Αρχική Δημόσια διαβούλευση επί του σχεδίου νόμου με τίτλο «Αναβάθμιση του σχολείου, ενδυνάμωση των εκπαιδευτικών και άλλες διατάξεις».ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ, ΕΝΔΥΝΑΜΩΣΗ ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣΣχόλιο του χρήστη Μαρία Μαγαλιού | 14 Ιουλίου 2021, 22:38
1. Στο προς διαβούλευση νομοσχέδιο δεν φαίνεται να προσμετράται η θητεία στις θέσεις Υπευθύνων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, Πολιτιστικών Θεμάτων και Αγωγής Υγείας/ Σχολικών Δραστηριοτήτων, ως διδακτική, παρά την ισχύουσα νομοθεσία (Άρθρο 2, παρ. 1: Διδακτική προϋπηρεσία Υπευθύνων Πολιτιστικών Θεμάτων, Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, Αγωγής Υγείας, Σχολικών Δραστηριοτήτων) Συγκεκριμένα: • Στην Υ.Α. 93006/Γ7/10-8-2012 με τίτλο «Προκήρυξη για την πλήρωση θέσεων Υπευθύνων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, Αγωγής Υγείας, Πολιτιστικών Θεμάτων και Σχολικών Δραστηριοτήτων». στην παραγρ. 15 αναγράφεται ότι «Η υπηρεσία των Υπευθύνων προσμετριέται ως διοικητική, καθοδηγητική και διδακτική». • Στο άρθρο 12 της Υ.Α 92998/Γ7/2012 (ΦΕΚ 2314/τ. Β΄/10-8-2012) με θέμα «Καθορισμός των οργάνων, των κριτηρίων και της διαδικασίας επιλογής και τοποθέτησης των Υπευθύνων, Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, Αγωγής Υγείας Πολιτιστικών Θεμάτων και Σχολικών Δραστηριοτήτων καθώς και των καθηκόντων και αρμοδιοτήτων τους» αναγράφεται ότι «Οι Υπεύθυνοι μπορούν ακολουθώντας τις προβλεπόμενες διαδικασίες να μετατίθενται ως εκπαιδευτικοί αλλά αναλαμβάνουν υπηρεσία στη νέα μετά τη μετάθεση τους θέση μετά τη λήξη της τριετούς θητείας τους. Η υπηρεσία των Υπευθύνων προσμετρείται ως διοικητική και καθοδηγητική εμπειρία για την εφαρμογή των διατάξεων του Ν. 3848/2010 για την επιλογή στελεχών της εκπαίδευσης καθώς και ως διδακτική. Επίσης, οι Υπεύθυνοι λαμβάνουν τις μονάδες μετάθεσης της πλησιέστερης σχολικής μονάδας.» • Ο Νόμος 4327, ΦΕΚ Α΄50/14.5.2015 με θέμα «Επείγοντα μέτρα για την Πρωτοβάθμια, Δευτεροβάθμια και Τριτοβάθμια Εκπαίδευση και άλλες διατάξεις», στο άρθρο 17 παρ. 7 προβλέπεται άρθρο 17) αναφέρεται ρητά ότι: «Όπου στις διατάξεις του παρόντος άρθρου προβλέπεται ότι «διδακτική υπηρεσία, λογίζεται: α) …, β) …, γ) …, δ) …, ε) η θητεία σε θέσεις Υπευθύνων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, Αγωγής, Υγείας, Πολιτιστικών θεμάτων και σχολικών δραστηριοτήτων, […]». • Επίσης το ΠΔ 152/ΦΕΚ 240/Α/5.11.2013, άρθρο 12 (τα κριτήρια αξιολόγησης των Υπευθύνων) δίνει μεγάλη βαρύτητα στο επιμορφωτικό έργο των υπευθύνων, όπου, ενδεικτικά, αναφέρεται σε «επιμόρφωση των εκπαιδευτικών και μαθητών επί των θεμάτων της αρμοδιότητάς του». Η προσμέτρηση της υπηρεσίας στις θέσεις αυτές ως διδακτικής ήταν αποφασιστικής σημασίας για τους εκπαιδευτικούς, τόσο για την υποβολή υποψηφιότητας για τη θέση Υπευθύνου, όσο και για την παραμονή