Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
ια το Άρθρο 2 παρ.1 εδάφιο στ. Για πρώτη φορά, από τη λειτουργία των Κέντρων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης (Κ.Π.Ε.) το 1993 , ΔΕΝ αναφέρεται ως ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΥΠΗΡΕΣΙΑ, η υπηρεσία σε Κέντρα Εκπαίδευσης για το Περιβάλλον και την Αειφορία (Κ.Ε.ΠΕ.Α.) (μετονομασία των Κ.Π.Ε.). Αλλά, Ø Από ιδρύσεως των Κέντρων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης (Κ.Π.Ε.), όλοι οι Νόμοι και οι Υπουργικές Αποφάσεις (με πιο πρόσφατη την Υ.Α. Φ7/104389/Δ7/13-08-2020 που βασίζεται στο Νόμο 4713/2020, άρθρο 15) ανέφεραν ρητά ότι «Η υπηρεσία σε ΚΠΕ προσμετράται ως διδακτική σε τύπο σχολικής μονάδας αντίστοιχης με οργανική θέση του εκπαιδευτικού». Ø Στο άρθρο 7 «Λειτουργία των Κ.Π.Ε. - Καθήκοντα των απασχολουμένων σε αυτά» της Υ.Α 83691/Γ7/2011 και της τροποποιητικής Υ.Α. Φ7/104389/Δ7/2020, ρητά αναφέρεται ότι: · «Κάθε εκπαιδευτικός του ΚΠΕ συμπληρώνει ωράριο 16 ωρών μέσης εβδομαδιαίας διδασκαλίας μαθητών σε εκπαιδευτικά προγράμματα και εκπαιδευτικών σε επιμορφωτικά προγράμματα….. Ως ελάχιστος χρόνος εκπαίδευσης μαθητών ή επιμόρφωσης εκπαιδευτικών ανά ημέρα εργασίας ορίζονται οι επτά (7) διδακτικές ώρες, οι οποίες μπορούν, ανάλογα με την περίπτωση, να φθάσουν και τις δέκα (10). Ο Υπεύθυνος του ΚΠΕ συμπληρώνει οκτώ (8) αντίστοιχες ώρες μέσης εβδομαδιαίας διδασκαλίας μαθητών και εκπαιδευτικών και ο Αναπληρωτής Υπευθύνου δώδεκα (12) ώρες. ……» Ø Στο προς διαβούλευση σχέδιο νόμου, στο άρθρο 16 «Αποστολή και αρμοδιότητες των Κέντρων Εκπαίδευσης για το Περιβάλλον και την Αειφορία» στην παρ. 2. αναφέρεται ότι: Ο ρόλος των Κ.Ε.ΠΕ.Α. είναι εκπαιδευτικός, επιστημονικός και ερευνητικός και για την εκπλήρωση της αποστολής τους ασκούν τις εξής αρμοδιότητες: α) υποστηρίζουν τις σχολικές μονάδες …., β) εκπονούν και υλοποιούν εκπαιδευτικά προγράμματα και δράσεις για μαθητές και εκπαιδευτικούς των σχολικών μονάδων της περιοχής αρμοδιότητάς τους… γ) υιοθετούν και προβάλλουν επικοινωνιακές, ενεργητικές και αλληλεπιδραστικές διδακτικές και παιδαγωγικές προσεγγίσεις, οι οποίες υποστηρίζουν τη βιωματική και συμμετοχική μάθηση, είναι προσανατολισμένες στα περιβαλλοντικά θέματα….. Ø Η υλοποίηση των εκπαιδευτικών προγραμμάτων στα ΚΠΕ Τα ΚΠΕ δέχονται ομάδες μαθητών από την προσχολική, πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση κατόπιν αίτησής τους για παρακολούθηση συγκεκριμένων εκπαιδευτικών προγραμμάτων που προσφέρει κάθε ΚΠΕ. Τα ΚΠΕ δέχονται εκατοντάδες αιτήσεις για συμμετοχή στα προγράμματά τους. Βασικό κριτήριο για την επιλογή ενός σχολείου που θα υλοποιήσει πρόγραμμα στο ΚΠΕ αποτελεί η συνάφεια του προγράμματος που εκπονεί το σχολείο με τα προσφερόμενα εκπαιδευτικά προγράμματα του ΚΠΕ. Οι μαθητικές ομάδες που επισκέπτονται το ΚΠΕ μπορεί να αποτελούνται από 20 - 50 μαθητές και μαθήτριες. Η επίσκεψη των σχολικών μονάδων στο ΚΠΕ εγκρίνεται από το ΥΠΑΙΘ. Τα εκπαιδευτικά προγράμματα