Αρχική Δημόσια διαβούλευση επί του σχεδίου νόμου με τίτλο «Αναβάθμιση του σχολείου, ενδυνάμωση των εκπαιδευτικών και άλλες διατάξεις».ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ, ΕΝΔΥΝΑΜΩΣΗ ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣΣχόλιο του χρήστη Ευγενία Κατσίγιαννη | 14 Ιουλίου 2021, 21:49
ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ – ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟ Λαμβάνοντας υπόψη τα παρακάτω δεδομένα: 1. Το νέο νομοσχέδιο παγιδεύει το σύνολο σχεδόν των μάχιμων και έμπειρων εκπαιδευτικών Συμβουλευτικής και Επαγγελματικού Προσανατολισμού που υπηρετούν στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση της χώρας στις νέες δομές ΚΕΔΑΣΥ, στις οποίες θα έχουν προσωποπαγείς θέσεις χωρίς ουσιαστικό αντικείμενο. Ταυτόχρονα δεν τους επιτρέπει να υποβάλλουν αίτηση σε καμία νέα θέση ΣΕΠ, καθώς προϋπόθεση για την κάλυψή τους είναι η ύπαρξη οργανικής θέσης σε σχολείο. Παράλληλα παρεμποδίζεται το αυτονόητο δικαίωμα για επαγγελματική εξέλιξη και ανάπτυξη αφού αποκλείονται και από τις υπόλοιπες θέσεις των άρθρων 18,19,20,21,22,23,24,25 καθώς και από μελλοντικές επιμορφώσεις (π.χ. ΤΠΕ Β2). 2. Δεν αναγνωρίζεται ως διδακτική η προϋπηρεσία των εκπαιδευτικών ΣυΕΠ σε ΚΕΣΥΠ, ΓΡΑΣΕΠ, ΓΡΑΣΥ και ΚΕΣΥ, παρότι αυτό ίσχυε μέχρι τώρα και κατοχυρωνόταν από προηγούμενα νομοθετήματα (4777/18 κ.α.). Τα καθήκοντα στις δομές αυτές δεν ήταν ποτέ διοικητικά: περιλάμβαναν την διδασκαλία του μαθήματος ΣΕΠ, επισκέψεις και ενημερώσεις σε σχολεία, ομαδικές συμβουλευτικές, οργάνωση εργαστηρίων, εφαρμογή προγραμμάτων και δράσεων στις σχολικές μονάδες κ.α. Η μη αναγνώριση της προϋπηρεσίας ως διδακτικής αποκλείει άδικα τους εκπαιδευτικούς ΣυΕΠ από τη διεκδίκηση θέσεων στελεχών της Εκπαίδευσης. 3. Ο αριθμός των Υπευθύνων ΣΕΠ ανά ΔΔΕ και των εκπαιδευτικών οποιουδήποτε κλάδου με εξειδίκευση στη Συμβουλευτική και τον Προσανατολισμό που θα υπηρετούν στα ΓΡΑΣΥΠ δεν μπορεί να είναι αυστηρά ένας, αλλά τουλάχιστον ένας, συνυπολογίζοντας τον αριθμό των σχολείων και των μαθητών/τριών που θα εξυπηρετεί: υπάρχουν νομοί με 20 συνολικά σχολεία και δευτεροβάθμιες με 100 σχολεία, μικρά σχολεία με λυκειακές τάξεις και μεγάλα λύκεια εκατοντάδων μαθητών/τριών. 4. Το υπουργείο εδώ και καιρό αναγνωρίζει την αξία και την αδήριτη ανάγκη του επαγγελματικού προσανατολισμού στους μαθητές/τριες και έχει πάρει μέτρα προς τη σωστή κατεύθυνση: συμπερίληψη στα εργαστήρια δεξιοτήτων του ΙΕΠ, επαναφορά του μαθήματος του ΣΕΠ στη Γ’ Γυμνασίου, δημιουργία δομών δίπλα και μέσα στα σχολεία. Ο σχεδιασμός αυτός δεν συνάδει με τον αποκλεισμό των εμπειρότερων στελεχών του στο αντικείμενο αυτό και οφείλει να διορθωθεί. Ο επαγγελματικός προσανατολισμός πρέπει να υποστηρίζεται από δομές με συνέχεια και στελεχωμένες τόσο με έμπειρους εκπαιδευτικούς όσο και με νεότερους που θα πάρουν σταδιακά τη σκυτάλη αυτού του τόσο ωραίου και απαιτητικού αντικειμένου. ΠΡΟΤΕΙΝΩ ΤΙΣ ΠΑΡΑΚΑΤΩ ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΕΙΣ: ΑΡΘΡΟ 2: Ορισμοί: 1.Για την εφαρμογή του πρώτου και δεύτερου Mέρους ισχύουν οι ακόλουθοι ορισμοί, εκτός αν ορίζεται διαφορετικά στις επιμέρους διατάξεις του: στ) Διδακτική υπηρεσία: στγ) η άσκηση διδακτικών καθηκόντων σε Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας (Σ.Δ.Ε.), σε Δημόσια Ινστιτούτα Επαγγελματικής Κατάρτισης (Δ.Ι.Ε.