σε αυτήν τη θέση μετά την παράταση της θητείας με την απόφαση 108401/ΓΔ4/7-7-2015 (ΑΔΑ:7ΥΓΩ465ΦΘ3-024) του Υπουργείου Παιδείας, αφού μάλιστα είχε επαναληφθεί η προσμέτρηση στον νόμο 4327 του 2015. Η παράλειψη αναφοράς στην προσμέτρηση της θητείας των Υπευθύνων ως διδακτικής υπηρεσίας, έχει δυσμενείς επιπτώσεις σε όσους/ες υπηρετούν ή έχουν υπηρετήσει στις θέσεις αυτές και καθιστά τη διάταξη αντισυνταγματική, καθώς θίγει το δικαίωμα της ισότητας, καθώς και την αρχή της αναλογικότητας. Αντίκειται επίσης την αρχή της δικαιολογημένης εμπιστοσύνης, αφού αιφνιδιάζει τους/τις Υπεύθυνους/ες με την απρόσμενη ανατροπή της ήδη διαμορφωμένης έννομης κατάστασης της προσμέτρησης των ετών της θητείας ως διδακτικών, μια πράξη που θίγει τα έννομα συμφέροντά τους, αφού πλέον θα βρίσκονται σε μειονεκτικότερη θέση από πολλούς άλλους εκπαιδευτικούς για τη διεκδίκηση μιας νέας θητείας σε θέση υπευθύνου ή μιας θέσης στελέχους αν και διαθέτουν αυξημένα ακαδημαϊκά και άλλα προσόντα (επιμορφώσεις, δημοσιεύσεις, συγγραφή επιστημονικών βιβλίων, γλώσσες κ,λπ,) που απαιτούνται για τις θέσεις αυτές. Υπενθυμίζουμε ότι οι ήδη υπηρετούντες /ούσες υπεύθυνοι/ες έχουν επιλεγεί με κριτήρια ακαδημαϊκά, υπηρεσιακά, αλλά και συνέντευξη. Η εργασία την Υπευθύνων είναι διδακτική επί της ουσίας: Οι Υπεύθυνοι /ες βάσει του καθηκοντολογίου τους, όπως αναγράφεται στην Υ.Α 92998/Γ7/2012 (ΦΕΚ 2314/τ. Β΄/10-8-2012 στο άρθ. 8, παρ. 2.2, «Κατά την διάρκεια του σχολικού έτους […] επισκέπτονται τις σχολικές μονάδες για τις ανάγκες στήριξης των πολιτιστικών προγραμμάτων και συνεργάζονται με Διευθυντές, εκπαιδευτικούς και μαθητικές ομάδες». Στο αρθ. 10, παρ. 6 αναφέρεται ότι: «Οι Υπεύθυνοι ΠΘ με την έγκριση του Προϊσταμένου της οικείας Διεύθυνσης ορίζουν δύο ή τρεις μέρες για τις επισκέψεις στα σχολεία για την παρακολούθηση, υποστήριξη, συντονισμό και αξιολόγηση των σχολικών προγραμμάτων». Επιπλέον βασικό έργο τους είναι η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών της Διεύθυνσης όπου υπηρετούν σε θέματα της αρμοδιότητάς τους, προκειμένου να σχεδιάσουν, υλοποιήσουν και αποτιμήσουν προγράμματα σχολικών δραστηριοτήτων ΠΡΟΤΑΣΗ ΒΕΛΤΙΩΣΗΣ στο άρθρο 2, παρ. 1, στο εδάφιο στ: Η υπηρεσία σε θέση Υπεύθυνου Σχολικών Δραστηριοτήτων/ Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, Πολιτιστικών Θεμάτων και Αγωγής Υγείας να λογίζεται και ως διδακτική. 2. Στο νομοσχέδιο αυξάνονται τα έτη διδακτικής υπηρεσίας τα οποία αποτελούν προϋπόθεση συμμετοχής σε διαδικασίες διεκδίκησης των θέσεων Υπευθύνων Πολιτιστικών Θεμάτων, Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, Αγωγής Υγείας / Σχολικών Δραστηριοτήτων από τρία διδακτικά σε οκτώ. Οι διατελέσαντες ή διατελούντες Υπεύθυνοι Πολιτιστικών Θεμάτων, Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, Αγωγής Υγείας / Σχολικών Δραστηριοτήτων βρίσκονται σε δυσμενή θέση και πιθανόν