των ΚΠΕ είναι διάρκειας μίας (1) έως και τριών (3) ημερών. Η διάρκεια των μονοήμερων προγραμμάτων είναι τουλάχιστον 7 διδακτικές ώρες (από 8.30 ως τη λήξη του σχολικού ωραρίου). Τα πολυήμερα προγράμματα υλοποιούνται κατά τις πρωινές και απογευματινές ώρες και έχουν διάρκεια τουλάχιστον 21 διδακτικές ώρες (των 3 ημερών). Όλα τα εκπαιδευτικά προγράμματα των ΚΠΕ υλοποιούνται με συνδιδασκαλία από 2-3 εκπαιδευτικούς – μέλη της Παιδαγωγικής Ομάδας του ΚΠΕ. Η πορεία υλοποίησης κάθε εκπαιδευτικού προγράμματος είναι σχεδιασμένη με συγκεκριμένα βήματα (αρχή – μέση – τέλος) που περιλαμβάνουν την προσέγγιση του διδακτέου αντικειμένου με διερεύνηση της προϋπάρχουσας γνώσης στην αρχή και αναστοχασμό και αξιολόγηση του προγράμματος στο τέλος. Τα εκπαιδευτικά προγράμματα είναι εμπλουτισμένες διδακτικές διαδικασίες στις οποίες αξιοποιούνται σύγχρονες μέθοδοι μάθησης που εφαρμόζονται στην εκπαίδευση για την αειφορία (ολιστικές και συστημικές προσεγγίσεις, εργασία σε ομάδες, διερευνητική μάθηση, ανακαλυπτική μάθηση, βιωματική μάθηση, εργασία στο πεδίο). Η διδακτική διασικασία περιλαμβάνει παρουσιάσεις από τις/τους εκπαιδευτικούς – μέλη του ΚΠΕ, αξιοποίηση φύλλων εργασίας, εποπτικού υλικού, εκπαιδευτικών βίντεο, εργαστηριακού εξοπλισμού ή εξοπλισμού πεδίου, εκπαιδευτικά παιχνίδια, επίσκεψη και μελέτη σε επιλεγμένα πεδία, δημιουργία παραγομένων (χαρτονιών εργασίας, κειμένων, κατασκευών, παρουσιάσεων, βίντεο κ.ά.) από τις επιμέρους μαθητικές υποομάδες, παρουσίασεις και συζήτηση σε ομάδες και σε ολομέλεια. Η διδακτικές αυτές μεθοδολογίες ενισχύουν το ενδιαφέρον των μαθητών, προάγουν την αξιοποιηση ποικίλων δεξιοτήτων (δεξιότητες του 21ου αιώνα, δεξιότητες του νου, δεξιότητες της ζωής) και συμβάλλουν στην κατανόηση των ζητημάτων που πραγματεύεται το πρόγραμμα για το θέμα που έχει επιλεγεί για υλοποίηση. Τα προγράμματα των ΚΠΕ υλοποιούνται στους χώρους διδασκαλίας του ΚΠΕ και σε επιλεγμένα πεδία που σχετίζονται με το θεματικό περιεχόμενο των προγραμμάτων και τα οποία προσφέρουν επιπλέον εμπειρίες στους μαθητές (π.χ. δάσος, λίμνη, πόλη, μουσείο κλπ) ή και στην σχολική αίθουσα. Κατά την διάρκεια της πανδημίας τα ΚΠΕ ανέπτυξαν εκπαιδευτικά προγράμματα τα οποία υλοποίησαν με σύγχρονη εξ αποστάσεως διδασκαλία. Η πρότασή μας Για τους παραπάνω λόγους ζητάμε την άμεση αποκατάσταση της αδικίας με συμπερίληψη της υπηρεσίας σε Κ.Ε.ΠΕ.Α / Κ.Π.Ε. ως διδακτική και την τροποποίηση -με προσθήκη των Κ.Ε.ΠΕ.Α. του άρθρου 2 παρ.1 εδάφιο στ. ως εξής: “στ) Διδακτική υπηρεσία: στα) η άσκηση διδακτικών καθηκόντων σε σχολικές μονάδες πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, σε Ε.Κ., σε Κέντρα Εκπαίδευσης για το Περιβάλλον και την Αειφορία (Κ.Ε.ΠΕ.Α.) ή σε Κ.Ε.Α. ή σε Κ.Π.Ε, στις Δομές Υποδοχής για την Εκπαίδευση Προσφύγων (Δ.Υ.Ε.Π.) που λειτουργούν στις μονάδες αυτές ή ως παραρτήματά τους, καθώς και σε Τμήματα Ένταξης (T.E.), προγράμματα παράλληλης στήριξης και σε προγράμματα για κατ’ οίκον διδασκαλία μαθητών”»