείται κάθε δύο χρόνια ή υπηρεσιακή επάρκεια του εκπαιδευτικού και κάθε τέσσερα χρόνια η γενική διδακτική; Μήπως θεωρούμε(η πολιτεία) πιο σημαντική την πρώτη, ενώ στην ουσία πιο σημαντική είναι η δεύτερη; Κανονικά και ηθικά θα πρόσθετα αξιολογούμαι, αν έχω πρώτα μορφωθεί, διαμορφωθεί, επιμορφωθεί. Η επιμόρφωση είναι μία διαρκής και σημαντική διαδικασία για την βελτίωση της απόδοσης του εκπαιδευτικού. Εγώ παραδείγματος χάριν διορίστηκα μόνιμος τον Αύγουστο του 2008. Μου απαγορεύτηκε να παρακολουθήσω δειγματικές διδασκαλίες, να επιμορφωθώ πρακτικά δηλαδή, ενώ είχα επιμορφωθεί θεωρητικά. Θεωρητικές αρχές, βέβαια, που της είχα διδαχτεί κατ επανάληψη από το πανεπιστήμιο και μου μοιάζουν περισσότερο σαν φροντιστήριο εγκυκλοπαιδικών γνώσεων. Αποκλειστηκα από την επιμόρφωση, επειδή υποτίθεται είχα προϋπηρεσία πάνω από δέκα μήνες για την ακρίβεια 10 μήνες και 19 μέρες, αφού είχα εργαστεί ως ωρομίσθιος και αναπληρωτής (σύμφωνα με το νόμο όσοι είχαν υπηρεσία πριν από το μόνιμο διορισμό 10 μήνες δεν δικαιούνταν επιμόρφωση υποτίθεται ήταν ικανοί να διδάξουν) Είμαι υπέρ της αξιολόγησης, νομίζω οι περισσότεροι των εκπαιδευτικών είναι υπέρ αυτής της διαδικασίας , και μάλιστα την εφαρμόζουν διαρκώς, γιατί τους βοηθάει στη βελτίωση της διδασκαλίας τους Κατά της δημοσίευσης των αποτελεσμάτων της αξιολογησης είτε αυτή αφορά ολόκληρη τη σχολική μονάδα ή τους μεμονωμένους εκπαιδευτικούς. Είναι ανάγκη να προσφέρουμε περισσότερα και σε έμψυχο υλικό και σε υποδομές, όχι σε αυτά τα παιδιά που έχουν τους καλύτερους βαθμούς αλλά αυτά που υπολείπονται , όπως γίνεται σε χώρες του εξωτερικού που προσπαθούν όλα τα σχολεία να βρίσκονται σε ένα καλό επίπεδο. Άρθρο 51 που αφορά τα ΚΕΔΑΣΥ: με ποια τεκμηρίωση αποκλείονται από την αξιολόγηση διάγνωση μαθησιακών δυσκολιών οι μαθητές της β και της γ Λυκείου; (Γενικώς, με αφορμή το παραπάνω, όταν γίνονται αλλαγές, να τεκμηριώνεται με στοιχεία η κάθε αλλαγή. Έτσι οι αλλαγές γίνονται πιο πειστικές) Πώς μπορεί να βελτιωθεί η παιδεία μας: Κάθε μεταρρύθμιση να είναι συμφωνημένη από την πλειοψηφία των βουλευτών σε συνεργασία με πανεπιστήμια, εκπαιδευτικούς, ειδικούς ( ψυχολόγους, παιδοψυχολόγους κλπ) γονείς, μαθητές και φοιτητές. Υπουργός Παιδείας διακομματικής συναίνεσης και με προβλεπόμενη μακρόχρονη θητεία, για να μπορέσει να προχωρήσει τα σχέδια του. Υπουργός Παιδείας, η οποία ο οποίος θα προέρχεται από το χώρο της εκπαίδευσης θα 'χει θητεύσει στην εκπαίδευση και θα είναι αποδεδειγμένο το επιστημονικό και παιδαγωγικό της του έργο. Βεβαίως, και θα υποστηρίζεται από το ανάλογο συμβούλιο επιστημόνων παιδαγωγών. Αύξηση κατά πολύ των κονδυλίων που προσφέρονται για την παιδεία. Όπως έχει η κατάσταση, το μεγαλύτερο μερίδιο του προϋπολογισμού πηγαίνει στους μισθούς των εκπαιδευτικών. Έγκαιρη στελέχωση - μέχρι το αργότερο τις 20 Σεπτεμβρίου κάθε έτους- του διδακτικού προσωπικού, έτσι ώστε να μην υπάρχει κενό διδακτικό σε κανένα σχολείο στην Ελλάδα. Συγχωρούνται κενά στα ιδιωτικά σχολεία ή μήπως επιστρατεύονται λυτοί και δεμένοι, για να καλυφθούν τα κενά αυτά; Το λύκειο δεν μπορεί να προχωρήσει , αν ταυτόχρονα λειτουργεί το φροντιστήριο ή τα ιδιαίτερα μαθήματα εκπαιδευτικών της δημόσιας εκπαίδευσης ή εκπαιδευτικών της ιδιωτικής εκπαίδευσης ή πτυχιούχων(εδώ σηκώνει πολλή κουβέντα η ηθική πτυχή του θέματος.