Αρχική Δημόσια διαβούλευση επί του σχεδίου νόμου με τίτλο «Αναβάθμιση του σχολείου, ενδυνάμωση των εκπαιδευτικών και άλλες διατάξεις».ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ, ΕΝΔΥΝΑΜΩΣΗ ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣΣχόλιο του χρήστη ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ ΚΠΕ | 14 Ιουλίου 2021, 17:13
ΑΡΘΡΟ 17, παράγραφος 1: Οργάνωση και στελέχωση των ΚΠΕ/ΚΕΠΕΑ Ο νόμος προβλέπει ότι από τα δύο άτομα Δ/θμιας Εκπ/σης που θα στελεχώσουν τα ΚΕΠΕΑ το ένα να είναι ΠΕ04 και κατά προτίμηση Βιολόγος. Θεωρούμε ότι πρέπει να παραληφθεί αυτή η αναφορά, διότι φωτογραφίζει μία ειδικότητα που δεν είναι η μοναδική που διαθέτει επιστημονική συνάφεια με το αντικείμενο της Εκπαίδευσης για την Αειφορία. Από μόνη της η ειδικότητα ΠΕ04 και μάλιστα ως κόπτης δεν εγγυάται τα ποιοτικά χαρακτηριστικά που πρέπει να έχει ένας εκπαιδευτικός για να δουλέψει σε ΚΠΕ/ΚΕΠΕΑ. Εξάλλου η πρόταξη της ειδικότητας αυτής αφορά στα πολύ αρχικά βήματα της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, ενώ πλέον η καθιέρωση της Αειφορίας έχει δώσει εδώ και χρόνια στις Ανθρωπιστικές Επιστήμες πρωταγωνιστικό ρόλο (ηθικά διλήμματα, αξίες, στάσεις, παιχνίδια ρόλων κλπ). Πουθενά στην παγκόσμια βιβλιογραφία της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης/Εκπαίδευσης για το Περιβάλλον και την Αειφορία δεν προτάσσεται η ειδικότητα ΠΕ04-Βιολόγοι ως ειδικότητα αναγκαία ή έστω εξέχουσα για την επίτευξη των σκοπών και των στόχων της. Η Εκπαίδευση για το Περιβάλλον και την Αειφορία δίνει έμφαση όχι μόνο ή πρωτίστως στους περιβαλλοντικούς αλλά ισότιμα και στους κοινωνικούς και οικονομικούς παράγοντες. Άρα, το όραμα της αειφορίας και της περιβαλλοντικής ισορροπίας και αρμονίας αποτελεί συνέργεια όλων ανεξαιρέτως των επιστημών, θετικών και ανθρωπιστικών, θεωρητικών και πρακτικών. Η Εκπαίδευση για την Αειφορία δε στέκεται στις μετρήσεις ρύπων, pH κλπ. Στα ΚΠΕ δεν κάνουμε Βιολογία, Χημεία, Φυσική και Γεωλογία-αυτά γίνονται στο σχολείο ανά ειδικότητα. Στα ΚΠΕ πρωτίστως διδάσκουμε τους μαθητές πώς να ανακαλύπτουν τις αιτίες που κρύβονται πίσω από τα περιβαλλοντικά προβλήματα (δεξιότητες κριτικής, συστημικής, δημιουργικής σκέψης και μια σειρά από άλλες δεξιότητες), τα οποία προβλήματα δημιουργούνται ως συνέπεια ανθρώπινων επιλογών, οι οποίες επιλογές εκπορεύονται από συγκεκριμένες αξίες. Αξίες καταναλωτισμού, άμετρου κέρδους κλπ. Εκπαίδευση για την Αειφορία σημαίνει εκπαίδευση αξιών, οι οποίες θα μπορέσουν να διαμορφώσουν στάσεις και να υποκινήσουν δράσεις προς την κατεύθυνση της προστασίας του περιβάλλοντος. Θα πρέπει οπωσδήποτε να αφαιρεθεί η αναφορά της ειδικότητας ΠΕ04, γιατί έρχεται σε πλήρη αντίθεση με το ίδιο το εννοιολογικό πλαίσιο της Επιστήμης της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης-Εκπαίδευσης για το Περιβάλλον και την Αειφορία. Θεωρούμε ορθό οι εκπαιδευτικοί να επιλέγονται όχι με βάση την ειδικότητά τους, αλλά με βάση τα προσόντα τους στην Περιβαλλοντική Εκπαίδευση/Εκπαίδευση για το περιβάλλον και την Αειφορία κατά κύριο λόγο (διδακτορικό, μεταπτυχιακό, ετήσιες ή μικρότερες επιμορφώσεις, εμπειρία σε ΚΠΕ κά). Ταυτόχρονα, κάτι τέτοιο ουσιαστικά αφήνει μόνο μία θέση ελεύθερη από τις δύο που αναλογούν στη Δ/θμια Εκπ/ση, γεγονός που σαφώς μπορεί να αφήσει απέξω ικανούς εκπαιδευτικούς που μπορεί να έχουν για παράδειγμα ειδίκευση στην Περιβαλλοντική Εκπαίδευση (διδακτορικό, μεταπτυχιακό, ετήσια επιμόρφωση κλπ).