Αρχική Δημόσια διαβούλευση επί του σχεδίου νόμου με τίτλο «Αναβάθμιση του σχολείου, ενδυνάμωση των εκπαιδευτικών και άλλες διατάξεις».ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ, ΕΝΔΥΝΑΜΩΣΗ ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣΣχόλιο του χρήστη Γιώργος Τσουμάνης | 14 Ιουλίου 2021, 20:39
Προτείνουμε να ληφθεί υπόψη η εισήγηση του προέδρου του Ανωτάτου Επιστημονικού Συμβουλίου, γιατί πρόκειται για μία πλήρως και επιστημονικά τεκμηριωμένη εισήγηση που καταρρίπτει το κεντρικό περιεχόμενο του σχεδίου για την διατήρηση μόνο δύο Εκκλησιαστικών Ακαδημιών στη χώρα και το κλείσιμο της Βελλάς. Πλήρης υποβάθμιση και όχι εξορθολογισμός Η εκτίμηση του προέδρου του ΑΕΣ είναι πως με τη θέσπιση ειδικού νόμου για την Εκκλησιαστική Εκπαίδευση αντί του εξορθολογισμού και της αναβάθμισης των εκκλησιαστικών σπουδών, επέρχεται πλήρης συρρίκνωση και υποβάθμιση. Το 2007 ο αριθμός συνολικά των εισακτέων και στα δύο Προγράμματα Σπουδών για τις νεοσύστατες τότε ΑΕΑ ήταν στην Αθήνα 240, στην Θεσσαλονίκη 130, στα Γιάννενα 90 και στην Κρήτη 50, και τα τελευταία τέσσερα χρόνια (2018, 2019, 2020, 2021) είναι στην Αθήνα 50, στην Θεσσαλονίκη 30, στα Γιάννενα 50 και στην Κρήτη 70, και ειδικά για τα δεύτερα Προγράμματα Σπουδών τους μόλις 10 για κάθε ΑΕΑ. Ενώ για όλα τα Ιδρύματα Ανώτατης Εκπαίδευσης αυξήθηκε ή παρέμεινε στο ίδιο επίπεδο ο αριθμός εισακτέων, για τις ΑΕΑ την τελευταία πενταετία μειώθηκε δραματικά άνευ λόγου, ιδίως για την ΑΕΑ Θεσσαλονίκης, αποκαλύπτοντας ενδεχομένως την αφανή πρόθεση της Πολιτείας ο θεσμός της Ανώτατης Εκκλησιαστικής Εκπαίδευσης να μαραζώσει πλήρως και σταδιακά, με αποτέλεσμα να αιτιολογηθεί η κατάργηση λόγω μη ύπαρξης φοιτητών. Και αυτό ομολογουμένως συνιστά αδικαιολόγητη αντίφαση, αφού οι ΑΕΑ έχουν στελεχωθεί από την Πολιτεία με ικανό προσωπικό (διδακτικό, ειδικό διδακτικό και διοικητικό), λειτουργούν σε αξιόλογες κτηριακές υποδομές, έχουν αποκτήσει σημαντικό εργαστηριακό εξοπλισμό, διοργανώνουν Διατμηματικά Προγράμματα Μεταπτυχιακών Σπουδών σε συνεργασία με Πανεπιστήμια, ανοίγονται προς τον Διεθνή Ακαδημαϊκό χώρο (Προγράμματα Erasmus+) και από τους πτυχιούχους τους προήλθαν ακόμη και ιεράρχες της Ορθόδοξης Εκκλησίας. Η Σχολή Μαθητείας Οι ΣΜΥΚ θα έχουν μεν εκπαιδευτικό χαρακτήρα και εξαιρετικό ιερατικό σκοπό, δεν θα μπορούν να αποτελούν θεσμική αναβάθμιση στον τομέα της Εκκλησιαστικής Εκπαίδευσης, καθόσον η φοίτηση θα είναι διετής, επιπέδου μεταλυκειακής και μεταδευτεροβάθμιας εκπαίδευσης (επιπέδου ΙΕΚ), με συνέπεια οι απόφοιτοι να κατατάσσονται στο Μ.