κάποιοι να αποκλείονται από τη διαδικασία επιλογής, λόγω αυτής της ρύθμισης. Πρόκειται για κατάφωρη αδικία και παραβίαση των επαγγελματικών τους δικαιωμάτων, γιατί όταν ανέλαβαν τη θέση τους και στη συνέχεια παρέμειναν με την παράταση της θητείας μέχρι σήμερα, γνώριζαν ότι σύμφωνα με τη νομοθεσία τα έτη αυτά προσμετρώνται ως διδακτικά. Επιπροσθέτως, δεν αντιμετωπίζονται ισότιμα και καταστρατηγείται το συνταγματικά κατοχυρωμένο δικαίωμα στην ίση μεταχείριση και αξιοκρατική αντιμετώπιση των εκπαιδευτικών στην επαγγελματική τους ανάπτυξη. Αν και, σύμφωνα με το νομοσχέδιο, αξιολογούνται με τα ίδια κριτήρια με τα στελέχη της εκπαίδευσης (πολύ σωστά, λόγω του πολυδιάστατου έργου τους), δεν λογίζονται ως στελέχη. Με την αφαίρεση επιπλέον της προσμέτρησης της υπηρεσίας ως διδακτικής, τοποθετούνται σε υποδεέστερη θέση έναντι των άλλων εκπαιδευτικών στη διεκδίκηση οποιασδήποτε θέσης στελέχους, παρά τα υψηλά ακαδημαϊκά προσόντα τους, τη διοικητική και επιμορφωτική εμπειρία τους. ΠΡΟΤΑΣΗ ΒΕΛΤΙΩΣΗΣ: Μείωση των αριθμού των ετών διδακτικής υπηρεσίας που προαπαιτούνται για την υποβολή υποψηφιότητας. 3. Στα άρθρα 21-24 Α. «Οι Υπεύθυνοι Σχολικών Δραστηριοτήτων/ Π.Ε., Π.Θ., Α.Υ, τοποθετούνται στα Τμήματα Εκπαιδευτικών Θεμάτων των Διευθύνσεων Εκπαίδευσης, υπάγονται διοικητικά στους προϊσταμένους των τμημάτων αυτών και εποπτεύονται στην άσκηση του έργου τους από τον Επόπτη Ποιότητας της Εκπαίδευσης». ΠΡΟΤΑΣΗ ΒΕΛΤΙΩΣΗΣ: Θα πρέπει να συνεχιστεί η διοικητική υπαγωγή των Υπευθύνων στον/στην Διευθυντή/τρια Εκπαίδευσης, λόγω του ποικιλόμορφου έργου τους: επιμορφώσεις, συνεργασίες με φορείς, ποικίλες δράσεις, υποστήριξη τοπικών σχολικών δικτύων κλπ. Για τα περισσότερα από τα θέματα αυτά αρμόδιος για τη λήψη απόφασης και την υπογραφή σχετικών εγγράφων είναι ο Διευθυντής Εκπαίδευσης. Β. […] αποσπάται […] για την υποστήριξη των σχολικών μονάδων σε πολιτιστικά θέματα» Η αναφορά είναι γενικόλογη, θα πρέπει να υπάρξει πιο συγκεκριμένη περιγραφή της σχέσης των υπευθύνων με τις σχολικές μονάδες στην υποστήριξη της υλοποίησης των εργαστηρίων δεξιοτήτων, των ομίλων κ.ά. ώστε να μην δημιουργηθούν συγκρούσεις αρμοδιοτήτων με άλλα στελέχη της Εκπαίδευσης. Γ. Εκ παραδρομής παραλείπεται η Διεύθυνση Εκπαίδευσης Δυτικής Αττικής από τις Διευθύνσεις εκείνες στις οποίες υπηρετούν 3 διακριτοί Υπεύθυνοι (Πολιτιστικών Θεμάτων, Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, Αγωγής Υγείας). Ο μικτός χαρακτήρας της περιοχής (αστικός, αγροτικός), η σύνθεση του πληθυσμού των σχολείων (φοιτά μεγάλος αριθμός παιδιών Ρομά, προσφύγων και μεταναστών όπου είναι μεγάλη η ανάγκη για υποστήριξη μέσω του πολιτισμού και των τεχνών αλλά και η αγωγή σε θέματα υγιεινής και υγείας), καθώς και το επιβαρυμένο περιβάλλον της περιοχής απαιτούν παρεμβάσεις και υποστήριξη των εκπαιδευτικών και των μαθητών που δεν μπορούν να καλυφθούν μόνο από ένα άτομο.