Παράβαλε παραδείγματος χάριν την περίπτωση καθηγητή πού τα δίνει όλα μέσα στην τάξη και λόγω του πενιχρού μισθού και των υποχρεώσεων ,παιδιά, γονείς, ενοίκια κλπ αναγκάζεται να κάνει ιδιαίτερα, για να συμπληρώνει το μισθό του και την περίπτωση καθηγήτριας καθηγητή πού αδιαφορεί για το μάθημα, το θεωρεί αγγαρεία και δίνει τον καλύτερο εαυτό της/του στα ιδιαίτερα μαθήματα, συχνά μαθητριών μαθητών του σχολείου στο οποίο διδάσκει) Μετατροπή των φροντιστηρίων σε ιδιωτικά σχολεία. Τα παιδιά του Λυκείου πηγαίνουν σε δύο σχολεία: στο ένα κατά κύριο λόγο από υποχρέωση και σαν αγγαρεία, και στο δεύτερο επειδή θεωρούν θα τους δώσει το κλειδί για την επαγγελματική αποκατάσταση. Το δεύτερο το πληρώνουν οι γονείς τους αδρά. Σχολεία ανοιχτά για συζητήσεις, ομιλίες ,διαλέξεις ειδικών. Να έρχονται άνθρωποι που μπορούν να ανοίξουν τα μυαλά των παιδιών, να ακουστούν διαφορετικές απόψεις, να τα βοηθήσουν να σκέφτονται και πέρα από τα καθιερωμένα. Οι αλλαγές να μην αφορούν μόνο το τέλος της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, όπως συνήθως γίνεται, δηλαδή μόνο τις πανελλαδικές εξετάσεις. Αντίθετα, να ξεκινούν - διατηρώντας μία ενιαία φιλοσοφία - από το νηπιαγωγείο και να υπάρχει συνεργασία ανάμεσα στις βαθμίδες. Να προσπαθούμε όλα τα παιδιά να προχωρούν μπροστά, άρα κανένα να μη μένει πίσω, άρα εάν παρουσιάζονται ελλείψεις από τις πρώτες τάξεις του Δημοτικού ήδη από το νηπιαγωγείο να επισημαίνονται και να δουλεύονται να ενισχύονται , γιατί στη συνέχεια οι διαφορές αυτές μπορεί ακόμη και να μετατραπούν σε χαώδεις (παραδείγματος χάρη παιδί που διατυπώνει με θάρρος και σαφήνεια τη σκέψη του από τις πρώτες τάξεις του Δημοτικού, του προσφέρεται περισσότερος χρόνος στην τάξη, συνεχώς ενθαρρύνεται από τον καθηγητή και το περιβάλλον , αφού ικανοποιεί άλλωστε και την ανάγκη του εκπαιδευτικού να έχει αποτέλεσμα η διδασκαλία του, σε σχέση με παιδιά πιο ντροπαλά και πιο αδύναμα στη διατύπωση). Κατάργηση βαθμών. Κατάργηση βαθμών γιατί οδηγεί στον ανταγωνισμό. Υπάρχει η ένσταση ότι είναι μία ανταγωνιστική κοινωνία αυτή στην οποία ζούμε, άρα χρειάζεται να προετοιμάσουμε τους μαθητές να είναι ανταγωνιστές. Είναι θέμα οράματος. Θέλουμε μία κοινωνία Ειρήνης, Γαλήνης , Αλληλεγγύης και Συνεργασίας ή μία κοινωνία που θα προσπαθεί ο ένας να κυριαρχήσει πάνω στον άλλον. Επίσης όχι χαρακτηρισμοί που μοιάζουν με βαθμούς στην περιγραφική αξιολόγηση: παραδείγματος χάρη καλά, πολύ καλά , άριστα,μέτρια και τα λοιπά αλλά που δίνει έμφαση στα δυνατά σημεία του μαθητή και προσπαθεί να βοηθήσει τον μαθητή να γίνει