Κ. 2 της κατηγορίας Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (ΔΕ) του άρθρου 9 του Ν. 4354/2015, ήτοι θα είναι β΄ κατηγορίας, με ελλιπή ποιοτικά μόρφωση και όχι με το επιθυμητό ποιοτικό αποτέλεσμα, η οποία μάλιστα μόρφωση δεν θα παρέχεται υποχρεωτικά από ακαδημαϊκούς διδασκάλους. Όμως, ουδείς μπορεί να αμφισβητήσει ότι η Εκκλησία θέλει όχι απλώς επιμορφωμένους αλλά μορφωμένους και αμειβόμενους κατηγορίας ΠΕ κληρικούς, οι οποίοι θα έχουν ήθος και φρόνημα εκκλησιαστικό και θα μπορούν να καλύψουν τις σύγχρονες ανάγκες της Εκκλησίας και της κοινωνίας. Αντιθέτως, από τις κατά καιρούς δηλώσεις και ενέργειες του Μακαριωτάτου Αρχιεπισκόπου Αθηνών κ. Ιερωνύμου, της Ιεράς Συνόδου και όλων των μελών της Ιεραρχίας, είναι όχι μόνον αυτονόητο αλλά και ολοφάνερο ότι η Εκκλησία θέλει πρωτευόντως κληρικούς ΠΕ, χωρίς βεβαίως δευτερευόντως να αποκλείει και κληρικούς κατηγορίας ΔΕ. Δεν μπορεί να σταθεί και να υλοποιηθεί σε καμία περίπτωση, η πρόταση ίδρυσης των ΚΙΜ/ΣΜΥΚ ως μεταλυκειακή εκκλησιαστική εκπαίδευση, με ταυτόχρονη κατάργηση του Ν. 3432/2006 και την συνεπαγόμενη κατάργηση των δύο Ακαδημιών της Βορ. Ελλάδας, χωρίς την απόφαση και έγκριση της Ιεράς Συνόδου, της ΔΙΣ και χωρίς την εμπλοκή του ΑΕΣ. Μπορεί άραγε η Πολιτεία να καταργήσει μονομερώς δύο (2) ΑΕΑ, όταν η βούληση της Εκκλησίας είναι όχι μόνον παγιωμένη και νομοθετημένη, αλλά αταλάντευτη και συνοδικά αμετάβλητη και αμετάλλακτη; Εξάλλου, ο Ν. 3432/2006 προέκυψε από κοινή συμφωνία και απόφαση Εκκλησίας-ΙΣΙ και Πολιτείας-Βουλής (2006), για αυτό και αμετάβλητη, μη υποκείμενη σε εξορθολογισμό, και μόνον εάν υπάρξει διμερής κοινή συμφωνία και απόφαση για κάτι διαφορετικό ή αντίθετο· με άλλα λόγια, η συνισταμένη των εισηγήσεων Εκκλησίας και Πολιτείας και όχι επί τετελεσμένων πράξεων διασφαλίζει αρμονία συνεργασίας και κοινής συνεργίας. Υπάρχει νομική ανακολουθία στον παρόντα προτεινόμενο σχεδιασμό του ΥΠΑΙΘ, ακυρώνοντας απόφαση τής ΙΣΙ νομοθετικά υλοποιημένης του 2006. Επομένως, η απόφαση της ΔΙΣ (Απρίλιος 2021) για παραπομπή του ζητήματος στην ΙΣΙ είναι θεσμικά η ενδεδειγμένη για την διαβούλευση που μετέρχεται η Πολιτεία για κάθε περίπτωση νομοθετικού σχεδιασμού (όταν πρόκειται για κοινό πεδίο, η αρχή της ισοτιμίας είναι sine qua non σε πλαίσιο διαβούλευσης), ώστε να ξεκινήσει ο όποιος εξορθολογισμός και η αναβάθμιση των ΑΕΑ από εκεί που πρέπει. Συμπερασματικά προτείνουμε την απάλειψη του άρθρου 169 που αφορά στην κατάργηση των Ακαδημιών ως νομικό ατόπημα, γιατί δεν έχει ληφθεί υπόψη η γνώμη του Ανωτάτου Επιστημονικού Συμβουλίου και η απόφαση ολοκλήρου της Ιεραρχίας της Ελλάδος. Αποτελεί κόλαφο για την Εκκλησία και την Πολιτεία η κατάργηση των ΑΕΑ και η υποβάθμισή τους σε διετούς φοίτησης Σχολές, όπως είναι τα προτεινόμενα ΣΜΥΚ.