Κ.), σε Επαγγελματικές Σχολές Κατάρτισης (Ε.Σ.Κ.), σε Σχολές Επαγγελματικής Κατάρτισης (Σ.Ε.Κ.), σε ΕΠΑ.Λ. ή Ε.Κ. στο πλαίσιο του μεταλυκειακού έτους-τάξη μαθητείας, σε Τεχνικά Επαγγελματικά Εκπαιδευτήρια (Τ.Ε.Ε.) Α΄ και Β΄ κύκλου, σε σχολές του Οργανισμού Απασχόλησης Εργατικού Δυναμικού (Ο.Α.Ε.Δ.), καθώς και σε Μεταλυκειακά Προπαρασκευαστικά Κέντρα, εφόσον η διδακτική υπηρεσία έχει αναγνωριστεί μισθολογικά, καθώς και σε Κέντρα Συμβουλευτικής και Προσανατολισμού (ΚΕ.ΣΥ.Π.) ή σε Γραφεία Σχολικού Επαγγελματικού Προσανατολισμού (Γρα.ΣΕΠ) ή σε Γραφεία Σύνδεσης (ΓραΣΥ) ή σε Κέντρα Εκπαιδευτικής και Συμβουλευτικής Υποστήριξης (Κ.Ε.Σ.Υ.). ΑΡΘΡΑ 18-24 Θέσεις με θητεία Στις πρώτες παραγράφους της περιγραφής των θέσεων, όπου αναφέρεται «εκπαιδευτικός που υπηρετεί σε οργανική θέση σχολικής μονάδας της Διεύθυνσης Εκπαίδευσης» προσθήκη της φράσης «ή σε όποια άλλη εκπαιδευτική δομή». ΑΡΘΡΟ 25: Υπεύθυνοι ΣΕΠ Το άρθρο να διατυπωθεί ως εξής: §1. Σε κάθε Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης αποσπάται με τετραετή θητεία, ύστερα από επιλογή σύμφωνα με την απόφαση της περ. η` της παρ. 1 του άρθρου 26, ένας (1) τουλάχιστον εκπαιδευτικός οποιουδήποτε κλάδου με εξειδίκευση στη συμβουλευτική στον επαγγελματικό προσανατολισμό, που υπηρετεί σε οργανική θέση σχολικής μονάδας της Διεύθυνσης Εκπαίδευσης ή σε άλλη Εκπαιδευτική Δομή της οικείας Διεύθυνσης Εκπαίδευσης ή της οικείας Περιφερειακής Διεύθυνσης Εκπαίδευσης ως Υπεύθυνος Σχολικού Επαγγελματικού Προσανατολισμού, για την υποστήριξη των σχολικών μονάδων σε θέματα επαγγελματικού προσανατολισμού. Ο αριθμός των θέσεων Υπευθύνων Σχολικού Επαγγελματικού Προσανατολισμού σε κάθε Διεύθυνση Εκπαίδευσης θα καθοριστεί με Υπουργικές Αποφάσεις ανάλογα με τον αριθμό σχολικών μονάδων Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης της οικείας Διεύθυνσης Εκπαίδευσης και τον αριθμό εγγεγραμμένων μαθητών-τριών στις σχολικές μονάδες αυτής. §4. Σε κάθε ομάδα όμορων σχολικών μονάδων, η οποία ορίζεται σύμφωνα με την παρ. 1 του άρθρου 48του ν. 4547/2018(Α ́102),ιδρύεται ένα (1) Γραφείο Συμβουλευτικής και Προσανατολισμού (ΓΡΑ.ΣΥ.Π.), το οποίο στελεχώνεται από έναν (1) εκπαιδευτικό οποιουδήποτε κλάδου με εξειδίκευση στη Συμβουλευτική και τον Προσανατολισμό, ο οποίος υπηρετεί με οργανική θέση σε σχολική μονάδα της Διεύθυνσης Εκπαίδευσης ή σε άλλη Εκπαιδευτική Δομή της οικείας Διεύθυνσης Εκπαίδευσης ή της οικείας Περιφερειακής Διεύθυνσης Εκπαίδευσης και επιλέγεται σύμφωνα με την απόφαση της περ. η ́ της παρ. 1 του άρθρου 26. Η θητεία του εκπαιδευτικού που τοποθετείται στο ΓΡΑ.ΣΥ.Π. είναι τετραετής. ΑΡΘΡΟ 159, §8: Προτεινόμενες λύσεις: 1. Να δοθεί η δυνατότητα όσων επιθυμούν να παραμείνουν σε προσωποπαγείς θέσεις. 2. Να μεταφερθεί η οργανική θέση όσων δεν επιθυμούν την πρώτη λύση στη ΔΔΕ που ανήκουν. 3. Να καλυφθούν οι νέες θέσεις (ΓΡΑΣΥΠ, Υπευθυνοι ΣΕΠ σε ΔΔΕ) από τους ήδη υπηρετούντες στα ΚΕΣΥ με δίκαια κριτήρια που θα συνυπολογίζουν τις σπουδές, την εμπειρία και την παρουσία στο θεσμό με συγκεκριμένο έργο. 4. Να μη χαθεί η εκπαιδευτική ιδιότητα των υπηρετούντων στα ΚΕΣΥ και να στερηθούν τη δυνατότητα επαγγελματικής εξέλιξης και υπηρεσιακών μεταβολών. 5. Να προβλεφθεί στον κανονισμό λειτουργίας των ΚΕΔΑΣΥ καθηκοντολόγιο για όσους παραμείνουν με προσωποπαγή θέση σ’ αυτά (π.χ. παροχή υπηρεσιών ΣυΕΠ σε ευάλωτες κοινωνικά ομάδες).