καλύτερος. Σύγκριση με τον εαυτό μου: πώς ήμουν πιο πριν , πώς προχωράω τώρα, τι μπορώ να κάνω , για να γίνω καλύτερος. Αυτή τη στιγμή στο ωρολόγιο πρόγραμμα του Λυκείου διδάσκεται μόνο η κοινωνική παιδεία δύο ώρες , ενώ έχουν εξοβελιστεί οι κοινωνικές επιστήμες από Δευτέρα και Τρίτη λυκείου λίγο πριν από την ενηλικίωση των παιδιών και από τη στιγμή μάλιστα που το μυαλό τους έχει την ανάγκη να δεχτεί τροφή και ερεθίσματα από τους εκπαιδευτικούς ή τα εγχειρίδια της συγκεκριμένης επιστήμες, έτσι ώστε να διαμορφώσουν μία προσωπικότητα, όπως λέμε χρήσιμη για την κοινωνία , μία ένας πολίτης ενεργή ενεργός αλληλέγγυα αλληλέγγυος προς τους άλλους που ενδιαφέρεται για τα κοινά για τη βελτίωση της κοινωνίας. Αναλόγως: αύξηση των ωρών της γυμναστικής. Ξανά τα εικαστικά στο λύκειο.Μπορούν να μειωθούν οι ώρες για παράδειγμα των αρχαίων ελληνικών στην πρώτη Λυκείου που είναι πέντε. Το λέω, αν και είμαι φιλόλογος. Εξετάσεις για την είσοδο στο πανεπιστήμιο σε σύνδεση με τις ανάγκες του πανεπιστημίου αλλά και εξετάσεις και από το πανεπιστήμιο. Γιατί στην ιατρική να μπαίνουν μόνο όσοι έχουν πάρει την υψηλότερη βαθμολογία και γιατί να μην υπάρχει μία βαθμολογία υψηλότατης βάσης παραδείγματος χάρη 17.000 μόρια άλλα δεν υπάρχουν κι άλλα κριτήρια ,άρα και ένας μαθητής που έχει πιάσει μία πολύ καλή απόδοση, ίσως όχι άριστη να έχει τις πιθανότητές του να μπει και να γίνει γιατρός. Καλός γιατρός γίνεται μόνο ο "καλός"....συγνώμη "άριστος" μαθητής μαθήτρια; Παραδείγματος χάριν τα Λατινικά θα μπορούσε να είναι μάθημα επιλεγόμενο για τις καθηγητικές σχολές φιλολογίας ή κάποιες άλλες που θεωρείται απαραίτητη η γνώση των λατινικών, αλλά όχι για τις υπόλοιπες. Υποδομές: καλά εξοπλισμένα εργαστήρια πληροφορικής, φυσικών επιστημών, χημείας, γυμναστήρια, κολυμβητήρια, εργαστήρια φωτογραφίας, ξυλουργικής, τεχνολογίας και τα λοιπά. Σχολεία ως προσεγμένοι δημόσιοι χώροι που θα εποπτεύονται από την Πολιτεία του Σαββατοκύριακο , να μη δημιουργούνται φθορές , ανοιχτά τα απογεύματα για άθληση και ψυχαγωγία στους γονείς και στα παιδιά Διδακτική και παιδαγωγική κατάρτιση των εκπαιδευτικών από το πανεπιστήμιο ,έτσι ώστε να είναι έτοιμοι να διδάξουν τα γνωστικά αντικείμενα στο σχολείο. Καμία μεταρρύθμιση δεν μπορεί να πετύχει εάν δεν υπάρχει εμπιστοσύνη της πολιτείας στον εκπαιδευτικό, του εκπαιδευτικού στην πολιτεία, των γονιών στους εκπαιδευτικούς και στην πολιτεία και μαθητές στην πολιτεία και στους εκπαιδευτικούς, εμπιστοσύνη που συνεχώς θα ανανεώνεται στην πράξη. Όσον αφορά τις υποστηρικτικές δομές και ειδικότητες που υποστηρίζουν μαθητές, γονείς και εκπαιδευτικούς. Παράδειγμα:μπορεί να γίνονται τριετείς συμβάσεις σε σχολικούς ψυχολόγους, οι οποίοι οι οποίες να αξιολογούνται και ανανεώνονται κάθε χρόνο.Οι σχολικοί ψυχολόγοι θα έχουν υπό την εποπτεία τους ένα έως δύο το πολύ σχολεία( εξαρτάται και από τον αριθμό των μαθητών). Υπάρχουν κι άλλα , αλλά ας ξεκινήσουμε με κάποια. Ευχαριστώ.